Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Canon 20D

Featured Replies

Publicerat

Eftersom det finns ett visst fotointresse på jaktsidan så tänkte jag lägga upp några demobilder tagna med min 20D

Bilderna är tagna med Canon 17-40 4L objektiv och kameran har 8,2 Mpix där bildstorleken då blir 3504x2336 pixlar 24-bit i RAW format.

Jag har inte sparat bilderna i maxupplösning då dom blir för stora, utan har hållit mig på jpg_8. jpg_12 är max.

Första bilden är bara nerskalad från orginalet, medans detaljbilden är urklippt och ej omskalad för att ni skall se upplösningen.

Detta objektiv är inte ett macro-objektiv och inte gjort för närbilder, men det blir ganska bra ändå.

post-1-1118150232_thumb.jpg

post-53-1118150232_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Denna prodbild är tagen i mulet väder vilket brukar göra att kameran luras att det är mörkare än det i verkligheten är, just mulet väder brukar göra att man får ändra bländaren för att inte få överexponeringar.

post-1-1118150482_thumb.jpg

post-53-1118150482_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Bild fotad i jpg format 72dpi på kvällen utan blixt, fristående.

post-1-1118151551_thumb.jpg

post-53-1118151551_thumb.jpg

Publicerat

Återkommer med likande bilder när jag fått min 70D :)

BAW

Publicerat
  • Författare
Återkommer med likande bilder när jag fått min 70D :)

BAW

Not....  ;)

D70 hänger inte med 20D, kornigheten i D70 på 200asa går att jämföra med canon 10D eller 20D inställd på 400asa, dessutom kan Nikon D70 inte fota med 100asa, 200asa är minsta möjliga, och den har bara 6,2 Mpix, går iofs att interpolera upp bilderna.

Dock är D70 inte någon dålig kamera för det, polaren har en och är helt nöjd, sånär som på ASA inställningen, Nikon har en blåare ton i sina bilder än canon, tänkte mest på att du har en EOS redan så har du ju gluggar.

En beggad 10D med lite extraprylar får man för ca 5000:-, lägger man på till ca 6500:- - 7000:- så får man med batterigrepp och andra godsaker, och i mina ögon så är detta ett mycket bättre köp än D70 som presterar mindre än 10D.

Publicerat

Ett foto på härligheten...

BAW

post-0-1118416782_thumb.jpg

Publicerat

nu sticker jag till banken och tar ut lite stålar till en 20D :)

Hoppas få upp några bilder snarast för er att begrunda

BAW

Publicerat

Även om jag säljer även digitalkameror så har jag inte haft råd med någon "bättre" modell själv ännu.

Så jag håller mig till papperskopior om jag ska fota med systemkamera.

Grattis till ett bra val. Hoppas du blir nöjd..  vill se fina bilder!!

Publicerat

Lite mörk men ändå första fotot med Canonen... En hare med mitt gamla 100-300 zoom från balkongen. Märk väl att Redeye var av - därav den, enligt mig, tuffa effekten med rött öga. En tamkatt jagade iväg den 3 sekunder efter jag tog fotot.

BAW

post-0-1119039314_thumb.jpg

Publicerat

...och efter lite photoshop

BAW

post-0-1119040799_thumb.jpg

Publicerat

Jag tycker det blev för mycket kontrast..

Publicerat

Så här ser väl mer naturligt ut..

djuret.jpg

Det jag gjort från ursprungsbilden:

Korrigerat Gamma med 2,5

Ökat ljushet med 10%

Ökat kontrast med 45%

Vad tycker ni?..

Här har man kanske chans att lära sig nått om bildbehandling.. Bra avdelning på forumet Mats.

Publicerat

jodå, det blev klart bättre. Tycker också det är en bra avdelning. Har hittat en kanonbok om Photoshop CS2 - får lägga in lite info när jag lärt mig något :) 

Publicerat

Jag funderar just på att köpa en Canon EOS 20D med lite tillbehör. Funderar och funderar, snarare övervinner de sista mentala spärrarna mot att lägga ut den summa det skulle röra sig om..

