Publicerat April 23, 200719 yr Svenska Bostäder med flera har infört förbud mot kamphundar, vilket jag tycker är utmärkt. Skk är som vanligt motståndare > . Ett generellt förbud kanske inte är helt riktigt. Vad man som fastighetsägare däremot skulle kunna göra är att ägarna ska ha dukumenterad lydnad etc på sina hundar samt ha de under stark uppsikt alternativt kopplade! I mitt område springs det alldeles för många hundar lösa, med en husse eller matte springandes efter som skriker han/ hon är snäll. Frågan är vad som kan hända om ett barn (eller vuxen) blir rädd och börjar skrika och vifta med armarna. Det bästa vore om fastighetsägarna alt kummunerna införde nån form av förarbevis för hund, om hunden sen gör någon eller något illa blir de av med hunden direkt och höga böter. Jag hörde på radion idag att i skärholmen (Stockholm) så hade hundarna sönder gungor och träd för värden mer är 30 000:- / månad. Skulle det bli krav på förarbevis för hund tror jag att mycket skulle bli löst..... Mina åsikter detta......Hur är era åsikter? Roggman66
Publicerat April 23, 200719 yr Jag håller med. Ett generellt förbud är inte bra. Det är många raser som klassas som kamphundar. Alla dessa har inte de "felen" som vissa andra raser. Till exempel. Staffordshire bullterrier. Den avsaknar INTE ensymet i hjärnan som klargör när det är klart. När det ska ta stopp. Den klassiska pit-bull-terriern som då är en blandning mellan Rotweiler och AM-staff saknar den ensymen i hjärnan och det kommer från Rotweilerns mindre produktion av denna. Den kan vara hur snäll som helst men bli triggad av minsta lilla sak. Som att ett barn ramlar omkull tex. Att den sen ofta inte vill sluta attacken gör det ju inte lättare. Den blir bara mer och mer upphetsad ju mer "stryk" den får och är en otroligt stark hund. Man måste vara väldigt noga att inte "kampa" med en sådan hund under dess uppväxt för att få ner detta kamp-beteende. En sådan hund som istället tränas att just göra detta är en riktigt farlig hund. Att träna sådana hundar på barns lekplatser och använda deras gungor till dragredskap är rent av idiotiskt. Men ofta så blir dessa psykfall ofta atackerade själva av sina hundar och vill då genast göra sig av med den. Sjuka människor. Min mamma har haft flera Staffordshire bullterriers och dom har varit änglar. Dom kallas i England för "nanny-dogs" pga deras kärlek till barn. Vilka dom är väldigt snälla och beskyddande mot. Men även en sådan hund kan bli tränad till annat och då är den extremt farlig. Tyvärr är det ju ofta så att dom stackars hundarna blir redskap för dessa människor för att skaffa sig respekt. Vilket inte sällan slår bakut. Ett "körkort" för dessa raser och deras framtida ägare skulle nog inte vara helt fel. Detta är vad jag har fått lära mig av min kära mor och jag förbehåller mig rätten att ha något fel i någon liten detalj.
Publicerat April 23, 200719 yr Det är inte hundarna som är problemet. Det är dom som tror dom får en längre stake om man har en hund som tränas för attack. Anser det är fel att förbjuda en seriös man/kvinna att ha den hundras dom vill. Vad blir nästa steg? Skall vi förbjuda folk att ha MC? Många som orsakar mkt allvarliga olyckor pga att dom aldrig skulle suttit på en MC. Svårt ämne att svara på men detta var min åsikt. Kommer säkert andra
Publicerat April 23, 200719 yr Det är inte hundarna som är problemet. Det är dom som tror dom får en längre stake om man har en hund som tränas för attack. Anser det är fel att förbjuda en seriös man/kvinna att ha den hundras dom vill. Vad blir nästa steg? Skall vi förbjuda folk att ha MC? Många som orsakar mkt allvarliga olyckor pga att dom aldrig skulle suttit på en MC. Svårt ämne att svara på men detta var min åsikt. Kommer säkert andra Jag håller med dig. Men att som uppfödare vara lite extra försiktig med vem man säljer en sådan hund till akn vara en bra grej. Dom min mamma har köpt hundar av har varit väldigt noga med att träffas flera gånger innan affären ar klar. Och skrivit kontrakt på hur hunden ska "användas" och ett krav har även för deras egen del varit att deras valpar måste genomgå lydnadskurs och även minst en utställning för att få poäng. (Eftersom dom lever på fina hundar) Även en träff varje år anordnas så att dom ska kunna följa hundarna i deras liv. detta är självklart inte obligatoriskt att gå på em det visar på ett gott intresse från kennelns sida om hundens bästa.
