Publicerat Juni 20, 200718 yr Ellie, klok som en bok Håller med om allt. Visst finns det bättre och sämre jaktinvesteringar genom åren och de gånger jag har åkt 60 mil enkel till norrland för en helgs älgjakt i snöstorm då man har undrat om pengarna kunnat lagts på annat. Men ångrat mig att jag blåst de belopp jag har...Aldrig Finns inget Italiensk eller grekiskt på mitt bord på fredag heller. Trevlig midsommar. MVH
Publicerat Juni 20, 200718 yr MKJ Du..........jag börjar semestern efter midsommar. Nu när jag läser brevväxlingen här kom jag på att jag ska på semester på.............mitt bästa harpass. Ta med fika, sitta på min vanliga stubbe och fantisera om kommande jakter. Ännu bättre, lite gott att äta, lite kallt vitt vin i termos och livet blir en fest. Förr tänkte jag: Hur galen kan man bli, men här på Jaktsidan är man i gott sällskap, bland förstående kamrater. Här skulle det finnas en liten glad smiley, men jag får inte ner dom. Ha det ändå !
Publicerat Juni 20, 200718 yr MKJDu..........jag börjar semestern efter midsommar. Nu när jag läser brevväxlingen här kom jag på att jag ska på semester på.............mitt bästa harpass. Ta med fika, sitta på min vanliga stubbe och fantisera om kommande jakter. Ännu bättre, lite gott att äta, lite kallt vitt vin i termos och livet blir en fest. Förr tänkte jag: Hur galen kan man bli, men här på Jaktsidan är man i gott sällskap, bland förstående kamrater. Här skulle det finnas en liten glad smiley, men jag får inte ner dom. Ha det ändå ! Så klart att man har kylt vin i termos..fattas bara annat Vet du..har ingen aning om vart din stubbe är nånstanns,men bara tanken tilltalar mej att detta är harmoniskt !!! Fram för mer harmoni och då speciellt "naturlig" sådan... Hepp!!!!!
Publicerat Juni 20, 200718 yr värt varje öre,skulle inte äns vilja veta men bara nu i låg sesong har nog runt 30lökar rullat ut till mitt intresse och mer ska sprättas i väg när suget efter nya pejlen när den nu kommer inträffar å nytt sikte hoho more is less och det tar aldrig slut.. ps hiphop,inte ska du väl flytta nu när du fixat köket??jag ska ta över farbrons hemman i vidbo/arlanda å bara jaga på storskiften
Publicerat Juni 20, 200718 yr 16500:- kom jag upp i när jag nu räknade efter... :'( (Självklart räknade jag då inte in ammo eller skjutbanspriser i det.) Och jag måste även köpa en klass ett studsare och så vill jag även ha en 22:a, och kikarsikten till båda. Och självklart måste jag köpa en radio oxå... Så lite mer pengar måste hittas i min tomma plånbok. :-
Publicerat Juni 20, 200718 yr Författare Har haft tur när jag fått en del prylar som kängor, GPS och nu senast fick jag några radio aparater äldre model men de funkar.
Publicerat Juni 20, 200718 yr Hajar inte vad många dillar om här...På den tiden när jag sköt hagel och tränade för att bli bättre än medelsvensson..(skall väl alla göra) så sköt jag hagel ca.3 dagar i veckan.oftast drog man iväg ca. 100 plugg per kväll x 3 = 300 pluggar i veckan !! sen skulle man fika också ! plus bensinen fram och tillbaka .. Bara räkna efter... Till detta kommer som jag redan tidigare nämt hundar + massor av annat Såklart är man typen jägare som inte har arrende,(man kanske äger skogen) Inte avlossar mer än högst 10 skott per år,samt har ärvt det mesta i klädväg,+ jagar med andras hundar så blir det säkert billigt ;D Här vill jag dock som gammal jaktledare lägga in en brasklapp....öva och åter öva skyttet !!! Vet av erfarenhet att detta inte alltid uppfylls....... Japp,så fick ni er alla en moralkaka av Telge::: ;D ;D Åter igen..ingen i min familj har lidit av detta rent ekonomiskt,dock har jag förstått att hustrun lidit när jag inte varit hemma och hon har fått dragit mycket tunga lass i mitt frånfälle 8) Sitter nu framför en jävla datorskärm och inser vilken fantastisk fru jag faktist har....
Publicerat Juni 20, 200718 yr Men som jag skrev så räknade jag inte in ammo och bensin m.m. För då vet man inte var man hamnar... Jag vet inte hur ni andra har det, men att lägga ut 20000:- dom senaste månaderna är mycket pengar för mig. Så, JA, det är en dyr hobby, men jag klagar inte! ;D Jag gör det ju frivilligt!
Publicerat Juni 21, 200718 yr Författare Räknar som sagt inte in Ammo. Denna tråd var bara att det kan dra iväg i början när man ska köpa in vapen, skåp, kläder, jägarexamen.
