Publicerat Juli 9, 200718 yr För att inte den befintliga Älgbane tråden ska drunkna i massa frågor o svar om teknik o annat som berör själva skyttet på älgbanan så startar jag en ny. Jag ska om mindre en en månad skjuta igen på älgbanan. Vad ska man tänka på hur ska man få in en riktigt bra serie? Jag som rätt så ny på detta med skytte på älgbana är tacksam för alla goda tips ni gammuvar kan bidra med. Ska även försöka på Björn men vill först o fräsmt behärska älgbanan först. Igentligen borde man få tag i någon som har tillgång till en löpande älg så att ,an får i lugn o ro öva på skyttet. När man är på banan så är det skarpt läge som sagt och man kan ju inte stå där o uppehålla älgen för de andra. Men som sagt vad ska man tänka på är tacksam för all hjälp jag kan få.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Diskussionen kommer att klyvas mellan de som vill sätta höga poäng och de som vill lära sig skjuta älg :-) Att jaga älg med hög förstoring är i mina ögon en dålig idé, älgen är aldrig så långt bort att du BEHÖVER hög förstoring (om du behöver mer än 4x är älgen JÄKLIGT långt bort). Älgbaneskyttar av rang kör gärna på 12+ förstoring och det ser jag som direkt olämpligt om man tänker utveckla en skjutstil man har nytta av på jakt... Det man behöver under älgjakt är framför allt överblick. Var är hunden? Hur långt är det till den förbjudna skjutriktningen? Kommer det en kalv 40 meter bakom "kvigan"? Hållen kalven en högre hastighet än kon, riskerar jag att träffa kon och jag swingar ikapp kalven bakifrån? Om man skjuter på löpande älg, är älgen på väg att springa bakom en slyridå eller en gran? Stående älg är inga konstigheter, skjut den bara. 8) Löpande tycker jag att folk är för koncentrerade på sitt hårkors och försöker justera verikalt och horisontalt på samma gång. Det blir ett jävla svängande för att komma fram till hakskägget och det finns risk att man närmar sig det från olika håll för varanda skott om löpet innehåller en massa justeringar. Lägg i stället älgen på hårkorsets horisontala balk, med korset bakom älgen. Gå ikapp och bry dig inte om något annat än att hålla höjden. Skjut automatiskt när korset närmar sig hakskägget. Vad praktisk älgjakt anbelangar har jag bara mulat 4 älgar och har inte så mycket erfarenheter att ge. Men min gode far närmar sig tresiffrigt och han hävdar - och jag tror honom - att något är snett om man behöver sikta utanför älgen. Då går det antingen åt helvete för fort eller är åt hevete för långt bort. Välj bort de avancerade skottillfällena och lyft på hatten i stället. På de enklare lägena - skjut i bogen och älgen kommer att avlida i god ordning.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Författare Jag är medveten om att älgbanan och den riktiga jakten är mycket olika. Det viktiga är ju att inse bara för att man har klarat skjuta godkänt på älgbanan så är man inte fullfjädrad älgjägare. Tack för svaret.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Löpande tycker jag att folk är för koncentrerade på sitt hårkors och försöker justera verikalt och horisontalt på samma gång. Det blir ett jävla svängande för att komma fram till hakskägget och det finns risk att man närmar sig det från olika håll för varanda skott om löpet innehåller en massa justeringar. Lägg i stället älgen på hårkorsets horisontala balk, med korset bakom älgen. Gå ikapp och bry dig inte om något annat än att hålla höjden. Skjut automatiskt när korset närmar sig hakskägget. Sist jag var på älgbanan instruerade jag en gröngöling med detta. Han hade typ 2 helbommar per serie - alla löpande. Nästa 12 skott satt alla inom träffområdet. Det fina är att detta är en teknik som man också kan ta med sig till skogen.
