Publicerat Maj 6, 200719 yr Efter morgonens jakt så får jag syn på ett nytt vilt på vår mark, såg förra året dovhjort på marken och tyckte det var ett trevligt inslag och imorse så träffar jag på denna kronhjorts hind och kalv, de verkar ha rymt från något hägn för de var inte speciellt skygga men roligt att det finns på marken.
Publicerat Maj 6, 200719 yr Roligt för er om ni skulle få detta ståtliga vilt att etablera sig. Är där inte ganska gott om kronhjort i Uppland? För det är väl där du bor?
Publicerat Maj 6, 200719 yr Författare Vi verkar leva isolerat då varken dovhjort, kronhjort eller vildsvin har funnits på vår mark mer än någon enstaka gång under de 30 år jag varit med och jagat.
Publicerat Maj 6, 200719 yr Tja, du har hägnet upp vid Åland, det läcker som ett såll säger dom. Vi har också fått hit, tror dom kommer från Hargs bruk. MVH
Publicerat Maj 6, 200719 yr Författare Tja, du har hägnet upp vid Åland, det läcker som ett såll säger dom. Vi har också fått hit, tror dom kommer från Hargs bruk. MVH Ska ringa och tacka den dagen vi har en stam att beskatta, misstänkte nästan att de kom därifrån.
Publicerat Maj 6, 200719 yr vi hade kronhjort förra året,en stor satans hjort, ;D det är vars buss olyckan var ungefär,rasbo,men man brukar nu iaf se dov och kron efter vägen i flockar på 10-20 djur,så bara en tids fråga,svin har vi redan...harg är nog svaret vars dom kommer ifrån,specielt svinen
Publicerat Maj 6, 200719 yr vi hade kronhjort förra året,en stor satans hjort, ;D det är vars buss olyckan var ungefär,rasbo,men man brukar nu iaf se dov och kron efter vägen i flockar på 10-20 djur,så bara en tids fråga,svin har vi redan...harg är nog svaret vars dom kommer ifrån,specielt svinen Leif GW hade ett svinhägn i Bladåker tillsammans med lekkamrat Guillou. När dom ledsant var någon snäll att öppna grinden
Publicerat Maj 6, 200719 yr bladåker ligger väl runt norrtälje va,,jo hört en del om dom dära 2..kommunisten och gi metoden.. dom brassa nått år 70 rådjur på marken vilket är 50 djur i överkant,sen att dom haft sin egna uttsättning av djur är kanske bara ryckten men men..vi har iaf fått tillbax fasaner nu vilket är kul,ska tydligen vara resterna av frötunas fasaner som riktigt stor innan bernadottarna sköt bort allt å söp bort hemmana
Publicerat Maj 13, 200719 yr Författare Det ska visst finnas en grupp på 5 djur till på vår mark och de är lika skygga : visst något hägn som släppt ut sina hjortar då de riskerade att avlivas, någon registrering av djur i hägn som är orsaken.
Publicerat Maj 14, 200719 yr Kronviltet förökar sej extremt långsamt,så det gäller att ligga lågt i början
Publicerat Maj 14, 200719 yr Kronviltet förökar sej extremt långsamt,så det gäller att ligga lågt i börjanÄr dessutom mkt störningskänsliga
Publicerat Maj 14, 200719 yr Är dessutom mkt störningskänsligaHindar vandrar ur flocken för att hitta sitt "eget" där om man har tur föder hon sin kalv. Ger man då fan i dessa ...kanske dom blir stationära. Sen blir det tripp trapp trull..å man har massor av kronvilt att jaga,men det tar sin tid 8)Det tråkiga i kråksången är att dessa hindar oftast blir skjuta av grannen som tydligen anser att skjuter inte jag så gör den andra grannen det :- Därför hejar vi friskt på nya och flera kronvilt skötselområden ;D
Publicerat Augusti 13, 200719 yr Författare Läser jag jaktabellen rätt när jag tolkar det som att kronhjortskalv är tillåten från 16 aug i Uppsala län.
Publicerat Augusti 14, 200719 yr Visst tolkar du den rätt. Jag har samma möjlighet att skjuta kalv i Sörmlands län om tillfälle ges. /Micke
Publicerat Augusti 14, 200719 yr Jorå, utanför kronskötselområden är kronkalv lovlig från 16 aug till andra måndagen i oktober samt 1 till 31 januari. Detta är urklippt från SvJf hemsida; Kommentar Obs ! Utanför kronhjortsskötselområde är endast årskalv tillåtet ( inga vuxna djur ) ! Kalv tillåten under tiden 16 augusti fram till den andra måndagen i oktober ( enbart smyg- eller vaktjakt ) och 1 jan - 31 jan. Lycka till!
