Publicerat Juni 6, 200719 yr Jag har tyska (med ett spanskt undantag) läderkoger för alla mina sikten..Klart smidigt och fungerar bra för "bolstrad" förvaring även hemmavid.. Tänkte höra med ett kollektiv utanför Södertälje där lite förståndshandikappade arbetar om dagarna. Där tillverkas bla. väskor mm.i läder,dom borde kunna fixa ett sådant för ett hyffsat pris.
Publicerat Juni 6, 200719 yr Jo nu när bössan är hemma så börjar nästa äventyr,nämligen att skjuta...skjuta i massor !!Mitt kikarsikte tex.behöver ingående studier där korset sjunker vartefter man höjer upp variabeln tex. Enligt den nu frågade expertisen skall korset sjunka på gamla Zeissar,det hade nåt med på vilken sida korset satt innan okularet eller nåt sånt där ??? Fråga mej inte för jag fattar inte själv det där !! Dock lät det som om det hela var ok... Ja sen skall det ju beställas läderfodral i tjockt styvt läder till kikaren som den mesta av tiden skall ligga i ryggan,här skall det inte sitta nån kikare på bössan inte !! Den kommer endast sättas på vid speciella tillfällen,som när man sitter o vakar eller så,fast det brukar jag ju inte göra speciellt mycket då jag för det mesta är en skogsjocke som mest irrar runt i storskogen,men man skall aldrig säja aldrig ;D Nä..nu skall jag lära mej på alla tänkbara håll skjuta med korn och sikte ! Sen drar jag väl iväg ett antal hundra hagelskott också innan jakten drar igång.. Kul det här :D Skaffa dig en aimpoint mikro på den som komplement så skjuter du allt upp till 50 meter. Dom har fästen som passar till bakre låset på haket. Jag funderar på denna lösning, den väger bara 100g och är bra för oss skumögda gamla gubbar MVH
Publicerat Juni 6, 200719 yr Skaffa dig en aimpoint mikro på den som komplement så skjuter du allt upp till 50 meter. Dom har fästen som passar till bakre låset på haket. Jag funderar på denna lösning, den väger bara 100g och är bra för oss skumögda gamla gubbar MVH Det där lät intressant..kan du utveckla mera..snälla
Publicerat Juni 6, 200719 yr Det där lät intressant..kan du utveckla mera..snälla Snacka med din smed för bästa lösning och dra ett mail till bhammar på forumet så kan han säkert ge dig ett bra pris kikaren. Modellen (Micro) finns att skåda på aimpoint.com. Läste att jänkarna hade beställt 150000 nya sådana till sina trupper till de redan 500000 som redan finns där. Ser ruskigt läcker ut. MVH
Publicerat Juni 6, 200719 yr Jag tittade på den på bild nu idag,jag tycker den ser ut som en klump...inget smäcker alls som jag trodde den skulle se ut. :- Åker i morgon em/kväll och brassar av ett hundratal hagelsmällar på trap resp.skeet. Var länge sedan jag var där och sköt,men allt under 20 bör anses som kasst,vi får se..
Publicerat Juni 6, 200719 yr Var länge sedan jag var där och sköt,men allt under 20 bör anses som kasst,vi får se.. Inget fel på självförtroendet iallafall ;D
Publicerat Juni 6, 200719 yr Inget fel på självförtroendet iallafall ;D Nix,det är det inte. Har ju special anpassad kolv ju,vapnet har tagit sin tid hos smederna både trä och metall, så nu skall det upp till bevis ;D
Publicerat Juni 6, 200719 yr vad ska en harjägare som du,som gillar å fika med en köttorgel till?? first_clas,du känner mej inte alls,jag brukar fika när jag har tid,och det är oftast inte !! Sen tänkte jag faktist passa på och skjuta lite annat också medan jag jagar hare...bara så där !! Alltid är det väl nåt jag träffar ;D Annars gillar jag och fika,grilla korv och så,men hur ofta hinner man..? När jag släpper min hund så brukar det betyda jakt,då hunden mer gillar jaga än att dricka kaffe ;D
Publicerat Juni 6, 200719 yr finns det nån harjägare som inte fikar mer än dom skjuter??? nix ni fikar ofta å länge å snålar på att skjuta för det är juh så fina drev... nötskrikor ska vara rätt gott till hare har jag hört.. :-*
Publicerat Juni 6, 200719 yr Det är väl inget fel på å fika??? Det är ju den enda säkra såten! ;D first_clas är ännu för ung,han har inte skjutit av sej än,så han har ännu inte insett värdet av kamratskapet runt en tänd brasa i skogen
Publicerat Juni 6, 200719 yr bättre å vara kung på kvällen istället,sen på morgonen jagar man till det luktar en bromma sunshine runt 4-5 tiden sen bastu å den traditionella mest säkra sporten,mätningen
Publicerat Juni 6, 200719 yr bättre å vara kung på kvällen istället,sen på morgonen jagar man till det luktar en bromma sunshine runt 4-5 tiden sen bastu å den traditionella mest säkra sporten,mätningen Bastu är för Finnar. ;D Själv föredrar jag att kunna andas och inte sitta och svettas arslet av sig och få andnöd... Sen så ska jag förklara mig, jag har inget emot Finnar... Finns inget roligare än att spöa skiten ur finnar i Hockey!