Publicerat Juni 22, 200718 yr ja har tur som har en morfar som har vapen och vapenskåp som ja ska få ärva eftersom han inte kan jaga mer. Iofs behövs de kompliteras lite med vapen och utrustning, men de är iaf en bra start
Publicerat Juni 30, 200718 yr tja....dyrt tycker jag inte att det är... har två amerikanska "lågpris-bössor" (Ruger), en gammal Tikka för 3-papp....Benellin kostade väl lite mer då...kläder från Jahti jakt...en beggad kvalitets kikare, en Leupold som jag köpte ny (VXII - billig)....Ammo är en annan femma, men det köps i bulk (hagel) och laddas själv (kula) så det blir inte så farligt i slutändan....Jaktkort/arrenden är inget att hänga upp sig på prismässigt.... Men det ÄR ju så jävla roligt, så det får kosta vad det kosta vill... /Fredde
Publicerat Juli 9, 200718 yr Författare Nu när jag inhandlade min senaste bössa så fick jag kikare fästen, vapenfodral och en rem. Så där kom man billigt undan. Hadda tur att dom hadde detta ebjudande nu i sommar. Har även räknat med att denna 30 - 06 ska följa med i många år nu. Sen har jag även sett att vår bilkostnad drar iväg mer en vad min hobby kostar. Fördelen med min hobby är att jag drar ner matkostnaden mer en vad vi gör med bilen. Som det ser ut nu så blir det inget nytt vapen fören nästa sommar eller vår. Har börjat samla till det nu. Jämför jag även med mitt andra intresse att gå på hockey så är det betydligt dyrare att gå på hockey en att köpa in vapen o annat till jakten. Hockyn är varar ju bara några timmar pper gång och inget man har kvar sen. Så i höst så kommer jag troligen att ligga lågt med hockey besöken och lägga de pengarna på den nytigare o roligare jakten. Som många har skrivit så är det värt varenda öre man lägger på jakten. Vapen skåp är en investering som räcker i många år. När jag startade denna tråd så var det inte min mening att gnälla på att det kostar en massa pengar, det var bara en liten fundering jag hadde en kväll. Sen kan du ju jämföra med vad inredning till ett hushåll kostar möbler o annat som måste bytas ut efter några år.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Nu när jag inhandlade min senaste bössa så fick jag kikare fästen, vapenfodral och en rem. Så där kom man billigt undan. Hadda tur att dom hadde detta ebjudande nu i sommar. Har även räknat med att denna 30 - 06 ska följa med i många år nu.Sen har jag även sett att vår bilkostnad drar iväg mer en vad min hobby kostar. Fördelen med min hobby är att jag drar ner matkostnaden mer en vad vi gör med bilen. Som det ser ut nu så blir det inget nytt vapen fören nästa sommar eller vår. Har börjat samla till det nu. Jämför jag även med mitt andra intresse att gå på hockey så är det betydligt dyrare att gå på hockey en att köpa in vapen o annat till jakten. Hockyn är varar ju bara några timmar pper gång och inget man har kvar sen. Så i höst så kommer jag troligen att ligga lågt med hockey besöken och lägga de pengarna på den nytigare o roligare jakten. Som många har skrivit så är det värt varenda öre man lägger på jakten. Vapen skåp är en investering som räcker i många år. När jag startade denna tråd så var det inte min mening att gnälla på att det kostar en massa pengar, det var bara en liten fundering jag hadde en kväll. Sen kan du ju jämföra med vad inredning till ett hushåll kostar möbler o annat som måste bytas ut efter några år. Som jag skrev tidigare så klagar inte jag heller, jag gör det ju frivilligt! ;D Många engångskostnader är det... Men även andra utgifter som kommer hela tiden. Men som sagt jag klagar inte! Det är ju kul! ;D Vad det gäller hockeyn så vet jag inte vilket lag du håller på, men som Djurgårdare så kan man se alla matcher på plats för under 1500:-/säsong (Exklusive slutspel). Men då har man inte världens bästa platser! Allt är ju en prioritetsfråga. Billigaste säsongskortet och mer pengar till jakten, eller bästa säsongsplåtarna och mindre pengar till jakten! Personligen har jag valt säsongskortet genom canal+. Då kan jag se alla Allsvenska fotbollsmatcher och en hel del hockey matcher hemma i vardagsrummet. (Skulle inte hinna se dom på plats eftersom jag jobbar natt.) Så jag betalar för att se matcherna på TV så kan jag spendera resten på jakten! ;D
Publicerat Juli 9, 200718 yr Känner själv att det börjar sina på jaktkontot.Ligger än så länge på strax under 90 000:- Och då är inte småtillbehör och ammo mm medräknat. :- Vaa??? Hur har du lyckats spendera 90' redan?
Publicerat Juli 21, 200718 yr Tycker jägare i allmänhet gnäller alldeles för mycket om hur dyrt det är med jakt, men det är ju en prioriteringsfråga tycker jag. Folk som röker upp 15-20000 om året hör man sällan klaga, släpa hela familjen till kanarieholmarna lr thailand är inte heller gratis. Inte ens när folk går till systemet en gång i veckan och bränner 2-500 klagas det speciellt mycket. Men när samme man kommer in i butiken och ska köpa en ask övningsplugg för 4-500:- Är det plötsligt väldigt dyrt och det klagas högt. Nä allt handlar om prioriteringar... jag är sällan så lycklig som när jag lagt dyra slantar på min kära hobby. Däremot när jag motvilligt tvingas lägga pengar på vanliga kläder svider det...
