Publicerat April 30, 200718 yr Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, har haft lite span på en äldre Sako det sista året, gärna med varmintpipa och ingen 75:a men de verkar gå upp i rök, missat någon med några minuter men det har varit svårt, förra veckan fick jag veta varför, en begagnad Tikka och Sako är värd nästan dubbelt så mycket i vårt östra grannland och det köps upp otroligt mycket bra bössor som går över till finland, bad handlarn att om det kommer in någon sako i 308 eller sexochenhalv ingen modern italien monterad utan en äkta sisu bössa. Tar tre dagar så ringer han och säger att han nog har vad jag söker den är undanställd så kom förbi och titta vid tillfälle, det tar nog ett par veckor innan den är avskriven hos polisen så den kan lånas ut, jag var förbi idag och tittade och vad kommer han med en Sako L691 varmintpipa och skicket fanns det inget att orda om, kaliber 6,5x55. Kommer bli rävarnas värsta fiende på mannaminne, går den lika bra som brorsans med vanliga pipan så dör allt inom 300m men den har potential till mer än så hoppas jag. Siktesfrågan har ju poppat upp och jag mörkade ju in förra köpet och kanske lite detaljer som hon aldrig skulle förstå, men det var faktiskt värt femsiffrigt extra tyckte jag ;D Jag hade tänkt nöta älgbana och björnpasset med samma bössa och då funkar inte en 6-18 jag har en rödpunktare eller 2 ligger så blir det QR går det skifta. En ärtbössa ställer inte samma krav som siktet till 375:an var inne på meopta-leupold-burris. TIPS OCH RÅD TACK!
Publicerat April 30, 200718 yr Den bössan blir rävarnas bane. Ingen tvekan. Jag har leupold QR och jag har inget ont att säga om dom än så länge. Har hört mycket gott om dom från div. namnkunniga.
Publicerat April 30, 200718 yr Författare Jag har ju QR på 375:an vilket gör att jag nästan aldrig har kikarsiktet på längre, men den här blir ju naken utan inga tips på glorör?
Publicerat April 30, 200718 yr Författare har en exakt likadan (6,5x55)trordu kommer att bli nöjd. /M. Vad har du för glorör på din! ammo lär man väl prova sig fram tänkte börja med Lapuas sortiment
Publicerat April 30, 200718 yr Tackar,tror jag gjorde ett kap. Fick ett riktigt bra pris på den. Har inte testat ut nån laddning än men den skjuter hyfsat tätt med köpeammo. /M.
Publicerat Maj 16, 200718 yr Författare Nu är den hemma på prov och licens är redan skriven kan inte vara något att snacka om, ska prova imorgon, behöll det gamla siktet som fungerat i alla år och inte har något värde vid inbyte, det får duga tillsvidare, tänkte lägga upp en bild men klåfingret(grabben) har precis avslutat hjälpen med vapenvården, möjligt en bild senare, då får ni inte reta mig för de tillfälliga fästen och glorör som sitter på det ska på QR som på 375:an
Publicerat Maj 16, 200718 yr Författare snygg var den! Du tittade nog på tövabos som har stödben och är helt rätt mycket snygg, ska se om jag får upp någon bild eller om jag väntar tills den är klar.
Publicerat Maj 17, 200718 yr Författare Glorörsfrågan dyker upp hela tiden och att kompromissa blir inte bra, nu lutar det åt en Helia 8x56 för nattvak och något bra sikte i 4-14x40 eller 6-20x40, har en billig 6-20x50 som kanske får agera tills jag vet vad jag vill ha.
