Publicerat Januari 12, 200521 yr Tänkte hör lite hur mycket ni övningsskjuter på en säsong med kula resp. hagel?? Själv så är jag en flitig besökare på älg banan med ca 500 skott förra året (om det nu är så mycket?). Hagel var det dock sämre med, ett par rundor på skeetbanan var allt tyvärr.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Tränar skeet skytte 2 dagar i veckan. C:a 4000 hagelskott/år Samt att det blir några svängar på kulbanan (men detta skall ökas på framöver) .22 WMR = 350 skott .243 + .222= 50 skott
Publicerat Januari 12, 200521 yr Blir mkt med kulvapen, eftersom det är dom jag jagar med. INte speciellt mkt på älgbanan, mest bara för att skjuta det som krävs, men sedan blir det mkt tavelskytte och "pyrsh" skytte. Blir väll runt 1000skott med klass ett vapen. Till nästa år hoppas jag komma igång med hagelskytte, något som jag knappt skjutit på flera år.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Sköt tidigare 4 ggr i veckan, Trap & Olympisk Trap, samt banskytte 3 ggr i veckan, alltså inget övrigt liv. Numera blir det ett 20-tal svängar om året på lerduva, och 200-500 kulskott på bana. Själv är jag ingen stor förespråkare av för mycket skytte på älgbanan då jag tycker det förstör mer än det gör nytta om man skjuter mycket, 2-3 ggr per år tycker jag räcker väl på älgbanan. Har haft allt för många gästjägare som skjuter å skjuter på löpande djur, men dom har varit vana med älgbanans hastighet och avstånd, och därför missat eller skadeskjutit, däremot är det bra att man tränar svingen på älgbanan, men jag tycker det borde finnas banor med olika avstånd och hastigheter, framförallt varierande hastigheter då djur ofta bromsar farten innan hopp över hinder.
Publicerat Januari 15, 200521 yr Tränar skeet skytte 2 dagar i veckan. C:a 4000 hagelskott/årSamt att det blir några svängar på kulbanan (men detta skall ökas på framöver) .22 WMR = 350 skott .243 + .222= 50 skott Tränar också skeet skytte c:a 7-8000 om året älg bana c:a 2,3 gånger år
Publicerat Januari 29, 200521 yr 1000 22 lr är slut sedan november. När det small som mest så gick det ca 10000 hagelskott per år det mesta på bana men mycket på soptippen och i vallvik. Ca 5000 22 lr per år det mesta på löpande, 1000-1500 22 hornet/k hornet och runt tusen 6,5 or både på löpande och stillastående. Har tyvärr fått längre till skjutbanor nu i och med flytten till dalarna. Men jag har bättre kvalite på jakten nu än tidigare. Har belyst skidskyttebana här i idre som jag besöker efter jobbet då och då, brukar ta hunden med skidor runt fjället och sedan lägga mig på banan och bränna iväg 50 - 100 skott. Det är med skytte som med muskelbyggning och konditionsträning Färskvara. Borta ett halvår är det bara att börja om men grunden finns alltid kvar toppformen tar ett bra tag att återfå.
Publicerat Januari 29, 200521 yr Jag har satt upp tavlor i ett gammalt grustag där jag och även andra i byn brukar vara och skjuta lite... själv brukar jag försöka att fara dit 2-3 gånger i veckan och avlossa några skott...
Publicerat Mars 2, 200521 yr ja vad blir det? ca:300st med 45-70 200st med 3006 300st med 6,5 22lr vet ej har köpt en halvauto i sommras 60st i 9,3 i drillingen några hundra hagel mvh. samme
Publicerat Juni 25, 200520 yr Blir så mycket man har råd till brukar dock bara skjuta godkänt på älgen sen blir det korta snabba skott med studsaren för att träna inför drevjakterna, då det är det jag sysslar mest med, skjuter något tusental skott med hagelsprutan med
Publicerat Juli 28, 200520 yr Hagel blir det ungefär 5000skott/år klass 1 150skott/år. 22:a 2000skott/år ;D ;D ;D
Publicerat Juli 28, 200520 yr Skeet en kväll i veckan. Kula är det dock bara nån gång då och då... men nu blir det betydligt oftare för att jag har börjat att handladda!