Publicerat Juni 7, 200719 yr Jag tittade på den på bild nu idag,jag tycker den ser ut som en klump...inget smäcker alls som jag trodde den skulle se ut. :-Åker i morgon em/kväll och brassar av ett hundratal hagelsmällar på trap resp.skeet. Var länge sedan jag var där och sköt,men allt under 20 bör anses som kasst,vi får se.. He, en mycket liten klump, väger under 100g. MVH
Publicerat Juni 9, 200719 yr Jahaja,dax för en skjutrapport !! Kom till banan sent för jag var tvungen att köra runt ungar först till deras olika kompisar. Väl på banan visade det sej att trapbanans kastare hade pajat,och just idag då dom skulle ha traptävling. Så dom fick helt enkelt ta den andra banan som är en sån här man skjuter dubbelskott,kommer inte ihåg var det heter nu..dubbeltrap kanske,ja ni vet vad jag menar crazy) Tyvärr körde dom med sina mickar så att just för stunden gick det då heller inte att panga på skeeten,som förövrigt ligger precis brevid,så det var bara vackert att sitta och vänta till tävlingen var klar :- Nåja,säjer det på en gång,nöjd med drillingen var jag i alla fall även om mina serier inte var dom bästa,första svängen blev det 17 tror jag och andra 19,märkte att jag inte skjutit på ett tag då jag gjorde några slarvfel samt att jag stannade upp svingen ibland :- Dock kände jag direkt att bössan passar mej,lite svårt att säja om det behövs små justeringar, då jag måste skjuta lite mera först ;D Är övertygad om att nästa gång har jag passerat 20 strecket !!! Skall tillägas att några lyfte på ögonbrynen när jag kom och skulle panga skeet med drillingen,men som jag käckt sa ,skall man jaga med skiten skall man också öva !!!!! Vapnet fick vila en timme efter det för att svalna....svalna i detta värme som var idag???? Måste minst varit 32-33 grader idag...undrar hur mycket det var i solen ?? Banan stängde kl.13.00 så jag och kompisen gick bort till älgvallen där vi började montera ihop skjutstöd och andra mojänger ;D Drämde iväg ett första skott med kikaren på,det tog en dm.lågt och en dm.till vänster,nu fick man användning för skjutstödet,in med siktpunkten i kulhålet som jag förövrigt markerat med en liten pinne,se vrida på kikarens vred till mitten !! Drog av en smäll till,den satt bra ihöjd men 3 cm.för långt till höger,drog av en till....va fan tog den vägen sa vi !!!! Gick fram och kollade...Hål i Hål !!!! Liten korrigering med kikaren sen påt igen,nu satt det elk) Drog 2 smäller till där den första gick också mitt i,men nästa började klättra uppåt,iofs inte alls konstig då vapnet var rejält varmt nu !! Lät vapnet svalna lite och sköt två smällar med korn och sikte,båda träffar i ett mjölkpaket ;D Just det provade medans jag sköt dom där skotten imitten att använda olika variablar,blev ingen skillnad alls,fast korset flyttar sej o horisontalled när man vrider upp till olika variablar. Dock känns det som jag mer måste öva med korn och sikte...vill lixom in på snusdosan även med dessa. Kort sagt jag är mer en nöjd över denna dag ;D En glad Telgetok som igår tog fram grytbitar ur frysen som nu idag visade sej vara älgkalv,inget segt kött här inte :D
Publicerat Juni 9, 200719 yr Det är bara att gratulera! Hur funkade utdragaren på skeeten,är det lätt att bryta vapnet och plocka ut tomhylsorna nu? /Micke
Publicerat Juni 9, 200719 yr Det är bara att gratulera!Hur funkade utdragaren på skeeten,är det lätt att bryta vapnet och plocka ut tomhylsorna nu? /Micke Japp, nu funkar allt :D Det var som Beretta Kalle sa,det var också han som lät fixa så att urfräsningen i utdragaren för instickspipan svetsades igen. Kvar är endast en liten öppning tjock som en nagel ungefär,dom vågade inte svetsa ihop rubbet då hela skiten kunde ha slagit sej,hade med härdningar av stålet att göra. Förut bet culotten fast,nu gör den det inte längre. ps Kalle var med och tävlade idag i trap,han kom 3.a i KM. Still going strong ännu den gubben... :D
Publicerat Juni 9, 200719 yr Jäklar vad kul för dig Telgetok! Du blir farlig med den där då? barbar) He he, risken finns att jag från och med nu kommer att kallas för "trigger happy" Allt som är lovligt och kommer i min väg faller garanterat--he he !!!