Publicerat Januari 12, 200521 yr Har ett par utslitna Meindelkängor och behöver köpa något nytt. Kängorna har fungerat bra, klarat väta mkt bra. Jag kan tycka att Meindel är hårda (tar ett bra tag att gå in dem) och att de är lite halkiga. Nu är det ett bra tag sedan dessa inhandlades, jag kommer ej ihåg vilken exakt modell det är. Men jag vill ha kängor med högt skaft, tycker det är skönast om man går i mycket vasst snår och i fall man måste vada över bäckar. Kan ni rekommendera några andra märken och modeller? Ni som testat Graninge, kan det vara något för en kvinnofot ???
Publicerat Januari 12, 200521 yr Jag köpte ett par kängor av märket Chiruca, de var ganska billiga och jag förutsatte att de inte skulle vara mycket att ha. Döm om min förvåning när de hållt flera år trots hård användning, dessutom är de sköna att gå i.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Har samma åsikt som dig om meindl kängorna. Har kikar på ett par Le Chameau Panthera, som verkar jäkligt trevliga. Mkt mjukare och tystare, designade för att passa bättre till smygjakt verkar dom som. Kanske är något? MVH Peter
Publicerat Januari 13, 200521 yr Har hört gott om Graninge, har Chevalier ultimate själv, är nöjd med dom, Viking har också fått bra kritik
Publicerat Januari 13, 200521 yr Införskaffade ett par Viking i år då mina lundhagare sett sina bästa dar Har tidigare bara dåliga erfarenheter med gortexkängor men dessa är klart över förväntan och dessutom billiga
Publicerat Januari 13, 200521 yr Jag har också hört talats om Viking, en kille på mitt jobb hade ett par sådana (nyinköpta) och var än så länge mkt nöjd. Jag kollade testet om Graninge här på sidan, det verkade som minsta storleken var 40 :'(. Tyvärr är min fot en 37:a, men man beöver ju någon storlek större för att få plats med jaktstrumpan. Det blir väl att åka runt lite på affärerna och prova sig fram. Jag är tacksam för alla tips. En stövel som jag är supernöjd med är Nokias varmfodrade stövlar. De är kanon att ta på sig när man ska ut med hundarna. Använder de även alltid när jag besöker pimpel-isarna. Vattentäta och varma. ;D
Publicerat Januari 13, 200521 yr Jag har också hört talats om Viking, en kille på mitt jobb hade ett par sådana (nyinköpta) och var än så länge mkt nöjd. Jag kollade testet om Graninge här på sidan, det verkade som minsta storleken var 40 :'(. Tyvärr är min fot en 37:a, men man beöver ju någon storlek större för att få plats med jaktstrumpan.Det blir väl att åka runt lite på affärerna och prova sig fram. Jag är tacksam för alla tips. En stövel som jag är supernöjd med är Nokias varmfodrade stövlar. De är kanon att ta på sig när man ska ut med hundarna. Använder de även alltid när jag besöker pimpel-isarna. Vattentäta och varma. ;D Ja det är klart synd att Graninge inte finns i mindre storlekar, skall påpeka detta till Graninge så kanske dom kommer ihåg att det även finns kvinnliga jägare som har skostorlekar under 40 : Jag håller på med en test av Chevalier Ultimatekängan som är en mycket bra känga, dock behöver den ett antal mil i skogen innan den blir så där skön som man kan kräva, mycket pjäxvarning när dom är nya men en mycket stabil känga som bara blir bättre ju mer man använder den. Det kommer även ett test på Vikingkängan, men det lär dröja 2-3 månader innan det testet är klart.
Publicerat Februari 9, 200521 yr Håller helt klart på MEINDL.Funderar själv på dovre 3000 eftersom mina nuvarande håller på att ha gjort sitt.vad tycker ni om dovre 3000?
Publicerat Februari 9, 200521 yr vad tycker ni om dovre 3000? Dom bästa kängorna jag någonsin haft, är mer än nöjd
Publicerat Februari 9, 200521 yr Ja det är klart synd att Graninge inte finns i mindre storlekar, skall påpeka detta till Graninge så kanske dom kommer ihåg att det även finns kvinnliga jägare som har skostorlekar under 40 Jag håller på med en test av Chevalier Ultimatekängan som är en mycket bra känga, dock behöver den ett antal mil i skogen innan den blir så där skön som man kan kräva, mycket pjäxvarning när dom är nya men en mycket stabil känga som bara blir bättre ju mer man använder den. Det kommer även ett test på Vikingkängan, men det lär dröja 2-3 månader innan det testet är klart. Jag har Chevalier Ultimatekängan och har haft den i drygt 2 år. Jag tycker den är underbar att gå i och den håller väta mycket bra. I höstas stod jag på pass i vatten, en bit upp på kängan i 2.5-3tim utan att det började läka in. Det som jag ser som lite negativt är, att de kan vara lite hala ibland. men annars är de helt suveräna.
Publicerat Februari 9, 200521 yr Har haft två par chevalier "husky pro" kängor där gore-tex fodret inte höll mer än ett år. sen ett år tillbaks har jag ett par alpina kängor med sympatex foder som än så länge "håller tätt". På chevalier kängorna brast fodret där kängan böjer sig ovanför tårna. Både chevalier och alpina kängorna tycker jag är mjuka (på gränsen till för mjuka speciellt i skaften då dom vill hasa ner), det gick väldigt fort att gå in dom. Nästa par kängor blir nog lundhags utan något mirakel foder, är det någon som kan ge lite synpunkter på deras kängor?