Publicerat Juli 21, 200718 yr Författare Som jag skrev tidigare så klagar inte jag heller, jag gör det ju frivilligt! ;D Många engångskostnader är det... Men även andra utgifter som kommer hela tiden. Men som sagt jag klagar inte! Det är ju kul! ;DVad det gäller hockeyn så vet jag inte vilket lag du håller på, men som Djurgårdare så kan man se alla matcher på plats för under 1500:-/säsong (Exklusive slutspel). Men då har man inte världens bästa platser! Allt är ju en prioritetsfråga. Billigaste säsongskortet och mer pengar till jakten, eller bästa säsongsplåtarna och mindre pengar till jakten! Personligen har jag valt säsongskortet genom canal+. Då kan jag se alla Allsvenska fotbollsmatcher och en hel del hockey matcher hemma i vardagsrummet. (Skulle inte hinna se dom på plats eftersom jag jobbar natt.) Så jag betalar för att se matcherna på TV så kan jag spendera resten på jakten! ;D Skellefteå håller jag på. Såg nu att ett säsongskort på ståplats går loss på 2200 kr men då gäller det bara i grundserien inte slutspel eller ev kval. Där har man ju en fin bössa eller fina o bra jaktkläder.
Publicerat Juli 21, 200718 yr Vaa??? Hur har du lyckats spendera 90' redan? Vi kan ju börja med vapen, optik och skåp som bara det gått på drygt 70 000:- Sedan alla tillbehör. Kängor, radio, kläder, bulvaner, camo/Gömsle-utrustning mm mm. Det har sprungit iväg. Jag har lagt det jag ansett mig ha råd med under denna tid. Men då har jag fått prioritera bort en del annat. Speciellt då jag inte heller redogjort för kul-ammo, hagel-ammo och duvor. Jag är på banan runt tre dagar i veckan och tränar hagelskyttet. (Det behöver jag ) Sen tillkommer ju arrende-kostnad varje år och medlemskap i jaktskytte-klubben mm. Så det är nog över 90 nu. :- Men jag tycker nog att jag har prioriterat rätt. Maria håller kanske inte med, men nu är det dyra klart i alla fall.
Publicerat Juli 21, 200718 yr Men jag tycker nog att jag har prioriterat rätt. Maria håller kanske inte med, men nu är det dyra klart i alla fall. : : ::)Visst är det så :-X man behöver aldrig byta ut bössorna inte helt offentligt åtminstone : ;D Ett nytt kikarfäste gick på knappt 15 lök alltså något att fästa kikarsiktet på ::)sen bytte jag kikarsiktet också ;D
Publicerat Juli 21, 200718 yr ;D Även om jag skulle vilja byta bössa så räknar jag nog med att få en bra slant i inbyte för den jag byter bort. Ny kikare är på G däremot så riktigt ALLT dyrt är väl kanske inte klart.
Publicerat Juli 21, 200718 yr ;DÄven om jag skulle vilja byta bössa så räknar jag nog med att få en bra slant i inbyte för den jag byter bort. Ny kikare är på G däremot så riktigt ALLT dyrt är väl kanske inte klart. Du har ju inte full garderob än ???
Publicerat Juli 21, 200718 yr Har man skytte, hundar & jakt som hobby så blir det dyrt. Hunden: kostar ca 8000 kr. Försäkring ca 1500 per år. Vaccination 360 kr plus ex veterinärkostnader. Hundmat. Jaktkort: Statliga kortet 300 kr, Jaktkort på VVO ca 500 kr. Jaktkort på jaktklubbar/föreningar 500 kr. Skyttet. Handladdningsutrustning ny ca 5000 kr. Övningsskott ca 5 kr skottetX 500 skott/år. Lerduvor + Skott ca 1500 kr per år. Övrigt: Bensin för bilresor ca 1500 kr per år, GPS, Ryggsäck, jaktkläder. Jag tror att jag hamnar på ca 10 000 kr i "fasta" kostnader per år. Plus ev vapenbyten, impulsköp eller vapensmeds räkningar.
Publicerat Juli 21, 200718 yr Du har ju inte full garderob än ??? Nej, men jag känner för tillfället att jag inte behöver något MER. Men man kan ju alltid känna att man skulle vilja ha något ANNAT.
Publicerat Juli 24, 200718 yr Jakt som hobby, är säkerligen dyrt... Men detta är ju inte aktuellt för mig... Jakt är inte min hobby, det är mitt liv. Det är rätt billigt jämfört med andra sorters liv?
Publicerat Juli 26, 200718 yr 10000 per år? är det dyrt? jag känner folk som spinner upp däck till bilen för den summan i månaden! du är snäppet för snål sajmon ska vi dra en fiskesväng nån kväll? DU STÅR FÖR BENSINEN!