Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Måste man verkligen äga en repeterstudsare?

Featured Replies

Publicerat
B)
Publicerat

Du har bott i Norge för länge ;D ;D ;D

Det är hur man trivs med olika vapen, jag är fortfarande allergisk mot bössor i automat och plast utförande, de har sin funktion men den passar inte mig, när folk frågar om råd så svarar man utifrån sig själv, sen får den personen väga sina för och nackdelar med råden.

Jag släpar gärna på kombin under jakt, den saknar glorör och jag skjuter i normalfallet inte på längre än 100m vid bra förutsättningar, har ju skaffat mig en tjockis som ska få ett glorör som man kan titta på gubben i månen med och den kommer efter träning skjuta lite längre 300m+ ::)

Alla är saliga i sin tro, jag kommer införskaffa mig en Marlin (cowboysare) nästa gång det blir bössbyte, den kommer väcka muntra ord hos en del, jag köper det jag tror på och har användning för, visst en dubbelpang ligger inte långt borta för 2 snabba på en gris som kommer i full fart mot en, men en kipplauf och Bergstützen, vad ser du för vinst och funktion på en sån, jag frågar mest av okunskap.

Men klart man ska lyfta sin tankar, annars hade vi fortfarande haft träklubbor, det som är modernt nu är rakrepeterande och pipbyte, jag har tittat på Blaser men köper inte konceptet, jag är inte övertygad, Heym 30 såg klart pålitligare ut åtminstone på bild.

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Min vapen garderob ser ut som följande..

En kaliber 20 med rak engelsk kolv

En drilling kal 12 med 7.57r

En picka

o en repeter studsare i 30.06

Har allvarligt funderat på att göra mej av med 30.06,an då jag inte känner behov av den. Här blir det mer o mer gris,så tanken att höja upp prestandan på själva studsardelen har faktist fallit mej in.

Har skrivit om det tidigare att jag med stor säkerhet kommer ta över min fars Weatherby 300, just för detta ändamål,men det är nog bara för att den finns+ lite känslomässig nostalgi.

Skulle mycket väl klara mej med endast brytvapen,läste senast igår om den nya Merkeln i dubbelstudsar variant,som verkligen lät tilltalande i 9.3x74r. Kostar bara litet mycket just nu för min plånka :-

Norrlands jägarna tror jag inte tycker samma sak,dom vill kunna skjuta sina fåglar på långa håll,men för oss som bor i mellan eller sydsverige skulle dessa vapen jag nu räknat upp räcka mer än väl.

Alltså. En picka...det måste man bara ha

sen en drilling med klass 1

sen en studsare med lite klös i..sen klarar man sej ;D

Alla kan vara brytvapen :D 

Tjugan har jag kvar för trevnaden,men visst jag skulle kunna klara mej utan även den (tror jag) vet inte hur jag kommer gilla drillingen än..

Nä tjugan är nog det sista vapen jag kommer sälja,min tjuga är min älskling,den gör jag mej aldrig av med 8)

Publicerat

Hur är det med precisionen på dubbelstudsarna??

Kan ju tänka mig att det är svårare att få två pipor att skjuta ihop för en tät träffbild gämfört med en enpipig bössa.

Publicerat
Hur är det med precisionen på dubbelstudsarna??

Kan ju tänka mig att det är svårare att få två pipor att skjuta ihop för en tät träffbild gämfört med en enpipig bössa.

Precisionen för det första skottet i en dubbelstudsare räcker nog gott i de flesta fall,problemen man får är att man vill att nästa smäll skall sitta på samma ställe!!! På en älg på 80 meter spelar det ingen som helst roll,men vill man ha täta träffbilder är nog inte en dubbelstudare att rekomendera,i alla fall inte enligt mina erfarenheter

Publicerat

Ahh...kom på en sak!!!! Brytvapen är dyra,vill man ha kvalitet är dom dessutom skitdyra !!

Många tänker säkert varför pröjsa 40 lax för en pang som skjuter lika bra för en som endast kostar 10 ??? Även om ett brytvapen skulle kosta 200 så skulle det förmodligen inte skjuta bättre än den repeterstudsaren för 10....smaken är som baken ;D

Man kan åka Fiat,man kan oxå åka Porche ;D

edit...dom här sk.Kipplauf  vapnen vet jag inget om...men ni som kan detta får gärna berätta för mej :D

Dessutom är bryt vapen vackra att se på :D Med tiden blir man lite av en "snobb" som endast vill ha det bästa man för stunden har råd med.. Funktionialitet visst!!!! i första hand,men även utseendet får sin givna plats 8)

Tänk om man hade mycket pengar....vad fina saker man skulle kunna köpa då!!!!!

