Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber och olika kulors relation till köttförstöring?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska då prova TSX i olika hastigheter så får jag se vad som händer. :D

Publicerat

Spinner vidare på resonemanget...

Vad är köttförstöring för Er? Säg ett skott bakom bogen..hur mycket av revbenen räknar anser ni är acceptabelt att få skära bort?

Och en följdfråga: När ni flår, tar ni även hänsyn till de sk "slaksidorna" och verkligen skrapar skinnet?

Publicerat
Spinner vidare på resonemanget...

Vad är köttförstöring för Er? Säg ett skott bakom bogen..hur mycket av revbenen räknar anser ni är acceptabelt att få skära bort?

Och en följdfråga: När ni flår, tar ni även hänsyn till de sk "slaksidorna" och verkligen skrapar skinnet?

Det som är sönderslitet av kulan och det kött som inte går att få rent utan att skära det rent från blodet. Vi tar då bort allt inom laget.

Jepp! :D

Även om det inte är bogskott så skär Vi upp köttet mellan bog och revben för snabbare ventilation och nedkylning.

:D

Publicerat

Köttförstöring????? Vid alla skott mot vilt uppstår detta. Under förutsättning att du inte skjutit ett huvudskott. Vad beträffar revben o tillhörande slaksidor  så har det alltid inneburit hundmat för mig. Iaf när det gäller rådjur o dovhjort. Tror inte jag har ngt vilt som inte uppvisat olika grad av köttförstöring även vid likartade träffar. Även vid sk bra träffar. Blodet sprids ganska okontrollerat i bindväven och får putsas bort i olika grad av omfattning. Det kommer nog aldrig att gå att komma ifrån en del köttförstöring. Tycker inte att det spelar ngn roll bara djuret är med hem från skogen

Publicerat
Köttförstöring????? Vid alla skott mot vilt uppstår detta. Under förutsättning att du inte skjutit ett huvudskott. Vad beträffar revben o tillhörande slaksidor  så har det alltid inneburit hundmat för mig. Iaf när det gäller rådjur o dovhjort. Tror inte jag har ngt vilt som inte uppvisat olika grad av köttförstöring även vid likartade träffar. Även vid sk bra träffar. Blodet sprids ganska okontrollerat i bindväven och får putsas bort i olika grad av omfattning. Det kommer nog aldrig att gå att komma ifrån en del köttförstöring. Tycker inte att det spelar ngn roll bara djuret är med hem från skogen

Det stämmer det Du skriver att det sprids okontrollerat men jag upplever att det är mindre och det går lättare att putsa om man lägger skottet bakom bogen och i lungan. 2 blodiga bogar är inte roliga att rengöra och skära rent.

Publicerat
Det stämmer det Du skriver att det sprids okontrollerat men jag upplever att det är mindre och det går lättare att putsa om man lägger skottet bakom bogen och i lungan. 2 blodiga bogar är inte roliga att rengöra och skära rent.
Jepp rätt så ls. Jag har lite andra arealer att jaga på här i Skåne så ett skott genom bägge bogarna så att djuret stupar på platsen är att föredra och detta innebär ju att jag måste acceptera ett visst mått av köttförstöring.
Publicerat
Jepp rätt så ls. Jag har lite andra arealer att jaga på här i Skåne så ett skott genom bägge bogarna så att djuret stupar på platsen är att föredra och detta innebär ju att jag måste acceptera ett visst mått av köttförstöring.

Ja men även skott bakom bogarna med fullt genomslag ger snabb effekt. Inte är det något som har gått längre än 15-20 m för mig.  :D

Publicerat
Ja men även skott bakom bogarna med fullt genomslag ger snabb effekt. Inte är det något som har gått längre än 15-20 m för mig.  :D
Jo nog är det några som gått längre för mig även med bra skott. Ett rådjurskid sprang 150 m med ett skott bakom bogen och med ena lunghalvan hängandes utanför kroppshålan. Så fann jag den iaf
Publicerat
Jo nog är det några som gått längre för mig även med bra skott. Ett rådjurskid sprang 150 m med ett skott bakom bogen och med ena lunghalvan hängandes utanför kroppshålan. Så fann jag den iaf

Det kan säkert bli så också. Det är ju inte kul att börja med ett eftersök. >:(

Publicerat

Helt klart är skott i bogarna att föredra om man har små marker... Som ni säkert fattat som har jag på ett mycket diskret sätt i denna tråd :P antytt min ev.åsikt om köttförstörning !!!

Anser att försvinner det ett par kilo kött till förmånen att djuret blir på plats så är det inget att snacka om,snarare ser jag detta endast positivt.

Min far med sin WBY jagade mycket älg i värmland då det begav sej på den gamla goda tiden,av honom har jag bla.hört att gubbarna med sina sex.och halvor eller 30.06 var skitsura bara för att dom fick karva bort lite extra kött !!!

Patetiska surpuppor anser i alla fall jag ;D

Till saken hör att många av dom själva inte ens jagade,dom hade sin givna plats i laget för att dom varit med länge och så,många var åldringar som inte orkade jaga på det sätt som dom på den tiden gjorde,men sina köttbackar orkade dom allt bära fram !!! + gnälla !!!!

Kanske skall tillägga att dom då kunde skjuta 5-10 älgar om dagen åt Uddeholmsbolaget !!

Satan vad älg det verkar funnits ett tag ???

