Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lejonjakt i Afrika! (föreslår att vi diskuterar detta ämne här.)

Featured Replies

Publicerat

Jag ser inget negativt i att jaga lejon. Om du jagar en stor trofe hane och mot förmodan lyckas så gör du flocken en tjänst när det gäller föryngring.  Du hjälper nämligen till med att göra plats för en ny frisk hane med nya gener.   ( det är min tanke)

Publicerat

Tror inte att det finns nån här som ser det negativa i att jaga lejon

Publicerat
Tror inte att det finns nån här som ser det negativa i att jaga lejon

Antagligen inte många i alla fall.

Men det är intressant och kul att prata om varför och såvidare. Man kna gå ganska långt ner i en sådan diskution.

Publicerat

Det är kanske därför jag ska ge mig nu då ;):D ;D

Publicerat
Det är kanske därför jag ska ge mig nu då ;):D ;D

Jasså? Vi som precis har börjat!  :D

Publicerat

Jaha vad fan ska man skriva nu då? En jakt på the Big Five ( för dom som inte vet är det elefant , noshörning , buffel , lejon och leopard) så är nog kravet i hela Afrika att man jagar med guide dvs. en PH. Han eller hon är faktiskt din livförsäkring dessutom säger lagen att man ska jaga med PH. ( iaf i Sydafrika). Ser inget konstigt i det. ( jämför med diskutionen ang utländska jägare slipper guidetvång i våra fjäll). En PH känner till dom afrikanska djuren vet vart man rimligtvis bör hitta dom och kan deras vanor. Även mindre antiloper angriper obönhörligt om dom trängs.Många gånger är det kunden som beställt en trofe´av en viss storlek. Att hitta och kunna bedöma en dylik själv är inte möjligt utan att ha så mkt matjord i fickorna att man även borde köpa en lott samma dag. En PH i Sydafrika måste kunna på långt avstånd ange en trofe´storlek på + - 2 tum.. Jakt på djuren i afrika är faktiskt en förutsättning för att dom ska kunna överleva. Befolkningen växer , arbetslösheten är 50 % eller mer. Vad gör man  Jo man går ut o skjuter en noshörning eller fångar den i en snara av ståltråd. Säljer hornet till kåta asiater för motsvarande 2 årslöner. Om det istället blir så att många svarta kan få arbete ifrån jakturismen och nationalparks skötsel så har det visat sig att tjuvskyttet minskat. Köttet från våra jakter i Sydafrika används på farmen till gästerna eller säljs om det finns efterfrågan. Annars går det till den svarta befolkningen. Bara på vår farm så finns det 9 svarta som har ett direkt arbete ifrån jaktturismen.Djuren i afrika representerar ett enormt värde i pengar räknat. Levande eller döda . Krasst men så är det. Jaktturism eller fotosafari drar årligen in enorma summor till de afrikanska länderna och dess befolkning. Samtidigt som den enskilda elefantens , noshörningens eller lejonets död innebär att så många andra artfränder kan fortsätta leva. Jakt är en förutsättning för att vi i framtiden ska kunna se dessa djur i frihet. Det blev mkt och mer lär väl följa ;D

Publicerat

Japp,amakulu...det där var fakta från en salesman bg)

Vad tycker du själv då ?? Är det jägare som avlivar dessa djur..bör dom vara stolta över sin trofe,eller är det endast pengarna som gjort att dom har dött djur på väggen??

Naturligtvis är det pengarna som gör det,sen intresset naturligtvis att hänga upp ett dött djur på väggen som man förmodligen inte ens har jagat utan man mera endast siktat på och tryckt av sin tuffa afrikastudsare enligt PH.s anvisningar !!

Åter igen amakulu..det är inte fel,men tror du inte att det är en speciell typ av kunder som sysslar med detta ??

Så klart är det bra för djuren,folket och landet,men det är inte det vi diskuterar här.....

Sen nej..jag är inte avundsjuk,gillar bättre rörlig jakt med hund även om inte folkstammen  eller landet mår bättre av det.

Kul det här  :D Väntar på svar :-*

Publicerat
Japp,amakulu...det där var fakta från en salesman bg)

Vad tycker du själv då ?? Är det jägare som avlivar dessa djur..bör dom vara stolta över sin trofe,eller är det endast pengarna som gjort att dom har dött djur på väggen??

