Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inför Älgjakten -07

Featured Replies

Publicerat

Var bara tvungen att skapa en älgjaktstråd. Men tyckte det var väl tidigt för en älgjaktstråd så det fick bli en inför istället :D Det är ju den jakten som är min huvudjakt och den jag brinner mest för :)

Ví har haft ett vårmöte och diskuterat igenom riktlinjerna för hösten. En helg har avsatts nu i sommar för gemensamt byggande på en till jaktstuga (renoverar en gammal barack). Har bytt taket och isolerar väggar, plus slänger in lite gamla köksluckor. Vedeldad spis blir det ocså såklart. Sen har alla i laget fått passröjningsuppgifter som vi kan göra när vi har tid över. Diverse snitsling ska också göras. Jag ska upp någon dag i augusti och göra detta hade jag tänkt.

Sen ska vi börja andra veckan i sep. istället för första. Det har de senast åren varit så jäkla varmt så vi har bara kunnat jaga tidiga mornar och sena eftermiddagar, mitt på dagen har det vara rast vila på stället som gällt.

Så, det är inte långt kvar nu.. ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Bra det, det är en folkrörelse du drar igång här.

Skall byta Septembermark i år efter 7 års arrende på SCA i Edsele kommer jag i år åka ytterligare 30 mil för att jaga på egna marken norr om Sorsele. 86 mil enkel resa 8) Skall bli jäkligt kul och värt varje kilometer. Utöver detta kommer jag att jag älg hemma i Oktober om man nu kan kalla det älgjakt längre :- Ofta kör vi älg/gris jakter nu för tiden då vi bara har 2+fri kalv här hemma och 1+fri kalv på min kompismark. Älgjakt är kanske inte min absoluta favoritjakt men med bra löshundar är det en spännade och framförallt social jaktform. Norrland i September slås inte av många miljöer heller med frostnypna myrar och hög, underbar luft. Jo jag längtar också även om jag redan skjutit min livs största älg tror jag ;)

MVH

Publicerat
Bra det, det är en folkrörelse du drar igång här.

Skall byta Septembermark i år efter 7 års arrende på SCA i Edsele kommer jag i år åka ytterligare 30 mil för att jaga på egna marken norr om Sorsele. 86 mil enkel resa 8) Skall bli jäkligt kul och värt varje kilometer. Utöver detta kommer jag att jag älg hemma i Oktober om man nu kan kalla det älgjakt längre :- Ofta kör vi älg/gris jakter nu för tiden då vi bara har 2+fri kalv här hemma och 1+fri kalv på min kompismark. Älgjakt är kanske inte min absoluta favoritjakt men med bra löshundar är det en spännade och framförallt social jaktform. Norrland i September slås inte av många miljöer heller med frostnypna myrar och hög, underbar luft. Jo jag längtar också även om jag redan skjutit min livs största älg tror jag ;)

MVH

Du ser väl skillnaden på en älg och en ren ??? ;) ;D

Publicerat

Visst börjar det röra sig så smått kring årets älgjakt.

Skjutbanan öppnar till veckan, det är bara att pallra sig dit om man ska vara med på årets älgjakt.

På banan träffar man dessutom de andra i älgjaktlaget, pratar massa strunt, pratar om viktiga frågor typ om passet mitt är på ''rätt'' ställe osv. Jaktledarträff i mitten av augusti, träff med jaktlaget inför septemberjakten, allt detta är bara någon vecka bort.

Det ska bli trevligt med älgjakt, som vanligt..........

Pratade häromdagen med en av våra tyska jaktkamrater, han har redan börjat packa.........för oktoberjakten.

Snacka om grundlig planering.

Publicerat

Fy fan vad fint det börjar snart ;D ;D ;D ;D

Publicerat
Du ser väl skillnaden på en älg och en ren ??? ;) ;D

Nej, är det nödvändigt ???

Publicerat

Många timmar lägs ner på förberedelserna inför älgjakten, förväntningarna trappas upp både på jakten i sig själv och på hundarna. Men de är ju en del av tjusningen....

För min egen del så känner jag en ruskig längtan att få krypa in på ett stånd för jämthundstiken men bössan i beredskap, de är något som alla jägare skulle få prova på för de är så brutalt spännande och de är verkligen älgjaktens formel 1!!

