Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NYA HUND-GPS

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det kommer att att göras ett ordentligt test på denna apparat nå´ngång nu i Juni  8).......kommer även då att vara en förevisning för de som är intresserade....Ska bli intressant då att läsa lite om deras utlåtande!! 8)

Publicerat
Hade missat några inlägg 8)

Foxkiller 8km låter väl lite?.......om man bedriver hundjaktens formel1 ;):D

ps jag kommer ju att behöva en....hoppas jag ;)

Skulle den inte klara av mera än 8 km...så är det inget för mig. :-

För jag vill kunna hitta min hund...om den så skulle ha farit till månen. ;)

Publicerat
Jo men allvarligt talat. En god grunddressyr är mkt viktig. Den borgar för ett lyckosamt resultat på jakt. Alla hundar bör lära sig vad den heter och om en inlärd signal ljuder så SKALL den komma på den. Det är min uppfattning om vad en hund skall kunna. Rätt eller fel ??? ???

Jag har inte pejl på mina stövare för att dom lyder mig dåligt. Jag har pejl på mina hundar för att kunna följa drevet lättare, ibland också för att följa hunden på sök om den drar iväg långt...ibland även för att hitta hunden när det står och skäller ståndskall vid ett gryt.

Jag ställer närsomhelst upp på en tävling om vem som lättast kan koppla en stövare på fullt drev...med eller utan pejl....jag törs nog sätta en 1000-lapp på mig själv i denna tävling.....

Som sagt var....för mig har pejlanvändandet inte ett dugg med lydnad att göra.....

Publicerat
sen finns juh nackdelar oxå med gpsen,att inte alltid man får in sateliter,har hänt en del gånger på min vanliga gps,man kan inte alltid stå inne bland träd :o sen att det kan dröja en stund innan kontakt..

Jag har en 60 CSX (samma enhet som Astro bygger på) och jag har aldrig tappat mottagningen i tät skog, bergsklippor, jaktkoja, eller bil. Så jag tror mottagningen är det minsta problemet för garmin astro.

Ett tips kan vara att uppdatera mjukvaran i din GPS, det kan hjälpa om du har problem i skogen med mottagningen.

Publicerat
Jag har inte pejl på mina stövare för att dom lyder mig dåligt. Jag har pejl på mina hundar för att kunna följa drevet lättare, ibland också för att följa hunden på sök om den drar iväg långt...ibland även för att hitta hunden när det står och skäller ståndskall vid ett gryt.

Du använder pejlen helt rätt! dock så gör inte alla det utan bara för att de vet vart hunden är så går de dit och kopplar hunden, istället för att ha lite is i magen och vänta i skogen på att hunden kommer, vi har minst 2 sådana skräckexempel i laget och när jag frågar varför de inte visslar in hunden så tittar de på en som man kom från mars.

Publicerat

Köpte nu Nokia N95 och ska köra med Tracker my Way....blivit övertygad att det ska vara det bästa av dom som kört med en par år.....

Nackdelar....sms...ej vattentät mottagare(telefon)...om hunden går i gryt kan den ej skicka position, gpsmottagaren når ej.

Publicerat
Köpte nu Nokia N95 och ska köra med Tracker my Way....blivit övertygad att det ska vara det bästa av dom som kört med en par år.....

Nackdelar....sms...ej vattentät mottagare(telefon)...om hunden går i gryt kan den ej skicka position, gpsmottagaren når ej.

Har en Nokia N95 med funkar den att använda med tracker ???

Vad gäller räckvidden på radio gps pejlar är den väl lika som med jaktradion på 31mhz eller??

Publicerat
Vad gäller räckvidden på radio gps pejlar är den väl lika som med jaktradion på 31mhz eller??

Nej, ska du skicka data är det runt 151 Mhz som gäller. I det frekvensbandet har du större möjighet att få med dig en antenn som är bättre anpassad till frekvensen. Så det är väl mer rätt att jämföra med jaktradio 155MHz. Men sen har du begränsningar i uteffekt. Tror att det kan vara 100 mW max för denna typ av pryl (jmf med jaktradio 155MHz 5 eller 6W)

Man måste testa produkterna praktiskt för att få reda på räckvidd. Mycket handlar om hur bra (radio)antenn-lösning de får till.

/Må

Publicerat
Nej, ska du skicka data är det runt 151 Mhz som gäller. I det frekvensbandet har du större möjighet att få med dig en antenn som är bättre anpassad till frekvensen. Så det är väl mer rätt att jämföra med jaktradio 155MHz. Men sen har du begränsningar i uteffekt. Tror att det kan vara 100 mW max för denna typ av pryl (jmf med jaktradio 155MHz 5 eller 6W)

Man måste testa produkterna praktiskt för att få reda på räckvidd. Mycket handlar om hur bra (radio)antenn-lösning de får till.

/Må

OK.

Själv ska jag nog köpa en ny swepoint vibra då jag är missnöjd med nuvarade Tracker smart >:(

Jag tycker det är viktigare med en driftsäker pejl än att man måste veta exakt vart hunden är sen känns det lite osäkert med att drifttiden är rätt kort om något inträffar och hunden blir kvar över natten i skogen TEX.

Publicerat

Jo det kommer nu i vår, att gå köra med N95...och då ska man ju slippa blåtands GPS....(kanske den ändå funkar bättre)

Halsbandet ska visst ha blivit bättre vad gäller batteritid.....ca 4 dygn nuförtiden...

Publicerat

Det kommer ju alltid att gå att "trimma" en sådan sändare, men då blir den förmodligen olaglig...

Publicerat
Det kommer ju alltid att gå att "trimma" en sådan sändare, men då blir den förmodligen olaglig...

Och  ;) ;D.......här är det dålig gsm mottagning och undra just om norrbottens inland är kartlagt ::)