Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppfödare jämte eller gråhund?

Featured Replies

Publicerat

Nu bor ju inte jag i fjällen (kan inte veta hur älgen beter sig där alltså) och kan bara tala av egen och bekantas erfarenhet från vårat område ;)

Här har vi "löparälgar" fram tills björnarna gått i ide och sedan börjar älgen stå bra för hundarna.

Ut mot kusten, där det inte finns björn alls är vår erfarenhet att älgarna inte alls lika benägna att dra på skentur för minsta lilla och blir då också lättare att ställa för hundarna.

• Svar 84
  • Visningar 14,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Baserar min teori från västerbottensfjällen där mig kusin är ifrån och där står inte älgarna alls bra uppe i björkskogen. Men senare på hösten går dom ner i tätare granskog och då står dom bättre för hunden.

Sen finns det väl björn i området men dom har inte sett nå mycket björn uppe på fjällmarken på länge så det beror nog inte bara på det...

På våran mark har vi haft en del björn och i höstas sköt vi 6 älgar i det område där björnen/arna höll till, så jag vet inte om björnen är så farlig mot älgarnas stående egenskaper?? :- Iofs sköt vi ingen av älgarna på ståndskall men det tillskriver jag mer kvalitén på hundarna/hundförarna ;)

Jag antar dock att Pitepalt får en bättre hund än korvshundarna jag varit i närheten av..... ;D ;)

Publicerat

Ut mot kusten, där det inte finns björn alls är vår erfarenhet att älgarna inte alls lika benägna att dra på skentur för minsta lilla och blir då också lättare att ställa för hundarna.

Bor själv i kusten och nog finns det björn här,  just därför tror jag att det är ett lite nytt för älgarna här ,så nog kan dom springa här med ;)

Publicerat

OK, men här uppe/nere (beroende på var du bor då) där jag bor, finns inte björn ut mot kusten och de älgarna springer inte som de vi har här där det är väldigt björntätt.

Olika beroende på var man bor, hur älgarna reagerar på mycket björn i markerna verkar det som  8)

Publicerat

Visst är fjällälgarna skyggare men jag tror inte det beror på björnarna utan att dem inte är van att det är folk och hundar i skogen.

Det är lite roligt men jag som jagar mest skogsfågel och där är det tvärtom att fåglarna blir besvärligare att få att sitta där dem ofta blir störda.

Detta är min teori om det stämmer vet jag inte men det är ett mönster jag själv sett ???

Publicerat

Det där med hur älgarna står beroende på mark/björn osv är nog ungefär lika lätt att ta reda på som varför vissa hundar får rävarna att bukta fint medans andra får dom att springa rätt åt helvete, eller i gryt..... Sen varför dom går i gryt direkt på vissa marker men på vissa kryper dom inte alls snabbt...  :-

Jag har hört flera älghundsförare som tycker att man ofta hittar älgarna nära där det finns björn (kanske vill hålla reda på var dom är?? ;) )

Vi får nog aldrig reda på en "sanning" i frågan..... :)

Publicerat

Min brorsa ska ta en valp nu i november, en gråhundshane. Meriterade föräldrar - förra kullen hade 7 av 7 skällt ståndskall på älg men alla var inte meriterade ännu. Kan ju höra med honom om det är av intresse?

/Erik

Publicerat
  • Författare

November är tyvärr för tidigt för mig. Februari-Mars vore klockrent men ifall han vet någon annan i den tidsperioden så  :P

Publicerat

Ok! Kan hålla öronen öppna...

Publicerat
  • Författare

gärna :). Det tackar jag för

Publicerat
November är tyvärr för tidigt för mig. Februari-Mars vore klockrent men ifall han vet någon annan i den tidsperioden så  :P

Ev ska jag para en av tikarna i oktober, och vi har tänkt meritera henne innan dess  :P

Valpar finns då till senvintern  ::)

Valet av hane står mellan två jaktligt välmeriterade bra hanar av bra typ och mentalitet. Båda gk på björn dessutom..

• 2 weeks later...
Publicerat
Funderar på att komplettera med en jämte eller gråhund kring november-december. Någon som har länkar till uppfödare med duktiga hundar? Eller kanske ni vet någon som har något på gång.

Hur går det med valpletandet?

Har du hittat något intressant ännu?

Publicerat

Det var en sak som slog mig...

Ang. vem man säljer till..

Själv så håller jag med helt ang. att jaktavlade hundar först och främst ska hamna hos jägare. Men hur tänker ni då ni menar att folk "förstör" rasen då hundarna inte hamnar inom jaktavlen osv. Ska inte familjer/vanliga människor få ta del av dessa otroliga hundar?

