Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fasta vakkikarsikten?

Featured Replies

Publicerat

Vad skulle ni klassa som det bästa fasta vaksiktet? Med belyst riktmedel? Vad det gäller skärpa när det börjar bli skumt? Av Zeiss, Helia, SuB, Swarowski eller andra förslag?

I dagsläget har jag en Helia 3-12x56 CSX, men grunnade på det att med en fast förstoring på kikarsiktet så borde det bli mindre förluster i ljusgenomsläppet. Och jag har inget behov av en variabelt kikarsikte då bössan används endast på åteljakt och på vakjakt då maximal skärpa är ett krav. Då kan jag använda Csx:n till en annan bössa som är med på mer varierande jakter.

Publicerat
B)
Publicerat

Tillhör  också dom som provat stora belysta 3-12x 56 som allround och det passar inte mig så jag sålde min Zeiss till Mickel. Idag har två sikten på 9,3an i snabbfästen. En varipoint 1,5-6 för dag/drevjakt och en väl intrimmad  Z Diavari 8x56 obelyst tysk 1a till natt jakten. Ljustransmissionen är klart bättre i den fasta 8an än i 3-12 an.

Anser att punkt är viktigare i ljuset än i mörkret efter ett antal år av utprovning.

MVH

Publicerat
  • Författare

Märker ni någon skillnad mellan en variabel och ett fast sikte säg en fast 8x56 mot en 3-12x56 med förstoringen inskruvad till 8ggr??? Vad det gäller ljusgenomsläppte?

Jag jagar i ren skogsmark så mina åtlar är väldigt mörka, då de ligger i regel mitt i planteringar och storskog. Så därför är jag ute efter maximalt med ljusgenomsläpp. Men det är mycket pengar mna ska upp med och då vill jag ha ut maximalt med valuta för pengarna, lägger gärna till en krona eller två för att få ut det maximala ur utrustningen.

Pratade med en handlare som hade både Ziess och Helia, och han tyckte Helian var vassare. Så därför blir det väl att åka till en handlare och låna hem lite för att se och jämföra med min Helia 3-12x56csx.

Publicerat
Anser att punkt är viktigare i ljuset än i mörkret efter ett antal år av utprovning.

MVH

Av vilken anledning vill du inte ha den i mörker blendar, snor ljus???

Vilka håll brukar du ha till åteljakten du du har 8x förstoring.

Skulle skälv villa gämför lite mer kikar då man märker skälv vilken skillnad det är på kikarsikten och kikarsikten.

Dom är ju inte precis gratis så det är inte bara att köpa och prova. ;)

Publicerat

Hej,

Har provat Meoptas 3-12x56 med belyst punkt i 4a och Diavari Z 3-12x56 med belyst kors i 4a. Upplever punkten på Meoptan som störande och bländande och i ärlighetens namn Diavarin som lite tunnelseende. Antar att du känner till snacket om 7 mm utgångspupill och anledningen till varför just 8x56 är optimalt? Hade tyska 1an redan innan de belysta siktena gjorde sitt intåg. Därav har jag utifrån mitt set att jaga insett att dett funkar för mig bättre.

Vid rens "skyddsjakt" nattetid i gröda använder jag 1,5-6 med punkt, men deta handlar mer om att 8x blir för mycket på de nära hållen som ofta bjuds.

Mina åtlar, idag ett 10tal ligger mellan 40-70 meter från vakplatsen. Med 8x ser du hela området under automaten även på 40 meter.

En beggad Zeiss eller Swarovski i 8x56 får du för 4000 och uppåt, en god affär om man jagar mycket statiskt.

>Twinn

Helia csx

Swarovski PVII

Zeiss Diavari V

Schmidt&Bender Zenith

Tror att det är upp till handlarens lojaliteter och avanser vilket han rekomenderar. Man är nog inte helt lurad av nått av valen.

MVH

Publicerat
Schmidt&Bender Zenith

Tror att det är upp till handlarens lojaliteter och avanser vilket han rekomenderar. Man är nog inte helt lurad av nått av valen.

MVH

Såg att Torsbo handels hade en 8x56 S&B Hungaria för 5500:-. Vad är det för modell (jmf med S&B Zenith)?

/Må

Publicerat
Såg att Torsbo handels hade en 8x56 S&B Hungaria för 5500:-. Vad är det för modell (jmf med S&B Zenith)?

/Må

De är tillverkade i ungern, med vad allt det innebär.

Men jag kan inte tänka mig att det är ett dåligt köp.

Publicerat

BigJim: Jag trodde du menade ett nytt kikarsikte för 5500 kr!

Torsbo säljer det begagnat för 5500, medans delsbovapen säljer ett nytt 8X56 för 5700 kr

Publicerat

Har haft ett kikarsikte som var avsett som vakjaktssikte. Det var en Helia 8x56 med tyska ettan. Vart helt suveränt. Kan varmt rekommendera detsamma

Publicerat

Hade varit kul att vet vilka av dessa 8x56or som har störst synfält käns som ett sådan hade varit intresant till åtelbössan!

