Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Föryngringstider

Featured Replies

Publicerat

Så här när hönorna ligger på ägg och nya kullar ska bli till vill jag att vi rapporterar under denna tråd lite av det vi hört och själv sett när det gäller fågelkullarna.

Alltså hur bra kommande höst verkar bli när det gäller fågeltillgången och då främst ungfågel.

Det jag har fått höra av en skogsarbetare är att han sett två tjäderreden med 8 ägg i varje och en gräsandshona ruva på 9 ägg mitt ute i skogen lååångt från något vatten. :-

Hoppas på en bra försommar med mycket insekter och skapligt bra väder.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det verkar bli ett bottenår då ingen verkar ha sett eller hört något om fågelkullar, eller ?

Publicerat

Jag skrev i "björntråden" att jag varit på en rundresa efter skogbilvägar.. :)

De enda föryngringarna jag såg var en gräsand med ungar i ett dike vid vägen.

OCH!!

En gåsmamma med småungar som försökte ta sig över Lainiovägen..

(kom mycket trafik just då..)

Såg många renflockar med söta kalvar också.. men inga andra djur.

Publicerat

Har sett mkt hare nu i vår/sommar...både små å stora....Nån andkull har jag oxå sett...

En enda stackars räv har jag sett.....vet inte till nån kull heller..usch..bådar inte gott...men

dom brukar ju dyka upp så småningom...som tur är...

Publicerat

en hel del hare jag sett. samt 2st nyfödda rådjurskid med sin mamma ;D det var en mycket trevlig upplevelse, lsjonsson kommer förhoppningsvis få lite mer rådjur på sin mark till höst ;D bara nu räven håller sig undan...

Publicerat

Höll på att köra på en gräsandshona med kull här i kallax, det är inte lätt att få stopp på tre ton pickis ;D

Publicerat

Med tanke på hur mycket mygg det är ute nu, så kan man ju hoppas.

Publicerat

Med den här kylan är det kanske inte så konstigt att man bara får rapporter om ensamma hönor, såg själv i går en Tj-höna som var ensam. >:( >:( >:(. En kompis såg en orrhöna med en kyckling.

Man får nog än en gång hoppas på hönorna som har laggt om.

Publicerat

Vet inte om det räknas men de verkar vara gott om mås, trut å gråkappor  ;D

Publicerat
Vet inte om det räknas men de verkar vara gott om mås, trut å gråkappor  ;D

Jo, där kan jag hålla med....tycker att antalet måsar&trutar ökar hela tiden. Förut på sommaren när man ensilerade(tar in gräset till korna för er som inte förstår) så var det sällan mkt mås...men nu sista åren har det varit väldigt mkt...å i år rekord...

Å tranor...dessa j-vla eländen....att det inte är jakt på dessa kan jag inte förstå. Fågelskådarna jublar när de kan räkna till 26000 tranor vid Hornborgarsjön....De som odlar spannmål och potatis jublar mindre när det kommer flockar på flera hundra st...

Å svanarna....ja, de ökar som tusan de oxå....

Ja..mycke elände är de.....

Publicerat

Detta med mås o trut.. Hörde från Viltvårdsnämnden att truten o måsen och ett antal andra skärgårdsknutna arter mer eller mindre kraschat faktiskt. Detta trots en intensiv minkjakt.. måste vara knutet till klimat förändringar eller något nytt läskigt miljögift  :'(

Mvh!

Publicerat
Detta med mås o trut.. Hörde från Viltvårdsnämnden att truten o måsen och ett antal andra skärgårdsknutna arter mer eller mindre kraschat faktiskt. Detta trots en intensiv minkjakt.. måste vara knutet till klimat förändringar eller något nytt läskigt miljögift  :'(

Mvh!

Då har de lämnat skärgården och flyttat nån mil in i landet...för här hemma så blir det bara fler och fler...men det kan ju hända att de ändrar beteende. Förut var de bara här över dan...nu stannar de dygnet runt också...

Men nog kan det hända att de minskar i skärgården...

Publicerat

Mvh!

Då har de lämnat skärgården och flyttat nån mil in i landet...för här hemma så blir det bara fler och fler...men det kan ju hända att de ändrar beteende. Förut var de bara här över dan...nu stannar de dygnet runt också...

Men nog kan det hända att de minskar i skärgården...

Dom har nog alltför lätt att hitta mat i bebyggda trakter

Publicerat

jo jag har väl sett ett par tusen ägg och någr tusen kycklingar men dom e ju så dyra att skjuta där jag såg dom...men men någon med gott om pengar ska ju också få skjuta fågel då dom är för bekväma för att sköta en egen mark...

Publicerat
  • Författare

Sådär ja...

Tjäderkull med 9 kycklingar stora som järpar :D

Fått rapporter om hyffsade ripkullar på fjället av folk som fiskat där  :D

Nedanför mig simmade 8 gräsandsungar efter sin mamma  :D

Publicerat

Mycket intressant tråd!! Själv har jag just nu inget att rapportera, men det kommer. Skulle vara mycket trevligt att få i underlaget för dom officiella ripinventeringarna här..... 

• 2 weeks later...
Publicerat

Intressant info till nya som gamla jägare.

;)

Publicerat

Nu när jag var i Vuogga så såg jag inte en enda kull :- och då var jag på samma ställe som jag såg flockvis med fågel för 4 år sedan.

Publicerat

Det är ganska så konstigt det där att det kan variera så mycket från år till år el. under några år.

Publicerat

Jag vet inte men det kan ju ha varit en tillfällighet??? Kanske de trycker, för vi såg någon fågel som flög på håll.

Publicerat

Jag känner några kirunabor som inv. fågel i fjällen och dom säger att det kan variera ganska bra, men ibland är det oförändrat.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

:D

Det ser väldigt bra ut med fågel inför denna höst.

Har varit i stugan och haft hundarna med mig under fisket och vid hjortronmyrarna.

Idag hittade Erax en ripkull på 10-12 stora kyckligar.

Tidigare under veckan har jag sett tjäderkullar på mellan 4-8 kycklingar :D

Enligt folk som fiskat i fjällen är det mycket gott om ripa och enligt hjortronplockarna ligger rip och tjäderkullarna tätt i skogslandet.

Hösten ser ut att bli jäkligt rolig..... bara 25 dagar kvar :)

Publicerat

Runt Gällivare och de närmaste fjällen ser det dåligt ut. Mycket gammelfågel utan kull och där kycklingar finns är de väldigt få.Har sett flera "kullar" med bara en kyckling.Trist är det.

Publicerat

Nu är det nära fågelpremiären, och jag har varit ute på markerna en hel del. Jag tycker det ser bedrövligt ut med kullar, de flesta tjäderhönor är ensam eller har bara några kycklingar. Hörde att det är liknande i Vilhelmina och Dorotea områderna. Nästa vecka har vi jaktprov i Åsele, så då får vi se hur mycket fågel 20 hundar hittar. Det ska nog visa hur fågeltillgången är där lokalt runt Åsele. Vi får nog samlas vid Segers stuga om vi ska hitta bra med tjäder i höst :D.

Publicerat

Har spenderat tre veckor på kaitum älven och i björkskogen längs med älven så har kullarna varit stora (8-12 kycklingar), dock så har jag sprungit på ett flertal rävar längs med älven, men däremot endast en mink.