Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7 mm RM

Featured Replies

Publicerat

Funderar på en Sako i nämnda kaliber. Är det något att ha? Gäller kalibern. Att en Sako är ngt att ha vet jag ;D

Publicerat

Tillåt mig att införa detta citat ::) Avsändare okänd ;D Ingen är sämre än att han/hon kan tänka om dock. ;)

"Vad är det med er som skall ha luftvärnskanoner till att skjuta ett stackars rådjur med. Är det inte bättre att ni lär er att skjuta ?? Har aldrig haft någon annan studsare än 6.5 och den har även varit med i Afrika och duger alldeles utmärkt undantaget om du skall skjuta the big five då säger lagen något annat. Har iof skjutit ca 5000 skott på löpande viltmål . Det är kanske det som gett resultat".

7mm RM, 270W eller 7x64 är alla kalibrar som under vissa förhållanden är riktigt rätt.

Som afrika kaliber eller generellt sett vid skytte på medelstort vilt över 150 meter torde den vara mycket lämplig och är åtminstone två snäpp potentare än din 6,5a. Tycker förvisso en Magnum rent generellt smäller mycket i jämförelse med exempelvis 270w eller 7x64 som jag har mer erfarenhet av.

Är det Finnbearen skulle jag slå till direkt.

MVH

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare
Tillåt mig att införa detta citat ::) Avsändare okänd ;D Ingen är sämre än att han/hon kan tänka om dock. ;)

"Vad är det med er som skall ha luftvärnskanoner till att skjuta ett stackars rådjur med. Är det inte bättre att ni lär er att skjuta ?? Har aldrig haft någon annan studsare än 6.5 och den har även varit med i Afrika och duger alldeles utmärkt undantaget om du skall skjuta the big five då säger lagen något annat. Har iof skjutit ca 5000 skott på löpande viltmål . Det är kanske det som gett resultat".

7mm RM, 270W eller 7x64 är alla kalibrar som under vissa förhållanden är riktigt rätt.

Som afrika kaliber eller generellt sett vid skytte på medelstort vilt över 150 meter torde den vara mycket lämplig och är åtminstone två snäpp potentare än din 6,5a. Tycker förvisso en Magnum rent generellt smäller mycket i jämförelse med exempelvis 270w eller 7x64 som jag har mer erfarenhet av.

Är det Finnbearen skulle jag slå till direkt.

MVH

;D ;D ;D Ja det är Finnbearen och jag är inne på din linje att slå till. När det gäller ditt infogade citat så vidhåller jag att en 6,5 är nog. Jag behöver dock en ny bössa och det finns inga lämpliga 6.5 just nu vad jag kan hitta :D
Publicerat

Du behöver en sån!

Publicerat

Om du "behöver" en 7mm RM kan du bara svara på själv ;)

Om 7mm RM har jag en del att säga, prestandamässigt tycker jag att den är jämförbar med 30/06 med den passusen att 7 RM är bättre på lite drygare håll (läs 250m eller mer). Även skjutmässigt tycker jag att den är jämförbar med 30/06 och klart enklare än en 300 mag att skjiuta.

På grund av att den lider av så kallade  "pressure spikes" laddas den väldigt snällt i fabriksutförande.

Om 7mm RM är ett bra alternativ beror givetvis på vilka viltarter du tänkt dig och på vilka avstånd du täknker skjuta på dessa?

Rent allmänt tycker jag att skillnaden mellan denna och en 7x64 eller 270 win är för liten för att jag skall vara riktigt intresserad men det handlar mer om hur min vapengarderob ser ut.

Så enkelt utryck funkar den väldigt mycket bättre i Namibia än i Zimbabve om man skall generallisera.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Om du "behöver" en 7mm RM kan du bara svara på själv ;)

Om 7mm RM har jag en del att säga, prestandamässigt tycker jag att den är jämförbar med 30/06 med den passusen att 7 RM är bättre på lite drygare håll (läs 250m eller mer). Även skjutmässigt tycker jag att den är jämförbar med 30/06 och klart enklare än en 300 mag att skjiuta.

På grund av att den lider av så kallade  "pressure spikes" laddas den väldigt snällt i fabriksutförande.

Om 7mm RM är ett bra alternativ beror givetvis på vilka viltarter du tänkt dig och på vilka avstånd du täknker skjuta på dessa?

