Publicerat Maj 21, 200718 yr Är trijicom 2,5-10x56 bättre nattvaksikte än typ Zeiss och helia 8x56 som rent natt sikte eller är skillnaden för liten för att vara värt att lägga pengar på? Pertan
Publicerat Maj 22, 200718 yr Jag ville ha en kikare med dag och natt belysning till rimlig peng. En fast tysk 8a med belysning kanske ger dig lite mer ljus men den är smal i sitt användningsområde och kostar minst 2-3000 mer. Trijicom har gått mot strömmen, denna kikare kostade tidigare över 10' Accupoint riktmedlet tillhör marknadens bästa. MVH
Publicerat Maj 22, 200718 yr Författare Hur stor blir skillnaden på en Ziess 7x50 belyst (fått pris ca 10000:-) jämfört med en helia 8x56:a? Jag vill ha tre grova stolpar med ett tunt fint kors som har en belyst punkt i mitten. Har aldrig lyckats skjuta vettigt med tyska ettan.
Publicerat Maj 22, 200718 yr Författare Då jag har en Helia 3-12x 56CSX monterad idag och använder bössan till 95% på kvälls/nattvak på åteln så är den variabla funktionen mindre viktig utan det är ljuset som är prioritet ett. Men tackar ändå för förslagen och tippsen!
Publicerat Maj 22, 200718 yr Denna här kan rekommenderas; http://www.nickel-ag.com/en/products/scopes/856.aspx kan tyvärr bara köpas direkt från fabrik, men oj vilket sikte! Nu har jag inte jämfört med allt på marknaden men i mina ögon var den imponerande. Gillade speciellt riktmedel L1. vh T som ännu inte äger en själv
Publicerat Maj 24, 200718 yr Hur stor blir skillnaden på en Ziess 7x50 belyst (fått pris ca 10000:-) jämfört med en helia 8x56:a?Jag vill ha tre grova stolpar med ett tunt fint kors som har en belyst punkt i mitten. Har aldrig lyckats skjuta vettigt med tyska ettan. Skillnaden är individuell så det är en svår fråga att svara på för oss andra. Personligen skulle jag testa först och upplevs ingen skillnad så låta priset avgöra och om det var samma pris så blev det nog en Zeiss p g a det något "bättre" namnet.
Publicerat Maj 25, 200718 yr Då jag har en Helia 3-12x 56CSX monterad idag och använder bössan till 95% på kvälls/nattvak på åteln så är den variabla funktionen mindre viktig utan det är ljuset som är prioritet ett. Men tackar ändå för förslagen och tippsen! Det man inte skall föringa är vägen till och från passen, har skjutit flera grisar på väg till en åtel, då är det rätt skönt att kunna vrida ner förstoringen. MVH
Publicerat Maj 30, 200718 yr Författare Vi har så tät skog så man får mer eller mindre gå igenom tät granplantering och fullvuxen storskog. Så man kommer inte åt att skjuta på vägen ut till åtlarna, utan man får vänta tills man är ute i de små gläntorna som åtlarna är anlaggda på. Såg att Meopta har en 7x56 med belyst riktmedel, och prisskillnaden upp till tyskarna/österikarna gör att det blir nog en sådan.
Publicerat September 3, 200718 yr Författare Nu är kikaren besälld, det blev en Docter ZF 8x56 med SLP riktmedlet (rekomenderat av tyskarna för vakjakt) efter en del övervägande. Får vi hoppas att skönheten kommer hem någon gång från tillverkaren/agenten.
Publicerat September 4, 200718 yr Nu är kikaren besälld, det blev en Docter ZF 8x56 med SLP riktmedlet (rekomenderat av tyskarna för vakjakt) efter en del övervägande. Får vi hoppas att skönheten kommer hem någon gång från tillverkaren/agenten. Hopas att du blir nöjd.
