Publicerat Juni 18, 200718 yr Låg och funderade när jag la mig igår på hur mycket jag lagt ut på min relativt nya "hobby" då har jag bara räknat in prylar och jägarexamen. Det är ju rätt så mycket pengar som ska ut så här i början, klarade ju examen förra året. Det är kläder, vapenskåp, Kursmatrialet i jägarexamen, provet teori och praktiskt prov, Vapen, licenser. Men jag tror at jag har lagt ut rätt så lite endå. tror jag ligger bara på 11140kr just nu. Men jag anser att det är värt det. Jag hadde annars bara druckit upp dessa pengar eller köpt onödiga saker för dom. Kan dessa kostnader för det jag räknade upp som gör att vissa drar sig för att börja jaga? Första licensen är dyr sen kostar ju ett vapenskåp rätt så mycket pengar. Men vapenskåp är ju en investering vapen kostar ju en del men det är oxå en bra investering. Sen tillkommer andra kostnader oxå som det staliga jaktkortet försäkringar, resor, andra avgifter.
Publicerat Juni 18, 200718 yr Att börja från "scratch" är helt klart dyrt....tyvärr, men så är det. Själv hade jag tur och fick ärva morfars gamla påkar, en fin CG 1900 i 308W och en hagelbock kal 12 och så hade han vapenskåp. Jägarexamen tog jag i skolan, men provavgifterna fick jag betala, böckerna var gratis. Jaktkorten måste man såklart betala och alla resor! Bensinen blir en del..... Men jag är nog lyckligt lottad tror jag Sen är det som du säger - värt det!!!
Publicerat Juni 18, 200718 yr Känner själv att det börjar sina på jaktkontot. Ligger än så länge på strax under 90 000:- Och då är inte småtillbehör och ammo mm medräknat. :-
Publicerat Juni 18, 200718 yr Allting är relativt brukas det sägas .... Men helt klart är det en jävla massa pengar man måste lägga ut i början om man vill ha lita av varje. Speciellt för unga jägare som inte har arbete eller hyggliga föräldrar som sponsrar intresset. Men börjar man sakta men säkert o införskaffar enbart det nödvändigaste och kanske inte det dyraste så går det väl an för många. Men dyrt blir det om man vill, men vart skulle pengarna annors gå ?? Smakar det så kostar det. Men personligen tycker jag att man fått valuta för pengarna som lagts på intresset "jakt". Men kanske en vacker dag så är det en annan klang i klockan o man tycker att nej tusan vad kostsamt det är, jaaa då får man väl lägga av o hitta på något annat istället !?!?
Publicerat Juni 19, 200718 yr ;D sj vågar ja inte änns räkna efter!.... men men!.... de kostar å ha kul!... ;D ;D
Publicerat Juni 19, 200718 yr Spänn fjärt Mvh. Ja.. bananer är inte alltid billiga!!Pengar,,,ja förutom vapen,hundar,kläder,ammo,försäkringar,jaktkort,+ mycke mycke mer så har väl endast årens arrendekostnader kommit upp i en summa av en sprillans Porche ...
Publicerat Juni 19, 200718 yr Ligger i klass med Telgetok, om man räknar med allt som har med jakt att göra. Det är massa onödigt krafs typ fina kläder, bilar och annat som har fått bekosta jakten. Lägger jag till inköpen av skogsfastigheterna (träna hund + att slippa arrendera) så börjar det att dra iväg. Å andra sidan har jag rökt upp 2 villor så jaktkostnaderna är småpotatis ........ ''Du kan ingenting ta med dig dit du går...'' fast ungarna kanske inte gillar mitt spenderande ??
Publicerat Juni 19, 200718 yr Usch vilket ämmne, har faktiskt aldrig satt mig ner och funderat vad jakten kostar. Men man blir ju lite gråhårig nu när man börjar summera. Bara att hålla igång 3st hundar med utrustning kostar en bra slant. Är i Tegeltoks summor efter lite räknande, en ny porche har man nog passerat :'(. Men det är ju det roligaste som finns så det får kosta.