Rent allmänt tycker jag att skillnaden mellan denna och en 7x64 eller 270 win är för liten för att jag skall vara riktigt intresserad men det handlar mer om hur min vapengarderob ser ut.

Så enkelt utryck funkar den väldigt mycket bättre i Namibia än i Zimbabve om man skall generallisera.

MVH

Henrik

Den kommer att vara en allround bössa. Rådjur, hjort, älg och vid tillfälle även i Afrika
Publicerat
  • Författare

Köpt :D

Publicerat

Bäva månne varje zebra inom 300 yards 8)

Publicerat
  • Författare
Bäva månne varje zebra inom 300 yards 8)
Ska först bli råd att åka dit ;D
Publicerat

Gratulerar till bössan, verkar som mitt letande efter långhålls bössa är över ska titta på en sako med varmint pipa i morgon.

Publicerat

Haha..jag lånade en gång en sån där studsare mest pga. att jag inte då hade en lämplig kikare på egna vapen... 4 grisar dog i alla fall samma natt.......Fast kanske dom skulle kolat av en vanlig sex o en halva också....

Alltid kul med nya vapen !! Må den följa dej som en vän i livet amakulu :D

Jag är lite inne på att ta över min fars Weatherby 300...... Och sälja 30.06.an !!!

Eftersom jag numera är stadd med drilling i klass 1 behöver jag således ingen vanlig studsare !!

Augustibocken skjuter jag med drillingen,till de två eller tre älgar jag skjuter per år duger också drillingen fin-fint :D

Dock vill jag ha lite mer kräm till grisarna ;D Mest för att slippa leta efter dom efter skott,försvinner  en fjärdedel av bytet i skottet kan man i alla fall anta att det blir kvar  på plats ;D

Så får det nog bli ;D

Magnum = speed kills !!!! (nackdelen är patronkostnaden) :-

Publicerat
Haha..jag lånade en gång en sån där studsare mest pga. att jag inte då hade en lämplig kikare på egna vapen... 4 grisar dog i alla fall samma natt.......Fast kanske dom skulle kolat av en vanlig sex o en halva också....

Alltid kul med nya vapen !! Må den följa dej som en vän i livet amakulu :D

Jag är lite inne på att ta över min fars Weatherby 300...... Och sälja 30.06.an !!!

Eftersom jag numera är stadd med drilling i klass 1 behöver jag således ingen vanlig studsare !!

Augustibocken skjuter jag med drillingen,till de två eller tre älgar jag skjuter per år duger också drillingen fin-fint :D

Dock vill jag ha lite mer kräm till grisarna ;D Mest för att slippa leta efter dom efter skott,försvinner  en fjärdedel av bytet i skottet kan man i alla fall anta att det blir kvar  på plats ;D

Så får det nog bli ;D

Där satte du huvudet på spiken. Man måste ju vara smått förmögen om man ska kunna skjuta med magnumpatroner.

Tycker själv om att skjuta en del så till och med 9,3x62 känns i plånboken.

Publicerat
Där satte du huvudet på spiken. Man måste ju vara smått förmögen om man ska kunna skjuta med magnumpatroner.

Svaret är handladdning ;)

Fredrik

Publicerat
:D

Hmm, ingen tillverkare av vapen har tillverkat fler rekylrädda människor än Weatherby.

Pisksnärt kalibrar kopplat till lite för amerikanskt estetiskt kolvhantverk. Har provat 300 WM och aldrig att jag skulle välja denna som allroundsmälla. :(

Vill du ha mer kräm till nassarna, satsa långsamt och tungt....läs 9,3x62.

MVH

Publicerat
Hmm, ingen tillverkare av vapen har tillverkat fler rekylrädda människor än Weatherby.

Pisksnärt kalibrar kopplat till lite för amerikanskt estetiskt kolvhantverk. Har provat 300 WM och aldrig att jag skulle välja denna som allroundsmälla. :(

Vill du ha mer kräm till nassarna, satsa långsamt och tungt....läs 9,3x62.

MVH

Hejsan,Vapnet är en Mark 5.a en av de första exen som kom till Svedala,kolven är av finaste valnöt..riktigt snyggt vapen faktist !!

