Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjutbana för längre avstånd???

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon bana i Stockholm som utövar skytte på lite längre håll.

Minst 300 meter och uppåt.

Kan ju bygga en bana på åkrarna hemma men det skulle vara kul om det fanns en bana för detta.

Grannarna blir nog inte så glada om man klämmer iväg ex antal skott per dag några hundra meter ifrån dom. 9,3´an smäller på ganska bra. ;D

Tacksam för svar.

Mvh

Publicerat

Det finns ingen civil skjutbana jag känner till som har de avstånden du önskar,närmast för dig finns däremot en bana som heter sandabanan.

Där har du på både 100 och 200m skjutbänkar samt liggande skytte på 300m.

Skjuttider: 24 timmar om dygnet 365 dagar om året :D

Årsavgiften är 300:-och då ingår tavlor.

/Micke

Publicerat

Sandabanan namnet känner jag igen men vart ligger den?

Jag brukar skjuta vid Risberga de har för upp till 550m men det blir mest 300m

Publicerat

Valfri myr i Lappland.. Skjutavstånd, så långt ögat når ;)

Skulle kanske banka ihop ett stålmål och skjuta lite på 400-500m.. Har bara skjutit på dem avstånden på tävlingar och nog fan är det långt  :o

Norskarna håller på en hel del med sånt, med till synes något sånär standardvapen också.

http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewforum.php?f=57

Publicerat
Valfri myr i Lappland.. Skjutavstånd, så långt ögat når ;)

Myr??? är det norrländska för myggodling? ;)

Som sagt att få till lååååånga håll i sthlms län är inte helt lätt utan att störa någon.

Pertan.

Sandabanan ligger i Haninge kommun söder om sthlm,efter vägen ut mot tyresö, 100m innan Haninge Jaktskyttebana.

/Micke

Publicerat

Som sagt att få till lååååånga håll i sthlms län är inte helt lätt utan att störa någon.

Pertan.

Sandabanan ligger i Haninge kommun söder om sthlm,efter vägen ut mot tyresö, 100m innan Haninge Jaktskyttebana.

/Micke

Då är jag med, var det inte där det var trickskytte vid jägarförbundets jubileum för ett par år sen.

Finns ett område i Väsby som heter Sanda så jag hakade fast mig lite.

Risberga är väl inte så okristligt långt bort och dessutom på rätt sida  ;D

Publicerat

Hehe, heter väl myr över hela landet?  ???

Mygg har vi så det räcker och blir över.. T-shirt kan man glömma ute i byn  ;)

Publicerat
  • Författare

Pertan.

/Micke

Jag kopplar inte vart den ligger ???

Jag bor i haninge och jag är medlem i Haninge jaktskytte-klubb som ligger mot gålö när man åker från haninge.

Finns det en till "Haninge jaktskytte-klubb" mot tyresö också?

Har du en adress så skulle det vara klockrent! :D

Publicerat

Du grabben. Du har en 9,3x62. Vad skall du med en 300 m bana till.  ;D ;D

Publicerat
Jag kopplar inte vart den ligger ???

Jag bor i haninge och jag är medlem i Haninge jaktskytte-klubb som ligger mot gålö när man åker från haninge.

Finns det en till "Haninge jaktskytte-klubb" mot tyresö också?

Har du en adress så skulle det vara klockrent! :D

Ursäkta mig :-[....lite trött i mössan :-X...jag menar givetvis på vägen ut mot dalarö.

Om du kommer från jordbro på haningeleden så ungefär 100m innan du svänger in till HJK finns det en stor grusparkering på vänster sida,åk in där och följ vägen så kommer du fram till tavelställen.

Om du vill kan jag Pm.a dig nästa gång jag ska dit så kan du prova på lite.

/Micke

Publicerat

Kan berätta att min morfar sköt en påskjuten älgtjur på närmare 300m och den sprang, han var 75år vid tillfället, ett skott en älg, det visade sig att den som skjutit innan hade bommat och hans hjärtskott var det enda som hittades, han hade en enorm känsla i pekfingret och sa själv att han aldrig hade provat om den inte var påskjuten, det var ju långt håll och den sprang så jag höll upp en bit och en bra bit framför och den gick omkull.

Publicerat
  • Författare

Haha ;D

Har fler egna och tillgång till andras! :D;)

Publicerat
  • Författare
Ursäkta mig :-[....lite trött i mössan :-X...jag menar givetvis på vägen ut mot dalarö.

Om du kommer från jordbro på haningeleden så ungefär 100m innan du svänger in till HJK finns det en stor grusparkering på vänster sida,åk in där och följ vägen så kommer du fram till tavelställen.

Om du vill kan jag Pm.a dig nästa gång jag ska dit så kan du prova på lite.

/Micke

Aha. Då är jag med. Bredvid pistolskyttebanorna??

På den grusplanen stod min förra bil demolerad i säkert tre månader efter en stöld. ::)

Publicerat

Skulle man kunna smyga in på ett hörn där  ::)  ;D

//Roggman66

Publicerat

Jag har vi ett flertal tillfällen skjutit vid hacksjöbanan i Tullinge,men jag vet inte om den ännu är i drift. Där finns det i vart fall en 300 metersvall. Testade bla. alla kulvapen jag då ägde där en dag bara för att testa på olika avstånd varje vapen i sej.

Det var som jag trodde,skillnanden mellan 100 och 200 meter var inte speciellt stort på tavlan,men jäklar vad det hände saker med träffbilden på 300 meter !!!

Publicerat

200m är ju inte precis svårt avstånd men som sagt, 300m då börjar det bli knepigare att hålla ihop serierna.

Provade i förra veckan knästående på 200m med Ak4'an, inga problem att träffa 1/3 figur  :)

Publicerat

För att bli bra på upp till 250m så bör man träna på 300m sen är det nyttigt att skjuta även på längre håll. Hur många brukar skjuta stående på 300m vid övningsskytte, jag brukar dra några serier varje år.

Publicerat
  • Författare
Skulle man kunna smyga in på ett hörn där  ::)  ;D

//Roggman66

Klart du ska åka med. :D

Publicerat

Tack mannen!  ;D Hör av dig/er  ;D

Publicerat
För att bli bra på upp till 250m så bör man träna på 300m sen är det nyttigt att skjuta även på längre håll. Hur många brukar skjuta stående på 300m vid övningsskytte, jag brukar dra några serier varje år.
300 m? Varje gång jag är på jakt ;D ;D
Publicerat

Bortkastad ammo enligt mej...räcker att göra det en gång för att inse vilka begränsningar man faktist har.....

Publicerat
Bortkastad ammo enligt mej...räcker att göra det en gång för att inse vilka begränsningar man faktist har.....
Jag har ingen begränsning ikväll iaf ;D
Publicerat

Man vet ju inte förrän man provat ;)

Publicerat
Man vet ju inte förrän man provat ;)

Instämmer´till fullo..man bör prova,helst en blåsig dag alltså normal jaktdag stående på 300 hundra meter !!! Alla bör testa anser jag,,,sen snackar vi ;D

Publicerat

Mmmm sen tar vi rävj--ln på 200+ men absolut inte älgen på 150.... (läs snusdosa vs dasslock)

Var ju bara en rävfan.

Jag har tyvärr skjutit vid 2 tillfällen räv ut gryt som varit skadade av kula.......1 med ett genomskott i låret och en med en ful tuch på bogen vilket visar på ett från/motskott. Etiken verkar inte gälla allt vilt  :'(