Eller bara tänk om man hade råd att köpa sej en egen jaktmark... ;D

Jobbar på det ;D

Publicerat
Ahh...kom på en sak!!!! Brytvapen är dyra,vill man ha kvalitet är dom dessutom skitdyra !!

Många tänker säkert varför pröjsa 40 lax för en pang som skjuter lika bra för en som endast kostar 10 ??? Även om ett brytvapen skulle kosta 200 så skulle det förmodligen inte skjuta bättre än den repeterstudsaren för 10....smaken är som baken ;D

Man kan åka Fiat,man kan oxå åka Porche ;D

Eller Volvo C70-cab!  >:(

;)

Publicerat

Om jag skulle köpa mitt första vapen idag så skulle det bli ett kombivapen med diverse pipset. Samt justerbart kindstöd! Hur ofta behöver man mer än två kulskott? Och tränar man med samma kolv kommer träffarna sitta där dom ska!

Nu har jag vapen så jag är nöjd och får dras med dessa, men vem vet vad man hittar på en vacker dag...

Erik

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

De  som jag inte gillar med brytvapen är vikten. Ska man gå med hund en hel dag så känns de i armarna dom där exta hg.

Men ska man latjaga älg eller sådant så skulle jag kunna tänka mig ett dubbel set till valmeten ;D ;D

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
Finns ju en del tunga vapen både bland brytvapen och bland repetrar. Så det skälet tycker jag är lite tunt. Kipplaufs brukar ju ha det omvända problemet med at de snarare är för lätta och pipviftiga.

Men ta tex min nya favorit: Merkels nya dubbelstudsar drilling. Vikten anges till 3,2 kilo men varierar säkert lite från vapen till vapen. Men med den vikten och en helt fantastisk balans så skall ni inte bli förvånade om jag byter in min Classic lite längre fram!! 8)

Men det är tur att vi tänker olika och det var en av anledningarna att jag startade tråden!! ;)

MVH

Jim

Jag kom ju aldrig till Elmia för att titta på Merkels skapelse, men de jag pratat med som var där lovordade den. Vikten och balansen är ju onekligen tilltalande. Där emot kan jag tänka mig du får driva på ganska rejält i svingen, med tanke på vikten.

Åter till ämnet..

För egen del så är jag ganska övertygad om att det hela är liksom med alla vapen; det är en smaksak. Du klarar dig nog ganska bra med såväl repeterstudsare som med ett brytvapen i en jaktsituation.  Möjligen kan skyttet på banan bli något lidande. Jag upplever ju brytvapen i många fall får ett ganska störande värmeflimmer, snabbare än repeterstudsare. Kan ju vara olika på olika vapen. Personligen anser jag också att den är bättre balans och lättare att svinga en repeterstudsare med kikare, än ett brytvapen, som oftast känns lite "onaturlig" med kikare. Även detta är säkert beroende på personlig uppfattning och skilland mellan olika vapen.

Personligen har jag faktiskt varit behjälpt av att ha flera än två skott i mitt vapen. Kanske framför allt vid dubblé situationer samt vid påskjutna djur som kommit i pass i kanske inte alltid så idealiska lägen. Så jag skulle vilja säga att personligen skulle jag bli begränsad med att enbart ha två skott, samt även den mentala biten som i alla fall gör mig lugnare i mitt skytte då jag vet at tjag har 4-5 skott som kan reparera en eventuell dålig första träff.

Publicerat
Men jag tilltalas av tanken med färre skott i bössan. Med en Kipplauf har man ju bara en chans och då får man ju välja när man skall avfyra vapnet utifrån det. Går det för fort eller inte är läge för skott av annan orsak så är det ju bara att lyfta på hatten! Det kommer ju fler chanser!

Och handen på hjärtat! Hur många gånger behöver man fler än ett eller kanske två skott??

Under många år jagade jag nästan enbart med en Ruger No:1,de övriga studsarna stod mest och samlade damm.

