Publicerat Mars 21, 200620 yr man försöker att på sommaren iallafall att skjuta en gång i veckan hagel. med kula så blir det inte så mkt som man önskar men mer kommer nog i år
Publicerat Mars 21, 200620 yr Jag har ingen koll på hur mycket jag skjuter förutom på viltmålsbanan,där blir det något tusental. Så värst mycke träffbildsskytte sysslar jag inte heller med då jag inte handladdar,däremot så skjuter jag på 100-200-300m så fort tillfälle ges,dels för att jag blir mer och mer intresserad av skytte på långa håll men också för att lära mig om och hur mycket vinden kan spela in på dessa avstånd och hur viktigt det är att göra en helt korrekta avfyrningar ju länge avståndet är. En gammal bild där jag först skjutit två skott på 100m mitt i tavlan sen backat till 200m och skjutit tre skott mot samma riktpunkt,bullet drop 15cm. Det roliga är att Normas ballistiska tabeller stämmer nästan perfekt mot mina praktiska prov. /Micke
Publicerat Mars 21, 200620 yr Skjuter skeet från april till aug. c:a 1000-1500 skott/år. Vilket är för lite, ökar för varje år. Någon kulstig (2-4 st) + älgbanan tills jag är nöjd. Mesta träningen på egen hand blir i samband med provskjutning av studsarna i bänk (ex. laddningar och andra parametrar som ändrat sig). Brukar vid dessa tillfällen skjuta ett antal skott stående/sittande för att se det "verkliga" träffläget. Torrtränar ofta med mina studsare, det ger mycket och kostar inget.
Publicerat Mars 22, 200620 yr Hej, skjuter precis som de flesta andra för lite men under förra säsongen skjöt jag i runda slängar. Skeet/Sporting ca 1000-1500 skott Viltmål klass1 (älgbana) ca 400-500 skott Viltmål .22 ca 2500 Kulstig klass 1 ca 300 skott Långhållskytte klass 1 ca 500 skott Plus ett par kulstigar cal.22 Jag förstår Mats synpunkter om älgbanan, för några år sedan gjorde jag själv misstaget att skjuta några för svåra skott på rörligt vilt som jag sedan fick ångra. MEN samtidigt ser jag allt oftare jägare som inte är vana vid sina bössor eller att hantera dem och det kan du utan tvekan lägga grunden till på älgbanan. Varenda kväll som jag tjänstgör som skjutledare eller instruktör så har säkert 1 av 10 jägare/skyttar så stora problem med sina vapen att de får "klick". Det är allt ifrån matningsproblem till problem med utkastning eller något annat problem. Givetvis kan man öva upp vapenvanan med sin studsare på annat sätt en genom att besöka älgbanan men jag vill ändå propagera för älgbaneskyttet som ger en bra grund både för skyttet och vapenvanan. Henrik
Publicerat Mars 30, 200620 yr Så mycket jag hinner vilket är i snitt en dag i veckan från april då banerna öppnar tills någon gång i aug/sep. Totalt kanske 1500 hagelsmällar och 500-600 kula. Ska försöka komma iväg på fler jakt och kulstigar för att få lite mer jaktmässing träning iår... mvh Björn
Publicerat Mars 31, 200620 yr Hej Eftersom jag skjuter mycket jaktskytte och sportskytte viltmål så är det kul att läsa att så många här också är viltmålsskyttar. Nu när säsongen börjar i april så kommer det att bli en hel del skjutande med .22 LR på grisen och "lill" älgen. Jag ska även försöka få iväg några hundra smällar på 80 m. älgen med .308 och 6,5X55. Och så några skjutningar med studsarna på 200 och 300 m ska det bli i sommar. Och en del träffbildsskytte på 80-100m. Och, och, och ..... Viltmålsskytte på 50m resp. 80m ÄR mer sportskytte än realistisk jaktskytteträning, ingen tvekan om det. Men det är ändå en mycket viktig träning inför jakt och Henrik var inne på anledningarna. Vapenhantering, hitta målet i siktet, avfyrningsteknik, m.m. kan övas alldeles utmärkt på viltmålsbanan. Och tyvärr kan jag lova att många, MÅNGA jägare inte skulle öva ett enda skott om inte dom obligatoriska skjutningarna på älgen fanns. När jag är skjutledare hör jag nämligen ofta en massa gnäll om dyr ammunition och annat. Alltså - allt träning är bra! Henrik - när du övar långhållskytte, hur ser träningarna ut? Avstånd och kalibrar? mvh Danne