Naturligtvis är det pengarna som gör det,sen intresset naturligtvis att hänga upp ett dött djur på väggen som man förmodligen inte ens har jagat utan man mera endast siktat på och tryckt av sin tuffa afrikastudsare enligt PH.s anvisningar !!

Åter igen amakulu..det är inte fel,men tror du inte att det är en speciell typ av kunder som sysslar med detta ??

Så klart är det bra för djuren,folket och landet,men det är inte det vi diskuterar här.....

Sen nej..jag är inte avundsjuk,gillar bättre rörlig jakt med hund även om inte folkstammen  eller landet mår bättre av det.

Kul det här  :D Väntar på svar :-*

Ja du Telge. För att vara ärlig o uppriktig hade jag nog varit fan så mkt stoltare om jag själv spårat dessa djur. Jag är absolut ingen trofetokig människa som måste visa upp en massa trofeér för mina jaktkompisar o övriga vänner så det är inte där det ligger för egen del. Däremot är det en totalt annan dimension på att jaga i Afrika jämfört med här hemma. Borde du själv veta . Nu är det trots allt så att lagen säger ett o sunda förnuftet ett annat.Nu är jag ingen rik amerikan eller tysk eller ngt annat. Jag är en hårt arbetande svensk slav och får prioritera hårt för att kunna åka ut o jaga i andra länder. Är inte bara Afrika som lockar. Trofejakt i alla länder genomförs med guide. Detta för att mina surt förvärvade slantar skall få ett lyckat resultat. Oavsett om du reser till Polen , Ungern eller England så får du en guide som oftast talar om för dig om det är ett skjutbart djur eller inte. Åter igen så , jo jag skulle hellre gjort detta på egen hand. :D
Publicerat
Ja du Telge. För att vara ärlig o uppriktig hade jag nog varit fan så mkt stoltare om jag själv spårat dessa djur. Jag är absolut ingen trofetokig människa som måste visa upp en massa trofeér för mina jaktkompisar o övriga vänner så det är inte där det ligger för egen del. Däremot är det en totalt annan dimension på att jaga i Afrika jämfört med här hemma. Borde du själv veta . Nu är det trots allt så att lagen säger ett o sunda förnuftet ett annat.Nu är jag ingen rik amerikan eller tysk eller ngt annat. Jag är en hårt arbetande svensk slav och får prioritera hårt för att kunna åka ut o jaga i andra länder. Är inte bara Afrika som lockar. Trofejakt i alla länder genomförs med guide. Detta för att mina surt förvärvade slantar skall få ett lyckat resultat. Oavsett om du reser till Polen , Ungern eller England så får du en guide som oftast talar om för dig om det är ett skjutbart djur eller inte. Åter igen så , jo jag skulle hellre gjort detta på egen hand. :D

Ha !!!! Ditt svar var precis som jag önskade och trodde att det skulle bli.... ;D

Vad skall vi tjabba om nu då ???????

Publicerat
Ha !!!! Ditt svar var precis som jag önskade och trodde att det skulle bli.... ;D

Vad skall vi tjabba om nu då ???????

Din snedvridna syn på harjakt ;D ;D ;D
Publicerat
Din snedvridna syn på harjakt ;D ;D ;D

hehe,nu snackar vi jakt..fråga roggman tex.han har varit med mej och jagat hare med stövare,fråga rogge om han var trött när han kom hem !! Vissa påstår att man sitter på en rygga när man jagar hare!! fråga hur långt han fick gå denna dag,och då skall ni veta att detta var ingenting.. Vissa dagar är sju resor värre bg) Att jaga hare betyder "kuta i skogen,synd om dom som inte har kondis"

Sån jakt gillar jag..inte sitta i pass....

Publicerat
hehe,nu snackar vi jakt..fråga roggman tex.han har varit med mej och jagat hare med stövare,fråga rogge om han var trött när han kom hem !! Vissa påstår att man sitter på en rygga när man jagar hare!! fråga hur långt han fick gå denna dag,och då skall ni veta att detta var ingenting.. Vissa dagar är sju resor värre bg) Att jaga hare betyder "kuta i skogen,synd om dom som inte har kondis"

Sån jakt gillar jag..inte sitta i pass....

Tja , jag gick nog 1,5 mil var dag när jag var i afrika senast. Skoskav var bara förnamnet ;D
Publicerat

Jag gillar harjakt stenhårt, dels den sociala biten men också att vara rörlig som Telge säger och hänga med hunden.

