Publicerat Maj 4, 200719 yr Det senaste som kommer ut nu måste ju vara absolut ett måste att ha som hundägare.... ;D Hund-gps utan abonnemang, en knapptryckning och man ser den exakta positionen på hunden och eventuellt ståndskall....Men man kanske ska passa sig nu i början....nylanseringar brukar ju ha en förmåga att ha diverse barnsjukdomar ??? >
Publicerat Maj 4, 200719 yr Lär hunddj-eln att lyda istället. Dvs att den kommer på din signal. Är5 på det humöret nu igen ;D Druckit ett antal öl ikväll . Är på lite retsamt humör därför ;D
Publicerat Maj 4, 200719 yr Författare Lär hunddj-eln att lyda istället. Dvs att den kommer på din signal. Är5 på det humöret nu igen ;D Druckit ett antal öl ikväll . Är på lite retsamt humör därför ;DJo det är ju åxå ett sätt ;D....men jag har inte lust att börja locka in hunden om han varit borta i 1 timma, och sedan inse att det är en tjäder som han suttit och skällt åt..
Publicerat Maj 4, 200719 yr Jo men allvarligt talat. En god grunddressyr är mkt viktig. Den borgar för ett lyckosamt resultat på jakt. Alla hundar bör lära sig vad den heter och om en inlärd signal ljuder så SKALL den komma på den. Det är min uppfattning om vad en hund skall kunna. Rätt eller fel ??? ???
Publicerat Maj 4, 200719 yr Författare Jo men allvarligt talat. En god grunddressyr är mkt viktig. Den borgar för ett lyckosamt resultat på jakt. Alla hundar bör lära sig vad den heter och om en inlärd signal ljuder så SKALL den komma på den. Det är min uppfattning om vad en hund skall kunna. Rätt eller fel ??? ???Absolut absolut, du har helt rätt! Men ibland med trädskällare händer det att hunden blir borta väldigt länge...står och skäller i en dal eller dylikt, då hör inte husse, ( magont och rädsla att hunden försvunnit har förekommit ) och just i det fallet skulle det vara intressant med en så´n där hund-gps.....men å andra sidan är det väl bara onödigt lyx och behov som man skapar sig!
Publicerat Maj 4, 200719 yr Min geografiska hemvist omöjliggör erfarenhet av trädskällare och älghundar. Vet inte om de faktiska behov ni har av en dylik tingest. Men med tanke på rovdjur o andra knytt så kanske ni uppe i norra sverige har en god nytta av en sådan ??? :-*
Publicerat Maj 4, 200719 yr Absolut absolut, du har helt rätt! Men ibland med trädskällare händer det att hunden blir borta väldigt länge...står och skäller i en dal eller dylikt, då hör inte husse, ( magont och rädsla att hunden försvunnit har förekommit ) och just i det fallet skulle det vara intressant med en så´n där hund-gps.....men å andra sidan är det väl bara onödigt lyx och behov som man skapar sig! Är själv ägare till en viiiiiiidsökt finne visst är pejl skönt att ha men akta dig så du inte lär hunden att bli än mer självständig. Visst ska man ha gpspejl är nog en en såndan man ska ha för att slippa sms samt att dom är rätt värdelösa i vildmarken där det inte finns gsm täkning men nog duger en vanlig radiopejl den har även överlägsen batteritid
Publicerat Maj 4, 200719 yr Vad är det för apparat ??? Märke? Hur funkar den? Var har du läst om den?
Publicerat Maj 4, 200719 yr just det, vad är det för tillverkare och när kommer den ut ?? klart att pejlar av alla slag kan ha dåliga "bieffekter" vid felaktig användning. men det kommer man aldrig undan att pejlar av alla slag o speciellt gps pejlar är utmärkta för hundens säkerhet ! äger ingen gps pejl själv än, men skaffar då ekonomin ger möjlighet till det.
Publicerat Maj 4, 200719 yr Författare Vad är det för apparat ??? Märke? Hur funkar den? Var har du läst om den?Jag återkommer mer om märke (svenskt)pris mm senare, men jag tycker synd om typ Tracker mm som använder sig av telefonnätet.......folk kommer ju snabbt att välja bort det mot det här om det slår igenom.....den är ju bara beroende av satelliter, vilket innebär att den "alltid" har täckning!! Vad jag vet är att du får den från USA för ca 4000:-
Publicerat Maj 4, 200719 yr Författare Nu ska ni få höra! Apparaten heter då Garmin Astro.......och har sån precision att du kan då i stort sett se på vilken stubbe din jakthund ligger och sover på när du tror den är på sök.... ;D ;D ;D....Den släpps i USA först i Juni och kommer nog inte att släppas i Sverige i år överhuvudtaget!! Priset som sagt kommer att ligga på cirka 4 000:-( I USA).....Så nu är det bara att vänta å se.......Ska bli fruktansvärt intressant!!! ;D
Publicerat Maj 4, 200719 yr Författare Är själv ägare till en viiiiiiidsökt finne visst är pejl skönt att ha men akta dig så du inte lär hunden att bli än mer självständig.Visst ska man ha gpspejl är nog en en såndan man ska ha för att slippa sms samt att dom är rätt värdelösa i vildmarken där det inte finns gsm täkning men nog duger en vanlig radiopejl den har även överlägsen batteritid Jo, nog har du rätt.....jag har själv en Nobs som gärna vill ta ut svängarna lite extra ibland, så jag använder en vanlig Contact Pro light, vilken jag tycker funkar klockrent......men som sagt, den här nya Garmin som kommer visar ju exakt position av hunden...(om det nu är så noga alla gånger ).