Publicerat

Jag kan tillägga till mina övriga inlägg att på alla dom älgar som jag har skjutit så har jag inte märkt någon skillnad på ren bogträff el. skottet placerat bakom bogen i förhållande på hur långt dom har gått efter skottet. :D

Publicerat
Jag kan tillägga till mina övriga inlägg att på alla dom älgar som jag har skjutit så har jag inte märkt någon skillnad på ren bogträff el. skottet placerat bakom bogen i förhållande på hur långt dom har gått efter skottet. :D

Vid tex vaktjakt efter bock när det sista ljuset försvinner på kvällen och man vet att om 5-10 minuter är det för mörkt för att skjuta så är det tveklöst bättre att sikta in sej i bogarna så man vet att djuret blir på plats.

Publicerat
Vid tex vaktjakt efter bock när det sista ljuset försvinner på kvällen och man vet att om 5-10 minuter är det för mörkt för att skjuta så är det tveklöst bättre att sikta in sej i bogarna så man vet att djuret blir på plats.

Ja, det kan säkert vara det bästa. :D

Publicerat
Helt klart är skott i bogarna att föredra om man har små marker... Som ni säkert fattat som har jag på ett mycket diskret sätt i denna tråd :P antytt min ev.åsikt om köttförstörning !!!

Anser att försvinner det ett par kilo kött till förmånen att djuret blir på plats så är det inget att snacka om,snarare ser jag detta endast positivt.

Håller med dig fullt ut.

Publicerat

Jag är helt med på is ;) jonssons (det tog mig ett år att inse vad det egentligen skulle stå så du kommer alltid vara is för mig) tankar om skott bakom bogen.

Har som målsättning att alltid skjuta där då det resulterar i renast möjliga slaktkropp,slaksidor och revben är hundmat för mig.

Renast möjliga slaktkropp är viktigt för mig då köttkvaliten(mörhet och smak)är viktigare än några kilo kött extra i frysen.

Är även helt med Telgetoks tankar om köttförstöring och kortast möjliga flyktsträcka,helst endast en halv meter..... nedåt.

Hur uppnår jag då detta,jo genom att ladda med tillräckligt blöt kula.

Helst ska den börja expandera redan efter 5cm och inte senare än 10.

/Micke

Publicerat
Hur uppnår jag då detta,jo genom att ladda med tillräckligt blöt kula.

Helst ska den börja expandera redan efter 5cm och inte senare än 10.

/Micke

lite halv OT: Minns du den där jäkla kulan jag sköt med i .308:an nere hos dig....fina utgångshål, men ingångshålet :o :o....dom måste ha expanderat nått fruktansvärt initialt (typ vid kontakt av päls ;))...har för mig det var Federal Power shok den hette....skulle enligt handlaren ligga nånstans mellan Alaska och Oryx....snarare mellan V-max oxh Vulkan skulle jag säga :P....

Personligen anser jag följande: En relativt lätt kula med så högt BC som möjligt (oftast en svår combo eftersom kulor med högt BC brukar vara rätt tunga)...laddad med så hög fart som möjligt, med bibehållna precitionskrav (mina precitions krav) naturligtvis. Har testat både bondade och vanliga kulor...tyvärr sträcker sig min erfarenhet inte så långt, eftersom jag t.ex endast skjutit en Älg, och den med en Bondad kula, och rådjur har jag bara skjutit med vanliga kulor...så några direkta jämförelser mellan bondat och vanliga kulor på samma viltart kan jag tyvärr inte göra. Men jag vill ha en så snabb död som möjligt....dvs att djuret skall helst stanna kvar på skottplatsen...

Mina kulor jag använder för tillfället:

.243win  85grs Nosler Partition ~940m/s

.308win  150grs Nosler Accubond ~820m/s (hos Micke var det Federal power shok 180grs)

till 300WM har jag inte hunnit börja laddad till än, men funderar på Barnes TSX till den. runt 180grs kanske lättare beroende på BC

/Fredde

Publicerat
lite halv OT: Minns du den där jäkla kulan jag sköt med i .308:an nere hos dig....fina utgångshål, men ingångshålet :o :o....dom måste ha expanderat nått fruktansvärt initialt (typ vid kontakt av päls ;))...har för mig det var Federal Power shok den hette....skulle enligt handlaren ligga nånstans mellan Alaska och Oryx....snarare mellan V-max oxh Vulkan skulle jag säga :P....

Tjena brossan :-*

Jo da nog minns jag det skottet! perfekt kula-perfekt placerad! Behövde vi leta efter hjorten...inte alls.

Vad fick vi kassera? En bog och inget mer.

Skulle gärna ladda med den kulan själv om den fanns i 9,3x62 eller 7x57R.

Hoppas du inte tänker komma ner med något bondat i bössan i höst ??? ;D

/Micke

Publicerat
Tjena brossan :-*

Jo da nog minns jag det skottet! perfekt kula-perfekt placerad! Behövde vi leta efter hjorten...inte alls.

Vad fick vi kassera? En bog och inget mer.

Skulle gärna ladda med den kulan själv om den fanns i 9,3x62 eller 7x57R.

Hoppas du inte tänker komma ner med något bondat i bössan i höst ??? ;D

/Micke

Tjoho Broder :-*

Såg faktiskt att den fanns till 300WM :)....kanske skulle ge den ett försök i 300:an, ska testa den i blött papper å se hur själva kulan ser ut efter en träff.

/Fredde