Hur mycket plats tar bilderna? Jag såg någon uppgift om 80 bilder/Gb i RAW+JPG men hur är det med enbart JPG?

Hur länge räcker batterier? Återigen en uppgift på löjliga 800 bilder och det är ju inte mer än ett par dagars fotograferade :-/

Batterigreppet med uppladdningsbara 2300 mAh batterier, hur fungerar det?

Publicerat

Hoj Bluebird.

Runt 2.8 MB styck tar mina JPEG. Räcker riktigt bra tycker jag. Med RAW så tog det som du säger mycket mera plats vilket kräver en IPOD Photo på 60 Gigs med på fjället :o

Jag har tagit runt 200-300 bilder nu och det har inte ens rört sig på batteriemätaren - så jag tycker att med färska batterier är det riktigt bra livslängd. Har iof inte tagit så mycket med blixt än...

Batterigreppet har enl Digi.no varit behäftat med ett par fel som gör det i sort sett oanvänbart. Borde dock vara fixat nu men snacka med din lokale leverantör...

Min slutsats att det var väl investerade 15000:- KIT-objektivet kan du, om du har egna Canon Gluggar, strunta i och spara 600:- . Det var inget vidare. Det medföljer inget minneskort så det får du addera till kalkylen. Mitt 1GB kostade lite drygt tusenlappen.

KÖP FÖR BÖVELN! ;)

BAW

Publicerat
  • Författare
Jag funderar just på att köpa en Canon EOS 20D med lite tillbehör. Funderar och funderar, snarare övervinner de sista mentala spärrarna mot att lägga ut den summa det skulle röra sig om..

Hur mycket plats tar bilderna? Jag såg någon uppgift om 80 bilder/Gb i RAW+JPG men hur är det med enbart JPG?

Hur länge räcker batterier? Återigen en uppgift på löjliga 800 bilder och det är ju inte mer än ett par dagars fotograferade :-/

Batterigreppet med uppladdningsbara 2300 mAh batterier, hur fungerar det?

Varför fota både RAW och JPG ?... finns absolut ingen anledning då RAW har bästa kvaliten och lätt görs om till JPG.

Med 1Gb tar du 109 bilder, och 236 i JPG(Max)

Enligt spec skall den klara 1000 bilder utan blixt innan du behöver ladda, vilket är extremt mycket för en digitalkamera, greppet är väl ok, finns en del brister men jag kan leva med dom iaf för att få ett större grepp, dock skall man bara använda ett batteri åt gången.

Om du nu tycker att 800 bilder är för lite så är väl extrakostnaden för ett batteri till försvinnande liten med tanke på att du måste köpa minneskort för 8500:- för dina 800 bilder eftersom du inte kommer åt att ladda, så kommer du väl inte åt att tanka av kortet flera gånger dagligen heller ?

Publicerat

Mats: Varför inte köpa en Ipod photo? 60GB med i skogen.

:)

BAAW

Publicerat
Varför fota både RAW och JPG ?... finns absolut ingen anledning då RAW har bästa kvaliten och lätt görs om till JPG.

Det var enda uppgiften om bildstorlek jag hittade. Jag är medveten om att JPG är avsevärt mycket mindre även om man inte komprimerar så mycket. Sedan får man avgöra från gång till gång vad man väljer att använda.

Med 1Gb tar du 109 bilder, och 236 i JPG(Max)

Enligt spec skall den klara 1000 bilder utan blixt innan du behöver ladda, vilket är extremt mycket för en digitalkamera, greppet är väl ok, finns en del brister men jag kan leva med dom iaf för att få ett större grepp, dock skall man bara använda ett batteri åt gången.

Jo, jag var och klämde på den igår och trots att jag inte har några jättehänder så känns det som om jag vill ha mer att hålla i.

