Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pimp my Sako

Featured Replies

Publicerat

OK,

jag ber om ursäkt om jag drar på mig jantesveriges vrede men jag är så jäkla nöjd med vartåt mina kulvapen tagit vägen. Om man inte pallar att läsa en solskenshistoria är det dags att sluta läsa NU.  ;)

Som jag skrev någon gång tidigare har mina kulvapen funnnit sin plats i livet. Tidigare har jag haft det lilla bekymret om vilken bössa jag skall välja på jakt, min .308:a har alltid varit ett vettigt alternativ och min .22:a och min 9,3:a har blivit svartsjuka och båda har hämnats med var sitt förnedrande dåligt skott under det gångna året. ;D

Jag har således beslutat att de skall ges olika roller, så att det aldrig blir något snack i vapenskåpet om vem det är som skall hänga med ut. Jaktformen avgör helt enkelt!

Min .222:a (Sako75) skall vara kulvapen för rörlig dagjakt på småvilt. Denna lilla underbara kaliber som är perfekt för allt från kråka till rådjur, på avstånd under 180 meter, har fått sig ett par lätt avtagbara versapod som jag kan ha i benfickan om det behövs. Den har blivit av med sin blytunga Meopta och har i stället fått en Zeiss Conquest 6,5-20x50 med mildotsikte och targetrattar. Även detta en tung glugg men skillnaden var ändå enorm. Den tackade genom att ge pappa en femskottsserie i en klisterlapp - utan att röra lappens kanter - vid inskjutningen och detta med Normas 4-grammare som  alla världens viktigpettrar svär på aldrig kommer att stabilisera i en .222:a med 14" twist. ;D Det finns också en Bushnell med parallaxjustering för löjligt korta avstånd, min fundering är att den skall användas för mina hemgjutna "simulerade" .22WMR-plugg. Denna bössa har nu alltså hittat sin plats i tillvaron.

Min .308:a (Sauer 202) skall vara ett kulvapen för all stationär jakt. Laddad med en klass 1 boattail i skapligt hög hastighet kommer den dessutom att få sträcka ut avstånden en smula. 150gr Hornady Interbond har tagit ned två hjortar denna vinter med gott reultat och den sköter sig på banan också, så så får det bli. En Zeiss 6-24x56 med belyst mildiotriktmedel (targetrattar, parallaxjustering, bla bla bla) är beställd och kommer att förgylla denna skapelse och således är detta huvudvapnet för all vakjakt - från räv till älg ;) . En sporterframstock sitter redan på och ett par Harris benstöd är monterade. Kolvkamsförhöjning är likaså på plats. Vidare blir denna bössa en pang för bulkträning, jag har ett fyrsiffrigt antal helmantlade .30-kulor surplus Nato liggande i lite lådor här och var och för det ändamålet finns det en Meopta 1,5-6x42 med 4:ans riktmedel, även här sitter riktmedlen i Leupold QR.

Min 9,3x62:a är hos vapensmeden - den skall bli vapnet för rörlig kuljakt på storvilt, tillika eftersöksbössa. Jag har alltså en Sako Battue i kaliber 9,3x62 med kortkort pipa (50cm) och stadiga utanpåliggande riktmedel av battuetyp med spång och allt. Ingen imma i riktmedel av järn. Även denna pang har QR-fästen och jag använder en Aimpoint, en helt underbar Meopta 1-4x20 och en belyst Zeiss 3-12x56 av tidigaste modell med det klassiska dammsugarslangseendet på lägsta förstoring.

Dock är jag lite inne och sniffar i eftersökssvängen och jag har funderat över hur min jycke upplever läget när man skjuter över huvudet på honom. Han är inte skotträdd eller ens skottberörd, men jag fattar ändå inte varför det skulle vara en bra idé att skjuta sönder hörseln på honom när han är mellan mig och viltet - och han är med på i princip all jakt jag bedriver. Jag behöver inte oroa mig för att han skall skrämma viltet - han är stabil...

Utmaningen är alltså:

- Ljuddämpare skall på!

- Öppna riktmedel skall behållas ÄNDÅ

- Bössan skall kunna användas för vildsvinsvak, den dag jag råkar ägna mig åt något sådant ;)

- Bössans balans skall behållas i möjligaste mån

OK, så jag skickade pangen till Jannes Jakt och Vapen i Långsele. Jag ringde och småpratade med några olika smeder och denna var den jag tyckte verkade mest finurlig OCH seriös (han vägrade att göra några dumheter jag föreslog) och sådant gillar jag skarpt.

