Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför erbjuda sådana som inte har egena eller dåliga möjligheter att jaga .....

Featured Replies

Publicerat

Varför erbjuda sådana som inte har egena eller dåliga möjligheter att jaga en möjlighet att prova på jakt ?? ?? ??

Läs tråden Att trygga jaktens framtid http://jaktsnack.se/index.php?topic=5802.0

Besvara dom här två fågona och handla sedan däräfter ;)

1: Vad ni kan göra för att hjälpa någon?

2: Varför jag inte ska hjälpa någon anan som inte har sama möjligheter att jaga som jag?

Mitt svar blir att erbjuda andra att koma och jaga hos mig

Blandanatt funderar jag på att bjuda in några som inte har egena jaktmarker från jägarskolan nu när dom tar jägarexsamen

Kan ju vara så att dom är osäkra på om dom klarar av en skarp sitvation Och då kan det vara bra att ha någon som har erfarenhet vid sin sida :)

Det är ju oxå så att många av dom inte får en möjlighet att prova på jakt ???

Vilket leder till att dom tapar inträset

Vilket inte är bra då vi behöver många nya jägare i framtiden

Så erbjud både nya och erfarena att jakttillfäle då min erfarenhet är att man får mångfalt tallbaka ;)

Både nya bekanskaper och möjligheter att få koma och jaga hos andra

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Jag kan erbjuda jakt för den som bor inom resavstånd till borås

Framförallt jakt med drivande på rå

Ingen tidigare erfarenhet nödvändig (Kan toligen även låna utt vappen om du saknar det)

Det är ju erfarenhet och kontakter som man ska skafa på sådana här jakter :)

Krav

1:Trevlig

2:Och  viktigast SÄKER VAPENHANTERING !!!!

Och har du långt till din egen jaktmark så är du oxå välkomen

Och då kan du även ta med någon som inte har jaktmark Eller inte har börjat jaga än men är intreserad av jakt och natur ;)

alla är välkomna om ni kan leva upp till Dom två kraven

Mvh Anders Hj

Publicerat
Varför erbjuda sådana som inte har egena eller dåliga möjligheter att jaga en möjlighet att prova på jakt ?? ?? ??

Läs tråden Att trygga jaktens framtid http://jaktsnack.se/index.php?topic=5802.0

Besvara dom här två fågona och handla sedan däräfter ;)

1: Vad ni kan göra för att hjälpa någon?

2: Varför jag inte ska hjälpa någon anan som inte har sama möjligheter att jaga som jag?

Mitt svar blir att erbjuda andra att koma och jaga hos mig

Blandanatt funderar jag på att bjuda in några som inte har egena jaktmarker från jägarskolan nu när dom tar jägarexsamen

Kan ju vara så att dom är osäkra på om dom klarar av en skarp sitvation Och då kan det vara bra att ha någon som har erfarenhet vid sin sida :)

Det är ju oxå så att många av dom inte får en möjlighet att prova på jakt ???

Vilket leder till att dom tapar inträset

Vilket inte är bra då vi behöver många nya jägare i framtiden

Så erbjud både nya och erfarena att jakttillfäle då min erfarenhet är att man får mångfalt tallbaka ;)

Både nya bekanskaper och möjligheter att få koma och jaga hos andra

Mvh Anders Hj

Hmmm, vet att jag läst en undersökning om detta i Sv. jakt och enl. den artiklen så var det en myt att jägarkåren är äldre idag än förr (ung = nybörjare). OM det nu var så att jägarkåren minskar varför ökar arrendepriserna betydligt snabbare än index.
Publicerat
Hmmm, vet att jag läst en undersökning om detta i Sv. jakt och enl. den artiklen så var det en myt att jägarkåren är äldre idag än förr (ung = nybörjare). OM det nu var så att jägarkåren minskar varför ökar arrendepriserna betydligt snabbare än index.

Bara därför att golf har blivit lite för folklig. Nu hittar man nya lekplatser !!!

Publicerat
Bara därför att golf har blivit lite för folklig. Nu hittar man nya lekplatser !!!
Men det betyder väl att tillströmningen av fd golfare tillför en massa nybörjarjägare till jägarkåren???

