Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken jakttidning tycker du är bäst?

Vilken jakttidning tycker du är bäst? 67 röster

1. 1.

• Svensk Jakt
      17%
      14
    • Allt om Jakt & Vapen
      8%
      7
    • Jägarjournalen
      13%
      11
    • Vapentidningen
      25%
      20
    • Jaktmarker & Fiskevatten
      22%
      18
    • Jakthunden
      2%
      2
    • Jakt & Jägare
      5%
      4
    • Annan (skriv nedan)
      3%
      3

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

tja, jag premunerar på svensk jakt, jj , j & f, allt om jakt och vapen, och jakt och jägare...men har ändå ingen direkt favorit, isåfall jakjjournalen om jag skall välja...

Publicerat

Blev lite besviken på jaktjournalen igår, bara älgjakt, ok älgjakten är på gång men man behöve rväl inte fylla hela tidningen med bara älgjakt och en massa älghundar, hur älghunden topp drev är blabla, luktar lite jakt o vapen om den minsan :-/

Publicerat
Blev lite besviken på jaktjournalen igår, bara älgjakt, ok älgjakten är på gång men man behöve rväl inte fylla hela tidningen med bara älgjakt och en massa älghundar, hur älghunden topp drev är blabla, luktar lite jakt o vapen om den minsan :-/

Lugn bara lugn....det kommer ett intressantare reportage om några nummer...hehe....

Publicerat

Just nu har jag en hög tidningar, Jaktjornalen, JOF, Svenskjakt och vapentidnigen och den som vinner i längden är VT, JOF har jag själv varit med i och texten och bildtexter stämde sådär på vissa ställen om vi säger så...... men det är en mkt bra tidning. Jaktjornalen gillar ja oxå överlag samt Svensk jakts "Tema" sidor.

Publicerat

En tidning som verkligen har ryckt upp sig är jakt & jägare. De har även med lite fiske  ;D

Jämför jag Svensk Jakt med J&J så läser jag hellre Jakt och Jägare...Det är mera fart över tidningen och innehållet har större spännvidd. Allt från spjutjakt i Afrika till de senaste småprylar man absolut behöver....

Tack för en trevlig tidning!

• 2 weeks later...
Publicerat

De olika chefredaktörerna läser tidnings statistik och läsar respons hela dagarna kan jag meddela..

En tidning har mer och mer utvecklat sig till jägarnas kvällstidning med snaskiga bilder och braskande rubriker, det kräks jag på. Haft en del kontakt med chefredaktörern därstädes och även någon mer på tidningen och nja det känns inte seriöst. Och jo just det, vildrensjakten är kanske spännande men inte SÅÅÅÅ spännande  ;D

Skrivit i Svensk Jakt och det var skitskoj, ska nog göra ngt mer jobb åt tidningen faktiskt så även jag är nog lite partisk.

Hade någon annan tidning, minns inte vilken det var tidigare, men ruttnade efter att det ha konstaterat att någon skribent på tidningen var toktorsk på lufgevär. Det stod om dessa luftbössor i vartannat ex och då ruttnade jag.

J&F är rätt ok tycker jag med..

Mvh!

Publicerat

Läser J&F på jobbet.

Köper ibland Allt om J&V.

Vapen tidningen köps allt oftare.

Vilken är bäst?

Tja, inte lätt att svara på.

Publicerat

Jaktmarker och Fiskevatten och Svensk Jakt har jag själv, men när man jämför med gamla årgångar av Svensk Jakt, exempelvis från när Lars Alm var chefsredaktör, så tycker jag dom hade både större bredd och större djup i texterna. Nur är det mesta ganska förutsägbara reportage på 900 ord, men jag tror att det ligger en hel del läsarundersökningar bakom urvalet. Jaktjournalen har en tendes att profitera på varghat som jag absolut inte gillar. Svensk Jakt har en tendens till pekpinnar som jag inte heller gillar, men de har haft en del riktigt intressanta reportage om viltforskning på senare tid.

Vapentidningen läser jag också, främst för artiklarna om äldre vapen. Jakthunden saknar jag redan, det var mycket synd att den lades ner. Shooting Gazette hade jag ett år, och den var delvis intressant men det var för mycket fokus på klappjakter och det blev inte något riktigt djup i reportagen och analyserna.

Norska tidningen Jakt är en fräsch och bra tidning som också vågar bryta mönster och skriva om ovanliga ämnen. En artikelserie där en filosofi sågar djurrätsaktivisterna är ett exempel därifrån, eller en artikel om självmord med jaktvapen och hur man som jägare skall bidra till att förhindra dessa. Shooting Sportsman har jag länge funderat på att prenummerera på också, långa välskrivna artiklar om fågeljakt av alla slag och ingående reportage om fina hagelbössor - det är ingen dum kombination!

/Martin

Publicerat

Vapentidningen tycker jag är bäst, bra reportage om än ja e lite less på alla dessa bockar, drillingar, kipplaufs mm som kostar över 15000:- som de ideligen testar.

Skulle vilja se lite mer variation, tex hagelpumpar, begagnat mm mm

Och då jakttidningarna, uuusch, gilalr svensk jakt faktiskt och i viss mån jaktjournalen, köper den sista nu pga rovdjurskampanjen. det jag blir less på är bristen på nytänkande. masso med artiklar om hunden apport som är champion åsså en lång tråkig artikel om ett sööök. Sen är det alldeles för mycket svin, älg och björnjakt i dem. Även vapentesterna är tunna och oftast testas bara ett vapen per nummer, de skulle utöka vapendelen de e ju för sjutton vapen man jagar med, begagnat, hagelpumpar, automater, jämföresler mm.

På jaktsidan skulle jag vilja se mer udda artiklar, duvjakt, kråkjakt och liknande och artiklarna skulle gärna visa liet mer tips, bulvaner, placering osv, inte bara som det är idag 3 sidor med en historia om kalles duvjakt, morgonsolen bla bla bla, nä man vill veta hans tips hur han gör, vad man ska tänka på, olika raser av duvan, mm mm mm

Publicerat

Är Vapentidningen verkligen en jakttidning? Tycker det är väldigt lite jakt i den i såfall.

Själv tycker jag JJ och J&F är de bästa. Gillar jaktreportagen. Svensk jakt har jag tröttnat på för lite om jakt för mycket lagar och paragrafer. Allt om jakt köper jag mest för att det brukar vara en del reportage med laikor, annars är det mest Dahlmans tjat om sbs och luftvapen.

Publicerat

Dp.. skriv själv! Ta riktigt bra bilder och skriv själv! Man tjänar pengar på att jaga och sedan beskriva det i text, det gör inte ett dugg ont  ;D De flesta skribenter och journalister är på tok för insnöade på jämten Assar (  ;D ) skällde älg i 14 timmar och drevern Bark (  ;D ) buktade runt med rådjuren i x antal timmar!

Dock, lite impad av dessa herrar! Hur f-n motiverar man sig till ännu en sådan text? Det kräver intresse och självdiciplin..

Mvh!

Publicerat

Hipshot

Kan ju vara så att en bra hund intresserar dom  mer än X antal skott på kråkor eller liknande.