Mina "inför älgjakten" förberdelser är i full gång:

Hunden har fått mycket träning, hon ser utt att vara i sin livs form ( 5år)  :)

I lördags hade jaktlaget passröjardag/tornbyggnadtioner. :), fler dagar kommer de bli...

Övningaskjutandet hålls "i form"  :)

Älgmat i form av foderrapps växer så de knakar  ;)

Ja de är ju bara att räkna ner dagarna... ;D

Publicerat
Nej, är det nödvändigt ???

Nej! Det finns så många av dom här ändå. Vi har ca. 15 st som springer ute eftergolfbanan, på golfbanan och ligger i sandbunkrana mellan varven. En ny turistattraktion. ;D

Klippt från Norrbottens-Kuriren.

Ren invasion på golfbanan

KALIX, KURIREN.

Vad tänker du på när du hör ordet golf?

Knappast en hop med renar i alla fall. Men underligt nog har renar blivit en del av vardagen för golfspelarna i Kalix. Turisterna skrattar gott, men golfarna är inte lika glada.

Sommartider och semestertider innebär att många golfare söker sig till närmsta bana för att gå en runda. Vad de inte förväntar sig är dock att få se en hjord med renar mitt framför hålet.

Under måndagens ungdomstävling fick deltagarna se något de aldrig tidigare sett i golfsammanhang.

- Det var tolv stycken när jag såg. Men de störde inte mig, säger Paulina Bergbom, Boden.

Kalix golfklubb har under hela sommaren haft detta ovanliga problem. Varje dag syns ett flertal renar, ibland upp till 15 stycken, ute på golfbanan och även i anslutning till klubblokalen bredvid landsvägen. Renarna tycks inte bli besvärade av människorna som tittar och fotograferar, utan lunkar lugnt vidare och betar på den gröna gräsmattan.

Kommer till brisen

För Kalix golfklubb har detta, som till en början var en rolig grej, utvecklats till ett problem. Renarna kom över älven från Sangis under vintern och har därefter blivit kvar på fel sida. När det är varmt på sommaren vill de inte vara inne i skogen och verkar helst hålla sig på den öppna golfbanan där det svalkar från vattnet.

- Renarna är en rolig turistattraktion, men det är inte lika kul för golfarna, säger Mikael Wuoppio på Kalix golfklubb.

När renarna går på banan kan gropar som försvårar för golfarna bildas. Bunkern har blivit upptrampad av renhovar och bollen måste alltid slås där den ligger.

- Vi vill helst att de försvinner, för golfspelarnas skull, fortsätter Mikael Wuoppio.

Klubben har kontaktat Kalix sameby. De söker tillsammans en lösning på problemet, men det är lättare sagt än gjort. Renar flyttar inte gärna på sig.

Tills vidare betar de alltså vidare på den gröna golfbanan vid Kalixälvens strand.

Eva Wallsten

Publicerat
  • Författare

Trevligt att höra att det är några som är på gång iaf - vore skoj att veta var ni jagar ocså. En del börjar man få koll på men långt ifrån alla.

För mig gäller i huvudsak

sep - 6 mil öster om östersund, strömsnäs.

okt - 2 mil norr om Hudiksvall, via.

Sen har brorsan lite jakt här och var där man brukar vara med nån dag eller helg sådär.

Publicerat

Trevligt att höra att det är några som är på gång iaf - vore skoj att veta var ni jagar ocså. En del börjar man få koll på men långt ifrån alla.

För mig gäller i huvudsak

sep - 6 mil öster om östersund, strömsnäs.

okt - 2 mil norr om Hudiksvall, via.

Sen har brorsan lite jakt här och var där man brukar vara med nån dag eller helg sådär.

Glömde att skriva något om de där... :P

Jagar hela säsongen på 4300 ha i Inneråträsk/Flodajaktlag 6 mil norr om Umeå, Västerbottens skogsland. 23 man (3s t + jag är hundförare) och tilldelningen är 13 vuxna djur + fri kalvavskjutning.

Bruka kunna hjälpa till hos något/några jaktlag i närliggande byar  som hundförare på den senare delen av säsongen. 