Publicerat Maj 4, 200719 yr Synd bara att hunden ser ut som den kommer från tv-pejlingen med Gamin Astro, men klart vettig lösning och billigare än telefonprylen, men 4000:- är väl bara hundenheten sen behöver du en handenhet också som bygger på Garmin 60csx. skulle tro att hela prylen kommer kosta runt 10-12K och räckvidden är begränsad till någon km.
Publicerat Maj 4, 200719 yr En fråga bara, får man jaga med lös hund i usa ??? Har hört att det är förbjudet, i så fall är det ganska värdelöst att lansera en hundpejl där ???
Publicerat Maj 4, 200719 yr Nu ska ni få höra!Apparaten heter då Garmin Astro.......och har sån precision att du kan då i stort sett se på vilken stubbe din jakthund ligger och sover på när du tror den är på sök.... ;D ;D ;D....Den släpps i USA först i Juni och kommer nog inte att släppas i Sverige i år överhuvudtaget!! Priset som sagt kommer att ligga på cirka 4 000:-( I USA).....Så nu är det bara att vänta å se.......Ska bli fruktansvärt intressant!!! ;D Låter ju riktigt intressant...skulle vara roligt att höra någon som testat den på stövare...för det är nog eldprovet nr 1 när pejlar skall testas.
Publicerat Maj 4, 200719 yr Författare Synd bara att hunden ser ut som den kommer från tv-pejlingen med Gamin Astro, men klart vettig lösning och billigare än telefonprylen, men 4000:- är väl bara hundenheten sen behöver du en handenhet också som bygger på Garmin 60csx. skulle tro att hela prylen kommer kosta runt 10-12K och räckvidden är begränsad till någon km.Vad jag fick fram var att hela prylen ska ligga på ca 4000:-, i USA! I sverige får du nog räkna med ca 10-12......JO, handenheten ser ut som Garmin csx men med en extra antenn! ( Det är ju "radiosändning" mellan hund å handenhet) Räckvidden kommer att ligga på Ca 8 km! Den räckvidden bör ju räcka för min hund....är han längre bort än så så har det tiltat i hans skalle....då är han ändå värdelös
Publicerat Maj 4, 200719 yr Låter intressant med denna pejl då man måste införskaffa en frammöver.....och gsm nätet inte är utbyggt iordning ;D Synd bara att hunden ser ut som den kommer från tv-pejlingen med Gamin Astro, men klart vettig lösning och billigare än telefonprylen, men 4000:- är väl bara hundenheten sen behöver du en handenhet också som bygger på Garmin 60csx. skulle tro att hela prylen kommer kosta runt 10-12K och räckvidden är begränsad till någon km. Är du säker ??? Och i såfall nån km det är ju för lite
Publicerat Maj 4, 200719 yr Hade missat några inlägg 8) Foxkiller 8km låter väl lite?.......om man bedriver hundjaktens formel1 ps jag kommer ju att behöva en....hoppas jag
Publicerat Maj 4, 200719 yr När jag läste om den för 1 år sen så var det det avståndet som var gällande, produkten kan ju ha utvecklats, sen var den beroende av terrängen och det lär ju kvarstå, emen intressant produkt är det.
Publicerat Maj 4, 200719 yr Det var tror jag nåt test i senaste nr av Svensk jakt eller Jj eller så var det bara en annons om pejlen. Den låg dock på en icke tillåten frekvens mellan hund och pejlenhet.
Publicerat Maj 4, 200719 yr har oxå en gps pejl på g,men den har skjutits upp för 53 gången > men räcker en pejl bara 8km så är det värdlöst att lägga pengar på.kuperad terräng 4km och då kan man testa skicka rök singnaler istället.. sen finns juh nackdelar oxå med gpsen,att inte alltid man får in sateliter,har hänt en del gånger på min vanliga gps,man kan inte alltid stå inne bland träd sen att det kan dröja en stund innan kontakt..så jag hoppas alla dessa små grejer inte ska finnas på den jag väntar på iaf... sen har man juh pejl mer utifall att än att dreggla över farten eller :-*
Publicerat Maj 4, 200719 yr har oxå en gps pejl på g,men den har skjutits upp för 53 gången > men räcker en pejl bara 8km så är det värdlöst att lägga pengar på.kuperad terräng 4km och då kan man testa skicka rök singnaler istället.. sen finns juh nackdelar oxå med gpsen,att inte alltid man får in sateliter,har hänt en del gånger på min vanliga gps,man kan inte alltid stå inne bland träd sen att det kan dröja en stund innan kontakt..så jag hoppas alla dessa små grejer inte ska finnas på den jag väntar på iaf...sen har man juh pejl mer utifall att än att dreggla över farten eller :-* Du behöver väl en för att hitta hem själv :-* :-* :-*
Publicerat Maj 4, 200719 yr Tomas Johansson skriver lite om dessa i svenskjakt nr.5 Ska lanseras en svensk med Tracker lokator
Publicerat Maj 4, 200719 yr Du behöver väl en för att hitta hem själv :-* :-* :-* jo vi har juh lite mer storlek på markerna än ni i danmark,sen kan man inte bara hoppa på sillstyrps expressen på min mark :-*