Publicerat Maj 18, 200719 yr Författare ;D Testskjutning i morgon bitti... Rosersberg ELLER Sollentuna ;D
Publicerat Maj 18, 200719 yr Jag tänkte också skjuta lite, tänkte först åka till Risberga, men jag kan ändra till Rosersberg, den ser väldigt kompakt ut även med dämparen på.
Publicerat Maj 19, 200719 yr ;D tyckte du sa den blev ful som stryk???.. de tycker iaf inte jag!... ser hellt ok ut!.. ;D..
Publicerat Maj 20, 200719 yr snyggt.lite rosa var dämparn sitter tror jag den kommer passa dig som zlatan.. vad väger janne??
Publicerat Maj 20, 200719 yr Författare Som Pertan säger, fast det har försvunnit ett hekto på vägen ;D Den väger 3,85 kilo med monterad jaktdiopter Jag var en sväng till Haninge idag och det var en helt underbar upplevelse. Sammanlagt 70-80 skott med en 9,3x62:a endast iklädd skjorta, merpartern i bänk... utan några som helst känningar. Bössan sprider 30-50 mm beroende på laddning och jag noterar till min glädje att den numera, efter pimpningen, verkar gilla 18,5-grammarna riktigt bra. Tidigare sköt den bäst med 15-grammare. Vidare verkar den inte sprida laddningar så mycket i sidled längre som tidigare - olika laddningar lägger sig snällt på vertikalen och det gillar jag skarpt. Exempelvis ligger min standardladdning med 15 gram Oryx 4cm ovanför min heta laddning med Oryx 18,5. Peeeerfekt! Jag blev också chockad över precisionen i dioptern. 40mm c-c gick att prestera utan större bekymmer. Lite mer blandad kompott var det på älgbanan. Det kändes idiotmysigt att skjuta på älgbanan med jaktdioptern, bättre än med Aimpointen som jag också testade på denna pang idag. Det blir liksom mer "närvaro" i skyttet med dioptern, jag pekar mer till skillnad från skytte med optiska riktmedel som är mer som att se på TV Ruskigt snabb anläggning mot mål och dioptern skymmer inte siktfältet alls, det är full fokus på kornet och kulan hamnar där man pekar... Dock sumpade jag i snitt ett skott per 4-skottserie men det tar jag som nybörjarovana kombinerat med att det var säsongens första övning. Det som var viktigt för mig var att jag upplevde att skotten som kändes bra var 4:or och 5:or. Några ord om ljuddämparen. Den blev mycket het under älgbaneskyttet. Aluminium är ju ordentligt värmeledande och den sitter ju uppträdd och gängad mot pipan med aluminiumpasta som smörjning däremellan (stälgängor mot aluminium är annars en ganska dålig idé). Men inget ont som inte har något gott med sig; den verkade som en gigantisk kylfläns som kylde ner hela pipan. Från att ha varit het efter en serie var den kall på ett par-tre minuter. Det var en effekt jag inte förutsett. Vidare tar det tid för heta krutgaser att "hitta ut" ur ljuddämparen. Man hade ett fett värmedaller i en minut efter skott när man var i bänk, eftersom en varmluftspelare på 9,3mm steg ur ljuddämparen och passerade siktlinjen. Naturligtvis endast ett problem då man skjuter i bänk, jag tror inte att jaktliga förhållanden med ett vapen av denna typ kommer att ge så många tillfällen då vapnet skall skjuta två skott på kort tid utan att vapnet åtminstoner vispas omkring lite. I min värld är andraskottet inte av bänskskyttekaraktär, det är en mer tokmularaktig historia Ljudet då? Tja, lite mindre än min .222:a. Ett WHAAAP! i stället för ett BANG!, ett mer utdraget och naturligtvis lägre ljud som inte var lika snärtigt som innan. Rekylmässigt landade vi på 6,5x55 ungefär. Så mitt slutliga betyg var... ojojoj. Detta var helt jäkla lysande, men jag vill poängtera att ljuddämpare hade INTE uppvägt förlorad balans i vapnet. Jag hade kunnat kompromissa med precisionen men det visade sig att den bara blev bättre (kan naturligtvis bero på plastbäddningen, men en kortare pipa blir naturligtvis mer vridstyv också). För att bli lika nöjd som jag tror jag att man till att börja med bör ha en kaliber som är harmonisk också med seriöst kortad pipa. Bössan är fortfarande några centimeter kortare än min Sauer 202:a i kaliber .308, som jag tidigare hade för älgjakt! MVH! /HerrBerg
Publicerat Maj 20, 200719 yr F...n vad kul för dig att allt klaffat fördig med bössan käns bra o gå ut i skogen då. Mvh.
Publicerat Maj 20, 200719 yr Författare Jag har fortfarande en bit att gå innan jag tycker att jag hanterar vapnet som det förtjänar, jag vill eliminera skitskotten på älgbanan när jag skjuter med öppna riktmedel men jag känner att det är på G. Jag sköt ett par kontrollserier på älgbanan med min Sauer .308:a och jag sköt ungefär lika illa där - mycket sämre än jag brukar - så jag gissar att det är en ringrostighetsfråga.
Publicerat Juni 14, 200718 yr Grattis HerrBerg, ser ut som ett riktigt trevligt vapen det där. Lätt att dela glädjen när någon visat sånt intresse som du och blivit belönad rejält för det. I mitt tycke är ditt gevär bland det bästa jag sett för jakten jag satsar mest på, löshundsjakt på älg. Ser väldigt intressant ut det där, jag ska höra med min lokala smed om han kan bygga något motsvarande. Han har pratat sig varm om en form av ljuddämpare från Finland, från MaSina-toute Oy. Berätta gärna mer om dina vapen och ditt resonemang kring dem. Både nyttigt och roligt att höra misstänker jag! // E. Aasa
Publicerat Juni 18, 200718 yr Författare Tjenare Aasa, ta en titt på http://jaktsnack.se/index.php?topic=7809.0 8) ;D MVH! /HerrBerg