Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja två och köpa en..

Featured Replies

Publicerat

Har funderat lite fram och tillbaks angående kulbössorna jag har. Egentligen gör man ju ej med två bössor, ialla fall inte jag och tanken finns att byta dessa två mot en flong ny i den så välkända kalibern 308w(ansedd oerhört trist av många men ack så mångsidig)

Kände på en Tikka T3 med rostfri pipa och syntetkolv idag hos handlaren och den var kanonfin att hålla i. Trycket var riktigt bra och slutstycksgången fin. Begärt pris 9500. Tanken är att då byta in min 6,5x55 samt 338wm mot denna (får en slant över) sälja den obelysta Zeissen och ha den belysta Zeissen på Tikkan.

Jag skulle klara mig skitbra med en 308w. Skjuter mycket kula och är komfortabel med mitt skytte så att använda en grövre kaliber anser jag nästan som lite overkill i mitt läge.

Vad gör T3án bra respektive dålig? Finns det andra märken i samma prisklass man kan tänka sig?

Ös på med era erfarenheter om kulvapen. (kommentarer som ej rör ämnet och spam undanbedes)

Publicerat

Precis som du säger så är ju .308:an otroligt mångsidig (lite ordinär dock ::))...kan laddas med lätta varmint kulor och tunga älgsläggor...beroende lite på räffelstigning då givetvis...En för ändamålen lämplig kaliber helt klart! Annars är ju en .300WSM ett hett tips...en patron som rymms i en kort låda, men med samma punch som en .300WM....kanske värt en funderare ;)

Tikkorna är riktigt fina vapen ingen tvekan om saken, men ack så taskig kolv, och mycket plast på ställen där iaf jag anser att det ska vara metall :-...Varför inte satsa på en Remington med HS kolv och det nya X-mark trycket....skulle tippa på ungefär samma pris som Tikkan i slutändan, men med ett betydligt "robustare" vapen...precistionen brukar vara grym i de finska vapnen...men remington är nog inte så dåliga de heller ;) + att det finns miljarder med eftermarknads prylar till Remington så det går nog i många fall att få långt bättre än Tikkan.

mina fem öre ;)

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Har känt lite på både Herberts och Hgnybergs Remington studsare och visst sjutton är det läckra bössor vi pratar om. Har dock lite emot Remingtons slutstycksgång samt om man läser i trådar om just Remington är det väl sällan dom skjuter bra direkt från fabrik?

Tikka Super varmint är ju ett annat lämpligt objekt. Inte helt fel med något stadigt och som dessutom skjuter bra. ;)

Jakten jag bedriver är ju nästan uteslutande som passkytt, vakjakt och pürschjakt.

Publicerat
samt om man läser i trådar om just Remington är det väl sällan dom skjuter bra direkt från fabrik?

beror lite på modellen av remington...finns billigare modeller (fortfarande med 700 lådan) som inte skjuter i närheten godkännt...sen har vi de lite mer precitions inriktade (VSF, Sendero II, LTR och VS SF II) dessa är lite dyrare, men skjuter betydligt bättre och har bättre stockar.

Förresten....En LTR i .308win....skulle det inte va nått för dig?...om du nu kan ha överseende med slutstyckesgången.

/Fredde

Publicerat
Har dock lite emot Remingtons slutstycksgång

Ehhhh va ??? har du lust att utveckla det?

/Micke

Publicerat

Har du funderat något på 1 bössa och flera pipor?

Jag har precis bytt bort min 308win mot en 6,5x55 och 375H&H just för att 308 är bra till det mesta men till grisjakt och björnjakt ville jag ha något med lite mer tryck i och då blev det en 6,5x55 för rådjur och vakjakt på räv.

Publicerat
  • Författare
Ehhhh va ??? har du lust att utveckla det?

/Micke

Ja gärna. Har ägt en 700 som jag ej kom överens med alls.

Inte vet jag om just den studsaren hade felaktig gång, kanske går att polera upp?? Tycker att det inte går att jämföra med 1900 där slutstycket rinner iväg som smält smör. Nu är ju ej slutstycksgången något man ska hänga upp sig på, finns ju flera faktorer som gör en studsare bra, men att det går lätt att repetera underlättar.

Pratade med Hgnyberg på forumet ikväll och han tyckte att jag skulle känna på en Rem 700 Ltr. Ska in till Svante Nilssons i veckan och kolla vad han har hemma. Kanske en Ltr är var jag letar efter, vill ha en studsare med lite tyngd i samt bra balans.

Pertan> Tanken finns. Dock är min övertygelse att för den jakt jag bedriver och med den mängd övningsskytte jag utövar är nog en 308á rätt optimal. Kanske en Sauer är något att satsa på då möjligheten att byta pipa finns om suget blir för stort i framtiden. ;)

Publicerat

Nog för att det är kul att byta bössa men varför inte bara behålla den 6,5x55 du redan har och sälja den du inte behöver ;)

Heym sr30 kanske skulle vara något, lite impad av den faktiskt, men har aldrig sett någon och det kanske är tur rent ekonomiskt ;D

Publicerat
Ja gärna. Har ägt en 700 som jag ej kom överens med alls.