Nu syftar jag inte bara på jämte och gråhund utan jakthundsraser i sig. Köper man en hund som har jaktavel i sig kan man ofta ha betydligt lättare för att få allmän lydnad på hunden. Sen kan jag hålla med om att jämtar och gråhundar kanske är lite större än soffhundarna som man vanligtvis har hemma. Men vet många som har jättetrevliga "älghundar" som familjehundar.

Visserligen kommer ju alltid de som säljer till familjer alltid finnas men jag tycker att det minskar. När jag har letat hund läser jag ofta, "endast till jägare". Och om det är en seriös kennel som enbart satsar på jakt och bra hundar förstår jag resonemanget helt. Och för mig som jägare är det ju inget problem att få tag i hund från en sådan kennel. Men som sagt, ska inte icke-jagande få ta del av dessa underbara raser?

Publicerat

Problemet är ju att dessa ickejägare oftast får problem med sin hund  :-

En av tikarna våra köptes just som sällskapshund av  en familj i stockholm och växte således upp i lägenhet, fick sällskapshunduppfostran etc.

När hon var runt året hade de kommit till den punkt när de insåg att en ren jakthund (i detta fallet jämte) inte var ett så bra val av ras om man vill ha en sällskapshund, så de satt ut en annons på en av alla annonssiter som finns på nätet.

Jag såg annonsen om en 11 månaders jämttik till salu ock blev nyfiken eftersom det i annonsen stod att hunden såldes inte till jakt  :o

Således svarade jag på annonsen (detta på en lördag) och de var så desperata att sälja henne att de med glädje skickade upp henne hit, (med en av mina kompisar som befann sig i Stockholm den helgen) redan dagen efter  :o :o

En jättetrevlig tik, med bra stam, kanonexteriör, toppenpsyke, bra päls och färger etc.

När hon kom hit hade hon alla möjliga antidraganordningar med sig, eftersom hon drog så mycket vansinnigt i kopplet.

I övrigt väluppfostrad och lydig. Dock hade hon aldrig fått vara i skogen eller fått vara lös i hela sitt liv....

Jag ringde upp uppfödaren och talade om att vi köpt den tiken och att hon nu ska bli en "riktig jakthund" och jag har aldrig hört någon bli så glad över att en valpköpare sålt sin unghund till någon annan.

Denna lilla berättelse handlar om den tiken som nyligen klarade viltspårsprovet och som ska upp till Junsele för att träffa björn om 2 veckor. Denna tik var lite trög på jakten i fjol (första hösten i skogen för henne) men det lossnade efter några gånger och vi har skjutit älg för henne under fjolåret. När uppfödaren hörde detta, så sade han att det värmde hans hjärta att få höra att tiken fått det så bra och att hon fungerar så bra i det jaktliga, trots sina första 11 månader som lägenhetshund..

Jag personligen kommer aldrig någonsin att sälja en jämtvalp till någon som ska ha den enbart till sällskap. Däremot säljer jag gärna mina valpar till de jägare som också har hunden som familjehund!

Nuförtiden går hon fint i koppel, lyder bra och framförallt, så är hon en harmonisk, glad och trevlig hund.

Ser rätt bra ut dessutom tycker jag ;)

Molly_2_2.jpg

Publicerat

Alltså, de förstör inte rasen, men individen mår oftast inte jättebra.

Vill man ha en jämte, gråhund etc. som ren sällskapshund, så bör man köpa en vuxen med dåliga eller inga jaktanlag, eller en hund som helt lagt av i skogen pga trauma odyl.

Publicerat
Alltså, de förstör inte rasen, men individen mår oftast inte jättebra.

Vill man ha en jämte, gråhund etc. som ren sällskapshund, så bör man köpa en vuxen med dåliga eller inga jaktanlag, eller en hund som helt lagt av i skogen pga trauma odyl.

Det håller jag med dig om.

Men nu tänkte jag även på andra hundraser..

Publicerat

Min åsikt är att det gäller för alla jakthundar.

Publicerat

Raserna förstörs inte av att någon har de enbart som sällskapshund, däremot förstörs de när uppfödare har en lätt försäljning av valpar till just sällskap och då inte behöver anstränga sig för att föra aveln vidare och avla på jaktliga anlag utan kanske då bara på exteriören.

Ex på detta är terrierraserna som numera också i många fall tillåts bli på tok för stora för att kunna göra det jobb de är framtagna för att göra, nämligen jobba i gryt.

Då blir rasen förstörd!

//Roggman66

Publicerat

Jag personligen kommer aldrig någonsin att sälja en jämtvalp till någon som ska ha den enbart till sällskap. Däremot säljer jag gärna mina valpar till de jägare som också har hunden som familjehund!

Samma här dessa hundar mår bäst när de får jaga ;D som nystartad kennel så är det viktigt att hundarna kommer till ägare som jagar och går jaktprov.