Publicerat April 23, 200719 yr Författare Jag tror att detta är ett bra beslut eftersom SKK inte vill eller kan ta tag i det utan verkar vara emot all forma av furbud eller begränsningar. Det finns otroligt många hundägare som inte borde få ha hund oavsett ras. Därför tycker jag att någon form av föberedande kurs innan hund köp. Kraven på denna kurs kan anpassas efter ras eller typ av hund. Då skulle man också bli av med dessa föräldrar som köper hund för att barnen tjatar, samt torde man nog vara mer motiverad och genomtänkt innan hund köp. //Roggman66
Publicerat April 23, 200719 yr Det svåra blir ju att definiera : VAD ÄR EN KAMPHUND? Rottweiler, Dobberman, alla mastiffer en del vallhundar, schäfer, schnauser etc. etc. Alla dessa raser KAN bli extremt aggressiva i fel händer. Golden Retriever är enl statistiken den ras som biter mest, gör det den till en kamphund? Har full förståelse för dina synpunkter Roggman och även dina Ijahman men ni får hålla med om att definiera en kamphund kommer inte att bli lätt. :-
Publicerat April 23, 200719 yr Problemet är ju inte hundarna utan ägarna precis som flera tagit upp, men hur kommer man åt dessa, det kom lag om märkning av hundarna för några år sen, typen av hund är det ett visst klientel som håller sig med, rädda och utstötta på botten av samhället i ett sista tappert försök att kravla sig upp och få lite respekt. För att komma åt problemet som inte är hundarna så måste insatsen göras långt tidigare och den dag vi når 100% då kommmer jag le från himlen, men det kommer alltid vara någon som vill ta en genväg i samhället och försöka skapa rädslor hos andra för att få lite respekt, jag lovar vi kommer aldrig nå 100% frågan är hur vi kan motivera de flesta att följa den vänliga stigen till framtida respekt.
Publicerat April 23, 200719 yr Författare Det lär väl å andra sidan finnas en hel del fler Golden retrivers än de sk kamhundsraserna. Tänker jag mig. Jag VET att problemet inte är hundarna utan ägarna! De flesta vet också att det är små pittlösa glin som skaffa dessa hundar för att vara nån. Receptet för att komma från problemet är ju då enkelt med nån forma hundkörkort, licens eller kalla det vad som helst. Nån form av kurs för att veta sina skyldigheter och rättigheter. Har då inte dessa hundägare vederbörligt tillstånd att handha rasen/hundtypen ifråga blir den beslagtagen. Polisen bör då också få större befogenheter. Här och i andra delar av staden händer det otrevliga saker varje dag. Jag kan inte tänka mig att nån småligist från Alby skulle gå en hundkurs med ev krav på en Rottweiler el dyl. //Roggman66
Publicerat April 23, 200719 yr Det lär väl å andra sidan finnas en hel del fler Golden retrivers än de sk kamhundsraserna. Tänker jag mig.Jag VET att problemet inte är hundarna utan ägarna! De flesta vet också att det är små pittlösa glin som skaffa dessa hundar för att vara nån. Receptet för att komma från problemet är ju då enkelt med nån forma hundkörkort, licens eller kalla det vad som helst. Nån form av kurs för att veta sina skyldigheter och rättigheter. Har då inte dessa hundägare vederbörligt tillstånd att handha rasen/hundtypen ifråga blir den beslagtagen. Polisen bör då också få större befogenheter. Här och i andra delar av staden händer det otrevliga saker varje dag. Jag kan inte tänka mig att nån småligist från Alby skulle gå en hundkurs med ev krav på en Rottweiler el dyl. //Roggman66 Jag håller med helt här med nån forma hundkörkort, licens eller not som visar att man kan hantera hunden, o att den fungerar i det dagliga livet mm mm,som sagt det är inte hunden som det är fel på det är ägaren. Som rottweiler ägare träffar jag folk som är livrädda när jag kommer med min hun dom har nästan panik i blicken o tror att min hun ska kasstasig över deras hund även om han går lugnt o fin brevid mig ett resultat av alla skriverier av dåliga ägare som har rasen för o verka kola o balla j...a nötter. Mvh.