Inte vet jag om just den studsaren hade felaktig gång, kanske går att polera upp?? Tycker att det inte går att jämföra med 1900 där slutstycket rinner iväg som smält smör. Nu är ju ej slutstycksgången något man ska hänga upp sig på, finns ju flera faktorer som gör en studsare bra, men att det går lätt att repetera underlättar.

Jag vill minnas att du var rätt nöjd med din 700,har för mig att den sköt rätt bra ??? kanske kommer ihåg fel.

Att Remington 700 inte går att jämföra med 1900 i avseende på slutstycksgång är utan diskusion,var det orsaken till att din HVA 1651 fick ge plats för din 1900 i 338?

För mig är slutstycksgången fullständigt ointressant, säker funktion däremot betyder allt.

Tex har en HVA 1651 och även Mauser 98 system inte bara ett dubbelt så stort gasavlastningshål vid hylshaveri som en 1900 dom har tom två ;D

/Micke

Publicerat
Nog för att det är kul att byta bössa men varför inte bara behålla den 6,5x55 du redan har och sälja den du inte behöver ;)

Heym sr30 kanske skulle vara något, lite impad av den faktiskt, men har aldrig sett någon och det kanske är tur rent ekonomiskt ;D

Snart så ;D

Mickel, tycker du skall ta en ordentlig funderare över saker och ting. Sant är att jag aldrig varit någon 1900 fantast som du så på det viset stör mig dina tankegångar inte. Inte heller att byta bort två vapen mot 1 då dina bössor tar ut varandra. Jag ämnar sälja en av mina Heym då jag anser att vapen skall användas annars kan dom dra.

Jag hade ju en Blaser R93 o-R i 5 månader innan Karlsson fick tillbaka den, innan den kände jag på en T3 Lite. Det som talar för T3  Lite är vikten, kaliberurvalet och priset, allt annat är lika bra alt. mycket bättre på andra vapen. Har aldrig kännt på ett vapen som gett ett vekare och plastigare intryck än detta, T3 ägare får ursäkta. >:( Att dom sedan smäller här och där hos sina ägare är ju inte heller någon merit.

Att välja 308W är klokt även om det kommer ge dig tristess klåda med tiden. Fredde tipsade ovan om 300 wsm. Iofs dubbla jaktmatchpriset mot en 308W men betydligt argare, flackare och roligare.

Mickel...wake up ;)

Publicerat

Haha

Jag skulle nog vilja säga att Mikkel just vaknat upp. Klart han skall ha en Remington studsare.

Min rekomendation blir en LTR eller en VSSF i cal .308win då kommer du nog att bli nöjd. Akta sig vad syntet/rostfritt/funkis sjukan kan göra  :D ;D

Mvh Hans

Publicerat
Haha

Akta sig vad syntet/rostfritt/funkis sjukan kan göra  :D ;D

Mvh Hans

Helt rätt det måste vara en sjukdom ;D

Publicerat
  • Författare
Jag vill minnas att du var rätt nöjd med din 700,har för mig att den sköt rätt bra ??? kanske kommer ihåg fel.

Att Remington 700 inte går att jämföra med 1900 i avseende på slutstycksgång är utan diskusion,var det orsaken till att din HVA 1651 fick ge plats för din 1900 i 338?

För mig är slutstycksgången fullständigt ointressant, säker funktion däremot betyder allt.

Tex har en HVA 1651 och även Mauser 98 system inte bara ett dubbelt så stort gasavlastningshål vid hylshaveri som en 1900 dom har tom två ;D

/Micke

Visst minns du rätt och visst sköt den 700án grymt fina träffbilder. Dock så var stocken skittrist (innan jag upptäckte att internet med dess möjligheter att handla finns) samt att jag retade mig på det kärvande slutstycket. Dock tycker jag att Hgnybergs Vssf är riktigt fin jämfört med 700án jag hade, både avseende slutstycket samt trycket.

Orsaken att jag sålde 358án var att jag gjorde ett oerhört kap på 338án plus att jag fick bra betalt för 358án, att tveka var det inte tal om. Rekylrädd kan jag ej räknas som, har skjutit både räv och rådjur med både 358nm och 338 wm på avstånd som andra 6,5 ägare skulle tveka på, dock tycker jag mig ha provat grovkalibrigt utan att riktigt se nödvändigheten i det.

