Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu var det slut! Dags för en tronföljare!

Featured Replies

Publicerat

Jag fick ta bort min bästa vän i söndags. :'(  Långt gången livmoderinflammation. Hon strax över 9 år och jag tyckte att det var för sent att skära upp henne bara för att få ha en dörrmatta hemma av egoistiska skäl. Jag vet inte om hon klarat en operation heller i det skick hon var. Vorsteh hundar visar ju inte mycket hur dom mår och mamma var ensam med henne i fyra dagar och jag befann mig till fjälls utan telefontäckning. Det blev väldigt bråttom hem från Ritsem när jag väl ringt och pratat med henne.

Hon hade ju blivit konvalescent i nästan ett år och hade då varit över tio år gammal. Det var egentligen minst två år för tidigt att tappa henne. Hon hade kunnat vara med i två år till som jakthund kanske inte varje dag men några gånger i veckan och sedan om hon fått vara frisk kunnat vara pensionär. Nu blev det inte så och jag har haft ett par sömnlösa nätter och tagit ledigt från jobbet med en hel del grubblande om jag skulle ha kostat på henne en operation bara för att ha fått ha henne kvar. Nu har jag i allafall kommit fram till slutsatsen att det beslut jag tog var nog det rätta. Det gör saken lite lättare men spelar ingen roll då hon fick somna in lungt och stilla hos veterinären i famnen på mig. Alla som gått igenom vad det innebär att fatta beslutet att ta livet av bästa vännen vet vad det innebär och jag har precis börjat få huvet upp och fötterna ner. Hela jaktsemestern gick åt helvete vet inte ens om jag tar ut någon i år. Det är tyst som i graven hemma och jag saknar jycken något förjävligt. Har så smått börjat leta efter ett nytt strävhår men jag har inte hittat någon lämplig parning ännu. Jag vill ha en kompakt någorlunda långbent vorsteh av "fågelhundsmodell" inte vildsvins jyckarna. Är det någon här på forumet som vet av någon parning som är i annalkande eller klar här eller i norge där inte alla hundar redan är tingade så är jag intresserad av en tik.

Publicerat

Fy f..n jag lider med dig :'(  hoppas du hittar en hund snabt.

Mvh.

Publicerat

Jo det känns förjävligt men det var ett rätt beslut du tog, som du säger så varför ha en sliten hund som inte mår bra.Men tungt är det krya på dig du ska se när du hittar en ny kompis så känns det mkt bättre.

Publicerat

Beklagar sorgen och jag lider med Dig! Alltid lika jobbigt varje gång. >:(

Publicerat

fy fan..inge kul alls..specielt när man ska åka i ilfart efter den där vägen  >:(

Publicerat

Jag lider med dig...... :-[

Publicerat

sorry för doggen. Kanske kan ge dig lite ljus i mörkret. Har hittat en intressant parning i mina ögon. http://www.pcskog.skogomark.se/salut/. Hojts Kennel Åke Sjöström.

Mvh

Publicerat

Här finns en till som precis vet hur det känns :'(

Publicerat

lider me dej broder!...  :(

hoppas du finner de du söker i den nya!...

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat

Usch, beklagar sorgen men jag tror också du tog ett rätt beslut. Det är ändå en relativt omfattande operation, även om det är ett "rutiningrepp" så är det ju påfrestande för hunden och då särskilt för en äldre hund.

Anders Landin parar sin SJCH Landinarnas Cissi nu till senhösten, hane är dock inte bestämt än tror jag. Du kan ju kontakta honom och kolla om du är intresserad. www.landins-hund-katt.se

Publicerat

Lite mer info om kullen.

Valparna kommer i första hand att placeras hos jägare,

som är inställda på att meritera sina hundar på jaktprov och utställning.

