Publicerat Juli 8, 200718 yr Har under ett par bilfärder uppdagat skabbräv som varit ordentligt angripna. Tyvärr hade jag inge bössa i bilen o int kunde ja köra över dem heller! Även kompisar har skabbräv som rört sig över gården! Nu till frågan: * Får jag skjuta en skabbräv oavsett vart den befinner sig o oavsett om jag har jakträtt på marken där, utan ngt som helst tillstånd från ngn???????? Tycker synd om de små krabaterna o funderar nästan på att lasta in hagelpangen o ta mig en kvällstur där jag sett dem för att göra pinan kort. Men bara om de e lovligt dvs! Vid en ev. förfrågan om varför bössan är med i bilen har man ju skjutit lerduvor under kvällen! Har för mig att det nästan är en skyldighet att skjuta bort lidande vilt, eller?
Publicerat Juli 8, 200718 yr :-.. hummmm kuggfråga!.... i jakt lagen står de man ska förkorta djurens lidande!... men ja rekomenderar dej att ta kontakt med markägaren!.. allt den som har jakarendet!.. säkrast för dej!.. eftersom de råder omvänd bevisning fall någon skulle se dej!.. allså!.. du blir tvungen att bevisa att du gjorde rätt!... Mvh ThomasMamre!... 8)
Publicerat Juli 8, 200718 yr Skyldighet ja, men en sanning med modifikation. På frågan så är svaret JA du får skjuta ett skadat djur i stort sett vart som helst, men missar du eller inte kan bevisa att djuret var skadat eller sjukt så blir det klurigt... Det är omvänd bevisbörda som gäller. //Roggman66
Publicerat Juli 8, 200718 yr Författare Inte svårt att bevisa med en skabbig räv vid sina fötter! Det råder ABSOLUT inga tvivel om att de har skabb!! Men jag har hört detta också att skulle man råka skadskjuta så kan man råka riktigt illa ut. Tyvärr måste man nog höra med MÅNGA markägare om så skulle vara fallet. O då får nog de stackarna fortsätta lida. Kan man ringa in o rådfråga polisen just innan skott o känna sig säkrare på så sätt eller e de sak samma att bevisningen ligger hos mig om ngn skulle börja bråka?? Verkar inte som om ngn jobbar för att få väck dessa rävar o ena stället vet jag att ingen jagar på för tillfället men å andra sidan så kan jag fråga markägaren där!
Publicerat Juli 8, 200718 yr Ja det blir nog lättare med polisen. Då måste du väl ha tillstånd från och namnet på vakthavande bäfäl antar jag. Det är just vid skadskjutning eller en miss som problemen kan börja. Ditt "bevis" har ju då försvunnit : Då kan folk börja undra vem du är och varför du skjuter på deras marker. //Roggman66
Publicerat Juli 8, 200718 yr ;D.. Tror de är den klokaste vägen att gå jimbolo!.. då täcker du juh upp lite iaf!... ;D
Publicerat Juli 9, 200718 yr Denna fråga borde man kunna ställa direkt till någon juridiskt kunnig. Tycker att skabbräv borde kunna skjutas i alla lägen oavsett markinnehav. Problemet är väl att den stackars räven försvinner ur läge medan man febrilt söker markägare/polis för skjuttillstånd. Raggarö
Publicerat Juli 9, 200718 yr Scenariot att kuta runt och jaga en skadeskjuten skabbräv på okända marker är nog inte speciellt smart,så då ställer ju man sej frågan. Skita i att skjuta redan från början,eller skita i att förfölja en redan påskjuten ?? Har hört att man till och med får skjuta från bil i dessa speciella fall,dock behöver det inte vara sant bara för att jag har hört det ???
Publicerat Juli 9, 200718 yr Tycker personligen väldigt synd om dessa rävar och jag skulle säkert försöka skjuta den om jag hade bössan med mig. Men om man missar vet man ju aldrig vad som händer! Om markägaren ser dig och du inte har en död skabbräv att visa upp kan han bli lite tveksam. Vem vet, det kan ju vara en tjuvskytt som försökte fälla ett rådjur eller liknande på marken och skyllde på en skabbräv. Lite svår fråga, (Moment 22). Men jag tycker vi måste vara mänskliga ibland och se till att djuret inte lider! Men man ska nog vara lite extra säker på att skottet sitter om du inte är på egen mark! :-
Publicerat Juli 9, 200718 yr Man FÅR skjuta helt lagligt! MEN OM nu skottet inte blir som avsett så har du omvänd bevisning. Sen blir det ju upp till skytten om han/hon vill riskera åtal eller andra otrevligheter. //Roggman66
Publicerat Juli 9, 200718 yr Jag skulle aldrig tveka att skjuta en skabbis. Man har ju lagen på sin sida och om man nu skulle felskjuta får man väl ta kontakt med jakträttsinnehavaren då och förklara läget.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Ja, jag håller nog med om det. Och du är nog inte den första som sett denna räv. Alla är nog glada att bli av med den. Så man kan ju tro att du blir trodd även vid en bom.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Jaa som sagt..Det är ju upp till var och en att ta ett skott på en skabbräv eller en kronhjort eller vad det nu må vara för skadat eller sjukt djur. Det är bara att hoppas att markägaren är förstående och att han tror på skytten OM det går snett. Skuller det sen vara ett djur med ett brutet ben, så vad är det som säger att skytten inte bröt det EFTER skottet? Det gäller att jakträttshavaren/marägaren tror på en och att man kan bevisa fog för skottet. Lycka till! //Roggman66
Publicerat Juli 17, 200718 yr Varför inte helt enkelt ringa runt till markägarna på dom marker där du rör dig och kolla med dom, då är ju allt lugnt sen. så skulle iaf jag göra, eller ta och skicka ut en skrivelse om skabbrävar till samtliga markägare och komma till ett samförstånd som gäller på samtliga marker i omgivningarna.