Publicerat Juli 28, 200520 yr denna vecka har det pangats en del ca:150st 222or, 60st 340wby`s en par askar 308win och 10tal smällar med 8x57js det stora glädje ämnet för mig var att jag änterligen har hittat en laddning till min 222a en vixen som aldrig har skjutigt bra varken med köptas eller hemkört ,den krävde tydligen ganska höga tryck.
Publicerat Juli 28, 200520 yr Så mycket jag har råd och tid! Förhoppningsvis mer övande på skjutbanan när handladdningen kommit igång! /Marcus
Publicerat Mars 20, 200620 yr Jag skjuter så fort jag får tid till det o självklart så ska ju banan öppnas oxå så man har någonstans att ta vägen, skjuter övervägande mer kula en hagel efter som att jag använder studsarna mer under jakt. Skulle vara kul om man hade bättre kontakt med jägare där man bor nu så man har kunnat vara ute på banan och skjutit mera hagel för det blir det dåligt med.
Publicerat Mars 20, 200620 yr Tror min plånbok mår bäst av att inte veta hur mycket jag kommer skjuta från och med nu i vår ;D
Publicerat Mars 20, 200620 yr På tok för lite! Håller dock igång typ året runt med jakten så jag vet inte om jag lider så mycket av det men visst skulle det kunna bli bättre.. Mvh!
Publicerat Mars 21, 200620 yr Själv är jag ingen stor förespråkare av för mycket skytte på älgbanan då jag tycker det förstör mer än det gör nytta om man skjuter mycket, 2-3 ggr per år tycker jag räcker väl på älgbanan. Håller ej med dig där. Att skytte på älgbanan skulle förstöra mera än vad det ger finner jag märkligt. Jag jobbar en del på våran älgbana och dom som skjuter mycket med bra resultat där är oftast de skyttar som orsakar minst med eftersök enligt min erfarenhet. Sen är det ju så att nyttigaste skyttet är ju kulstigsmål där framförhållningen skiljer sig från mål till mål och är mera realistisk än älgbanan. Jag själv försöker att skjuta 1 gång i veckan på älgbanan, skjuter väl upp över 1000 skott med 6,5án varje säsong och sen tillkommer det väl 6-8 kulstigar á ca 25 skott per stig. Skjuter några 100 st 22lr och sedan luftgevär på vinter på miniälgbana 10 meter. Ska försöka få tag i laddverktyg till 358NM så man kan skjuta några smällar med den på banan med.
Publicerat Mars 21, 200620 yr Omkring 1500 hagel (skeet/trap/sporting) och kanske 200-300 kula årligen.
Publicerat Mars 21, 200620 yr Antagligen alldeles för lite. Det är svårt att få tag i tider i närheten av Stockholm. Skräckexemplet är Lövsta, tog kölapp 17.45 och fick skjuta 4 serier vid 20.00. > >
Publicerat Mars 21, 200620 yr Ca 750-1000hagel och kula ca 100 skott per år. Är på älgbana 3-5gåner per år brukar skjuta guld märket för älg.
Publicerat Mars 21, 200620 yr Alldeles för lite......ca 100 kula och 50 hagel - vi brukar skjuta hagel på kvällarna under älgjakten, är sällan jag är på bana och skjuter hagel - tycker det är svårt att få bra hjälp och det känns som att man måste vara proffs för att få skjuta på banorna. Men jag kommer trotsa mina fördommar? och skjuta här i Uppsala i vår......man måste ju börja nån gång och alla är ju inte duktiga innan man tränat!
Publicerat Mars 21, 200620 yr Har avlagt ett inofficiellt nyårslöfte om att skjuta cirka 20 st. 308w skott i veckan fram till oktober. Målsättningen är att skjuta fem skott fyra ggr i veckan men det blir inte alltid så......... Ställer bara upp burkar och andra föremål i gropen och skjuter stående med snabb anläggning men med lugn avfyrning. Märkte efter 200 skott att träffbilden blev mer koncentrerad. När träffbilden är OK, är det bara att börja på rörliga mål med varierande avstånd