Rekylen bekymmrar mej inte alls då jag avlossat otaliga skott med den,har lixom lånat den ibland. Har faktist även skjutit en bock med den. Hade turen att inga bendelar träffades,kulan passerade så fint mellan revbenen ;D

Tycker också på nåt sätt att det skulle vara kul att ta över min pappas pang !  Ojojoj..vad älgar han skjutit med den. Han jagade  i Värmland på den gamla goda tiden,då man kunde skjutá ett par älgar samma dag :D Fast visst gnällde en och annan på köttförstörning,ett par kilo kött åt fanders !!!! Och... ???

Publicerat
  • Författare

Jag laddar själv så det ska nog gå att få till det. Frågan är mer vad man ska satsa på för kula. Är själv mkt svag för Nosler PT. Någon som vet om den går bra i en dylik bössa?
Publicerat

Jag kör nossler accubond i min .280 ackley

Skjuter mycket bra och ingen större köttförstöring.

Var nöjd med Pt i 6,5:an men några hade problem med den i 7mm så jag satsade på hornady interbond från början för att gå vidare till accubond.

Har absulut inget negativt att säga om interbonden men vi är nägra stycken som köper kulor ihop.

Precitionsmässigt så är dom två väldigt lika.

Du gnällde på min -358win för att vara en kanon..... :( Vad  är då en 7mm rem mag. för något......... ::)

Skall du också skjuta väldans stora djur eller är du bara lite uppdaterad från 6,5 träsket, ;D ;D ;D

Hur gåer det med träffen på skjutbanan ???

mvh

Rune

Publicerat
  • Författare
Jag kör nossler accubond i min .280 ackley

Skjuter mycket bra och ingen större köttförstöring.

Var nöjd med Pt i 6,5:an men några hade problem med den i 7mm så jag satsade på hornady interbond från början för att gå vidare till accubond.

Har absulut inget negativt att säga om interbonden men vi är nägra stycken som köper kulor ihop.

Precitionsmässigt så är dom två väldigt lika.

Du gnällde på min -358win för att vara en kanon..... :( Vad  är då en 7mm rem mag. för något......... ::)

Skall du också skjuta väldans stora djur eller är du bara lite uppdaterad från 6,5 träsket, ;D ;D ;D

Hur gåer det med träffen på skjutbanan ???

mvh

Rune

Nja, tänkte lite på att det kan bli rätt dryga håll på hjortarna hos dig :D
Publicerat
Nja, tänkte lite på att det kan bli rätt dryga håll på hjortarna hos dig :D

Tja, skall du sitta hemma i trädgården får du nog hålla upp lite även med en 7mm ;D ;D ;D

Men du är kanske en sån en som dödar Bambis mamma ???, Det skulle jag inte ha hjärta till :P

Har en bunke spetsar som passar alldeles utmärkt på ett grillgaller, men farbror blå vill att vi väntar till september.

Vi kan ju bestämma mer när vi skall träffas på skjutbanan.

mvh

Rune 8)

Publicerat

Hmm, själv tycker jag att 22 Winmag är rätt så billig att skjuta med men vi har ju alla olika preferenser  ;D

På Jaktmatch är det ju bara 70:- högre pris per ask. Inte tror jag att du skjuter så pass mycket så att det skulle bli en begränsande faktor iaf.

Publicerat
Hmm, själv tycker jag att 22 Winmag är rätt så billig att skjuta med men vi har ju alla olika preferenser  ;D

På Jaktmatch är det ju bara 70:- högre pris per ask. Inte tror jag att du skjuter så pass mycket så att det skulle bli en begränsande faktor iaf.

Jag har skotskt blod i ådrorna så jag sålde min 22wm just för att den var för dyr att skjuta med ;D

eller om det var för att lämna plats för en kombi i garderoben.

Publicerat
Jag har skotskt blod i ådrorna så jag sålde min 22wm just för att den var för dyr att skjuta med ;D

Och jag som trodde att det var single malt...  ;)

Publicerat

Det är bara till 43% så vi kallar det blod, sen är mitt uppblandat med en massa andra linjer så det ger inte ens utslag i alkomätaren ;)

Publicerat
  • Författare
Då är man nog en RIKTIG skotte om man säljer en 22 mag för att det är dyrt att skjuta ;D ;D ;D