Jag ser faktiskt inte problemet OM det nu inte är så att de som klagar är de som lever på att sälja saker till jägare. En ny jägare behöver ju lägga X antal tusingar på utrustning medan en "gammal" jägare har det mesta redan. Påminer lite om när däcksförsäljarna lyckades med att få till en lag som basseras på allmanackan i s f behovet av vinterdäck vilket gör dem feta. Snart lyckas de väl med ett införselförbud för privatpersoner så man inte kan handla billiga däck via internet... :-

Publicerat
  • Författare
Men det betyder väl att tillströmningen av fd golfare tillför en massa nybörjarjägare till jägarkåren???

Jag ser faktiskt inte problemet OM det nu inte är så att de som klagar är de som lever på att sälja saker till jägare. En ny jägare behöver ju lägga X antal tusingar på utrustning medan en "gammal" jägare har det mesta redan. Påminer lite om när däcksförsäljarna lyckades med att få till en lag som basseras på allmanackan i s f behovet av vinterdäck vilket gör dem feta. Snart lyckas de väl med ett införselförbud för privatpersoner så man inte kan handla billiga däck via internet... :-

Så därför ska men inte hjälpa nya som inte kan läga upp 50 000 -150 000kr om året >:(:o >:(:o >:(

Jag skulle då inte ha råd med det :P :-

Och dom före deta golfarna skulle jag inte jag benämna som  jägare

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Så dit svar blev att det komer vara tillrekligt många jägare åndå så du bhehver inte hjälpa till ???

Eller är det så att du har inga erfarenheter som du kan lära utt till en ny bliven jägare?

Mvh Anders Hj

Publicerat
Så därför ska men inte hjälpa nya som inte kan läga upp 50 000 -150 000kr om året >:(:o >:(:o >:(

Jag skulle då inte ha råd med det :P :-

Och dom före deta golfarna skulle jag inte jag benämna som  jägare

Mvh Anders Hj

Aha, du menar egentligen inte att nya jägare behöver hjälp utan de jägare som är fattiga.  ;)

Jag visste inte att andra hobbys påverkade ens förmåga att jaga, kul forum dethära, man lär sig nått nytt varje dag.

Publicerat
  • Författare
Aha, du menar egentligen inte att nya jägare behöver hjälp utan de jägare som är fattiga.  ;)

Jag visste inte att andra hobbys påverkade ens förmåga att jaga, kul forum dethära, man lär sig nått nytt varje dag.

Vist fins det golfare som är bra jägar Men dom har oftast varit jägare inan dom blev golfare

Och dom golfarna som börjar med jakt idag gör det för att det är ine med jakt bland dom som dom umgås med

Men jag är väl medveten om att det inte är så med alla men väldigt många

Bland dom som jag vet vill börja jaga är det nog inte många som har råd att läga halva sin årslön på ett arende för att se om jakt är något som pasar dom

Men du anser tydligen att då ska dom inte jaga häller

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Rätså intresant deta då det har skrivits enheldel om att vi måste släpa in nya jägare i lagen

Men hur många är det som faktiskt har hjälpt någån att få följa med utt på jakt ??? ??? ???

Man kan ju inte hjälpa alla

Men om Alla jaktlag hjälpte en nybörjare eller bara att ta med en som är nyficken på jakt så skulle många nya Få koma utt sin första gång

MMen då är ni väl räda att dom ska ta eran jaktplats i laget :o >:(

Mvh Anders Hj

Publicerat

har alltid velat ha en yngre  tjej som jag lär upp ;) ;D

seriöst så tror jag att idag så finns dock inte så jätte många kids som vill jaga som är yngre än mig (23år) här i sthlm iaf,,inte som brinner för det och offrar varje helg under sesongen för det,,skulle va fint å lära ut nån gammal långhårig bus unge alla knep man har, å få göra dräng arbetet att spåra av gryt,misslyckas med rävjakten 9 gångar av 10 osv,,finns den personen i sthlm omnejd så gärna,,och sa jag att tjejer har för tur ;) ;D haha

jagar själv bara med folk som är lika envis som mig,som klarar av att gå utan räv vid dagens slut,men kunna säga imorron då jäklar,nu har vi lite mer hum än i går,,annars blir man lite besviken när dom säger nä nu far vi hem det går dåligt,mm sånt är bara en last enligt mig att ha med i skogen,,man offrar så mycket energi och tid för att ha med sånna...