Publicerat Maj 17, 200718 yr Kanske den här kan vara nåt. http://cgi.ebay.com/Bushnell-Elite-3200-5-...1QQcmdZViewItem
Publicerat Maj 17, 200718 yr Författare Kanske den här kan vara nåt.http://cgi.ebay.com/Bushnell-Elite-3200-5-...1QQcmdZViewItem Nu käner jag mig gammal, hur f-n går det till att handla där då, fattade att tiden går ut den 20 maj
Publicerat Maj 18, 200718 yr Öppna ett användar konto på ebay sen är det bara att buda. En del vill att man ska använda paypal som är ett sorts betalsystem på nätet Har inte Paypal själv så jag vet inte riktigt hur det funkar men den här killen verkar acceptera de flesta betalkorten. Har inte handlat så vansinnigt mycket själv men har hittills inte blivit blåst. De här vet jag att många har handlat hos(även jag) och har inte hört nåt negativt om dom. http://www.theopticzone.com/ Handlar du hos dom så åker du på att betala tull samt moms fast det blir i allafall mycket billigare än hemma. Jag sparade ca 4000kr när jag köpte mitt elite 4200
Publicerat Maj 19, 200718 yr Författare Ska iväg och prova bössan på 300m vallen imorgon, fyllde på lagret med övningsammo och ett paket miljöpatron Lapua naturalis, vi får se hur den går i bössan. Kikarsikte lägger jag på is ett tag om det inte poppar upp något helt fantastiskt och jag sitter ju inte i sjön precis.
Publicerat Maj 20, 200718 yr Författare Nu kan jag snart bjuda Wetterstrand på middag och under konversationen ärligt kunna säga att det här rådjuret är miljövänligt skjuten ;D Lapua Naturalis gick riktigt bra i bössan, dock så kommer nästa påfyllning på jaktkontot gå till ett bättre sikte(6-20), letar QR baser och ringar för att låna siktet på 375:an : Det blev ingen 300m idag utan jag avvaktar tills jag har skiftat sikte.
Publicerat Maj 20, 200718 yr Leupold QR-baser till Sako FÅR du inte köpa i Sverige. Här vill månglarna ha 1500 spänn för baserna, på TheOpticZone handlar det om några hundralappar. Man kan till och med betala tull och skatt och ändå ha gjort en bra affär När du ändå handlar på TOZ, tag en funderare på en Zeiss Conquest 6,5-20x50 med mildotriktmedel. Vi arrangerar att du får leka med den jag har så får du känna lite på den. MVH! /HerrBerg
Publicerat Juni 14, 200718 yr Hej Pertan,,,nu måste du ladda upp en bild på bössan. Känns som ett måste efter så många inlägg ;D ;D Man blir duktigt nyfiken
Publicerat Juni 14, 200718 yr Författare Hej Pertan,,,nu måste du ladda upp en bild på bössan. Känns som ett måste efter så många inlägg ;D ;D Man blir duktigt nyfiken Det ommer en bild på bössan när den utrustad med glorör och snyggare fästen än de ugly som sitter på nu crazy)
Publicerat Juni 21, 200718 yr Författare Nu har äntligen licenstanten vaknat eftr ett par ganska kraftiga påstötningar, hon skulle ringa igår när det var klart men fick jaga henne via chefen idag då Svante Nilssons stänger för semester i 4 veckor, Löwing får en eloge idag då han tyckte det var onödigt att behöv lämna in bössan om tanten inte blev klar i tid, även Jens är värd en eloge som fixat allt annat från önskan till verklighet. Nu är QR baser fixat och resten kommer även bild när den ser ut som den ska. drog några 18 & 19 serier på älgbana igår
Publicerat Juni 26, 200718 yr Författare Nu är QR baserna på plats, tack Tackelberry snabbt levererat och jag har lånat 375:ans glorör så länge, ska tillägga att det här med att fota bössa är inte lätt men den får duga så länge.
Publicerat Juni 27, 200718 yr En mycket fin och välgjord sport/varmintstudsare. Jag har haft en likadan bössa själv - en Sako M591 varmint i kaliber .243. Trivdes mycket bra med bössan men stod inte ut med kalibern, därför såldes den. Ett tips är att du låter plastbädda rekylklacken (om det inte är gjort redan). Den är nämligen lös och tillverkad av lättmetall. Konstruktionen brukar funka bra men en vacker dag börjar rekylklacken glappa, speciellt med tanke på att koven är tillverkad av trä. En plastbäddning eliminerar den risken. Tänk på att inte hänga på ett för stort och tungt sikte när du skjuter viltmål, då förstörs dom fina skjutegenskaperna som Sako och Tikka har för detta skytte. mvh Danne