Publicerat
Samma här dessa hundar mår bäst när de får jaga ;D som nystartad kennel så är det viktigt att hundarna kommer till ägare som jagar och går jaktprov.

Visst är det kul om valpköparna vill meritera hundarna, men jag har det inte som krav på mina valpköpare.

Däremot har jag en del önskemål om meritering, HD-röntgen och ögonlysning. Av de önskemålen är nog HD-röntgen och ögonlysningen snäppet viktigare för mig än jaktproven  ;)

Nu kommer nog de flesta valparna att gå både jaktprov och en del utställning och Norgevalpen ska gå både löshund och  bandhundprov enligt ägaren.

Att hundarna jagar bra och att ägarna är nöjda med den jakt hundarna har är ju ett kvitto i sig på att den tänkta parningen resulterade i bra jakthundar. Hälsoläget i de linjer jag avlar på i kombination är ju svårare att få grepp om, utifall ingen kollar sina hundar.

Jag hoppas få lika bra valpköpare på årets kull och alla framtida kullar  ;)

Publicerat
Min åsikt är att det gäller för alla jakthundar.

Hum!

Så du menar alltså att..

Drever

Springer Spaniel

Jaktspaniel

Labrador

Retriver

Gråhund

Jämthund

mfl...

... endast skall få finnas som jakthundar? Så alla familjer som köper dessa raser, som används inom jakt, förstör rasen? För man kan ju inte förneka att raserna hade varit bättre om alla hundar hade varit jaktavlade. Men vilka raser ska resten av medmänniskorna få ta del av?

Som tidigare nämnt förstår jag mycket väl att om man har seriöst jaktavlade hundar så säljer man endast till jägare. Så hade jag också gjort. Men att klanka ner på andra som säljer sina jakthundar/sällskapshundar till vanliga, icke-jagande människor är bara patetiskt.

Jag tänkte skriva att dom kan ju ha pudelhundar men dom används ju också till jakt. Så den rasen kan ju inte vanliga, icke-jagade människor få ta del av...

Har jag rätt?

Publicerat

Med tanke på att det finns dryga 400 raser, så finns det nog tillräckligt med raser att välja mellan för de som inte jagar  8)

Och vem har klankat??? Inte jag i alla fall.. Jag upplyste om hur jag gör och jag personligen säljer inte en jakthund till en ickejägare, lika lite som jag säljer en renodlad vallhund till folk som inte vallar!

Det finns som sagt ett antal andra raser att välja mellan om man inte jagar..

Bara för att pudel för många långa år sedan har använts som en form av jakthund, innebär ju inte att den funktionen finns kvar idag precis......

Publicerat

Egenskapsavlade hundar (oavsett ras) mår bäst av att få göra det de är avlade för = Min åsikt och den står jag för  :)

Publicerat
Hum!

Så du menar alltså att..

Drever

Springer Spaniel

Jaktspaniel

Labrador

Retriver

Gråhund

Jämthund

mfl...

... endast skall få finnas som jakthundar? Så alla familjer som köper dessa raser, som används inom jakt, förstör rasen? För man kan ju inte förneka att raserna hade varit bättre om alla hundar hade varit jaktavlade. Men vilka raser ska resten av medmänniskorna få ta del av?

Som tidigare nämnt förstår jag mycket väl att om man har seriöst jaktavlade hundar så säljer man endast till jägare. Så hade jag också gjort. Men att klanka ner på andra som säljer sina jakthundar/sällskapshundar till vanliga, icke-jagande människor är bara patetiskt.

Jag tänkte skriva att dom kan ju ha pudelhundar men dom används ju också till jakt. Så den rasen kan ju inte vanliga, icke-jagade människor få ta del av...

Har jag rätt?

Nja, jag håller inte med!

Ser man på dom jakthundsraserna som är delade i utställningstyper och jakttyper, tex labbe och spaniel, så beror delningen just på att ickejägare har fastnat för rasen och sedan börjat avla på utställningsmeriter istället för jaktmeriter.

Pudeln, som du nämner, är ju en annan ras som har gått samma öde till mötes.

Jag kan inte se varför en ickejägare ska ha en jakthund till sällskap. Det finns massor av hundraser som är mer lämpade till detta än vad jakthundarna är.

Publicerat
Nja, jag håller inte med!

Ser man på dom jakthundsraserna som är delade i utställningstyper och jakttyper, tex labbe och spaniel, så beror delningen just på att ickejägare har fastnat för rasen och sedan börjat avla på utställningsmeriter istället för jaktmeriter.

Pudeln, som du nämner, är ju en annan ras som har gått samma öde till mötes.

Jag kan inte se varför en ickejägare ska ha en jakthund till sällskap. Det finns massor av hundraser som är mer lämpade till detta än vad jakthundarna är.

Ja, vi tycker alla olika. Jag tycker att det är ett tråkigt elände alltihopa.