Föresten MKJ vad gör det att där e tunelsende i en vakkikare? drevjakt kan ja förstå.

Publicerat
  • Författare

Vad jag har förstått av vänner med betydligt mer erfarenhet än jag har på optik så har helia fasta varit bland det vassaste man kan tänka sig. Csx:n jag har idag räcker långt men ibland önskar jag att det hade varit något vassare. Jag kanske kräver för mycket.

Publicerat

Helia äger helt klart ;D

Publicerat

/Må

Det är mitt gammla sikte demo alldrig vart ute i skogen månterad en gång på min 222a kanon sikte toppklass i mörker.

Mvh.

Publicerat

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en fast 8X56 med tyska ettan till 6,5:an..3-9X50 med Z-plex som mer allroundsikte och 8X56 till renodlat vaksikte..

Publicerat

Helt klart intressant med ett fast 8x56

Publicerat
Föresten MKJ vad gör det att där e tunelsende i en vakkikare? drevjakt kan ja förstå.

För att jag hade det som allroundkikare som jag skrev tidigare, då klarar jag mig utan tunnelseende.

Publicerat

Tack för svaret MKJ

Märker ni någon skillnad mellan en variabel och ett fast sikte säg en fast 8x56 mot en 3-12x56 med förstoringen inskruvad till 8ggr??? Vad det gäller ljusgenomsläppte?

Denna fråga är ja också nyfiken på ???

Publicerat
Denna fråga är ja också nyfiken på ???

Svaret fanns längre upp i tråden.

Tillhör  också dom som provat stora belysta 3-12x 56 som allround och det passar inte mig så jag sålde min Zeiss till Mickel. Idag har två sikten på 9,3an i snabbfästen. En varipoint 1,5-6 för dag/drevjakt och en väl intrimmad  Z Diavari 8x56 obelyst tysk 1a till natt jakten. Ljustransmissionen är klart bättre i den fasta 8an än i 3-12 an.

MVH

Publicerat

Jag har en S&B klassik m lyse och för mig funkar den mycket bra. Lyset går att ställa så lågt att den knappt syns i kompakt mörker så den bländar inte. När det är riktigt mörkt har jag svårt att hitta riktmedlen mot den mörka djurkroppen och belysningen är till verklig hjälp där. Om det är nån direkt skillnad på toppmärkena vetefassen men de har olika multicoating som passar olika ögon olika bra. Testa är bästa rådet.

Att ett fast sikte är bättre på ljusgenomsläpp beror vad jag förstått mycket på att en zommkikare har fler linser (varje lins stjäl ljus) som i sin tur sitter i ett rörligt rör (själva zommmekaniken) som löper inne i kikaren. Innerdiametern på detta rör är betydligt mindre än ytterröret vilket begränsar ljusflödet.

Publicerat
  • Författare

Tackar det var det svaret jag var ute efter!

Publicerat

Tackar för svaren nu börjar ja veta vad ja ska sikta in mig på i optik djungeln i varjefall.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu börjar förvirringen snart bli total i djungeln med fasta sikten med belysta riktmedel.

Hittat en ny Sub 8x56 belyst 12400:- ståltub 26mm tub  ??? Iofs inga problem då jag har QR baser.

Samt en ny Helia 8x56 belyst 10900:-

Ziess Diatal 8x56 belyst har jag inte lyckats hitta någon som kan ge pris på än.

Swarowski likadant.

Men i dagsläget så lutar det nog åt en Helia, framför allt om Helias priser börja dumpas.

Publicerat
Nu börjar förvirringen snart bli total i djungeln med fasta sikten med belysta riktmedel.

Hittat en ny Sub 8x56 belyst 12400:- ståltub 26mm tub  ??? Iofs inga problem då jag har QR baser.

Ziess Diatal 8x56 belyst har jag inte lyckats hitta någon som kan ge pris på än.

Swarowski likadant.

Men i dagsläget så lutar det nog åt en Helia, framför allt om Helias priser börja dumpas.

Vad blir det för riktmedel då? Tysk 1:a?

/Må

Publicerat

Swarowski likadant.

Hej Twinn,

Tidigare har jag kallat Meopta för mest value for money men prisutvecklingen med Meostaren gör att dom faller bort. Idag är den bästa ur den synvinkeln Trijicom. Deras 2,5-10x56 har bäst ljustransmission på den variabla marknaden enligt vapentidningens tester. Då får du dessutom en jäkla bra dagbelyst drevjaktsglugg på köpet för knappa 9000 spänn. Jag böt bort en Zeiss fast 8a och köpte denna som nattvakskikare.

MVH