Således:

- Bössan plastbäddas när den ändå ligger hos smeden. Den har en ruskigt dålig passform mellan kolv och metall som det är och det är det ändå dags att göra något åt.

- Ljuddämparen blir en finsk specialare som inte säljs en masse i Sverige. Tillverkas av en smed vid namn Peter Hjerpe. Den är av aluminium med rostfria bafflar invändigt. Vikt +400 gram.

- Projekt viktkompensering: om ljuddämparen väger drygt 400gram - hur tar man bort 400 gram från pipans främre del? Tja, som tur är så : pipan på Sakos battue-pangar ät av något slags grov sporterprofil med gott om gods att ta av... För det första kortas den till 45cm, sedan kommer smeden att svarna ned den till sugrörsppipa där detta döljs av ljuddämparen! Fiffig kille! Han hävdar att bara detta kommer att ta bort två hekto av pipan, därtill kommer att den kortas 5 cm. Tja, det blir typ ett hekto till framtill när allt är klart - max - och det får man helt enkelt betrakta som världsklass när det gäller ljuddämparmontage!  ;D :D

- Detta med öppna riktmedel.. Min idé: en ghost ring som är kompatibel med Leupolds QR-klackar (som jag använder idag) och ett HÖGT placerat foberoptiskt korn, som ligger dikt an mot ljuddämparen... Tänk er kornen från M16 eller AK47 ;)  Smeden gick igång på idén och kommer således att förfärdiga ett riktmedel med ghost ring, som blir avtagbart och QR-kompatibelt! Den kommer alltså att se ut som en QR-ring nedtill.

Detta borde bli världsrekord i eftersöksbössa...  8)

När det blir regn/snö/dimma och optiska riktmedel känns fel är det bara att smälla på ghostringen :D I övriga fall är det aimpoint eller kikarsikte som gäller: 1-4 om det är röjarjakt och 3-12 om det är finlir.

Slutligen är det nog bara att konstatera att denna pang mer kommer att likna en 9,3x57a än en 9,3x62:a i prestanda, med den korta pipan och ljuddämparen snor ju lite hastighet också. Jag funderar... man kanske skulle installera en kulbanekompensator på 3-12:an? Det kostar 1500 spänn och så har man kompensation ut till 300 meter. Visst, man hinner ju dricka en kopp kaffe innan kulan är framme men det skulle ju vara ett jäkligt mysig prick över i:et  8)

Jag har blivit lovad bilder från smedens övningar och jag kommer att posta dem här!

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Låter ju jäkligt bra dedär!...hoppas på nån bild här framöver ;)

/Fredde

Publicerat

Låter som en härlig eftersöksbössa och den där 308:an måste du ta med när vi ska motionera lite på 300m vallen innan bockjakten drar igång ;D

Publicerat

Det låter ju onekligen kanon!

Sista projektet med eftersöksbössan låter väldigt spännande. Ska bli kul att följa projektet och jag ser fram emot lite bilder framöver.

Lycka till!  :D

Publicerat
  • Författare
Låter som en härlig eftersöksbössa och den där 308:an måste du ta med när vi ska motionera lite på 300m vallen innan bockjakten drar igång ;D

Just Zeissen med 6-24 är på vänt i USA, de väntar på leverans.... Och jag väntar på att hitta någon jävel som har lust att få den skickad till sig OCH är beredd att skicka den vidare till mig.

Här befinner jag mig nu med två veckor kvar till bockjakten. Bössan som skall ha min belysta 3-12x56 är som sagt i Långsele hos smeden, och 6-24-gluggen som min .308:a skall ha är i USA. Så jag kombinerade vad jag hade och dessa båda fick stifta bekantskap. Det verkar som om jag behöver göra en vårstädning med lite bly- och kopparlösare i .308:an för den sköt sämre än vanligt, jag funderar på att ge mig själv skjutförbud bortom 150 m på bock om jag inte gör en ny inskjutning först. Men vad fan, de flesta bockar jag skjuter dör på kortare avstånd än 80 m i alla fall. Hur det är för er slättlandsjägare har jag ingen aning om  ;D

Publicerat
  • Författare
Det låter ju onekligen kanon!

Sista projektet med eftersöksbössan låter väldigt spännande. Ska bli kul att följa projektet och jag ser fram emot lite bilder framöver.