Publicerat Juni 19, 200718 yr Läskigt ämne!!! Vi köper hundfoder pallvis och jag tror vi gör av med strax över två pallar per år.. Sen har jag faktiskt lugnat ned mej med vapeninköpen, hade en helvetes garderob för några år sen, nu är den påtagligt bantad.. Kläder går på en del men ändå inte så vansinnigt mycket tycker jag, handlar på mässor och andra "informella" utförsäljningar så där kommer man nog hyfsat billigt undan. Pluggen är tveklöst dyrt.. men även där är det samordnade storinköp som gäller, brukar bli svettigt när det ska inköpas men därefter är det billigt faktiskt. Den jaktammunition som jag använder mest kostar 1.15 kr per skott för tillfället. Sen får man en hel del, fick 500 sexor här helt nyligen. Det tyngsta är nog ändå bensinen > Blir rätt mycket och tidvis rätt långa resor... både till jakt och hundträning.. Vapenskåpen känns billiga, det ena har jag köpt själv för väldigt många år sen, det andra har jag fått. Sen sliter hundjävlarna rätt hårt på huset med, den värdeminskningen vågar jag inte ens tänka på!!! Inom 10 år bor vi i hus på landet med hundgård! Mvh!
Publicerat Juni 19, 200718 yr Inte behöver jakt vara en speciellt dyr hobby, det är väl helt och hållet vad man gör den till. Har många jägare bland släkt och bekanta och majoriteten av dem jagar älg med sin gamla Husqvarna 30-06 eller 8x57 samt håller hårt i den slitna 12:an vid harjakten. Har jagat i snart 20 år och det är först på senare år som jag börjat med olater som att köpa dyr optik, avståndsmätare och andra leksaker som egentligen inte borde behövas. Tycker mig se tendensen att det är främst hos relativt nyblivna jägare som den värsta köphysterin finns. Har aldrig förstått mig på hur man kan lägga upp mot 20 tusen på ett första vapen innan man knappt vet vad eller vart man skall jaga… Visst, det är roligt med nya prylar men det är ju lite skrämmande om nyblivna jägare tror att jakt är en dyr hobby där det krävs en massa utrustning för att kunna jaga. Köp en begagnad 8x57 med en ”skräpkikare” för någon tusing och en 12:a för har- och fågeljakt för några hundralappar så har du en utrustning som räcker långt till att börja med. När du börjar bli varm i kläderna så är det fritt fram att börja botanisera bland det överflöd av utrustning som finns. "Less is more..."
Publicerat Juni 19, 200718 yr Författare Som jag skrev tidigare så hadde dessa pengar man investerat i jakten gått till en massa onödiga saker om man inte lagt det oå jakten. Min bössa som jag har nu var rätt kurs på och är mycket nöjd med köpet det märkte jag idag. Så troligen blir det ingen ny hagel på en massa år. Det är ju en fin investering att satsa på jakt, ilängden så känar men ju på det ;D
Publicerat Juni 19, 200718 yr Inte behöver jakt vara en speciellt dyr hobby, det är väl helt och hållet vad man gör den till.Har många jägare bland släkt och bekanta och majoriteten av dem jagar älg med sin gamla Husqvarna 30-06 eller 8x57 samt håller hårt i den slitna 12:an vid harjakten. Har jagat i snart 20 år och det är först på senare år som jag börjat med olater som att köpa dyr optik, avståndsmätare och andra leksaker som egentligen inte borde behövas. Tycker mig se tendensen att det är främst hos relativt nyblivna jägare som den värsta köphysterin finns. Har aldrig förstått mig på hur man kan lägga upp mot 20 tusen på ett första vapen innan man knappt vet vad eller vart man skall jaga… Visst, det är roligt med nya prylar men det är ju lite skrämmande om nyblivna jägare tror att jakt är en dyr hobby där det krävs en massa utrustning för att kunna jaga. Köp en begagnad 8x57 med en ”skräpkikare” för någon tusing och en 12:a för har- och fågeljakt för några hundralappar så har du en utrustning som räcker långt till att börja med. När du börjar bli varm i kläderna så är det fritt fram att börja botanisera bland det överflöd av utrustning som finns. "Less is more..." Vet inte om jag håller med dej..kanske är det så i norrland med de priserna som jakten kostar där,tänker typ arrende frågan nu.Sen har inte alla jägare hund/hundar som också kostar en del,vidare är man en aktiv jägare som jagar på många platser så brukar man behöva tanka bilen ibland ;D Fast jag vet inte..stör mej på penningarna jag lägger ut på jakten gör jag direkt inte,dock är inte köttbitarna man släpar hem billiga direkt 8)
Publicerat Juni 19, 200718 yr Visst fan kostar det att jaga, men jag anser att det är värt varenda öre. Den glädje och livskvalite som jakten och hundarna ger mig är 1000 gånger mer värt än dom pengar som jag lägger på det. Frågan är ju om man hade varit lyckligare utan jakt och med mer pengar i plånboken? Jag hade inte varit det ialla fall.