1900 fantast vet jag ej om jag är. Jag tycker att dom är fina bössor men att dom är något över det vanliga tycker jag knappast. :)

Just denna Tikka kändes lite väl plastig, annars låg den fint tyckte jag. Nu har jag aldrig känt på en Rem Ltr, ska in till U-sala på måndag och kanske Löwing har någon hemma som man kan känna på. Vill som sagt ha något stadigt, helst med lite tyngre pipa.

Publicerat

Mickel!!

Vad är det för en Zeiss kikare du tänk sälja?

Publicerat
  • Författare
Mickel!!

Vad är det för en Zeiss kikare du tänk sälja?

Har två st. en obelyst Diavari 3-12x56(2 år) samt en belyst 3-12x56. Den obelysta ligger till försäljning, den belysta är tänkt att sitta på det nya objektet, vad det nu blir ::) ??? :)

Vad brukar en Ltr ligga på i pris?

Publicerat

Är det något särskilt du är ute efter så åker jag till hälsingland en veka och delsbo vapen åker man nog till för att gotta sig lite ;)

Publicerat

Finns många vapenbutiker under www.nollkoll.tk att sitta och spana efter vapen på. :D

Publicerat

Glöm T3an, det finns en Rem 700 VS som är högintressant!

29703.jpg

The Model 700™ VS incorporates the technology of police and military rifle design. Great dimensional stability comes from an aramid fiber reinforced fiberglass composite stock with an aircraft-grade aluminum bedding block running the full length of the receiver. Fitted with a 26" free-floating, heavy-weight barrel. All metalwork has a fine, black matte finish. Also available in three left-hand models.

http://www.snipercountry.com/InReviews/Remington700VS.asp

Nästan så ja funderar självpå att skaffa en VS istället för min 700 ala "Mountain SS typ"

Publicerat
Har funderat lite fram och tillbaks angående kulbössorna jag har. Egentligen gör man ju ej med två bössor, ialla fall inte jag och tanken finns att byta dessa två mot en flong ny i den så välkända kalibern 308w(ansedd oerhört trist av många men ack så mångsidig)

Kände på en Tikka T3 med rostfri pipa och syntetkolv idag hos handlaren och den var kanonfin att hålla i. Trycket var riktigt bra och slutstycksgången fin. Begärt pris 9500. Tanken är att då byta in min 6,5x55 samt 338wm mot denna (får en slant över) sälja den obelysta Zeissen och ha den belysta Zeissen på Tikkan.

Jag skulle klara mig skitbra med en 308w. Skjuter mycket kula och är komfortabel med mitt skytte så att använda en grövre kaliber anser jag nästan som lite overkill i mitt läge.

Vad gör T3án bra respektive dålig? Finns det andra märken i samma prisklass man kan tänka sig?

Ös på med era erfarenheter om kulvapen. (kommentarer som ej rör ämnet och spam undanbedes)

Köp en med träkolv så att Du behåller känslan av att Du håller i en riktig bössa och inte en lådsassbössa. ;) ;D

Publicerat
  • Författare

Hebbe har slagit griller i mitt huvud. Just denna Rem 700 VS verkar skitläcker. Har kollat på Torsbo men den verkar bara finnas med ljus kolv där.

Publicerat
Hebbe har slagit griller i mitt huvud. Just denna Rem 700 VS verkar skitläcker. Har kollat på Torsbo men den verkar bara finnas med ljus kolv där.

Träkolv är Träkolv. Man känner ju bössans former när man håller runt en träkolv. :D Glasfiberkolv är glasfiberkolv = leksaksbössa. ;) ;D

Publicerat

Nu börjar det gå eko i trådarna LsJ skriver ;D..

hur vet du att den bara finns med ljus?? tror den bara gjordes med svartgrå spiderwebig

Publicerat
Nu börjar det gå eko i trådarna LsJ skriver ;D..

hur vet du att den bara finns med ljus?? tror den bara gjordes med svartgrå spiderwebig

Hej Herbert!

Det är vad jag känner för glasfiberkolven. Jag hittar ingen känsla i den kolven. :D

Publicerat
Visst minns du rätt och visst sköt den 700án grymt fina träffbilder. Dock så var stocken skittrist (innan jag upptäckte att internet med dess möjligheter att handla finns) samt att jag retade mig på det kärvande slutstycket. Dock tycker jag att Hgnybergs Vssf är riktigt fin jämfört med 700án jag hade, både avseende slutstycket samt trycket.

Orsaken att jag sålde 358án var att jag gjorde ett oerhört kap på 338án plus att jag fick bra betalt för 358án, att tveka var det inte tal om.

Nu är detta egentligen överspelat men jag är ändå lite nyfiken.

Du måste ha fått ett riktigt måndagsexemplar av Remington om du hade bättre slutstycksgång på din 1651.

Ingen Husqvarna i 1600-serien jag någonsin kännt på har haft bättre slutstycksgång än vad Remington har.

Eller var det andra faktorer som avgjorde inköpet av 1651:an och i så fall uppvägde slutstycksgången?

/Micke