Publicerat April 2, 200620 yr Det har blivit en hel del renoveringshus, hundvalp och bäbis på sistone, så det aktiva tävlingsskyttet och därtill hörande övningsskyttet har i princip helt stannat av. Tidigare var jag ganska aktiv i det nationella, både på gevär och pistol. Jag fösröker dock hålla i och gör åtminstone två besök på skjutbanan per vecka. Detta gäller då kula. Hagel blir tyvärr lite mer sporadiskt. Jag är lite gammaldags och håller mig än så länge till 65 mm patroner, och detta ger ju en viss begränsning, både monetärt och praktiskt... En gammal bild där jag först skjutit två skott på 100m mitt i tavlan sen backat till 200m och skjutit tre skott mot samma riktpunkt,bullet drop 15cm.Det roliga är att Normas ballistiska tabeller stämmer nästan perfekt mot mina praktiska prov. /Micke Intressant att du säger det just nu. Precis just idag sköt jag nämligen en del Norma fabriksladdat över kronografen, i kaliber .308 Win. Resultaten visade sig stämma mycket väl överens med av fabriken angivna data (snitthastighet tio skott av varje); Oryx - 798 m/s Nosler Partition - 800 m/s Vulcan - 801 m/s Om jag inte missminner mig så anger man 796 m/s som utgångshastighet för samtliga dessa patroner (180 gr)? Man ligger i alla fall mycket nära angivna data verkar det som, vilket är trevligt! Man behöver inte backa alltför många år i tiden för att minnas de något optimistiska data som angavs från fabrik, Norma såväl som andra... Pettson
Publicerat April 22, 200619 yr Skjuter inte mycket med hagelbrakaren, ska återuppta den träningen i år. : 22:an brukar bli ca 2000 skott per år och till Älgvältaren går det åt ca 300 övningsbulor. Sen blir det inte så mycket mer. /Svinhagen
Publicerat Maj 8, 200619 yr jag tävlar i jaktskytte på älg tränar ca 4-5 ggr i veckan så det blir en del. men bara träna på det har du stor nytta av i skogen och på banan
Publicerat Juni 23, 200619 yr sedan oktober så har jag skjutit över 1000skott med min bygel, jag vart tvungen att köpa 1000 t-hattar till så det är bara att fortsätta ;D mvh. samme
Publicerat Juni 29, 200619 yr Måste revidera mitt tidigare inlägg, denna vår och sommar har det inte blivit mycket alls, tillfällena går att räkna på två händer och antalet skott på några fler. Igår blev det dock en hel del och provade sportingen för första gången, jävlar vad roligt... Det var det roligaste jag gjort i skytte väg, varför jag inte provat det tidigare förstår jag inte. Nya Benellin blir jag mer och mer vän med också vilket gör det ännu roligare. mvh Dard
Publicerat Juni 29, 200619 yr Jag övar så lite så jag skäms. Det blir lite med 22:an här hemma på tomten. Jag hoppas på bättring när jag kommer tillbaka till Stockholm. Där har jag även funderingar på att gå med i skytteklubb och även börja med pistolskytte. MVH Roger
Publicerat Juni 29, 200619 yr Skeet,Trapp och sporting 2-3ggr i veckan och aldeles för lite på älgbanan
Publicerat Juni 29, 200619 yr Alldeles för lite nu i sommar också.. Bara några hundra plugg med 22'an och lite då och då med älgbössan. Ska försöka trolla fram lite pengar till hösten och köpa en hagel till lerduvebanan
Publicerat Juni 29, 200619 yr Jag försöker komma iväg men det är så mycket annat men en 50 ask skjuter man väl upp vid varje tillfälle, nu brukar det vara svårt att komma iväg mer än ett par gånger om året : . Bättring på väg och jag har fixat guld och björnprov varje år. hagel minns jag inte när jag övade sist, tror det var i början på 90 talet och även där är det ändring på gång tror jag.