Publicerat April 23, 200719 yr Den klassiska pit-bull-terriern som då är en blandning mellan Rotweiler och AM-staff saknar den ensymen i hjärnan och det kommer från Rotweilerns mindre produktion av denna. Den kan vara hur snäll som helst men bli triggad av minsta lilla sak. Fel. Pitbull och Amstaff är i grund och botten samma ras. Det som skiljer dom är att vid ett skede så började man avla vissa pitbulls till renodlade kamphundar som nu är rasen "Pitbull terrier" Vid samma tidpunkt så började man också att avla på pitbulls som inte användes till hundkamp, för att få fram en stark och arbetsvillig vakthund. Dessa användes också till att hetsa boskap innan slakt, då man trodde att detta gjorde att köttet blev finare. Dessa hundar kallas nu Amstaff. Jag träffar flera gånger i veckan olika slags Pitbullblandningar och amstaffblandningar. Jag har också en Amstaff hemma så jag känner att jag kan säga att jag har erfarenhet av dessa hundar. Min flickvän har startat upp en förening som riktar sig till dessa hundraser (Amstaff/Staff/Pitbull/bullterrier/Rottweiler m.m.) där dom tränar "Weight Pull". Det är en hundsport från USA där hundarna ska dra en vagn 5 meter inom en viss tid. Man kan inte tro det men vissa hundar drar flera ton! När man ser en hund dra så mycket på en vagn så förstår man att dessa hundar är sk "working dogs" och inte en förstahund för en 18 årig kille i malmö! Deras svagaste sida är att en nybörjare kan lätt förstöra hunden genom stress och otydlighet i ledarskapet. Men samtidigt så är dom mentalt så starka att hur mycket nybörjarfel man är gör med hunden så kan man, om man har tid och kunskap, rehabilitera dessa hundar till lugna och stabila familjehundar. Deras starka sidor är att hundarna har en riktigt lång stubin! Jag kan faktiskt säga att dessa hundar (Pitbull/Amstaff/Staff) är riktigt bra familjehundar! OM ägarna har skött sig! Det behövs inte heller något mirakel för att lyckas med dessa hundar, alla jägare som tycker sig ha lyckats med sina JRT och TJT tex skulle utan problem också lyckas med en Pitbull! Hoppas ni blev klokare
Publicerat April 23, 200719 yr Kan bara intyga att Sajmons amstaff "Jack" är en riktig kelgris! men så vet jag att Sajmon och hans sambo har lagt ner mycket tid och kärlek på honom. Om alla hundägare skulle vara lika engagerade i sitt ledarskap skulle i princip alla intermezzon med hundar försvinna, i 99% av alla fall med hundar oavsett ras så är det förar fel! Hundutbildning är rätt väg att gå, men möjligheten att även förbjuda vissa människor att ha hund/djur bör finnas, tyvärr...men så är det, vissa förbjuds att inneha vapen och körkort, alltså skall dom inte ha en sk kamphund
Publicerat April 23, 200719 yr Författare Det verkar ju i alla fall inte vara något större motstånd mot att ha nån form av "körkot" för hund. Frågan om förbud mot sk kamhundsraser har varit uppe förr. Men det blev inget av med det pga SKK. Jag kan köpa problemet av svårigheten att förbjuda en viss ras då man hävdar blandras etc..... Frågan är då varför inte SKK ställer sig bakom ett förslag om licens/körkort? Kan det vara för risken att tappa medlemmar? SKK hävdar också, liksom jag att det ÄR ett förar/ägarproblem. Enda sättet som jag ser det är att licensiera hundägarna samt förbjuda vissa att äga/föra hund. //Roggman66