Lycka till!  :D

Definitivt! Jag garanterar att jag kommer att posta bilder på slutreultatet, vad själva arbetet anbelangar så är jag naturligtvis beroende av vad smeden behagar fotografera åt mig. Men tanken på en 9,3:a med en ljuddämpare och skapligt bevarad balans, och därtill med avtagbara öppna riktmedel, ger till och med mig gåshud nästan... 8) Herrejävlar, om det blir som jag har tänkt mig blir det en drömbössa.

Publicerat

Vi slättlandsjägare skjuter in på 300m och så får man kompensera upp till 500m men de flesta kommer på 30m ;D

På bana så är det ingen sport under 300m och jag ska dra några provskott på 500m också bara för att se hur den går.

Publicerat
  • Författare
Vi slättlandsjägare skjuter in på 300m och så får man kompensera upp till 500m men de flesta kommer på 30m ;D

Predis samma jakt som jag är van vid alltså, det är i vanlig ordning bara de teoretiska skotthållen som skiljer. Jag är med... ;D ;D ;D

Publicerat
B)
Publicerat

Hej,

Vilket kul projekt, du blir synnerligen välklädd efter detta.

Men säg mig, säg mig (Baghera) vad har du för budget för 9,3ans förvandling? Låter som ett antal smedstimmar iblandade i denna operation. Bara lite nyfiken :-*

Lycka till och även jag är nyfiken på bilder.

MVH

Publicerat
  • Författare

Tja, kostnaden är en fråga mellan mig och min affärspart. Det vore ju tråkigt om smeden har gett mig ett rabatterat pris och jag går ut med det - det skulle ju skada hans affärer framöver. Men den sammanlagda kostnaden är i alla fall lägre än vad jag gav för bössan när jag köpte den.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Hej

Ha-ha sitt du och tjura med den hemligheten. ::) Risken att jag köper en Sako igen plus att jag beger mig till Långsele för bygga om den i stil med din är ungefär....ja, noll skulle jag tro.

Anledningen att jag frågade var att jag vet av egen erfarenhet att dessa operationer är oerhört svårt att få pris på av en smed och ditt svar bekräftade väl ungefär detta.... eller ? ;)

MVH

Publicerat
  • Författare

Nope, arbetet är nedbrutet i olika delmoment som är individuellt prissatta. En prisindikation har lämnats för samtliga delar och det skall meddelas i förväg om den bryts.

I princip tycker jag att smeden håller en bättre affärsetik än vad jag själv gör i min yrkesroll  ;D ;)

Publicerat

Kanon väntar på bilder :D

Mvh.

Publicerat
Men vad fan, de flesta bockar jag skjuter dör på kortare avstånd än 80 m i alla fall. Hur det är för er slättlandsjägare har jag ingen aning om  ;D
Är avståndet mer än 100 m går det oftast att smyga närmare...
  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu talat med smeden igen per telefon och jag får tillbaka pangen i nästa vecka. Smeden tyckte att "ja, blev ju en väldigt extrem skapelse... "  8)

45cm pipa, dessutom nedsvarvad där den döljs av ljuddämparen. Man kan nog räkna med att ha 9,3x57-prestanda på den efter kortning och med ljuddämpare och det tycker jag är helt OK som det är. 18,5 gram i 9,3x57-hastighet kan leverera övertygande argument i ett utvecklingssamtal med en älg.

Ah... detta kommer att bli finfint! Bilder kommer i nästa vecka om smeden håller tiderna. 4 veckor för ett omfattande vapenjobb är inte illa! Hoppas nu bara att jobbet är fint gjort.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Jag vill inte bara ha bilder den där måste jag få se ;)

Publicerat
  • Författare

Du kommer att få gulla med den, var så säker.  :-*

Faktum var att smeden sade att det hade varit rätt mycket folk över för att titta på pangen och att det var ett par personer som hade tiggt om att vara med på provskjutningen. Vidare var det en lapp som hade åkt långväga ifrån för att se på pangen (det verkar som om varenda käft har sett den utom jag) och man undrar ju varför en lapp vill ha en liten smidig bössa med ljuddämpare... men jag anar att vi kommer att få se en dipp i populationen av de stora rovdjuren framöver ;)

Men bortsett från detta, jag tror att det är en vinnande kombination på det hela taget. Kortning av pipa och ljuddämpare kommer att ta ned hastigheten men om man startar på en 9,3x62 så borde det fortfarande vara en fungerande pang, det hade varit värre om man startat med en 57:a. På något sätt tror (obs: tror) jag att detta kan bli en harmonisk historia.