Publicerat Juli 17, 200718 yr denna fråga faller under paragraf 40a i jf "Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att den av djurskyddsskäl snarast behöver avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark" Tolkning: -Man e skyldig att avliva sådant vilt om det kan ske utan att det på något sätt förlänger djurets lidande. -Här förekommer så kallad omvänd bevisbörda! Om man utom jakt tid eller på annans mark försöker att avliva sådant vilt men bommar med skottet och någon kommer och vill veta vad man skjuter åt, kan man ligga illa till utan bevis!.. mitt tipps!.. ta kontakt med jakträtts innehavaren före du skjuter!... mvh ThomasMamre!..
Publicerat Juli 17, 200718 yr Vet inte om jag skulle bli så imponerad av att någon åkte runt på min mark och spanade av eventuella skabbrävar, skulle jag komma på någon som lämnade den förklaringen med bössa i hand så bör han nog ha en bra advokat >, min är upptagen , lite sköt dig själv och skit i andra kommer fram här, okej står man på en större väg och siktar på en räv eller annat skadat djur, så köper jag läget men annars så får du nog se ditt vapen förverkat och förvarat hos polisen.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Ja, på markerna kan man nog inte förklara sig. Men skulle jag på väg från min mark eller från skjutbanan se en skabbräv från vägen så skulle jag nog stanna och försöka lägga ner den.
Publicerat Juli 17, 200718 yr bara att skjuta den bara om duaär säker på att den ramlar annars ska du låta bli. men kommer det upp enskabb räv så är det bara att skjuta den spelar ingen roll vart du är
Publicerat Juli 17, 200718 yr bara att skjuta den bara om duaär säker på att den ramlar annars ska du låta bli. men kommer det upp enskabb räv så är det bara att skjuta den spelar ingen roll vart du är Ja, men hur ska du förklara TROVÄRDIGT att du på en annans mark är där för att du sett en skabbräv? Det är ju upp till dig att BEVISA det.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Författare Vet inte om jag skulle bli så imponerad av att någon åkte runt på min mark och spanade av eventuella skabbrävar, skulle jag komma på någon som lämnade den förklaringen med bössa i hand så bör han nog ha en bra advokat >, min är upptagen , lite sköt dig själv och skit i andra kommer fram här, okej står man på en större väg och siktar på en räv eller annat skadat djur, så köper jag läget men annars så får du nog se ditt vapen förverkat och förvarat hos polisen. PRECIS! De e på grund av sådana som dig som gör att man blir tveksam!!! Jag e ofta ute å åker på småvägar för att kolla ev hus att köpa o enbart för nöjesåkning med. Detta kan hända ibland då jag far ifrån jaktmarken som ligger 5mil bort o ibland tar jag nå småvägar över skogen för att jag hämtat en kompis. I dessa fall finns vapen med i bilen men man vågar inte nyttja dem även om man nästintill e skyldig till de. Vill inte tvingas sitta i rätten o förklara att man tycker synd om lidande djur osså sitter nå surk.k i andra hörnet o gör allt för o jävlas. De fall jag sett skabbräv i har varit under nöjesturer o inget vapen har medförts i bilen men då man vet vart rävarna e skulle de va en enkel sak att lasta in pangen o leta rätt på dem. Stora vägar eller ej. NÄ man ska nog trycka på markägarna istället o TVINGA ut dem o sköta sina åtagande!!! ELLER????
Publicerat Juli 17, 200718 yr För att vända på problemet. Ni träffar på en okänd människa på er jaktmark, som står med bössan i handen, det är knappt skjutljust och ni frågar vad han gör där. Jag såg en skabbräv! Hur troligt är detta? Jag är skeptisk till denna typ av djurvård, då det finns en mörkläggning av det verkliga ärendet som kallas tjuvjakt. Världen är inte rund utan har många skrovliga ytor.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Nu ser vi ju verkligen varför denna fråga kommit upp! Många meningar om detta och alla har en poäng i det dom säger. Jag känner dock spontant att djurets lidande kommer först. Men det gäller nog att sköta det snyggt och vara beredd på att förklara sig grundligt.
Publicerat Juli 18, 200718 yr Författare För att vända på problemet.Ni träffar på en okänd människa på er jaktmark, som står med bössan i handen, det är knappt skjutljust och ni frågar vad han gör där. Jag såg en skabbräv! Hur troligt är detta? Jag är skeptisk till denna typ av djurvård, då det finns en mörkläggning av det verkliga ärendet som kallas tjuvjakt. Världen är inte rund utan har många skrovliga ytor. FÖR ATT VARA ÄRLIG! Nej på mina marker skulle detta inte vara troligt! Varför? Återvändsvägar allihop som inte leder ngn vart. Men självklart ska man kunna förklara sig om man påskjuter ngt. Men för den skull ska man inte behöva dras inför rätten, eller? O vist finns de väl en o annan som inte har rent mjöl i påsen! Men skabbräv är ett problem o behöver göras ngt åt. VAD? Hur många går me bössa på sina marker idag för o jaga skabbräv? Eller för den delen försöker få tag i dem på annat sätt?
Publicerat Juli 18, 200718 yr Hur många går me bössa på sina marker idag för o jaga skabbräv?Eller för den delen försöker få tag i dem på annat sätt? Jag!!
Publicerat Juli 18, 200718 yr Jag!! Och jag + maken Nog för att vi har väldigt lite skabbrävar här nu.. När vi flyttade hit fanns de i rätt stor utsträckning, men nu efter några års rävjagande så blir de färre och färre. I fjol sköt vi endast en som hade skabb och den skabben var lindrigt utbredd.