Jag tycker ALL jakt med hund är det bästa man kan göra.Ska jag skaffa drivande lutar det åt stövare, men det finns så mycket spännande raser och jag måste nog se till behov, så framtiden får visa vad det blir.

//Roggman66

Publicerat
Tja , jag gick nog 1,5 mil var dag när jag var i afrika senast. Skoskav var bara förnamnet ;D

Oj,,vad långt !! När jag jagar i Afrika går jag endast i cirklar för jag vill hem till drickat igen,,, ;D

Närå,jag skojar bara,vet precis hur det känns,hade för övrigt en jaktkompis med från Sverige ett år. Han var en typisk svensk rådjursjägare från sörmland.

Han pallade ca.en halvtimme i solen,leran,tse-tse flugorna...han snackade sedan om drickan(coca-colan) vi hade i fickorna att han ville dricka lite..jag sa bestämt nej,då vi skulle vara ute en hel dag...

Efter ytterligare en en timme eller så,börja han snacka om att han ville åka hem till video och smågodis i soffan hemma !!!

Publicerat
Oj,,vad långt !! När jag jagar i Afrika går jag endast i cirklar för jag vill hem till drickat igen,,, ;D

Närå,jag skojar bara,vet precis hur det känns,hade för övrigt en jaktkompis med från Sverige ett år. Han var en typisk svensk rådjursjägare från sörmland.

Han pallade ca.en halvtimme i solen,leran,tse-tse flugorna...han snackade sedan om drickan(coca-colan) vi hade i fickorna att han ville dricka lite..jag sa bestämt nej,då vi skulle vara ute en hel dag...

Efter ytterligare en en timme eller så,börja han snacka om att han ville åka hem till video och smågodis i soffan hemma !!!  Vilken jävla tabbe jag gjorde som tog med honom till Gambia !!!

Fördelen med att resa ner till den farmen jag ska är att det finns inga Tse-tse flugor eller andra flygande kryp. Åtminstone inte vid denna tidspunkt. Vi har ett halvöken klimat hos oss.Kimberley är känt för att vara Sydafrikas varmaste o kallaste ort. Nu när jag ska ner så är det oftast minus på natten och mellan 20-27 grader på dagen. Perfekt klimat skulle jag vilja påstå ;D
Publicerat
Fördelen med att resa ner till den farmen jag ska är att det finns inga Tse-tse flugor eller andra flygande kryp. Åtminstone inte vid denna tidspunkt. Vi har ett halvöken klimat hos oss.Kimberley är känt för att vara Sydafrikas varmaste o kallaste ort. Nu när jag ska ner så är det oftast minus på natten och mellan 20-27 grader på dagen. Perfekt klimat skulle jag vilja påstå ;D

Ser fram mot en kommande reseskildring :D

Publicerat
Ser fram mot en kommande reseskildring :D
Ska försöka att tillgodose detta önskemål ;D
Publicerat
Okej, men var ligger problemet med lejonjakt?  ???
Problemet är att många har sett dom filmerna som visades på TV för en 10-15 år sedan. En tysk skulle skjuta ett lejon. Det var en hona som släppts in i ett ca 25 Ha stort hägn och dessutom fått ngt lugnande medel av all att döma eller var så tam att den inte brydde sig. När man ser o hör sådant här förstår jag att folk reagerar. Det vänder sig i min mage iaf. När det gäller elefanter så är en avskjutning nödvändig då elefanten liksom människan förstör sitt livsrum om det blir för många. Därmed inte sagt att det ska bli avskjutning på Homo Sapiens. Sydafrika vill göra en avskjutning på elefant i Krugerparken pga att dom är alldeles för många. Omvärlden har reagerat med avsky och kräver att dom flyttas alternativt ges preventinmedel ??? :o Idags läget är jakt inget problem för elefantbestånden. Det är däremot ett problem att dom börjar bli för många och att även befolkningen växer, med ökat odlingsbehov. Elefanter älskar jordbruksgrödor. Mjuka saftiga lättuggade. Godis för en elefant. Sen är konflikten ett faktum. Om då den utsatta byn kan få del av de pengar en skjuten elefant inbringar så accepteras elefanternas närvaro på ett annat sätt. Jämför med vår disk. här hemma om varg vildsvin och även älg