Om du nu tycker att 800 bilder är för lite så är väl extrakostnaden för ett batteri till försvinnande liten med tanke på att du måste köpa minneskort för 8500:- för dina 800 bilder eftersom du inte kommer åt att ladda, så kommer du väl inte åt att tanka av kortet flera gånger dagligen heller ?

Det står inte på Cyberphotos hemsida att BP-511A är uppladdningsbart... Innan jag fick det klart för mig så kändes 800 bilder väldigt lite... Visst borde jag ha känt igen Li-jon som uppladdningsbart men även solen har ju som bekant sina fläckar...

Nå, jag tror att jag nöjer mig med ett 4 Gb minneskort + ett mindre backuppkort till att börja med men ett extra batteri blir det iaf.

Publicerat
Runt 2.8 MB styck tar mina JPEG. Räcker riktigt bra tycker jag. Med RAW så tog det som du säger mycket mera plats vilket kräver en IPOD Photo på 60 Gigs med på fjället :o

Det låter ju acceptabelt. Även idén med Ipod:en låter inte så dumt. Hur mycket kostar en sådan pryl och hur enkelt är det att flytta över bilderna?

Min slutsats att det var väl investerade 15000:- KIT-objektivet kan du, om du har egna Canon Gluggar, strunta i och spara 600:- . Det var inget vidare. Det medföljer inget minneskort så det får du addera till kalkylen. Mitt 1GB kostade lite drygt tusenlappen.

Jag hade tänkt mig paketet med EF-S 17-85/4-5,6 IS USM. Mest för att jag inte redan har något tillräckligt vidvinkligt redan.

Publicerat

Här i Stockholm är det paketet restat... går inte att få tag på. Därav mitt köp av det "lilla" paketet. USM gluggen verkar mycket bra!

BAW

Publicerat

Från Apple: "Välj en supertunn 30 GB-modell eller den större 60 GB-modellen för endast 3 495 kronor respektive 4 395 kronor."

Går att få tag på billigare om man letar. Om du hittar en student som du kan köpa av kan du få den för 3900:- för 60GB varianten.

Rätt snygg om man får tycka...

BAW

post-0-1119345110_thumb.jpg

Publicerat

Så har jag då bett handlaren lägga undan grejjerna för avhämtning senare i veckan.

Valet föll på ett 20D-hus samt ett EF 17-35/2,8 L (som jag även kan använda tillsammans med min EOS 30) samt batterigrepp, minne och lite andra småsaker.

Så nu har jag ett paket med laddkomponenter till min nyompipade Sako Varminter(till 6 mm Norma BR) liggandes och väntande på pesten* samt en ny kamerautrustning på G. Tur att semestern börjar nästa vecka...

*) Nej, det är ingen felskrivning... De drog in servicestället hemma så numera måste jag ta bilen till jobbet för att hinna hämta ut grejjer viket gör en resa på 16-17 mil helt i onödan. Därför skyr jag dem numera som ... posten**.

**) Fortfarande ingen felskrivning...

Publicerat
  • Författare

Mycket bra val av glugg, inte billigt... men bra..

Batterigreppet har dom problem med, vissa av dom stänger bara av kameran efter 5-30 bilder, och då får man skruva bort det och tillbaka för att få fart på det igen, något i den delen som är mot kontaktorerna tappar kontakten med kameran så slocknar allt...

Jag skall ha ett grepp iaf, det skall tydligen gå att böja till bläcken samt att sätta en tejpbit på utsidan för att lösa problemet..

Publicerat

Läs på Digi.No - där står om jag inte minns fel att man kan lämna in kameran för en åtgärd. Då ska batterigreppet fungera som det ska...

Bengt

Publicerat
  • Författare
Läs på Digi.No - där står om jag inte minns fel att man kan lämna in kameran för en åtgärd. Då ska batterigreppet fungera som det ska...

Bengt

Länk tack.. har varit där och letat men hittar inte...