Publicerat Augusti 15, 200718 yr Telge,Telge...det är inte mycket du inte irriterar dig på Ett tips om du nu vill påverka jakttiderna nationellt istället för lokalt,börja jobba i Jakttidsberedningen istället för i ditt skötselområde. Vem vet du kanske kan få bort bockjakten också ;D /Micke ojojoj..!!! Nä riktigt så illa tror jag inte att det är Men man kanske skulle ta sej en funderare om jakten på rådjur i Januari med drivande hund verkligen är så där lysande... ;D
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Jag håller med Telge till 100% när det gäller kronhjortarna.Jag har under hela mitt jaktaktiva liv levt med vad som i början kallades kronhjortsreservatet här i Skåne. Det var absolut en nödvändighet för att arten skulle överleva härnere. Även när det gäller rådjursjakten anser jag att det finns sakliga skäl till att se över den. Bla när det gäller januarijakten . Dovhjortsjakten i februari med 30 cm stora foster i hindarna är oxå ngt jag skulle vilja ändra på.
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Jag håller med Telge till 100% när det gäller kronhjortarna.Jag har under hela mitt jaktaktiva liv levt med vad som i början kallades kronhjortsreservatet här i Skåne. Det var absolut en nödvändighet för att arten skulle överleva härnere. Även när det gäller rådjursjakten anser jag att det finns sakliga skäl till att se över den. Bla när det gäller januarijakten . Dovhjortsjakten i februari med 30 cm stora foster i hindarna är oxå ngt jag skulle vilja ändra på. Känns bra det här..Pertan är klok,så även du amakulu,undrar om det finns flera som inser att man bör vara försiktig i början. Just nu är vi i alla fall 3 stycken på detta forum ;D Själv skall jag åka på skötselområdes jakt träff för både älg och kron om en timme,vissa har föreslagit en viss Tok som ordförande i denna sammanslutning,just pga.av denne halvt om halvt hysteriska människa vågar öppna käften och säja vad han tycker och inte jamsar med alla andra ;D Känner dock på mej att tokfan kommer tacka nej pga.tidsbrist ;D
Publicerat Augusti 16, 200718 yr det har börjat att synas en dovflock runt våra marker här, jag har sett nio samtidigt vid ett tillfälle...jag vet att de flesta lagen här runtomkring gärna vill se en etablering och jag vet några "jägare" som kommer blåsa på dom direkt dom blir lovliga....får jag syn på dom på min mark skall jag fort som fan hägna in dom och låta dom föröka sig, hehe...ne, men det känns surt att släppa vidare en hjort t ex i september för att en halvtimma senare gå i graven på grannmarken....
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Sätt upp en fin foderplats för djuren och försök få dom att stanna hos dig.
Publicerat Augusti 16, 200718 yr ja, men de har inte nått riktigt ända in på våra marker än...i förrgår såg jag 2 spetsar å 3 hindar på kompisens mark och där tror jag de får vara ostörda....vi matar våra rådjur i nio automater med havrekross på vintrarna, funkar det till dov också, och isåfall, kommer hjortarna köra undan rådjuren från maten vintertid?
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Rotfrukter som rödbetor , sockerbetor samt sent skördat ensilage är bra till dov. Mina erfarenheter är att där det finns mkt dov är det lite rådjur
Publicerat Augusti 17, 200718 yr min uppfattning är att dom lär leva med varandra den ena marken jag jagar på har vi riktigt mycket av båda. men vi har många små foder platser som jag tror är viktig så att rådjuren har en annan att välja om dom blir bort jagade från en annan av doven
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Jag har jagat i 10 år på ett av Sveriges troligtvis dovviltstätaste område nämligen runt Häckeberga o Björnstorps gods i Skåne. Där finns otroligt mkt dov men rådjur finns det inte så många av. Om rådjuren var ute på en vall o betade och doven kom ut så stack rådjuren. Däremot verkar det som kron o rå går bättre ihop.
Publicerat Augusti 17, 200718 yr ok, kompisen såg nio hjortar 500m från våran gräns idag, så det är inte omöjligt att dom står på åkern utanför imorn bitti ...hursom, dom är väldigt välkomna
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Vi har idag inslag av "nya vilt" som gris,dov och kron..ja, tom. mufflonfår på vissa ställen. Jag bor och jagar på ett sånt ställe !!! Har lite funderingar här ?? Älgen har minskat..det är ett odisskutabelt faktum !! Hört att grisen stressar älgen,fast säkert vet jag inte !! Rådjuren gillar inte Mufflon,det har vi alla sett ... Mufflon skiter i allt och käkar på,dock sprider dom sej sakta/långsamt... Doven rensar allt i dess väg !!! Kron käkar granar !! Medans älgen tuggar tallskott !!! Fan..man kan bli snurrig för mindre ??? ??? ??? Tur att man är harjägare och har andra problem...undrar bara om dom är lättare att förstå ??? Vet !!! Skyller harens tillbaka gång här hemma på allt utom räven ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Vi har idag inslag av "nya vilt" som gris,dov och kron..ja, tom. mufflonfår på vissa ställen.Jag bor och jagar på ett sånt ställe !!! Har lite funderingar här ?? Älgen har minskat..det är ett odisskutabelt faktum !! Hört att grisen stressar älgen,fast säkert vet jag inte !! Rådjuren gillar inte Mufflon,det har vi alla sett ... Mufflon skiter i allt och käkar på,dock sprider dom sej sakta/långsamt... Doven rensar allt i dess väg !!! Kron käkar granar !! Medans älgen tuggar tallskott !!! Fan..man kan bli snurrig för mindre ??? ??? ??? Tur att man är harjägare och har andra problem...undrar bara om dom är lättare att förstå ??? Vet !!! Skyller harens tillbaka gång här hemma på allt utom räven ;D ;D ;D Vi hade diskussion om detta igår på nya marken. "Vildsvinen stressar bort älgen från marken och det är en orsak till att älgstammen sjunker"; pyttsan heller! Jag tar gärna hand om några mufflon och kronvilt om du tycker att ditt ILANDSPROBLEM med alla viltslag är jobbigt, din stackare. ;)
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Vi hade diskussion om detta igår på nya marken."Vildsvinen stressar bort älgen från marken och det är en orsak till att älgstammen sjunker"; pyttsan heller! Jag tar gärna hand om några mufflon och kronvilt om du tycker att ditt ILANDSPROBLEM med alla viltslag är jobbigt, din stackare. ;) Som sagt,jag är har- jägare ;D ;D Förexten..tuta till om du/ni skall köra hare nån dag ! Dock är jag relativt kräsen på markens säkerhet i fråga om bilar och tåg 8) Fan..måste sälja ut mej i är då den "egna" är rätt har-tom.. :-
Publicerat September 18, 200718 yr Ja sen kan man ju se hur kul det är att skjuta en lilleman ?????Kanske bäst att göra detta i alla fall för gör inte jag det så gör nån granne det...... Spyr på sånt här...Har nu suttit med i skötselområden i över 15 år för att stammen skall öka och inte dom små markerna eller för den del dom som inte är med i skötselområdet skall kunna skjuta sönder det vi jobbat för i alla år... Tyvärr vanlig tanke hos många jägare, "skjuter inte jag så skjuter grannen å då ska ja va först, hehe".