Vidare detta med avtagbart QR-kompatibel ghost ring i kombination med högt korn dikt an mot ljuddämparen - det bara måste vara något som också andra vill ha - jag känner mig som en trendsetter härvidlag. ;D

Publicerat
Du kommer att få gulla med den, var så säker.  :-*

Faktum var att smeden sade att det hade varit rätt mycket folk över för att titta på pangen och att det var ett par personer som hade tiggt om att vara med på provskjutningen. Vidare var det en lapp som hade åkt långväga ifrån för att se på pangen (det verkar som om varenda käft har sett den utom jag) och man undrar ju varför en lapp vill ha en liten smidig bössa med ljuddämpare... men jag anar att vi kommer att få se en dipp i populationen av de stora rovdjuren framöver ;)

Men bortsett från detta, jag tror att det är en vinnande kombination på det hela taget. Kortning av pipa och ljuddämpare kommer att ta ned hastigheten men om man startar på en 9,3x62 så borde det fortfarande vara en fungerande pang, det hade varit värre om man startat med en 57:a. På något sätt tror (obs: tror) jag att detta kan bli en harmonisk historia.

Vidare detta med avtagbart QR-kompatibel ghost ring i kombination med högt korn dikt an mot ljuddämparen - det bara måste vara något som också andra vill ha - jag känner mig som en trendsetter härvidlag. ;D

Du får väl ladda med nåt extra snabbt krut så det hinner bränna färdigt i din korta pipa.
Publicerat
  • Författare

Höjer stämningen lite med ett nytt inlägg. Bössan är på ingående och landar hos mig i morgon eller i övermorgon! Spännande spännande.

Smeden lät rapportera att bössan gör 690 m/s med Normas 18,5gram fabriksladdade Oryx och det är denna laddning som de öppna riktmedlen är inskjutna med. Prestanda således mellan 9,3x62 och 9,3x57, men åt 62-hållet till...  :-*

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
Höjer stämningen lite med ett nytt inlägg. Bössan är på ingående och landar hos mig i morgon eller i övermorgon! Spännande spännande.

Smeden lät rapportera att bössan gör 690 m/s med Normas 18,5gram fabriksladdade Oryx och det är denna laddning som de öppna riktmedlen är inskjutna med. Prestanda således mellan 9,3x62 och 9,3x57, men åt 62-hållet till...  :-*

MVH!

/HerrBerg

Hehe.. ska bli kul att denna skapelse. Vad hamnar den på viktmässigt?

Publicerat
  • Författare

Wow.

Bössan är åter hemma och den överträffar mina förväntningar med råge. Min webbserver är nere så jag postar inga bilder än, men det är bara att konstatera:

- Bössan är fortfarande utmärkt balanserad trots ljuddämparen  :-*

- Den är INTE vacker när man har ljuddämparen bortskruvad och rätt ful när den är påskruvad också.. det är tänkt så ;)

- De öppna riktmedlen är.. genomysiga. En robust, elegant, och stadig diopter på 20x15x10 mm , byggd ur två stålstycken och som kan fästas i en Leupold QR-bas :)

Jag kommer att provskjuta den i helgen, och natuligtvis postar jag träffbilder då. Nog borde jag ha hittat en webbserver som kan härbärgera mina bilder till dess.

Det enda som plågar mig lite är att smeden inte har haft vett att ta ordentligt betalt för sitt arbete. Jag beskrev hantverket, vad smeden egentligen har gjort och vilka material han har utgått från, för min far. Hans gissning på pris låg 160% över det faktiska priset... Jag hade gissat detsamma. Jag har redan sagt åt smeden att han måste börja ta betalt efter vad arbetet är värt.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Här hoppas man på bilder, vart ska du skjuta någonstans, jag ska prova min nya skapelse idag på eftermiddagen och det blir beroende på väder antingen Rosersberg, Risberga eller Ekebyboda.

Jag tar med kameran så jag kan lägga ut skvallerbilder om du är synlig med skapelsen.

Publicerat

Men det var då själva fan.. haft HerrBerg i luren i snitt en gång per dag sedan projektet startade och han har med flåsig röst beskrivit projektet. Han lär vara uppe i tvåsiffrigt antal utlösningar vid det här laget.. Men kan han producera bild på skapelsen????

Icke!

Och då livnär sig mannen myten legenden på att trixa med datorer..

Skämmes!

Mvh!

Publicerat

Ja HerrBerg!... låt oss se bild på skapelsen!...  :D