Publicerat Augusti 14, 200719 yr Författare Bra då kanske det blir lite mer att titta efter på passet förutom räv och grävling och den tilltänkta bocken.
Publicerat Augusti 14, 200719 yr Bra då kanske det blir lite mer att titta efter på passet förutom räv och grävling och den tilltänkta bocken. Ja sen kan man ju se hur kul det är att skjuta en lilleman ????? Kanske bäst att göra detta i alla fall för gör inte jag det så gör nån granne det...... Spyr på sånt här...Har nu suttit med i skötselområden i över 15 år för att stammen skall öka och inte dom små markerna eller för den del dom som inte är med i skötselområdet skall kunna skjuta sönder det vi jobbat för i alla år...
Publicerat Augusti 15, 200719 yr Ja sen kan man ju se hur kul det är att skjuta en lilleman ?????Kanske bäst att göra detta i alla fall för gör inte jag det så gör nån granne det...... Spyr på sånt här...Har nu suttit med i skötselområden i över 15 år för att stammen skall öka och inte dom små markerna eller för den del dom som inte är med i skötselområdet skall kunna skjuta sönder det vi jobbat för i alla år... Hur vet du att Pertan har en liten mark?
Publicerat Augusti 15, 200719 yr Hur vet du att Pertan har en liten mark? Detta var inte riktat mot Pertan utan mera generellt sett lixom. Huruvid Pertan skjuter kronkalv eller inte har inte jag med att göra !!!!! Skall förklara mej varför jag skriver som jag gör..Som jag skrev har jag själv varit med i kronvilt skötselområde under 15 år +..där har vi nogrannt fastställt de avskjutnings regeler vi skall följa. Detta är oerhört viktigt då just kronvilten förökar sej extremt långsamt. Vad som tyvärr hänt är att..nu gäller andra regler men till för bara några år sen kunde man skjuta kron på sin egen mark oavsett om man var med i skötselområdet eller ej. Det som hände var ju naturligtvis det att det utvandrade djur som bums blev skjutna Känner några av dessa skyttar som villigt och glatt berättade det att sköt inte jag så skulle nån annan gjort det på nån annan mark..Så den hjorten ligger fin-fint i min egen frys nu !!!!! Nu har reglerna ändrats så nu kan endast kalvar skjutas,dock är även det tragiskt då det oftast finns en hind med som vill etablera sej på kanske just den marken,och eftersom kronviltet både förökar sej långsamt och är enormt störningskännsliga så tycker och anser i alla fall jag att man börde ligga lite lågt ett par år innan man börjar skjuta. Men det är jag det,och inte fan har väl jag rätten att döma andra 8) Just pga.av dessa faktorer så anser jag att skötselområderna är suveräna Åter igen ,detta var inget personligt.... 8)
Publicerat Augusti 15, 200719 yr Spyr på sånt här...Har nu suttit med i skötselområden i över 15 år för att stammen skall öka och inte dom små markerna eller för den del dom som inte är med i skötselområdet skall kunna skjuta sönder det vi jobbat för i alla år... Telge,Telge...det är inte mycket du inte irriterar dig på Ett tips om du nu vill påverka jakttiderna nationellt istället för lokalt,börja jobba i Jakttidsberedningen istället för i ditt skötselområde. Vem vet du kanske kan få bort bockjakten också ;D /Micke
Publicerat Augusti 15, 200719 yr Författare Vi har på kort tid gjort observationer om minst 7 djur jag och ordförande i jaktlaget, dessa kommer troligtvis från ett hägn av någon anledning, jag har gärna en bra stam av både dov och kronhjort på marken och tanken slog mig då dessa djur är inte speciellt skygga att man kanske skulle förgylla frysboxen med något nytt, men för att få till en etablering så kommer jag redan ikväll att träffa jaktlaget för att skjuta älgbana och försöka freda djuren tills vi har en ordentligt jaktbar stam. Vi är största laget i kretsen och har några småmarker som kanske inte följer detta men i stora hela så kommer det nog bli bra för hjortdjuren.
Publicerat Augusti 15, 200719 yr Vi har på kort tid gjort observationer om minst 7 djur jag och ordförande i jaktlaget, dessa kommer troligtvis från ett hägn av någon anledning, jag har gärna en bra stam av både dov och kronhjort på marken och tanken slog mig då dessa djur är inte speciellt skygga att man kanske skulle förgylla frysboxen med något nytt, men för att få till en etablering så kommer jag redan ikväll att träffa jaktlaget för att skjuta älgbana och försöka freda djuren tills vi har en ordentligt jaktbar stam.Vi är största laget i kretsen och har några småmarker som kanske inte följer detta men i stora hela så kommer det nog bli bra för hjortdjuren. Du är klok som en bok.... :-*