Upplysningar om kullen lämnas av:

Sten Rönnerling, Norra Orups Lantgård, 243 95 HÖÖR Tel 0413-260 65, 070-316 84 08

Åke Sjöström, Montelinvägen 6, 237 35 BJÄRRED Tel 046-29 21 30, 070-621 14 41

epost: ake.sjostrom@skogomark.se

STAMTAVLA FÖR KULLEN

Fader SUCH INTUCH SJCH

GYVELLUNDS TERVE S52187/2002

Moder SJCH

CLEO S25637/2002

Farfar

SUCH SJCH INTUCH

S58412/88

SALUT  SUCH

S44361/80

BIZZE 

S38551/73 BAM-BAM 

S20753/79 BERGLUNDAS TRINE 

S29283/84

KISA  SUCH

S06716/76 BERGLUNDAS DUNDER 

S30487/81 DANBOS MANJA 

Farmor

DKUCH DKJCH

DK14524/92

JANE  DKJCH

DK19397/89

GYVELLUNDS MENO 

DK17006/84 LERBAKKEN'S FREJ 

DK25309/83 LINE 

DK25935/86

STELLA 

DK32933/82 VALLUMSÖENS EKKO 

DK29818/80 SUSSI 

Morfar

SUCH SJCH

S38283/98

AX  DKJCH

DK02620/93

ÖSTJYDEN'S A BOSS 

DK30902/84 KOLBAEK'S KALLE 

DK14235/90 KRAGBORG KIKKI 

J

S34663/91

PIMEN'S BESS  SUCH SJCH

S36479/85 ABBE 

SUCH SJCH

S53159/86 KORSAVADS PIM 

Mormor

SUCH SJCH

S30166/96

SÄTUNA-ATTI  SJCH

S38719/92

STENSÄTER CIRCUS  J

S42583/82 MACDROFF 

SUCH SJCH

S37130/88 ASSI 

SUCH

S25129/92

SÄTUNA-MAJA  SUCH SJCH INTUCH

S55745/82 HOJT TRUBBEL 

J

S47707/87 IDA 

Antal unika individer 30 av totalt 30 individer varav alla 6 i första och andra ledet är dubbelchampions.

I tredje och fjärde ledet återfinns 13 jaktprovsmeriterade hundar varav 4 dubbelchampions.

Publicerat

Beklagar sorgen! Jag tycker du gjorde rätt och du behöver inte tvivla på det även om det är tyst och tomt hemma nu, det är synd när det går som det gör ibland och en gammal hundmänniska jag känner sa alltid att en tik blir 8 år eller hur gammal som helst, det är vid 8 års ålder som livmoderinflammationer brukar göra sig gällande. Ni har nog många jaktminnen att se tillbaka på båda två och hon kommer se på er när ni missar fåglar på fjället.

Hoppas du hittar någon bra kull att ta valp ifrån så du får lite blöta strumpor på morgonen ;)

Publicerat
  • Författare

Tack alihopa. Jag har många fina minnen och ett antal bilder av henne. Jag har också ett antal minnen där hon käkat upp metz nackar för 500 kr styck och när jag kom hem från jobbet och hon hade tuggat sönder en hel påse med grillbriketter och ett annat tillfälle med en hel påse potatismjöl. Skor och diverse flugspön och jag vet inte allt. Ytterligare ett tillfälle när hon apporterade det husse glömt spola ner i toaletten och lämnade av helt korrekt. Hon är dock förlåten och fick jag tillbaks henne hade hon mer än gärna fått göra om det med tanke på hur hon utvecklades som hund. Jag var upp på skjutbanan och sköt skeet. Formsvacka är ett lindrigt ord. Duvorna var stora som ärtor och flög i femhundra knyck. Armarna och resten av kroppen kändes som bly.

Känns som att jag måste hitta en ersättare åt henne annars är inte jakten kul. Om jag inte bara blivit arbetslös när hon var ung så hade hon nog haft lite papper också och inte bara 10,10 på spår och vatten och då hade jag parat henne tidigare. Nu är det som det är och jag vill hitta en hund som påminner om henne både exteriört och mentalt. Snällare hund får man leta efter och dressyren var det hon som stod för då hon var min första stående. Jag visade henne en ripa och förklarade att det var dom vi jagade och det var allt. Sedan spelade jag rädd när vi gick in i en renflock och sen dess så var ren och älg statister, dumma djur utan värde inte ens värda en blick utan bara något man var tvungen att runda. Den hund jag får ta hand om kommer att få den bästa omvårdnad som bara är möjlig. För mig är dom inte bara en jakthund utan en vän och kamrat. Jag jagar i en omfattning som inte många har möjlighet till som har flickvän eller familj och barn. Jobbar jag så får dom vara hos mamma i hennes stuga 7 km från närmaste trafikerade väg med 15 meter till vatten och dörren står öppen hela sommaren. Nu har jag möjlighet att premiera hunden också med närheten till fjäll och skog då jag bor i malmberget. Hittar jag hus i utanför stan någonstans så kommer det att bli en större hundgård.