Sköt såväl älg och hjort som rådjur med den bössan på både smyg,vak och drev.

Det tar marginelt längre tid för en tränad skytt att ladda om en fallblockare eller ett brytvapen gentemot en repeterstudsare,tycker inte det är ett gångart argument för att repeter är bättre.

Precisionsmässigt är det ingen skillnad mellan bryt eller repeter.

Men att bara ha brytvapen i skåpet......nej tack!

Min pelarbäddade .223 med benstöd ger en säkerhet i skyttet som jag inte tror är möjlig att uppnå med en instickspipa i ett lätt brytvapen,när målen är små och långt borta så tror jag helt klart brytvapnen kommer till korta.

/Micke

Publicerat
Det tar marginelt längre tid för en tränad skytt att ladda om en fallblockare eller ett brytvapen gentemot en repeterstudsare,tycker inte det är ett gångart argument för att repeter är bättre.

Det håller jag personligen inte med om. För att ladda om ett brytvapen måste du väl låta bössa lämna axeln och därmed även målbilden? Jag repeterar med bössan vid axeln och jag är ganska säker på att skyttet blir bättre och säkrare utan att behöva lämna målet och siktbilden.

Publicerat
Det håller jag personligen inte med om. För att ladda om ett brytvapen måste du väl låta bössa lämna axeln och därmed även målbilden? Jag repeterar med bössan vid axeln och jag är ganska säker på att skyttet blir bättre och säkrare utan att behöva lämna målet och siktbilden.

För en driven skytt tar det max 2 sek mer att ladda om en bryt eller fallblockare än en repeter.Då givetvis i kombination med en patrongördel över lådan eller en kolvstrumpa/patronhållare.

Har man behov av snabbare eldgivning än så bör man nog fundera på en halvautomat.

Visst tar jag ner bössan från axeln och släpper målet med blicken men har inte upplevt det som något större problem

Min 9,3x62 sparkar ganska ordentligt och där tappar jag målbilden varje gång jag trycker av,upplever inte heller det som något problem.

/Micke

Publicerat
För en driven skytt tar det max 2 sek mer att ladda om en bryt eller fallblockare än en repeter.Då givetvis i kombination med en patrongördel över lådan eller en kolvstrumpa/patronhållare.

Har man behov av snabbare eldgivning än så bör man nog fundera på en halvautomat.

Visst tar jag ner bössan från axeln och släpper målet med blicken men har inte upplevt det som något större problem

Min 9,3x62 sparkar ganska ordentligt och där tappar jag målbilden varje gång jag trycker av,upplever inte heller det som något problem.

/Micke

Själva repeteringen är ju en sak. Betvivlar inte att man kan ladda om på två sek. Men med vapnet vid axel och hela tiden fokuserad på målet når du ju, oavsett det praktiska reperteringshastighet, ett snabbare tredje och fjärde skott med en repeterstudsare. Oavsett om du tappar målet vid rekylen så bör du ju vara skjutberedd snabbare när du ändå har bössan vid axeln.  Men jag har personligen ingen erfarenhet av egna brytvapen el fallblock, men efter vad jag sett av andras hantering och repertering på bana etc, så ärmin personliga uppfattning att man uppnår ett snabbare och mer säkert tredje, fjärde och eventullet femte skott med en reperterstudsare.  Oavsett min personliga uppfattning så kan det ju vara en faktor att väga in?

En halvautomat blir det inte för mig, då jag anser dem för opålitliga. Men det är en annan story.. :)

Publicerat

Se det enkelt..brytvapen är snyggare och andas mer kvalitet :D

Sen till antal skott man lossar,tror faktist jag bara en gång i mitt jägarliv på svensk jakt skjutit fler än två skott i följd endast en gång. Det var den gången jag sköt dubble på kronhjort,då avlossade jag faktist 3 smällar !!! Sen att det tredje endast var en formalitet samt onödigt kunde jag inte veta då,den gången :D

Utan att veta så tror jag i alla fall att brytvapen står sej slätt i rena precisions skyttet på långa håll gentemot rena studsare. Det var därför jag skrev i tidigare inlägg om att norrlandsjägare förmodligen inte skulle gilla brytvapen då dom skjuter fåglar på långa håll...

Sen kanske brytvapnet lätt fylls av snö,om detta vet jag ingenting jag endast spekulerar ..