Publicerat Juli 9, 200718 yr Hej, jag håller helt och hållet med HerrBerg om att älgjakt och älgbaneskytte är två olika saker. Samtidigt ger älgbanan möjlighet till mycket bra träning men då handlar det om vapenvana och förmåga att "hamna rätt" i kikaren etc.. Jag har genom åren skjutit ganska mycket viltmål (både på älg och grisbanan) och för cirka 10 år sedan blev jag för styv i korken och trodde att jag kunde ta med mig den färdigheten ut i skogen vilket resulterade i att jag skadesköt några vilt (dessbättre hade jag tur och kunde reparera de dåliga skotten). Numera håller jag med HerrBergs far i att om man är tvungen att rikta utanför djuret går det för fort eller är för långt håll. Däremot håller jag inte med om att det skulle vara en nackdel att skjuta älgbanan med hög förstoring för att byta till lägre förstoring vid jakt. Att det sedan kan vara svårt att skjuta älgbana med hög förstoring är en annan sak, är man inte van ställer hög förstoring till en hel del problem med att hitta målet och det rent psykologiska att det kan vara svårt att få iväg skottet eftersom man med hög förstoring kan få en tendens att bli FÖR noggrann. Som instruktör vid älgbanan upplever man ofta att skytten skjuter bättre i den ena riktningen (oftast åt höger) än vad han/hon gör åt det andra hållet. Problemet är då skjutställningen och framför allt fotställningen. Ställ upp dig för att skjuta "andraskottet" på ett avslappnat sätt, det första stående skottet går bra att skjuta även om fötterna pekar lite "fel". Tänk på att all rörelse skall ske under naveln d v s i höft och ben men absolut inte i armarna. Håll upp armbågarna så att dessa i princip är 90 grader från kroppen. Placera avtryckaren på fingerblomman eller möjligen i pekfingrets yttersta led detta för att ingen del av handens rörelse vi avfyrningen skall överföras till kolven. Ta ned bössan och andas mellan skott nr 2 och skott nr 3. Detta var några av de punkter jag kommer på i all hast hoppas att de kan vara till någon hjälp. MVH henrik
Publicerat Juli 9, 200718 yr Glömde tillägga att jag föredrar förstoringar på 10-12 ggr på älgbanan men på den tiden när jag tävlade på grisbanan sköt jag med 16 ggr förstoring, de snabba loppen på 50m går undan rätt hyfsat så efter det upplevdes älgbanan som ett stilla lunkande Numera försöker jag variera mitt kulskytte med rullande bildäck, duellmål, björnskytte etc för att få en mer allsidig träning. Sedan sköter jag en stor del av mängdträningen med 22:a på bakgården hemma men det är en helt annan historia. MVH Henrik
Publicerat Juli 9, 200718 yr Oj hur gör jag var första tanken, fotställningen är viktig, så du i svingen inte behöver jobba mot kroppen, kommer älgen från vänster så brukar jag ha högerfoten riktad där älgen försvinner och tvärtom, det där kan du torrträna när andra skjuter sina löp, en del tycker det känns darrigt och svårt då kan det saknas styrka för att skjuta en hel serie, åtgärdas med lite styrketräning Annars har du nog fått de goda råden, jag tar aldrig ner bössan mellan skott 1&2 eller 3&4 utan repeterar med siktet kvar på älgen, när älgen sticker håller du rätt höjd, går förbi och trycker av, tyckte själv att svingen var kämpig i början då det vvar ett skyte jag var ovan med, minns att jag fick till svingen på sidoduvor från höger och vänster. Förstoring kör med det som känns bäst, kompenserar du mycket i finliret så välj en lägre förstoring, själv så skjuter jag med allt mellan öppna riktmedel och 3-9X. Titta inte så mycket på poängen utan få skyttet att stämma först, när det känns bra och säkert kan du finlira lite till, skjut ett björnprov som avkoppling till älgbanan det är roligt och bra att göra något annat också. Vill du träna själv så skjut stående på 100 & 200m, särskilt 200 det gör att du kommer tycka 80m är en baggis, ös på och ha roligt nu.
Publicerat Juli 10, 200718 yr Många goda råd! Tycker att dom flesta låter toppen! Bara en sak som jag vill lägga till, det där med att hålla i hakskägget är jag väldigt tveksam till på många sätt. För det första, ett av dom vanligaste felen en nybörjare gör att är att rycka av skotten, var hamnar dom då? lågt! Om man nu verkligen skulle hamna där man siktar så är ju hakskägget helt fel ställe att sikta på, eftersom det ligger för lågt och för långt fram. För det andra, det andra felet man gör är att man stannar upp när man skjuter, var hamnar man då? Bak! Hur ser träffområdet på älgen ut? Det är som en triangel, med smalaste änden nedåt och så är det bredast upptill och bakåt. Alltså är risken att hamna lågt och bak om man håller där. föreslår därför att man håller mitt i halsen då är chansen mycket större att man lyckas hamna i träffområdet, och rycker man lite så blir det ju mitt i! Stannar man, så klarar man sig precis.