Publicerat

;D ja jagar själv klart hemma!..  ;D.. runt stugknuten ha ja 1000ha.. vi brukar få 2 vuxna + frikalv!..

markerna ligger i Mamre!... mellan Gävle å Uppsala... har inte gjort någotspecielt inför Älgjakten!. å lär inte göra de heller!.. den typen av jaktform passar mej inte!... sitta i ett torn å vänta på något som kanske kommer!....

har funderingar på att skaffa mej en Gråhund så småning om!.. så kanske de känns roligare!.. men de lär dröja!..

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat
  • Författare
;D ja jagar själv klart hemma!..  ;D.. runt stugknuten ha ja 1000ha.. vi brukar få 2 vuxna + frikalv!..

markerna ligger i Mamre!... mellan Gävle å Uppsala... har inte gjort någotspecielt inför Älgjakten!. å lär inte göra de heller!.. den typen av jaktform passar mej inte!... sitta i ett torn å vänta på något som kanske kommer!....

har funderingar på att skaffa mej en Gråhund så småning om!.. så kanske de känns roligare!.. men de lär dröja!..

Mvh ThomasMamre!..

Håller med om att det är roligare att gå med hund men att sitta och njuta av naturen och dricka en kopp kaffe är inte heller fel.....bara ta det lugnt.... :D :D

Publicerat

Mvh ThomasMamre!..

Bra tanke! Verkställ den också! Frun/Gubben hemma med vård av valp. ;D

Publicerat

får hoppas att det finns tid för lite älgjakt i år också........härligt att träffa gubbarna e det ju alltid men nån älg har jag inte skjutit efter 3 år med bössa....vi har 4 kalv och 4 vux här nere i djupaste småland...........hoppas att man kan smita ifrån högskolestudierna bara.......usch dom är kinkiga inne på HLK i JKPG  :-[

Publicerat

Ska ni bedriva drevjakt där ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Hur många semester/kommp dagar har ni att ta ut till älgjakten?

Jag har, hela sep, 2 veckor okt. efter det är jag ledig var annan vecka.

25st arbets dagar kvar  ;D

Publicerat

Skönt med ledigt ibland. :D Jag hade mycket ledigt när jag jobbade på Husqvarna AB. Ca. 160 tim övertid/år och ibland mer. Allt komp.ledigt.3-4 v extra sem. samt långledig över jul t. o. m. 13-helgen. ;D Allt genom jourverksamhet på jobbet. ;D

Publicerat

vars fan jobbar du när man får såna ledigheter ;D ;D.Har själv ca 8.5 veckor  semester sparat så det är inte helt fel blir första veckan i september men sen tar jag nog först i oktober då jag anser att det börjar bli lagom temperatur

Publicerat
vars fan jobbar du när man får såna ledigheter ;D ;D.Har själv ca 8.5 veckor  semester sparat så det är inte helt fel blir första veckan i september men sen tar jag nog först i oktober då jag anser att det börjar bli lagom temperatur

;D  Jag jobbar 7 dagar ledig 7 dagar från 1 nov-30 april. 1 maj-31 okt jobbar jag 4 dagar ledig tre.

6 veckor sem + 300-500 timmr komp. Ett bra jobb men nog så mycket över tid på sommaren (132 tim

över tid juni). Men törs inte klaga när man får vara ledig så mycket på hösten  ;)

Publicerat

Vi ska upp till marken snart och träffa alla i laget (Hela 6 stycken plus jag och Tobbe).

Det ska bli kul.

Kolla alla pass en extra gång. Har bara varit uppe och tittat en gång innan.

Publicerat

Har sett flera ovanligt små fjolingar på en av mina jaktmarker.

Dom väger max 70-80kg, vi tror att det beror på att flera

kor fick brunsta om så dom blev sent födda.

Det beror på i sin tur att vi har få tjurar och gott om kor.

Någon som har sett samma på sina marker?

Publicerat

vi har med små kalvar numera, kapitala tjurar tryter det också om men vi har sparat nu ca 3 säsonger och det märks redan att de börjar sett en och annan stortjur (med småländska ögon mätt) väldigt väldigt gott om kor som ofta kommer i ensamt sällskap när drevet närmar sig......

Publicerat

Hur stor är en smålänsk stor tjur?  kg/taggar?

Publicerat

Nu var Bondersbyns VVO, Kalix årsmöte avslutat och Vi får fälla 18 vuxna och vi tar lika många kalvar. :D