För jakt i sörmlänska skogar räcker brytvapen säkert till det mesta ;D

För att dra det till sin spets,så tror jag tillock med att en drilling duger allena,sen så klart vill man skjuta gäss på 200 meter med kula kanske saken kommer i ett annat läge

Publicerat
Själva repeteringen är ju en sak. Betvivlar inte att man kan ladda om på två sek. Men med vapnet vid axel och hela tiden fokuserad på målet når du ju, oavsett det praktiska reperteringshastighet, ett snabbare tredje och fjärde skott med en repeterstudsare. Oavsett om du tappar målet vid rekylen så bör du ju vara skjutberedd snabbare när du ändå har bössan vid axeln.  Men jag har personligen ingen erfarenhet av egna brytvapen el fallblock, men efter vad jag sett av andras hantering och repertering på bana etc, så ärmin personliga uppfattning att man uppnår ett snabbare och mer säkert tredje, fjärde och eventullet femte skott med en reperterstudsare.  Oavsett min personliga uppfattning så kan det ju vara en faktor att väga in?

En halvautomat blir det inte för mig, då jag anser dem för opålitliga. Men det är en annan story.. :)

Jag tror att vi pratar förbi varandra nu.

Visst är en repeterstudsare snabbare att ladda om än bryt/fall,därom råder inget tvivel.

Hamnar jag på jakt någon gång där det kan antagas att man kommer att behöva skjuta upp mot fem skott i snabb följd så väljer jag tveklöst en repeter.

Det har dock under min aktiva år endast inträffat en gång att jag behövde skjuta fem skott mot en älg och då var sista skottet avfångningsskott.

Däremot har jag vid flera tillfällen fått chans till dubble med min fallblockare och lyckats bra med det.

Därför ser jag inte vare sig för mig eller för många andra nyttan av stor magasinskapacitet eller eldkraft.(Håll tummarna nu för att jag vinner gillesbössan med mina lotter ;D)

Men givetvis finns det skillnader i jaktsätt,viltslag och situation som kan ge ett behov av detta.

/Micke

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
Jag har bara haft behov av fler skott än 2 vid en handfull tillfällen.

Och om man har en Kipplauf så är jag övertygad om att man väljer skotttilfällen lite mer noggrannt. Medvetet eller omedvetet.

Med dubbelstudsare eller en repeter så tror jag det är lättare att "dra av" ett skott för mycket. Jag talar här av egen erfarenhet! :-[

Och även om det bjuds chanser att skjuta 3 eller 4 eller flera vilt vid samma tillfälle så vet jag inte riktigt om det är MIN form av jakt.

Känner inte att JAG behöver skjuta på "allt" som kommer i min väg.

Utan JAG söker hellre den FÖR MIG viktiga jaktupplevelsen med att vara nära viltet och naturen.

Men det är JAG!! Andra får ju(Skall ju) ha sina egna uppfattningar.

JAG lyfter gärna på hatten när läget varit sådant att jag inte kom till skott.

JAG räknar faktiskt hellre jaktupplevelser än fällda vilt.

Men givetvis skjuter jag när jag får chansen!! ;)

Jim

Om du tolkat mina inlägg som att jag strävar efter att skjuta många djur, så har du missat grovt.(oavsett vapentyp ;) ) Jag tar ju upp två olika tillfällen då snabba tredje och fjärde skott kan vara behövliga. Det är dels vid en dubblésituation och dels vid en skadskjutningsituation. Givetvis kan man avstå att skjuta vid en dubblésituation, men absolut inte med ett skadat vilt!

Vi pratar ju om ett teoretisk resonemang, och kanske inget som förhoppningsvis, uppstår så ofta. Utifrån min personliga åsikt, som då är att vara minimalist då det gäller vapen, så vill jag även vara förberedd på dessa situationer.

Jag tror säkert att vid flertalet tillfällen är ett brytvapen precis lika bra som en repeterstudsare, men för min personliga del väger flera faktorer över till förmån för en repeterstudsare.

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
Nej det var överhuvudtaget inte min mening!! :-[

Är inte den som vill moralisera över vad andra gör!

Utan jag försöker utgå från min egna , ibland förvirrade, tankar om jakt och vapen! :)

Då verkar vi vara på samma linje. Ville bara undvika missförstånd.. :)