Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RÄVSKABB - FÅR JAG SKJUTA?

Featured Replies

Publicerat

Har alltid plockat bort skabbrävar på marken.

Publicerat
FÖR ATT VARA ÄRLIG!

Nej på mina marker skulle detta inte vara troligt! Varför? Återvändsvägar allihop som inte leder ngn vart.

Men självklart ska man kunna förklara sig om man påskjuter ngt.

Men för den skull ska man inte behöva dras inför rätten, eller?

O vist finns de väl en o annan som inte har rent mjöl i påsen!

Men skabbräv är ett problem o behöver göras ngt åt.

VAD?

Hur många går me bössa på sina marker idag för o jaga skabbräv?

Eller för den delen försöker få tag i dem på annat sätt?

Men skabb, är inte det en sjukdom som naturen skapat för att rensa ut beståndet för att det är för stort? Ok, ser man en skabbräv på sin mark bör man väl skjuta den, men det är ju inget onaturligt i att vissa rävar har skabb och går en död till mötes? Det är väl naturens sätt att reagera på obalans i "systemet"?

Publicerat
  • Författare

All heder åt er som gör detta men ni ÄR en minoritet o de tror jag ni vet själva också???

De finns mången sjukdom man kunde se så "ROSEN" o då kunde vi lägga ner sjukvården o lägga de pengarna på Naturvård istället ;)

Man får ändå ingen hjälp om man vänder sig till sjukvården idag.

Men bra timmpeng har de, 150:- för en kvart e inte illa!!

Publicerat
All heder åt er som gör detta men ni ÄR en minoritet o de tror jag ni vet själva också???

De finns mången sjukdom man kunde se så "ROSEN" o då kunde vi lägga ner sjukvården o lägga de pengarna på Naturvård istället ;)

Man får ändå ingen hjälp om man vänder sig till sjukvården idag.

Men bra timmpeng har de, 150:- för en kvart e inte illa!!

Sant som det är skrivet. Vi kämpar på som bara den mot naturens gång när det gäller människor och vill gärna göra det för djuren också.

Publicerat

Vill lägga in ett inlägg som kanske får er att må illa......

Själv tar jag på det bestämdaste avstånd från dessa tankar ,men jag vet att dom finns..

Jo,det heter så här.."en skabbräv är den bästa viltvård som finns,den skjuter vi absolut inte"

Publicerat

Själv tar jag på det bestämdaste avstånd från dessa tankar ,men jag vet att dom finns..

Jo,det heter så här.."en skabbräv är den bästa viltvård som finns,den skjuter vi absolut inte"

Det var något av det djävligaste jag har hört!  >:(

Publicerat

Brukar oftast uttalas av sådana *jägare* som ej gjort sig direkt kända för att lyckats att skjuta rävar. Dock kan dessa sk jägare stoltsera med att dom minnsan sköt en älgtjur för 10 år sedan, det är jakt det! ::)

Hur var det nu den kände Jan Åkerman sade.....jo att det går 3 älgar på varje skjuten räv och det kanske ligger något i det.

Publicerat

Antagligen mer sanning än det borde få vara!

Publicerat

klart man ska avliva ett djur som e sjukt!.. varese de är skabb eller inte!... eller skaddat på något annat sätt!..

djurens lidande MÅSTE gå före allt annat!... skulle vilja se er å era hundar!.. om dom e skjuka!.. skiter ni in å åka till vetrinären då???... eller får dom klara sej själva å hoppas på de går bra???..

Mvh Mamre!..

Publicerat

När jag bodde i småland så gick snacket "Skabbrävar är fridlysta"  >:(

Nu hade vi inte så mycket skabb där och jag kom i lag med seriösa rävjägare, vilket jag är väldigt glad över.

Jag sköt aldrig räv på annan jakt än just rävjakt, till harjägarna i lagets förtret  ;D Jag svarade att räv skjut för hund, likaväl som hare  ;D räven är och förblir ett ståtligt och värdigt vilt.

Skadad eller inte så skulle inte jag i alla fall skjuta en räv på annans mark. Risken för obehagligheter är för stor.

Jag skulle inte heller gilla att någon gick med bössa på en mark jag skulle arrendera eller ha jakträtten på.

//Roggman66

• 12 years later...
Publicerat

Ok skall inte klappa på någon.

Jag skulle avstå om jag var ”borta”. En anmälan i kombination med att man inte kan bevisa att ma skjutit på en skabbräv kan nog ställa till det så det kostar mer än det smakar.

F.ö. Så borde väl tråden låsas så inte nya inlägg kan göras.

Publicerat

Grattis till veckans trådlyft!!

Publicerat

Ja det är inte utan att man funderar lite...

Publicerat

Räv och grävling skjuter jag framför allt oavsett vilken jakt jag bedriver.