Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Måste man verkligen äga en repeterstudsare?

Featured Replies

Publicerat

Govänner!

Även jag har understundom närt tankar på en vapengarderob som är uppbyggd kring brytvapen. Rent praktiskt och jaktligt ser jag inga större begränsningar i en dylik garderob. Jimbo,begränsningarna är enligt mig avgjort mindre än under den tid i ditt liv när du försökte skaffa dig en garderob som enbart bestod av fiberclassbössor i klass 1  ;). Begränsningarna ligger i det organiserade övnings- och sportskyttet inte i jaktskyttet. Däremot kommer inte ett och samma vapen att kunna fullgöra lika många olika uppgifter som vad en riktigt bra repeter klarar av.

Om vi lurar lite på vilka olika jaktsituationer som är aktuella för de flesta av oss kan jag se brytvapenalternativ som på ett mycket kompetent sätt klarar av de krav som situationen ställer. Precision och behov av att snabbt kunna avge flera skott går sällan hand i hand alltså behövs det oftast precision eller snabba uppföljningsskott.

Vid smyg eller vakjakt efter allt från klövvilt till toppfågel eller ripor klarar man sig utmärkt med en Kipplauf av bra kvalitet, med t ex en Blaser K-95 i 7x65R och 22 Hornet har man både en vettig vakbössa efter klövvilt och en lämplig bössa till såväl fjällripan som räv och grävling. Precisionen i en dylik skapelse matchar i princip vilken cylinderbössa som helst, däremot så innebär den lätta vikten att bössan inte är optimal vid renodlat frihandsskytte ( i o f s mår vi alla bra av att söka stöd när vi har möjlighet varför detta handikapp inte skall överskattas).

Enligt min erfarenhet hinner den vane skytten med ett skott var 3:e sekund vilket oftast räcker för ett uppföljande skott eller ett andra skott i en dubblésituation eftersom skott nr 2 aldrig skall gå innan man konstaterat att det första viltet verkligen ligger ner för gott.

Vid klövviltsjakt av sällskapsjakttyp d v s den normala älgjakten eller för den delen drevjakter efter gris och hjort är dubbelstudsaren i sitt esse så länge som vi talar om skotthåll under 130-150m vilket av den övervägande majoriteten av jägare anses som ett långt håll.

En annan situation är ju den vanliga jakten med hund där drillingen, kombin eller hagelbössan för de allra flesta känns som det vettigaste valet och om jakten handlar om räv eller hare är säkert majoriteten av jägarna bäst betjänta av sin hagelbrakare. För egen del är jag lite skeptisk till hagelskott mot rådjur och dessutom har jag ibland förmånen att jaga på marker där såväl hjort som gris kan dyka upp framför mynningen detta gör att jag föredrar dubbelstudsaren eller dubbelstudsardrillingen i detta scenario. Precis som Jimbo blev jag mäkta imponerad av balans och förighet hos Merkels nya lilla dbsdr 961 som är knappa metern lång och med sina 3.2kg faktiskt känns balanserad som en riktigt bra dubbelstudsare.

Med lite finurligt val av modell och fabrikat kan man hitta en del bössor som möjliggör byte av pipset antingen till samma typ av pipset men i en annan kaliber som t ex en kipplauf eller också till en helt annan typ av pipset som t ex dbs, kombi, bs och rena hagelpipset.

Kontentan är att det bara är plånboken och fantasin som sätter gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma med brytvapen om bara viljan och intresset finns.

"leva är att leva på existensmaximum"  8) 8)

10-4

Henrik