Publicerat Juli 10, 200718 yr På älgbanan skjuter jag minst med 10 ggr (vill se ringarna) medans jag i skogen aldrig har uppvridet över 4 ggr på pass. Kommer djuret på längre håll finns oftast tid att vrida upp. Tänk oxå på att du inte låser fast kroppen tex i bänken framför (om sådan finns). För att få en bra sving måste kroppen stå fritt och höfterna kunna röra sig. När jag skjuter första utgående pekar jag alltid med pipan till vänster, vrider mig sedan så att jag skjuter ståskottet och då har jag en bra utgång för löpskottet, dvs jag låser ej fast svingen. När ingående ska skjutas gör jag tvärtom. Lycka till.
Publicerat Juli 11, 200718 yr Många bra råd. Kan tillägga att jag personligen tycker att man ska ta god tid på sig för andra skottet vid start murkant skytte. Jag ser ofta skyttar som skickar iväg löpskottet innan älgen accelerat klart. Då stämmer inte framförhållningen. Dåliga löpskott sitter oftast lågt bakom träffområdet. Många duktiga skyttar skjuter löpskottet så sent att kulan nästa slickar muren! Lagom är väl bäst och man ska hitta en egen bra eldhastighet, men som sagt, ha inte för bråttom. Oavsett om jag skjuter jaktskytte enligt "start murkant" eller viltmål 50 och 80m (endast löp) så försöker jag skjuta löpskottet när figuren rört sig ca 75% av banan. Vad gäller förstoring på siktet så har jag använt allt mellan 4X upp till 20X. Häng inte upp dig på det så mycket i början utan koncentrera dig på att hitta en god skjutteknik - då skjuter du bra med alla förstoringar. Vad som är viktigare än förstoringen är att kikarsiktet är rätt monterat, dvs med rätt ögonavstånd. God kindkontakt är också viktigt, samt ett rent avtryck. Dåliga avtryck saboterar allt frihanddskytte. En sak till: försök öva när det är lugnt på banan. Det är inte så kul att försöka träna in en teknik när det står "förståsigpåare" bakom och trampar en vecka innan älgjakten. mvh Danne
Publicerat Juli 11, 200718 yr Författare Återigen tack för tipsen. Jag kommer att undvika älgbanan veckan före älgjakten är nog inte ens i närheten av en bana då. Det gäller att hitta en dag då det är lite folk där.
Publicerat Juli 11, 200718 yr Det har skrivits många goda o bra råd. Viktigast av allt är att följa med älgen innan skott och fullfölja rörelsen under o efter skottet. Kallas visst sving. Lika viktigt vid kulskytte på löpande mål som vid hagelskytte eller golfspel ;D
Publicerat Juli 13, 200718 yr Man kan skjuta med både sving och fast framförhållning (man håller exakt samma fart som älgen och ligger i en bestämd punkt). Vilken metod man föredrar är en smaksak. Jägarexamens instuktion är att svinga in bakifrån och när man passerar träffpunkten så trycker man av. Men jag vet flera viltmålsskyttar inklusive mig själv som kör med fast framförhållning för bättre kontroll, men somsagt en smaksak.
Publicerat Juli 22, 200718 yr Teknik och skjutställning i all ära, men regelbunden mängdträning är det som till slut ger resultat. Vet inte hur du har med tillgång på älgbanor Foffe. Men att göra en stor grej av att åka till älgabana och tänka oj oj, det är nu det gäller tycker jag blir lite fel. Jag vet att det kan vara svårt att komma till på skjutbanorna på vissa ställen, men det bästa är om man kan hitta en skjutbana som man kan skjuta minst 24 skott en gång i veckan från maj t o m september. Då har man fått en bra mängdträning och säkerligen har man guldmärket med, om man praktiserar tidigare nämnda teknink.