Publicerat April 23, 200719 yr tycker det hela är mycket okunnigt som vanligt när det gäller sverige och idioterna som sitter bland spakarna..rätt sjukt att man ska komma åt dom som inte ska hund genom förbjuda dom som sköter sig,,munkorg,tvång om uppfostran hos en hundjanne osv,men straffa folk med att inte få bo där i deras kollektiv hus,tycker jag är smaken på okunskap..jag vet att många getto ungar köper en pitbull som vapen osv,men jag tittar inte bara på det utan alla som har en redan och kanske sköter sig,hur blire för dom..vet många som har amstaff och pittbulls osv som har dom inom agylity osv,tycker det är sorligt att man drar alla över en kant,,finns som sagt munkorg krav i första hand.. > ser detta ungefär som djurskyddsmyndighetens förbjud om att ha en hund i bur mer än 3 timmar i bilen utan rastas,,dom ska komma åt en grupp men misslyckas ala en vanlig hammarbyare pricka in oss jägare specielt som jagar gryt som på vinter inte har terriern ute i kylan..idioti :-X
Publicerat April 23, 200719 yr Kom till saken...dom flesta som har kamphundar i Stockholmsregionen är turkar eller syrianer eller nåt sånt,dom tycker detta är häftigt...antar att dom lider av psykomatiska krigskador!!! Andra som har dessa hundar är pundare rätt o slätt...
Publicerat April 23, 200719 yr Författare Fast det som Svenska bostäder har bestämt är att det blir inga nya kontrakt till kamphundsägare, vidare så ska det vara skäl till avhysning om du inte har sundhet och skick vilket också gäller hunden. Sköter du dig och hunden inte stör så får du bo kvar. Det blir alltså inga avhysningar bara för att du har en SK kamphund. //Roggman66
Publicerat April 23, 200719 yr finns svenska bostäder utanför sthlm ??? : vad som gömmer sig här i stockholm är juh rätt ointressant när dom flest mer eller mindre har en eller flera skruvar lösa,,inte för inte stockholmare kallas för inte riktigt hundra ;D....men vafan det är sjukt med sånna förbjud,,ska dom börja förbjuda våra terriers snart oxå då,,skulle bara vilja se beslut fattarnas min när dom ser våra klippa en skadad räv eller hänga i en räv som värsta pysket som dom är ibland,specielt när husse hejar på... nä inför hundkort och kunna kräva munkorg i större utsträckning är mer rimligt
Publicerat April 23, 200719 yr Författare Svenska Bostäder är väl sveriges största bostadsbolag. Sen kommer det inte hända nåt med dig eller dina hundar oavsett ras om du mara har koll på de. Vidare, även om hunden sitter i räven så får du väl den att släppa? Bryter hunden arbetet i grytet på kommando? (om den hör) //Roggman66
Publicerat April 24, 200719 yr det gör han,,men många vanliga terriers faller nog in på medias beskrivning av en kamphund..se bara city i dag så blir man mörkrädd > se citat ur artikeln från lagen inte citys artikel dock... 1.har exterm stor kamplust 2.blir lätt retad å biter 3.bara med svårighet kan förmås att avbryta ett angrepp. 4. har benägenhet att rikta sitt kamp intresse mot andra hundar eller människor.. alla är hundar är lika hur man än uppfostrar dom eller hur ??? bara ta tyskjakt terrier i mångt å mycket som med dålig hand kan bli aggresiv mot andra hundar,har förmåga att bryta nja inte när det gäller jakt iaf..,,en typiskt kamphund enligt lagen då..min kusins hund är iaf så,och jag har sett ett antal som liknar krut då,men mot människor skulle det aldrig förekomma.. sen läser man metro så skirver dom att man kan bli värkt om hunden attackerar eller hotar en människa,men ta exempel en hund som blir skrämd,kanske blivit slagen osv skulle morra mot en mörk skugga som kommer som unghund,,woooops 34 år i bostadskö igen,, sen är det som sagt ingen atomfysiker som skriver under på att detta är vettigt,utan för flytta problemet som kan finns hos en liten del av dåliga hund ägare,,snart får man väl inte ha långt hår heller för bo var man vill..sjukt,nä gör nått åt problemet som inte finns utan bara kan hända,,sätt munkorg eller tvinga folk gå kurser i grund lärning av en hund! > > >
