Publicerat Juni 26, 200521 yr tänkte bjuda på ett par bilder av nyföda iller valpar, hitils har 3 föds och i regel blir de 8 valpar totalt. Mvh Lalle
Publicerat Juni 26, 200521 yr Åhå... det var attans vad små de var, ser ju ut som fingrar Grattis till tillökningen!
Publicerat Juni 26, 200521 yr Författare ÖrnUgglan: dom är knappt som ett halft lil finger. ZaZZ: japp, kommer ha fullt up i två månader. kommer posta lite filer bilder under tidens gång. Mvh Lalle
Publicerat Juni 27, 200521 yr Författare tyvär blev de bara 4, de är hennes första kull så de är förståligt att de blev få. jag siter med långt fler köpare änn jag har valpar, då jag trode att hon skulle ha så myckets som 6-8 valpar. pris ? illrar defenjeras lite olika å behandlas väldigt olika, vilket resulterar i stora pris skilnader. en "jaktiller" som i regel inte umgåtats mycket med folk å därmed bedhövs sosialiseras samt bit och toa tränas kostar i regel 500kr och då är dom inte änns vaccinerade mot valpsjuka. "en tamiller" har umgåts med folk och bit och toa tränats och vaccinerats och kan kosta så mycket som 2500kr. dock är "tamiller-tanterna" farliga då dom engar sig åt inavel eller avlar med illrar som har sjukdomar. jag ämnar umgås med valparna och bit och toa träna dom samt vaccinera dom mot valpsjukan. jag tänker bara ta 500-1000kr då jag inte ängar mig åt avel för att känna pengar utan jag försöker avla fram friska och starka illrar som lämpar sig till jakt samt som sälskaps djur. det fins ett par andra upfödare i skåne, Lennart Persson i Sjöbo och Jan Nilsson i Kungshult. Mvh Lalle
Publicerat Juni 27, 200521 yr "en tamiller" har umgåts med folk och bit och toa tränats och vaccineratsoch kan kosta så mycket som 2500kr. dock är "tamiller-tanterna" farliga då dom engar sig åt inavel eller avlar med illrar som har sjukdomar. Mvh Lalle Vi har väl ungefär samma fenomen när det gäller hundarna...när det handlar om utställningshundar och rena sällskapshundar så stiger priset direkt...och i många fall är parningarna ej så seriösa.Var det nån som såg programmet om hundavel på tv för några veckor sedan....det var skrämmande hur vissa uppfödare resonerade. Tur att vi har lite bättre koll på de hundar/illrar som vi jagar med...
Publicerat Juni 28, 200521 yr Författare dom ser betydligt bätre utt nu, dom har även växt från halv lil finger till halv tumme. det är förvånads värt hur starka och höga pip dom kan produsera. kettukiller: jag hoppas jakt raserna förbli friska. de krävs inte mycket för å seta allt i oblans. Mvh Lalle
Publicerat Juni 30, 200521 yr Författare ja, då man trode att allt var på den säkra sidan så valde den enda hannen att gå över rängbågs bron. den låg avsides i boet men var fotfarande varm när jag hita han. jag kan inte avgöra döden mer änn han var mindre än honorna. :- Mvh Lalle
Publicerat Juni 30, 200521 yr Det var ju synd.. Hoppas de andra är pigga och krya. De borde väl ha gott om mat iallafall om de är färre än normalt, eller är det så att honan anpassar mängden efter hur många ungar de har?
Publicerat Juli 6, 200521 yr Grattis till morfar! Nyfödda ser dom ut som råtter el. mulvadsungar. Med lite päls så ser dom ut som små knyten. ;)
Publicerat Juli 10, 200521 yr Det var ju tragiskt med dom som dog. Dom börjar likna små varelser med päls typ små grå möss el. liknande men dom ser ju ut att vara rätt söta. ;)
Publicerat Juli 10, 200521 yr Väldigt söta.. och mysiga att hålla i med för den delen... som små umm.. ludna gosedjur
Publicerat Juli 11, 200521 yr Å...nu börjar det ju likna nåt..i början var de ju riktigt fula...men nu så ser de ju riktigt mysiga ut...
Publicerat Juli 14, 200521 yr Författare valparna mår mycket bra å lotus är mycket nyfiken på kameran. Mvh Lalle
Publicerat Juli 14, 200521 yr Lite nyfiken Hur fungerar illrar som husdjur? Kräver de mycket? Hur länge lever de? Har hört att de luktar illa men har ingen egen erfarenhet.
Publicerat Juli 14, 200521 yr Författare > Hur fungerar illrar som husdjur? Kräver de mycket? Hur länge lever de? illrar är bra husdjur, dom är inte lika självständiga som katter och inte lika intreserade av att va till lags som en hund är, illern kommer under hella sin livstid alltid va lekglad. dom såver 15+ om dyngnet då de är gryning och skymnings djur. man bör iaf enga 2-4timmar om dynget åt dom, förslagsvis lite innan man går till jobbet på morgonen och mer på kvällen. man kan tex ha illern i famnen medans man titar på tv eller så kan man leka lite lekar. man ger dom 1-2 skållar matt om dagen beroende på hur mycket dom ätter. dom går å få nästan helt rumsrena, de kan dock ske olykor i bland. den längst levande illern jag känner till blev hela 14 år, medelivs längden är 8 år. man bör undvika tamiller tanternas "avel", har hört om tamillrar som inte änns blev 4. > Har hört att de luktar illa men har ingen egen erfarenhet. man gör attid så att man sterilserar honnor som inte ska användas till avel annars kommer dom dö på grund av att löpet alldri uphör, vilket leder till att örstrogen värdena blir så höga så att benmärgen blir skadad. hannar använder sig av anal sekret för att marka revir under parningstiden, deta luktar mycket specielt, en väldigt konstig mustig doft. därför tar man och kasterar de hannar som inte ska användas till avel, vilket resulterar i en nästan helt luktfri iller, des doft kommer va något tydligare än honornas men det är fult aceptablet. Intreserad ? Mvh Lalle