Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken jakttidning tycker du är bäst?

Vilken jakttidning tycker du är bäst? 67 röster

1. 1.

• Svensk Jakt
      17%
      14
    • Allt om Jakt & Vapen
      8%
      7
    • Jägarjournalen
      13%
      11
    • Vapentidningen
      25%
      20
    • Jaktmarker & Fiskevatten
      22%
      18
    • Jakthunden
      2%
      2
    • Jakt & Jägare
      5%
      4
    • Annan (skriv nedan)
      3%
      3

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker alla jakttidningar blivit sämre jämfört med hur det var på 80-talet.

Vad tycker ni?

Vad är bra, vad är dåligt?

Är det Internet som påverkat hur jaktpressen ser ut idag?

Hur skulle ni vilja att en BRA jatktidning ser ut?

Vilken typ av artiklar?

Publicerat

jag gillar personligen egentligen alla jakttidningar, det är alltid roligt att läsa o jakt och vapen. har faktiskt aldrig läst vapentidningen, måste ta o köpa den nån gång, men det är faktiskt ganska dyrt det där med tidningar så jag har hellre köpt jaktjuornalen.

det enda "trista" i jakttidningar det är att det alltid ska vara så mycke älgjakt. ja, jag förstår att det är den största jakten och det, men just JAG skulle vilja ha en tidning med mindre älgjakt. mera toppfågeljakt ska det vara!=) hehehe men det är ju som sagt mina behov och intressen, jag förstår att andra kanske tycker att det är jättespännande att läsa om nåt jaktlag på 40 pers nere i värmland som skjuter några älgar.

Publicerat

Oppss..  ser att jag skrivt lite fel i frågan  :-[.. JAKTJOURNALEN skall det vara och inget annat.

Publicerat

Jaktmarker & Fiskevatten är bra uppdaterad på vad som händer i jägarsverige. Sedan Håkan började som vapenskribent hos Jaktmarker & Fiskevatten tycker jag de har de mest ingående och sakliga vapentesterna. Tidningen innehåller för övrigt en mängd intressanta berättelser och artiklar/tester av kringutrustning.  Att man dessutom får intressanta fiskeartiklar på köpet är bara ett +. 

En tidning jag inte riktigt kan med är Jakt & Vapen, som visserligen har många fina bilder, men deras vapentester är alldeles för tunna.

Publicerat

Jaktmarker & Fiskevatten har jag haft sedan 84 och gillar den skarpt, men jag tycker ändå Jaktjournalen är bäst. :)

Alla tidningar har någon bra artikel eller repotage som lockar då & då och då köper jag den som lösnummer.

Svensk jakt tycker jag inte speciellt mycket om trots att jag har haft den i många år pga jägareförbundet.

Men visst är det så att det skrivs om samma saker år efter år.

Hur många gånger har man inte läst hur viktigt det är med kylan då man skjuter in bössan inför toppfågeljakten, som ett exempel :-

Publicerat

VT är den klart bästa tidningen här i norden!

Själv har jag prenumenerat på alla förekommande jakttidningar här i sverige, slutsatsen blir ändå att VT är den solklara vinnaren.

JOF är klart intressant då de växt i mina ögon de senaste åren.

De andra tidningarna är inte värda pengarna då du som prenumerant har läst alla utgåvor om du läst en, kalle på älgjakt, kalle på älgjakt, kalle på älgjakt osv. Samma tråkiga artikelstuk året om, tre rader text och fem tio bilder med tllhörande text, de verkar tro att vi jägare är dyslektiker. Man får ingen behållning av detta, det krävs skickligare skribenter för att fånga mitt intresse!

Därtill är våra grannar i väst duktiga på att förföra mig med deras vapenpress som inte lämnar något att önska.

Har under dagen skrivit upp mig på en prenumenation av "Double Gun Journal".

Publicerat

Sitter själv och funderar att starta en prenumeration av DGJ - har du räknat på vad totalkostnaden blir ink frakt?

Är inte såååå imponerad av den svenska pressen - händer inte så mycket nytt i vårt lilla land. Mest en massa snack om blyhagelförbudet, rovdjorspolitiken etc vilket iof är viktiga frågor men inte förmår hålla jaktintresset uppe någon lägre stund. Då tycker jag att det Webb-material som finns tillgängligt  (bla i detta forum) ger mig mer behållning än de kommersiella kanalerna som, liksom all annan press, påverkas av sina sponsorer och innehåller mer annonser än artiklar. Fram för mer idiella initiativ - så se till att skriv lite artiklar till mitt Drilling-forum nu :) 

BAW

Publicerat

Som de flesta säger så står det väl inte så mkt nytt i nån tidning egentligen...men jag håller mig ändå till Jaktjournalen sedan många år tillbaka. Har även haft Svensk Jakt och Jakthunden men dessa anser jag inte kan tävla med JJ...

För mig är de flesta reportagen tämligen ointressanta...men det finns ibland nåt som är läsvärt..och det är väl kanske därför man betalar dessa hundralappar....Det händer ju faktiskt då och då att det är någon bekant som är med i reportaget...och sånt är ju kul att läsa...