Publicerat April 24, 200719 yr Författare Precis! Det ska alltså gälla SAMTLIGA hundraser och hundar som är agresiva. Vi hart redan idag lagen om strikt ägaransvar. Det som behövs är att den efterlevs. Jag tycker det är en bra början på en lösning av problemet med aggresiva hundar det som bostadsbolagen gör. Alltså en mindre tolerans mor störningar. Nä det vore gott med tvång att ha typ jägarexamen för innehav av jakthundsras, väktarutbildning för vaktande raser etc etc kanske inte fullt så strikt, men ändå : //Roggman66
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Kom till saken...dom flesta som har kamphundar i Stockholmsregionen är turkar eller syrianer eller nåt sånt,dom tycker detta är häftigt...antar att dom lider av psykomatiska krigskador!!!Andra som har dessa hundar är pundare rätt o slätt... Haha, du förgyller min morgon! :-* Det svåra blir ju att definiera : VAD ÄR EN KAMPHUND? Rottweiler, Dobberman, alla mastiffer en del vallhundar, schäfer, schnauser etc. etc. Alla dessa raser KAN bli extremt aggressiva i fel händer. Golden Retriever är enl statistiken den ras som biter mest, gör det den till en kamphund? Har full förståelse för dina synpunkter Roggman och även dina Ijahman men ni får hålla med om att definiera en kamphund kommer inte att bli lätt. :- Jag håller med. Ibland är min spaniel som en kamphund. ;D Nej, men det jag menar är att vilken hund som helst kan orsaka skador som är klass med "kamphundarnas". Anledningen till att det blir som det blir är att "okunniga" uppfostrar hundarna samt att avlen är inte något som man har någon större ordning över. Med mer eller mindre arbete kan man få vilken ras som helst att bli aggresiv.
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Problemet är inte hundrasen i sig utan ägare som inte kan/vet hur man hanterar sin hund. Alla hundar är potentiella "kamphundar" med fel uppfostran/handhavande/behandlande. Ett generellt förbud avseende "kamphundar" tror jag inte är lösningen. Däremot behövs nån form av koll av hundägarna, vilka enligt min åsikt bär allt ansvar. Om en hundägare inte kan fostra/handha sin hund på ett för omgivningen säkert sätt så ska densamme fan ta mig inte ha hund alls! Oavsett ras! Basta! // gAsToN
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Problemet är inte hundrasen i sig utan ägare som inte kan/vet hur man hanterar sin hund. Alla hundar är potentiella "kamphundar" med fel uppfostran/handhavande/behandlande.Ett generellt förbud avseende "kamphundar" tror jag inte är lösningen. Däremot behövs nån form av koll av hundägarna, vilka enligt min åsikt bär allt ansvar. Om en hundägare inte kan fostra/handha sin hund på ett för omgivningen säkert sätt så ska densamme fan ta mig inte ha hund alls! Oavsett ras! Basta! // gAsToN Precis min åsikt!.... MVh
Publicerat Augusti 18, 200718 yr Författare Dock så möter jag hellre en rabiat Chihuaha äe en rabiat rottweiler eller amstaff Självklart är jag för någon form av licenc/körkort för hund, kanske nån form av grundkurs först sedan nån form av vidareutbildning för den typ av hund du tänkt att skaffa ??? Vad vet jag, dock ÄR det ett problem med hundar i tätorten, självklart är det inte hundarnas fel utan dess ägare. Det skall göras svårare att skaffa hund så inte vem som helst kan skaffa sig ett potetiellt vapen. Att inneha jägarexamen exempelvis kan ju vara examen nog att inneha jakthundsras etc //Roggman66
Publicerat Augusti 23, 200718 yr Dock så möter jag hellre en rabiat Chihuaha äe en rabiat rottweiler eller amstaff Jag ocskå. Men oavsett vilken ras som uppvisar "rabiat" beteende, så tyder det på att hundägaren ifråga inte borde ha hund. // gAsToN