Publicerat November 12, 200817 yr Att ett fast sikte är bättre på ljusgenomsläpp beror vad jag förstått mycket på att en zommkikare har fler linser (varje lins stjäl ljus) som i sin tur sitter i ett rörligt rör (själva zommmekaniken) som löper inne i kikaren. Innerdiametern på detta rör är betydligt mindre än ytterröret vilket begränsar ljusflödet. Så med andra ord så borde en kikare med 30mm tub ha bättre ljus genomströmming än en kikare med 1" tub. (om det är samma kvalitet på dom alltså) ??
Publicerat November 12, 200817 yr Författare Så med andra ord så borde en kikare med 30mm tub ha bättre ljus genomströmming än en kikare med 1" tub. (om det är samma kvalitet på dom alltså) ?? Japp, mer utrymme för ljuset att röra sig igenom.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Hur tror ni en Meopta 7x56 Står sig mot en zeiss 3-12x56/2,5-10x50? alla belysta. Har meoptas handkikare som jag vart riktigt imponerad av! i och försig lite miss visande med två ögon då men ändå. M
Publicerat Februari 5, 201115 yr Hur tror ni en Meopta 7x56 Står sig mot en zeiss 3-12x56/2,5-10x50? alla belysta. Har meoptas handkikare som jag vart riktigt imponerad av! i och försig lite miss visande med två ögon då men ändå. M Har haft en Meopta 7x56,den såldes snabbt då den var sämre än min Bushnell Elit 4200 6-24x50.... /Mike
Publicerat Februari 9, 201115 yr Har haft en Meopta 7x56,den såldes snabbt då den var sämre än min Bushnell Elit 4200 6-24x50.... /Mike På vilket sätt då?
Publicerat Februari 10, 201115 yr Siktets tubdiameter har ingenting med ljusgenomsläpp att göra. Det är linsernas kvalitet och ytbehandling som är helt avgörande. Grövre tub ger istället fördelar när man ska montera in förstoringsväxlar, stort justerområde och mekanik. //Danne
Publicerat Februari 10, 201115 yr Siktets tubdiameter har ingenting med ljusgenomsläpp att göra. Det är linsernas kvalitet och ytbehandling som är helt avgörande. Grövre tub ger istället fördelar när man ska montera in förstoringsväxlar, stort justerområde och mekanik. //Danne Njaa Danne, det är inte helt sant tubdiametern har visst en betydelse, om än mindre än vad många skulle tro, men i teorin behöver ljuset i en grövre mellan tub brytas mindre och då med mindre förluster i form av ströljus i linserna, nu är realia en hård miljö och jmfr mellan 30/25,4 mm tuber finner man att de nästan alltid har samma interna komponenter, dvs det finns inte mer plats för ljuset i en 30 mm tub, när man flyttar upp ett steg eller flera sen 34-35 mm och även USO:s 40 mm mellanrör (special modeller) då blir det jag skrev ovan relevant. Men för oss vanliga dödliga som inte har 34 mm eller grövrre mellanrör gäller din sanning. /Christian
Publicerat Februari 10, 201115 yr Helt rätt förstås Jag ville nog mest peka på den gamla villfarelsen att tubdiametern mer eller mindre är avgörande för skymningsvärdet. Sånt har jag nämligen läst i gamla "jägarguider" och liknade. Och den tron är också rätt vanlig bland skyttar och jägarexamenelever, kan jag intyga. //Danne
Publicerat Februari 10, 201115 yr Helt rätt förstås Jag ville nog mest peka på den gamla villfarelsen att tubdiametern mer eller mindre är avgörande för skymningsvärdet. Sånt har jag nämligen läst i gamla "jägarguider" och liknade. Och den tron är också rätt vanlig bland skyttar och jägarexamenelever, kan jag intyga. //Danne Man skulle kunna säga att om siktet är optimalt byggt så släpper ett grövre rör genom mer ljus, felbyggt så kvittar rördiametern....