Publicerat

Vet inte vad slutnotan hamnar på DGJ däremot vet jag att jag skall ha den, no matter what...

Fick en liten tjuvtitt i förrgår, då bestämde jag mig!

Publicerat
Som de flesta säger så står det väl inte så mkt nytt i nån tidning egentligen......

Nja, jag håller inte med dig, VT och emellanåt JOF har en hel del spännande och framför allt "nya" reportage.

Håkans artiklar om kikarfästen, handkikare och customtillbehör tycker jag personligen är bland de intressantaste.

Publicerat

Jag gillar jakttidningar som är som Jakt & Vapen var på 80-talet.

En lagom blandning med annonser, reportage, bilder och texter, tester och annat.

Dagens jakttidningar tycker jag är väldigt dåliga, många reportage och artiklar verkar vara skapade framför skrivbordet istället för att vara hämtade från naturen.

Publicerat

Som de flesta säger så står det väl inte så mkt nytt i nån tidning egentligen......

Nja, jag håller inte med dig, VT och emellanåt JOF har en hel del spännande och framför allt "nya" reportage.

Håkans artiklar om kikarfästen, handkikare och customtillbehör tycker jag personligen är bland de intressantaste.

Kikarfästen och customtillbehör gör mig måttligt upphetsad...jag läser dom inte ens...så du kanske har rätt...att dessa

reportage för många anses spännande och intressanta..men för mig..nej, inte alls..

Publicerat

Jag valde "annan" och med det menar jag tidningen Rifle Shooter.

De svenska tidninganas vapentester är tämligen slätstrukna och intetsägande(utom Håkans som är raka motsatsen)

Vad jag saknar är tester av udda vapen,tester av50-60-70tals vapen,revolver/pistol för eftersöksjakt m,m alltså lite nytänkande.

Att läsa om Sako quad för 711 gången är föga upphetsande,likaså lincoln eller antonio zoli tester.

Annars har jag Svensk Jakt och då för tidningen Svensk jakt nyheter som gör att jag kan hålla mig uppdaterad med alla nya lagar och EUpåhitt.

Publicerat

skulle ju inte var fel med fler vapen tester av håkan stuk, då man får höra vad han verkligen tycker :D bra gjort håkan!!

• 1 month later...
Publicerat

Tycker faktiskt Jaktjournalen (även om jag kanske numera är part i målet). Men jag tycker de har bäst reportage och intressanta vinklar. Kanske för mycket av samma typer av reportage från år till år, men det gäller väl samtliga tidningar. 

Publicerat

jag tycker om JoF och svensk jakt...i dom andra är det juu bara en massa reklam på varenda sida...

Publicerat

Det där är en svår fråga. Man skulle vilja ha alla tidningarna el. iaf de flesta av dom.

;)

Publicerat

Jag har alla utom Vapentidningen  ;D... tycker Jaktjournalen är den bästa. Men ingen är ju direkt dålig...

• 3 weeks later...
Publicerat

--

Publicerat

Jag tänkte ja skulle göra min grabb (född -02 )till medlem hos jägareförbundet och ta med tidning vilket skullle kosta 275:- eller nått liknande så jag fyllde i alla uppgifterna på deras hemsida. Vad händer?? jo de kommer hem inbetalningskort till mig med mig som medlem och summan 475:-

Det står på deras hemsida att ungdommar födda efter - 84 kan bli medlemmar med tidning för 275:-, då tycker ja banne mig de ska stå för det åxå. sen att jag utnyttjar det i deras ögon spelar väl ingen roll  ;)

Publicerat
Jag tänkte ja skulle göra min grabb (född -02 )till medlem hos jägareförbundet och ta med tidning vilket skullle kosta 275:- eller nått liknande så jag fyllde i alla uppgifterna på deras hemsida. Vad händer?? jo de kommer hem inbetalningskort till mig med mig som medlem och summan 475:-

Det står på deras hemsida att ungdommar födda efter - 84 kan bli medlemmar med tidning för 275:-, då tycker ja banne mig de ska stå för det åxå. sen att jag utnyttjar det i deras ögon spelar väl ingen roll  ;)

Det är bara att ta och kontakta dom per tele. och förklara för dom och hänvisa till deras erbjudande.

Publicerat

hmmm eller så kör ja på jaktjóurnalen

Publicerat

Hej

JAg tycker ni borde låta de olika tidningarna veta vad ni tycker och inte tycker.

Det är viktigt och vissa chefredaktörer är nämligen 100% övertygade att de vet vad folk vill läsa.

Själv har jag VT, JOF,Jakt & jägare samt svensk jakt.

Jag läser sporadiskt jaktjournalen och jakt & vapen.

Jag tycker att mycket av artiklarna i stil med "haren i grindhålet" eller "kalle jagar älgVlll" är oläsbart bottentråkiga.

Men uppenbarligen måste många gilla artiklar av den typen eftersom de skrivs i varenda nummer av alla tidningar.

MVH Håkan

Publicerat

--

Publicerat

Jag köpte ett ex. av vapentidningen igår för och den var okej. Det som jag trodde skulle vara mer utav var anonnser från privatpers. som hade vapen t. salu el som ville köpa.