Publicerat Juni 29, 200619 yr Helt otroligt men sant. Jag har skjutit hela 150 hagelskott idag, ungefär vad jag skjuter om året annars då jag mest håller mig till kulskytte. Men nu har jag lovat mig själv att en gång i veckan ska det bli hagelskytte.
Publicerat Juni 29, 200619 yr Mkt när de behövs o lagom då allt går på räls Drog iväg 100 plugg hagel ikväll o de lär bli ngr hundra till innan svingen sitter där den ska! Men den e på väg Kula, skjuter jag mest in bössorna med men sen underhållsskjuter jag mkt med 22:an. De e ju så kul ;D När 50 e tråkigt drar jag ut 22:an på 80-100. Lite mer utmaning speciellt om de blåser lite
Publicerat Juni 29, 200619 yr jag skjuter när pappa ids fara till skjutbanan mest hagel och lite kula (22 och 222). vill gärna skjuta ca 2 ggr/v ;D ;D
Publicerat Juli 7, 200619 yr Har nu på en vecka skjutit flera hagelskott än jag skjutit per år förut och visst sjutton är det skoj! Det bör ju ge lite oxå om man håller i och skjuter varje vecka. Har haft för mig förut att hagelskyttet inverkat negativt på kulskyttet men jag börjar ändra mig. Efter gårdagens trap sköt jag älgbana med resultat: 51 51 51 5, 51 4 51 5, 51 51 51 51 och en femetta till på dubbelskott sista löpet så nog ska det väl gå att kombinera
Publicerat Juli 10, 200619 yr Har nu på en vecka skjutit flera hagelskott än jag skjutit per år förut och visst sjutton är det skoj! Det bör ju ge lite oxå om man håller i och skjuter varje vecka.Har haft för mig förut att hagelskyttet inverkat negativt på kulskyttet men jag börjar ändra mig. Efter gårdagens trap sköt jag älgbana med resultat: 51 51 51 5, 51 4 51 5, 51 51 51 51 och en femetta till på dubbelskott sista löpet så nog ska det väl gå att kombinera Jag har ju inte skjutit hagel på flera år som jag erkände, men minns att jag fick ett bättre flyt i svingen på älgbanan när jag hade skjutit en hel del duva, vi hade en egen bana på den tiden och en frivillig som skötte om kastaren, vilket var en stor lyx.
Publicerat Augusti 2, 200619 yr Skeet några dar i veckan, ganska många smällar blir det på ett år!! .22 kanske 2000 st 308 kring 500 st 6,5 lite grann 9,3 kanske 100?
Publicerat Augusti 2, 200619 yr Med tanke på hur mycket jag jagar blir det antagligen alldeles för lite men det är svårt med övningsskytte för oss i Stockholms innerstad. Skjutbanorna ligger en bit härifrån. Jag har ca 4 mil till närmaste banan och det är nästan alltid fullt med folk......
Publicerat Augusti 2, 200619 yr så mkt som möjligt! några tusen hagelsmällar på skeet ett par tusen .22 några hundra 308 och lite övrigt 9.3 och 22 wm
Publicerat Januari 2, 200719 yr I år har det blivit ca 1000 st med hagel, 1500 22lr och runt 400 30-06.