jägar kårens nya ansikten tror jag är män runt 30 sträcket med smått ålders nojja,iaf om man kollar vilka som står å pangar upp för jägar examen ;)

Publicerat
Men om Alla jaktlag hjälpte en nybörjare eller bara att ta med en som är nyficken på jakt så skulle många nya Få koma utt sin första gång

I det ena jaktaget jag är med i har vi som policy att endast nybörjare äger tillträde. Alltså, pinfärsk jägarexamen och helst utan tidigare erfarenheter av jakt. Man kan kort konstatera att det blir jägare av dem med på ganska kort tid, om de upptäcker att deras intresse är äkta. De gamla uvarna som tror sig vara oumbärliga, tja... det blir skjutet en del också när gröngölingarna jagar och resultatet blir i princip detsamma.

På de senaste typ fem åren har jag fått till en ivrig jägare som då vi lärde känna varandra inte riktigt kunde det där med långa och korta barr. Dessutom har jag två som har tagit jägarexamen och skaffat vapen, och som kan ta med bössan ut mellan blöjbytena, men som inte riktigt har förstått vad det är frågan om.

Jag håller närapå ett tresiffrigt anställningsintervjuer och ger ALLTID en extrapoäng till folk som jagar. Sakta men säkert befolkas min arbetsgivare av jägare, vi är snart förbi golfarna  ;D

Publicerat
Vist fins det golfare som är bra jägar Men dom har oftast varit jägare inan dom blev golfare

Och dom golfarna som börjar med jakt idag gör det för att det är ine med jakt bland dom som dom umgås med

Men jag är väl medveten om att det inte är så med alla men väldigt många

Bland dom som jag vet vill börja jaga är det nog inte många som har råd att läga halva sin årslön på ett arende för att se om jakt är något som pasar dom

Men du anser tydligen att då ska dom inte jaga häller

Mvh Anders Hj

Vi kan väl snabbt vara överens om att vilka hobbys man har inte påverkar ens jaktliga förmåga. Likadant är det egentligen med ekonomin. Rik eller fattig påverkar inte ens förmåga, däremot påverkar det hur mycket mark man har råd att arrandera MEN en normalt arbetande människa med ett genuint intresse för jakt kan t o m i skåne arrendera en bit mark, även om arrendepriser på 500:-/ha börjar bli vanliga, alternativt åka på jaktresa.

Jag är inte rädd att nån ska ta min plats i nåt lag eftersom jag är duktig skytt, har bra hundar och tar gärna i när det gäller viltvård samt är inte speciellt lastgammal.

Problemet i södra sverige är att utbudet av jaktmark är mindre än intresset. Det jaktliga trycket är mycket stort med avskjutningar som vida överstiger rekomedationerna från SJFs experter vilket faktiskt gör att jag inte ser att det finns nåt behov av att få fler jägare. Om läget är annorlunda i norra Sverige vet jag inte men det gör i s f saken till ett lokalt norrlandsproblem.

Publicerat
I det ena jaktaget jag är med i har vi som policy att endast nybörjare äger tillträde. Alltså, pinfärsk jägarexamen och helst utan tidigare erfarenheter av jakt. Man kan kort konstatera att det blir jägare av dem med på ganska kort tid, om de upptäcker att deras intresse är äkta. De gamla uvarna som tror sig vara oumbärliga, tja... det blir skjutet en del också när gröngölingarna jagar och resultatet blir i princip detsamma.

På de senaste typ fem åren har jag fått till en ivrig jägare som då vi lärde känna varandra inte riktigt kunde det där med långa och korta barr. Dessutom har jag två som har tagit jägarexamen och skaffat vapen, och som kan ta med bössan ut mellan blöjbytena, men som inte riktigt har förstått vad det är frågan om.

