Publicerat Oktober 14, 200916 yr För det fall att det är tillåtet på din skjutbana anser jag att dubbel, trippel och kvadruppelskott skall tränas på de långa löpen, utöver att jag håller med BB angående "jaktskytteträningens aspekter" så ser jag skyttet på älgbanan främst som en "nödåtgärd" där man helt enkelt på grund av ett mindre bra första skott behöver fler skott i målet/djuret. En del skyttar, Bohman mfl är grymma pass/löpskyttar och jag beundrar dessa, för egen del kan jag tänka mig att skjuta på korta håll och på vilt i viss rörelse men inte på det sätt de gör. Med fast framförhållning eller sving, tja det är en smak och situationsfråga, jag skjuter båda lika bra eller illa beroende på hur man ser på saken. En sak som jag har i bakhuvudet är att jag har en "planerat siktbild "för varje skott som jag låter vara det som utlöser avtryckarfingret när jag når den. /Christian
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Jag har skjutit väldigt mycket viltmål i år men har på den stora älgen hamnat i ett läge med prestationsångest och nervpress. Blir nervös, fumlig och skjuter skit. Inte blir det bättre av att jag dippar pipan då och då (rekylrädd?). PÅ lilla fjuttälgen med 22'an så har jag lekt in skotten och har skjutit ca 750st 4 skottsserier varav 744st har haft guldvalör och snittpoängen har varit 19.2 av 20. Mitt fel rent psykologiskt har varit att stora älgen är då det det verkligen gäller och då ska jag visa att jag kan. Sedan kan jag en dag skjuta 8st 5'1or på raken och sedan en bom. En annan dag så har jag 4 serier med 5 och 5'1 + 1 bom i varje serie. Hade en sådan dag där skotten satt tätt men några skitskott som sabbade varje 4x3 skotts omgång. För första gången i mitt liv så gick det inte att skjuta 10cm innan murkant utan 30cm in på muren. Gick o drog iväg 75 lerduvor o gick tillbaks sedan o sköt 19 och 20 serier. Slappnade av o slutade att spänna mig så förbannat. Dagen efter på kretsälgsskyttet så gick det till början riktigt bra men jag slutade med ett par sämre skott så jag slutade i alla fall klart i den övre halvan om man skulle räkna inviduellt. Till nästa säsong så ska jag skjuta mer på stora älgen från början o jag ska inte intala mig att 22 träningen är för den riktiga utan ställa samma låga krav på mig och börja "leka" in träffarna med 30-06'an också. Det är inte skyttet som det bevisligen hänger på utan på nerverna/psyket. Mikael