Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Canon 20D

Featured Replies

Publicerat

Bra med polare som är Geek-frenzy!

En av mina polare har köpt en enhet som verkar mycket lovande.

Den heter Archos Gmini 220 Mp3 och är en bärbar hårddisk på 20GB.

The Archos Gmini 220 Mp3 player is the perfect solution for an Canon Digital SLR user. 20GBHD AND a CF-slot! You can can transfer your photos without any hassels or dongles.

Smallest in its class and only 1999:- on the net: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=15480

Review: http://www.mobilemag.com/content/100/335/C2564/

Skriver mer utförligt när/om jag köper en själv. Den största fördelen mot IPOD Photo är attt den inte behöver konvertera bilderna och kräver ingen extra "transformerare" mellan kamera occh spelare. USB 2 så klart - behändigt format.

Bengt

post-0-1120065857_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

The Archos Gmini 220 Mp3 player is the perfect solution for an Canon Digital SLR user. 20GBHD AND a CF-slot! You can can transfer your photos without any hassels or dongles.

Smallest in its class and only 1999:- on the net: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=15480

Skriver mer utförligt när/om jag köper en själv. Den största fördelen mot IPOD Photo är attt den inte behöver konvertera bilderna och kräver ingen extra "transformerare" mellan kamera occh spelare. USB 2 så klart - behändigt format.

Bengt

Konverterar Archos .CR2 filerna till något annat ? Var hittade du den infon ?

Lösningen är ju suverän i format mm, men konverterar den filerna så är den förkastlig..

Publicerat

Bengt

Konverterar Archos .CR2 filerna till något annat ? Var hittade du den infon ?

Lösningen är ju suverän i format mm, men konverterar den filerna så är den förkastlig..

Kollar med min polare hur den hanterar .CR2 filerna. Misstänker skarpt att du inte kan titta på .RAW men nog faan borde det gå att kopiera utan att den konverterar...

Bengt

• 2 weeks later...
Publicerat

Blixtar? Någon som har lite bra input vad det gäller blixtval för 20D? Har siktat in mig på Canon Speedlite 580EX. Någon som provat? Ska vara mycket bra minus att batteriluckan är ett skämt.

Bengt

Publicerat
  • Författare

580 är helt rätt val 20% snabbare laddtid än 550..

Publicerat

Ser ut som det blir en 300/4 L istället om jag får loss den för priset jag tänkte mig. Någon (Mats? :) ) som testat?

Publicerat

Klarar inte 20D 4 Gb minneskort? Eller måste man ta till några speciella trick?

Å andra sidan så tycker inte Windows heller att kortet är större än ~2Gb?

Edit: enligt Canons webbplats så skall den göra det. Undrar ifall jag fått ett felmärkt kort?

Publicerat
Ser ut som det blir en 300/4 L istället om jag får loss den för priset jag tänkte mig. Någon (Mats? :) ) som testat?

Nu blir jag avundsjuk... ;-)

Publicerat

Vete faan om jag har råd igentligen... men vadfaan. Man lever bara en gång!!!

Har sett uppgifter att folk använder 4GB kort till 20D. Kolla på www.fotosidan.se. Det stog där någonstans.

Trevlig semester - nu drar jag!!! :))

BAW

Publicerat
  • Författare

Kalasglugg, toppskärpa--- köp

Vad är det för pris du hittat den för om man får fråga, och är den med IS ? Begpris borde vara 5-6000:- allt under är mycket bra pris, hade en 300 2,8L på gång för 13.000:- men inga pengar på fickan *snyft*.. nypris 42.000:-

Publicerat

Ang. problemet med minneskortet nämnt ovan. 4 Gb-kort* har en switch där man ställer om den skall använda FAT16 eller FAT32. FAT16 klarar ju inte att adressera hela kortet så att det upplevedes som mindre är ju fullt naturligt.

Frågan är då varför ett 4 Gb-kort står som 2 Gb som default...

*) Kanske inte alla tillverkare.

Publicerat
  • Författare
Ang. problemet med minneskortet nämnt ovan. 4 Gb-kort* har en switch där man ställer om den skall använda FAT16 eller FAT32. FAT16 klarar ju inte att adressera hela kortet så att det upplevedes som mindre är ju fullt naturligt.

Frågan är då varför ett 4 Gb-kort står som 2 Gb som default...

*) Kanske inte alla tillverkare.

För att du skall köpa fler kanske.. ? ;)

Publicerat
För att du skall köpa fler kanske.. ? ;)

Undrar i vilken värld det fungerar - man får hälften av vad man betalar för och de förväntar sig att man skulle köpa fler?!?

Nästa konstighet, formaterar jag kortet i datorn så säger kameran att det ryms 971 bilder medan om jag formaterar det i kameran så blir det 970.

Å andra sidan så är det ganska marginell skillnad.

Å tredje sidan så är det jpeg så det är ju bara en grov uppskattning.

Publicerat

nufaan - två nya gluggar! En 300 F4 L och en 17-35 2.8 L så nu måste det fotas. Hoppas kunna återkomma med ett par bilder på våra Ormvråksungar som nyligen lämnade boet.

BAW

Publicerat

Här kommer den första bilden från 300:an. Webkvaliten gör ju inte bilden rättvisa. Vill någon ha den kan jag maila över en i bättre upplösning.

BAW

post-0-1122148216_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Bra bild, synd att inte solen låg på fågeln.

vilket avstånd fotade du på ?

Publicerat

30-  40  meter (frihand) skulle jag tro. Hade bländat ner till 0.75% och har inte kompenserat i Photoshop. Ska se om jag kan öka på kontasten något.

Bilden har blivit mycket sämre eftersom JPEG komprimering har ökats. Syns ännu bättre på denna bild:

post-0-1122307208_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

Hoj, tillbaka efter semestern :)

Massor av nya roliga bilder fotade.

Ska tipsa om ett par prylar jag köpt:

* Trådutlösare. Canons trådutlösare är hoopplöst dyr (6-700 SEK) men det går att köpa en kopia (sök på Kaffebrus på Tradera.se). Kostar 189:- ink moms och FUNGERAR utmärkt. Har en själv :)

* Piratbatterier. Alltid riskfyllt att köpa piratbatterier men jag håller på att testar ett batteri och om det fungerar åker det med till USA i september. Har hört uppgifter  om att orginalbatteriet kan kosta upp till 900 SEK - detta kostade 150. Mer rapporter kommer.

* Batteriladdare till bilen: Ett måste när man är ute och reser. Batteriet tar slut snabbare än minneskortet :(

Bilder kommer...

BAW

• 3 weeks later...
  • 2 months later...
Publicerat

Skulle leta lite predatorer så jag laddade upp Drillingen med 6.5X55 och ett par gyttorp och gick en sväng på "ägorna". Dåligt... regn och rusk. Laddede kameran istället (ställde drillingen bredvid) och började fota lite småfåglar... så rör sig något i ögonperifierin... något stort... något grått... Hata tilldelningspolitik :)

post-0-1131371333_thumb.jpg

• 7 months later...
Publicerat

Faen, jag kan inte hitta igen cd-skivorna som följde med kameran. Man kan ju plocka ner uppdateringar från Canons webbplats men de vill inte installera då jag redan har den senaste versionen installerad och när jag avinstallerade dem så kunde de nerladdade filerna bara uppdatera befintlig programvara :-/

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna kopiera sina skivor åt mig?