Publicerat

alla vägar leder till äjiävaara ;) eller nattavaara..jobbar man i gruvan(aitik) så är det inte så tokigt faktiskt..finns många byar som är riktigt fina,gillar specielt efter lina älven, ;)

Publicerat
  • Författare

Jag jobbar i malmberget och hade gärna hittat något åt det här hållet. Gärna med källare för vapenskåp och laddrum. Inget sådär våldsamt stort men tre rum och kök ca 80m3 hade varit helt perfekt. Glad är jag om inte grannarna skjuter på mig i allafall  ;D. Ännu gladare skulle jag bli om det skulle gå att göra en runar helt lagligt och passa räv från huset.

Publicerat

hört att det är bra pris i tjottis om man heter martinsson ;):D

Publicerat
  • Författare

Då får man byta efternamn för där hade jag inte haft något emot att bo. Det gäller att vara flexibel.

Publicerat

Å fan Nisse, tråkigt med hunden verkligen  :'(

Du gör helt rätt som genast sätter igång att leta en valp.

När vår Erax plötsligt gick bort började vi också leta en valp och bokade en bara veckan efter hans död.

Kanske dags för ett korthår nu  ;D  ;)

Publicerat
Då får man byta efternamn för där hade jag inte haft något emot att bo. Det gäller att vara flexibel.

nog bara gifta in sig där å stoppa inavel ;) kullen borde väl ha nått oxå.nära till skogen känns det som iaf ;D

Publicerat
  • Författare

Nä nä inga korthår i mitt hus. Sådan husse sådan hund. En skäggig ful och go hund ska jag ha. Jag är lite rädd för att få en av dom där på 10 som inte är klok i skallen av korthåren. Sen använder man ju inte strävhåret till drag lika mycket och det gör saken lite enklare. Vill inte ha en sån där kalv till draghundsvorsteh heller. Det finns många fina korthår men jag har blivit lite skrämd av vad jag sett.

Publicerat

Beklagar sorgen lider med dig

Publicerat

Beklagar sorgen, var med om samma sak i vintras med min labbe det är tungt lider med dig.  :'( :'( :'(

Publicerat

Alltid trist när ett hundliv tar slut. Vet hur du har det just nu. Hoppas du hittar en ny valp snarast. Är iaf en liten tröst i bedrövelsen

Publicerat
  • Författare

Jag har varit och tittat på landinarnarnas cissi och tiken ser ju rätt bra ut på bild men hon är snipigare i ansiktet än vad min var. Svårt att avgöra en hund exteriört på bild. Hade velat se tiken i verkligheten. Hon har ju en anmärkning på hd och det är ju inte bra. Jag kollade igenom alla valpar och som det såg ut så var det ju inte något hon hade ärvt ner mer än till några stycken. Sedan skrev han att hon var rätt hård mentalt som hund och det är ju på gott och ont. Jag har ägt en riktig tuffing till labbe som bara flinade om man försökte ge en tillrättavisning men det gör ju att motorn i dom brukar vara utöver det vanliga. Svårt som f-n att bestämma sig för en valp.

Publicerat
Jag har varit och tittat på landinarnarnas cissi och tiken ser ju rätt bra ut på bild men hon är snipigare i ansiktet än vad min var. Svårt att avgöra en hund exteriört på bild. Hade velat se tiken i verkligheten. Hon har ju en anmärkning på hd och det är ju inte bra. Jag kollade igenom alla valpar och som det såg ut så var det ju inte något hon hade ärvt ner mer än till några stycken. Sedan skrev han att hon var rätt hård mentalt som hund och det är ju på gott och ont. Jag har ägt en riktig tuffing till labbe som bara flinade om man försökte ge en tillrättavisning men det gör ju att motorn i dom brukar vara utöver det vanliga. Svårt som f-n att bestämma sig för en valp.

har tiken en anmärkning på hd skulle jag passa mej väldigt noga!... kolla upp linjerna på henne!... kolla hur tidigare parningar ser ut!.. framförallt på tik sidan!...

mvh ThomasMamre!..