Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu var det slut! Dags för en tronföljare!

Featured Replies

Publicerat

Tråkigt att höra om din hund.

Vad är "Hd" får något?

mvh

Publicerat
Tråkigt att höra om din hund.

Vad är "Hd" får något?

mvh

de är röntgen på höfter!... gradering A-D.... A hellt ok!... B lite pålagring!.. kan fortfarade vara ok för avel lite beroende på hur övriga kullen ser ut!... C-D.. hellt underkänt dom bör man till å med undvika att köpa!.. om de nu är för jakt eller bruks!.. ska du bara ha hunden för stillsamma promenader!.. då spelar de kanske inte så stor roll!.. men risken finns även där att den kommer få problem!...

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat
  • Författare

Hon hade ett A så det var inte mycket ska ju inte vara något problem. Ingen av dom valpar hon hade fött hade mer än A heller och det var med en speciell hanne. Jag ska kontakta Landin. Det blir en resa det också om det blir av. Ända ner till trollhättan. 300 mil t.o.r.

Publicerat
de är röntgen på höfter!... gradering A-D.... A hellt ok!... B lite pålagring!.. kan fortfarade vara ok för avel lite beroende på hur övriga kullen ser ut!... C-D.. hellt underkänt dom bör man till å med undvika att köpa!.. om de nu är för jakt eller bruks!.. ska du bara ha hunden för stillsamma promenader!.. då spelar de kanske inte så stor roll!.. men risken finns även där att den kommer få problem!...

Mvh ThomasMamre!..

Graderingen A - E är graden av missbildning på höftled och ledkula.

Pålagringar bildas det på grund av missbildningen och blir värre med åren som en kompensation av att det inte finns en utvecklad höftled.

A-B är helt ok att avla på C går att använda fullt ut beroende på varför den fått ett C, dock ska den inte användas i avel.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag ringt til höör och pratat med sten rönnerling och i bästa fall så finns det en valp över åt mig. Det blir en lång resa i så fall om jag inte tar direkt flyg från kiruna och ner till malmö. Landin har jag inte ringt ännu men jag ska prova att ringa honom också. Det känns som att det lättar lite men jag är fortfarande inte i form. Ska ut och plocka hjortron idag en stund och se hur mycket som är klart. Landins tiken hade ett A i hd och det verkar inte som att hon ärvt ner det till valparna. Några stycken i en av kullarns hade också ett A men det var bara några stycken i en speciell kull. Får jag en valp i oktober så kan jag köra dressyr hela vintern och när våren kommer börja köra spår och vatten. Sedan kanske jag kan meritera henne på jaktprov till hösten.

Publicerat

A är det bästa resultatet man kan få på höftledsröntgen.... A=utmärkt.

Jag gjorde praktik hos Landin förra sommaren och bodde med alla hans hundar under en månad. Kan säga att cissi är en väldigt trevlig tik och hennes meriter talar ju för sig själv. Hon är en ganska tuff och hård hund så vad jag förstått så brukar dom välja en lite mjukare hane till henne för att väga upp det. Har träffat flertalet av hennes avkommor också och de är alla trevliga hundar.

Publicerat
  • Författare

Ska det inte stå UA om det inte finns något att anmärka på? Jag vill ha en lite mjukare hund, gillar inte att vara stenhård mot dom. Lyfter och uppmuntrar hellre än att bromsa och tillrättavisa. Gillar inte att gå runt och vara som ett åskmoln när jag jagar. Unghundar vet man ju hur dom är ömsom vin ömsom vatten och det tar många år innan dom lärt sig samarbeta fullt ut. Dock är glädjen total när man får fälla första tjädertupparna på bra jobb och man ser att poletten börjar ramla ner. Hur är Cissi annars? Söker hon kontakt med husse. Jobbig hemma eller ser man henne aldrig. Barn? Passivitet, vattenpassion osv. Jag vill veta så mycket som möjligt då det är långa avstånd för att få träffa tiken själv.

Publicerat

;D.. lycka till me den nya nu!...

mvh Thomas

Publicerat
  • Författare

Artemis Du hade rätt! Jag har ringt till en veterinär och frågat. A är utan anmärkning. Tiken är ok! Ska ringa till Landin imorrn också. Har fått nys om ett hus här i närheten som ska gå till försäljning i höst. Vi får se hur det blir.

Publicerat

Ring och prata med Landin du så får du nog all info du vill ha! Lycka till!