Publicerat Februari 9, 200521 yr Nästa par kängor blir nog lundhags utan något mirakel foder, är det någon som kan ge lite synpunkter på deras kängor? Inget fel på lundhags utan mirakelfoder så länge man sköter dom ordentligt, har dom väl börjat torka i skarverna så brukar det vara helt hopplöst att få dom täta igen, har använt lundhags i många år men sedan mirakelkängorna började funka bra så lär jag knappas backa, är helt enkelt för lat....
Publicerat Februari 9, 200521 yr Om du ska gå mycket med dom ska du inte köpa Alaska, dom är för platta under främre delen. Finns andra lundhags modeller med "rullsula". Om du däremot ska ha dom som vinter/skid-kängor är Alaska suveräna, med ett par stickesockar i kan det vara nästan hur kallt som helst.
Publicerat Februari 10, 200521 yr vad tycker ni om dovre 3000? Dom bästa kängorna jag någonsin haft, är mer än nöjd Låter mycket bra det,var lite rädd att gummit runt skon gjorde den för styv..
Publicerat Februari 18, 200521 yr Jag har chevalier Ultimate men skulle jag köpa idag skulle det nog bli jörnkängan som du i sommar- modellen får sydd efter din fot och om jag inte mins fel var priset 1850.... Tycker jag är helt okey....du bor ju inte så långt ifrån du heller.(jörn menar jag)
Publicerat Mars 21, 200521 yr Utan tvilvel så är Le Chameau:s känga mufflon och mufflon +, den absolut sämsta kängan. Jag har bytt fem par på 2 år och sambon har bytt fyra par. Nu säger Woodline, som är återförsäljare, stopp. Kängorna har i snitt hållit tätt i tre månader och har därefter börjat läcka som ett durkslag. Woodline hävdar att vi använt kängorna för mycket och att det börjar likna yrkesmässig användning och då gäller inte garantin. Om ni köper denna känga får ni inte jaga för mycket, kom ihåg det, om garantin ska gälla > För övrigt knarrar de hela tiden och jag har vårdat dessa kängor som ett föredöme. Gore-Texrekommenderade fetter och sparyer, inget hjälper. Vill ni ha torra fötter? Glöm mufflon och mufflon+ ;D
Publicerat Mars 21, 200521 yr Undrar hur dom preciserar hur långt / år man får gå i skorna som privatperson
Publicerat Mars 21, 200521 yr Jag håller med jägmästaren angående le chameu men jag har bara hunnit med 2 par på två år eftersom jag mest använder stövlar under den varma tiden.... fick ut ett par viking duckhunter genom jobbet i somras som gick sönder efter ca tre månader. På reklamationen fick jag ut vikings mountain kängor och de är åtminstonde de skönaste kängor jag använt hittills hur kvaliteten är kan jag inte uttala mig om då de inte använsta så mycket. Har givetvis även ett par lundhags som gick sönder efter tre år ... fick cellgummi delen utbytt mot en kostnad av 1200 kr och då blev de som nya. Dessa används uteslutande vid skidåkning nu då de inte är så sköna att gå i.
Publicerat Mars 21, 200521 yr De (Woodline) var väldigt luddiga när de uttryckte sig om min flitiga användning men kontentan av deras uttalande var att deras kängor var för söndagsjägare som hade 15 jaktdagar/säsong. Enligt woodline har de aldrig haft en reklamation på deras kängor, vilket jag vet är en ren lögn. Har tre jaktkamrater som också bytt ett antal mufflonkängor, om jag känner tre som reklamerat kan man undra hur många som reklamerat i sverige, totalt? Slutligen kanske man skulle ah ställt frågan till de, om hur många mil man "får" gå i kängorna innan reklamationen ogiltigförklaras ;D
Publicerat Mars 21, 200521 yr Tjenare Erik! Antar att du kände igen mig på antalet kängor ;D Har svarat på din presentation.
Publicerat Juni 21, 200521 yr Har ett par le chemeu mfflon + som aldrig e inoljade eller vaxade ser ut som fan men tätt håller dom och nu är sulan utsliten efter 3 år som hundförare/eftersök minst 1 gång i veckna året runt, ska utan tvekan investera i ett par likadana igen
Publicerat Juni 21, 200521 yr använder rysska militärkängor till höstjakten, kostar la ca 300kr paret om man vill köpa i affär, har absolut inget att klaga på faktiskt. det enda är väl att man bör iaf olja in dem en gång om året.
Publicerat Augusti 15, 200521 yr Vill slå ett slag för Meindl Dovre Pro.Sköna,stadiga ,torra,tysta och mjuka (när man gått X antal mil i dem).Nackdelen är att G-texen börjar läcka efter 2-3 år men då får man nya av snälla farbror Meindl och vips är man på det torra igen.Meindl sköter reklamationer på ett utmärkt sätt.Är just hemkommen från en flermilatripp i mina splitt nya kängor och fötterna mår utmärkt.