Publicerat Juli 22, 200718 yr Författare Skjutbanan jag brukar vara på är inte så ofta bemmand men dom har igång själva älgen då o då. Men övrig tid får man vara där o öva på egna tavlor. Man kan även få hyra älgbanan om man vill.
Publicerat Juli 22, 200718 yr Många skyttar skjuter in bössan så den går 32cm. lågt och håller på den vita fläcken bakom örat samt det vita ovanför träffområdet på stillastående. Inte så jägarmässigt men det funkar bra om man bara jagar höga poäng
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Måltavlan på älgen är inte rund. Största målområdet ligger högt. Fär att klara jägarexamen: Gör som sagts här ovan och skjut mitt i halsen. En dålig avfyrning sitter lågt och sannolikheten är större att den sitter inom godkänt målområde är större vid höga skott. Skjut aldrig när Du är på väg ut från målet alltid på väg in. Ryck och stressa inte, en sekund är lång tid och 4-5 är en oändlighet. Lycka till med examen! Det är efter jägarexamen som Du ska lägga ner tid på banan med eget vapen.
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Författare Måltavlan på älgen är inte rund. Största målområdet ligger högt. Fär att klara jägarexamen: Gör som sagts här ovan och skjut mitt i halsen. En dålig avfyrning sitter lågt och sannolikheten är större att den sitter inom godkänt målområde är större vid höga skott. Skjut aldrig när Du är på väg ut från målet alltid på väg in. Ryck och stressa inte, en sekund är lång tid och 4-5 är en oändlighet. Lycka till med examen! Det är efter jägarexamen som Du ska lägga ner tid på banan med eget vapen. Det är inte för jägarexamen jag ska skjuta det är redan klart. Det är bara en del frågor som kan vara bra att få svar på innan man ska skjuta in sig på älgbanan den dan det blir aktuellt för att skjuta för nått märke och även för att vara inskjuten inför älgjakten i framtiden.
Publicerat Augusti 12, 200718 yr En sak som jag har tränat mig mycket på och känner att jag behöver träna mer på är att repetera när man har bössan uppe vid axeln utan att ta ned den och repetera om. Prova först med en stillastående älg/björn för det är bra att kunna vid snabba skott och då speciellt på björn som är ett farligt vilt och som man absolut inte vill ha något eftersök på. Lycka till!
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Författare En sak som jag har tränat mig mycket på och känner att jag behöver träna mer på är att repetera när man har bössan uppe vid axeln utan att ta ned den och repetera om. Prova först med en stillastående älg/björn för det är bra att kunna vid snabba skott och då speciellt på björn som är ett farligt vilt och som man absolut inte vill ha något eftersök på.Lycka till! Jupp det är sant man måste träna det. Framför allt på Björn, då vill man ju inte att det går långsamt.
Publicerat Augusti 13, 200718 yr Jupp det är sant man måste träna det. Framför allt på Björn, då vill man ju inte att det går långsamt. Nej, där ska det aboslut inte gå långsamt.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Jag brukar hänvisa till Jockes tips. Jag har kommit fram till ungefär samma tips och tricks som han på mitt håll, men han har sina nerskrivna. Gör man så så ligger man bra till både på tävlingsbanan och framför allt i skogen. Kolla särskilt in varför man ska skjuta "på väg in", och inte när man redan är inne där man ska avfyra. http://www.zeiss.com/4125680F002BA25A/Embe..._kula_del_1.pdf
Publicerat Oktober 14, 200916 yr ja jag har inte skjutit mer än ett par tusen på älgen i år, så jag är kanske inte rätt man att fråga men jag har två bra saker du kan börja med: - var inte petig när du ska trycka av i löpet, det är bättre att göra en perfekt avfyrning än att ligga rätt i framförhållning/höjd + stanna inte upp efter skottet utan följ med vidare som vid hagelskytte, då får du inga konstiga träffar som regel. - ha inte bråttom, viktigt! då skiter sig allt, repetering, anläggning - allt! öva på att repetera hemma på axeln så det går smidigt på banan. då kommer du ha all tid i världen och det går mycket bättre för dig. om man nu har bråttom, så går det att smälla alla skotten på första löpet, så gott om tid är det. jag har själv 17 poäng som årsbästa vid test . fråga gärna om det är något ytterligare, så att du kommer igång ordentligt. sedan kan vi snacka taktik mm. /Kalle