Jag håller närapå ett tresiffrigt anställningsintervjuer och ger ALLTID en extrapoäng till folk som jagar. Sakta men säkert befolkas min arbetsgivare av jägare, vi är snart förbi golfarna  ;D

Har ni nån omsättningsregel som säger att man bara får vara med i laget i ett visst antal år eller har ni ingen begränsning i hur många som är med i jaktlaget? Annars blir det väl väldigt få nya i laget.
Publicerat

Det finns en naturlig oms'ättning, folk flyttar eller liknande. Det är 11 pers i det jaktlaget och tja, det är väl ett ganska vanligt snitt att folk  byter jaktmark vart 10+ år så det handlar om en ny förmåga per år. Varje erfaren jägare ersätts alltså med en gröngöling. :)

Publicerat

50/50 är bra, någon måste ju sköta firman på hösten och det faller naturligt på golfarna som fått utöva sin primitiva form av jordbruk hela sommaren ;D

Publicerat

låter bra och fint PREP, men jag tycker däremot du skall ta dig till borgstena i höst å släppa dina jyckar hos mig.....

Publicerat
  • Författare
låter bra och fint PREP, men jag tycker däremot du skall ta dig till borgstena i höst å släppa dina jyckar hos mig.....

Ja vi får väl försöka att planera in något wille ;)

Blir nog bara en hund som jagar i år  :(

Den gamla bärjar bli rätså dålig nu :'( :'(

Mvh Anders Hj

Publicerat

vore kul om du kunde komma...hur gamla är hundförmågorna?

Publicerat
  • Författare
vore kul om du kunde komma...hur gamla är hundförmågorna?

+4år och +14år

Sedan komer vi att få starta lite mjukt med Moa i år

Då hon går med valpar nu som komer vara färdiga för levrans 1-2vekor före löshundsjaktens början

index.php?action=dlattach;topic=7686.0;attach=7406;image

index.php?action=dlattach;topic=2902.0;attach=7370;image

index.php?action=dlattach;topic=2902.0;attach=7371;image

Mvh Anders Hj

Publicerat

jag tar gärna med nybörjare men på vissa jakter kan man inte ta med dom. Jag brukar ha en jakt där jag bjuder in folk som inte har speciellt många års erfarenhet. Men jag brukar säga till kompisar när man ska ut och gräva grävling eller ut och skjuta kråkor men det är inte så många som vill följa med men säger man till dom att man ska ut och sitta på gris eller hjort så står dom på kö. Mycket handlar om att det finns massvis jakt men folk är kräsna och vill inte jaga allt när jag var nybörjare så hängde jag med så fort man fick chans och då får man mycket kontakter också. Så man måste börja någon stanns allt kommer inte till en

Publicerat
jag tar gärna med nybörjare men på vissa jakter kan man inte ta med dom. Jag brukar ha en jakt där jag bjuder in folk som inte har speciellt många års erfarenhet. Men jag brukar säga till kompisar när man ska ut och gräva grävling eller ut och skjuta kråkor men det är inte så många som vill följa med men säger man till dom att man ska ut och sitta på gris eller hjort så står dom på kö. Mycket handlar om att det finns massvis jakt men folk är kräsna och vill inte jaga allt när jag var nybörjare så hängde jag med så fort man fick chans och då får man mycket kontakter också. Så man måste börja någon stanns allt kommer inte till en
Har samma erfarenhet. Bjuder man in på hartramp så haglar ursäkterna men på klövviltsjakterna finns det inte plats till alla som hänger på. Själv går jag hellre ut en tidig morrgon och jagar kråka än sitter och sover på ett älgpass så man ska kanske inte dömma för hårt. :-[
Publicerat

Om jag skulle bli erbjuden har,kråk eller grävlings och räv jakt så skulle jag haka på direkt.

Publicerat

Ja jag är nog benägen att säga att nybörjarna är ruskigt sugna på att smiska kråka en morgon.. Får rätt många förfrågningar faktiskt. Men jag tycker det är lite knepigt faktiskt, man ser gärna att den som är med kan handskas med sin bössa och det kan få nybörjare.

Mvh!

Publicerat
Om jag skulle bli erbjuden har,kråk eller grävlings och räv jakt så skulle jag haka på direkt.
Jag kan återkomma när datum är spikad för harjakt om du vill men du vet väl att det är ca 170mil till mig... :-