Publicerat Juni 19, 200718 yr Författare Visst fan kostar det att jaga, men jag anser att det är värt varenda öre. Den glädje och livskvalite som jakten och hundarna ger mig är 1000 gånger mer värt än dom pengar som jag lägger på det. Frågan är ju om man hade varit lyckligare utan jakt och med mer pengar i plånboken? Jag hade inte varit det ialla fall. Sen är ju jakt ett bra sett komma ut i naturen och ha ett bra friluvts liv. Om man jämför med andra hobbys så är nog endå jakten billig. Hockey kan vara dyrt, hästsport är inte heller så billigt. Jag lägger gärna ut på jakten man mår bätre som mäniska att jaga. Allt är ju inte pengar.
Publicerat Juni 19, 200718 yr Har en fru som pysslar med hästsport...kostar det med !!! Vafan,som dom sa förr..man får rätta mun efter matsäcken 8)
Publicerat Juni 19, 200718 yr Ja haleluja, inte fan är det helt tvunget att det skall vara snordyrt att jaga, det finns dom här på sidan som lägger ner mer pengar på ett år än vad jag gjort på mina 25 aktiva år, men det klart det är kul med nya produkter men jaktgarderoben behöver inte kosta en årslön, jag hoppas verkligen inte alla gröngölingar som läser här tror det! :- // Jansson
Publicerat Juni 19, 200718 yr Ja haleluja, inte fan är det helt tvunget att det skall vara snordyrt att jaga, det finns dom här på sidan som lägger ner mer pengar på ett år än vad jag gjort på mina 25 aktiva år, men det klart det är kul med nya produkter men jaktgarderoben behöver inte kosta en årslön, jag hoppas verkligen inte alla gröngölingar som läser här tror det! :-// Jansson Haha !!! Lite snålar jag allt,då jag aldrig köpt kopparlösare eller annat joxmix!!! 556 har dugit hitills.. ;D
Publicerat Juni 19, 200718 yr Författare Ja haleluja, inte fan är det helt tvunget att det skall vara snordyrt att jaga, det finns dom här på sidan som lägger ner mer pengar på ett år än vad jag gjort på mina 25 aktiva år, men det klart det är kul med nya produkter men jaktgarderoben behöver inte kosta en årslön, jag hoppas verkligen inte alla gröngölingar som läser här tror det! :-// Jansson Nej nej det behöver ju inte kosta en helförmögen het. Sen är det ju lättare att hanla prylar när man har en inkomst, kan ju kännas dyrt för de som inte har hunnit fixa en inkomst som studenter.
Publicerat Juni 20, 200718 yr Jag menade inte att klaga på något vis att jakten har kostat. DET HAR VARIT VÄRT VARTENDA ÖRE...........OCH KOMMER ATT VARA FRÅN OCH MED NU OCH FRAMLEDES TILLS DÖDEN SKILJER OSS ÅT, som det brukar heta. Vad de kostar att jaga på de sällare jaktmarkerna har jag ingen aning om....... Ha en trevlig midsommar pojkar........... Inget italienskt tjafs på bordet........... matjessill, potatis, gräddfil och snaps ska det vara. SKÅL !