Publicerat Augusti 15, 200521 yr använder rysska militärkängor till höstjakten, kostar la ca 300kr paret om man vill köpa i affär, har absolut inget att klaga på faktiskt. det enda är väl att man bör iaf olja in dem en gång om året.Ja,a du är lycklig du som funnit sådana fina skodon.. ??? :-
Publicerat Augusti 15, 200521 yr jo inte är det svårt om man far dit varje sommar=) nu har det inte blivit iår, men nu i höst ska jag! fundear på att köpa ett par nya för mina börjar ta in lite vatten..kan väl säga såhär, det där med att tvätta och olja in är inte riktigt min grej...men ähh, för det där priset kan jag gäran byta då och då ;D
Publicerat Augusti 25, 200521 yr Har varit och provat en ny Meindel känga. Visst är den lite hård att gå med, men den är otroligt skön på foten. Tyvärr så kostar den en hel del. Fördelen med Meindel är att den finns i så många storlekar. Det är lätt att hitta den rätta passformen. Självklar har utvecklingen gått framåt att ta fram bättre modeller, det går inte att jämföra mina gamla Meindel mot dessa. Visst vore det trevligt med ett par, man får väl hoppas att min man tycker synd om mig och sponsrar lite. ;D
Publicerat Augusti 25, 200521 yr Jag har Meindle Dovre och är väl oxå nöjd med dom...som endel säger kan dom vara lite styva i början. Mitt första par började ta in vatten...åkte till affären och klagade...fick ett par nya utan bråk...Sånt är mkt bra tycker jag. Tyvärr är dom åt h-vete för kalla att använda när det blir flera minusgrader...och här uppe händer det ju att det är minusgrader på vintern..då och då.På vintern använder jag Graninge som jag trivs mkt bra med...de måste nog vara 8-9 år nu och är fortfarande bra. Jag skulle gissa att dom har blivit ännu bättre nu... Har hört oerhört mkt positivt om Jörn-kängan...bra pris, lätta,tåliga, inga problem med storlekarna....Nästa gång ska jag helt klart överväga denna känga....Graninge ligger oxå väldigt bra till tycker jag...
Publicerat Augusti 25, 200521 yr Ja, många har satt bra betyg på Graninge, men tyvärr är det inget för en 37:a i fotstorlek. Får väl se vad det blir till slut.
Publicerat Augusti 26, 200521 yr Bästa kängorna jag haft (och har) är ett par Lundhags Professional. Stabila och med bra rull i sulan. Sambon köpte ett par likadana och är också mycke nöjd med dem.
Publicerat September 8, 200520 yr Jag köpte ett par gore-tex kängor på rea av fabrikat "Tuckland", spansktillverkade skodon vilka importeras av Normark. Priset var lagom, under tusenlappen i och med att det var 50% rabatt men jag har inte läst något om dem och ännu mindre hunnit pröva dem själv än. Är det någon som har några erfarenheter av dylika kängor?
Publicerat September 10, 200520 yr Jag har ett par graninge sarva tror ja att dom heter! ja trivs som jägaren på passet i dom!!! ;D Har ett par utslitna Meindelkängor och behöver köpa något nytt. Kängorna har fungerat bra, klarat väta mkt bra. Jag kan tycka att Meindel är hårda (tar ett bra tag att gå in dem) och att de är lite halkiga. Nu är det ett bra tag sedan dessa inhandlades, jag kommer ej ihåg vilken exakt modell det är. Men jag vill ha kängor med högt skaft, tycker det är skönast om man går i mycket vasst snår och i fall man måste vada över bäckar. Kan ni rekommendera några andra märken och modeller? Ni som testat Graninge, kan det vara något för en kvinnofot ???
Publicerat September 18, 200520 yr Jag får skavsår av meindel på mina tår. Tycker att dom inte har tillräckligt med plats framtill i skon. Jag kör med lundhags både i jobbet och privat. Det är dock så att det krävs en veckas skavsår när dom är nya. Sedan följer minst 7-10 års problemfri användning med undantag av någon liten förbättring av sömmarna i lädret.
Publicerat September 23, 200520 yr Nån som vet hur Graningekängorna är på vintern...klarar dom att hålla kylan ute? Jag har ett par väldgit gamla Graningekängor som jag tycker bra om...men det börjar snart ha gjort sitt och jag funderar på ett par nya. Värmen är väl dock ett frågetecken på de nya.Nån som vet?
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Jag köpte ett par Graninge Sarva , och var nöjd med dom. De var sköna att gå i,vattentäta och varma utan att man svettas om fötterna. men det kom ett litet smolk i bägaren när en av hakarna rök av när jag skulle lossa skosnöret. Niten rök tvärt av och det efter sju jaktdagar, Kan vara ren otur eller jag fick kanske ett par måndagsexemplar.Så jag lämnade in dom på inköpsstället och dom skulle skicka dom vidare för reparation. hoppas att det inte tar för lång tid för jag gillar verkligen dom kängorna.
Publicerat November 9, 200520 yr Graninges jaktkänga Sarva finns från storlek 38, så det bör funka för de flesta jagande kvinnor.
Publicerat November 9, 200520 yr Lite fel ute men jag har en bra vinterkänga när det är kallt. Har haft mina Graninge 2000 i 13-14 år nu. Stövelmodellen utan snörning som skoterkänga. Snörmodellen till att gå i. Mina är mockaskinn av säl? (tål vatten bra men det går inte att vada med dom) Fodrade med Fiberpäls. Mycket lätta och varma (jag vill kunna stå still på harpasset även när det är -15). Men skodelen verkar lite klumpig först, man vänjer sig. Största nackdelen är att dom inte passar i skidbindningar (till toppjakten kör jag med armens gamla filtkänga). Suldelens gummikant kan skava mot fotknölen, fixas med en tjockare iläggs sula. Använder Meindel Gtx till höstjakt. DT
Publicerat November 19, 200520 yr Hej! Köpte ett par viking hunter kängor i sommras, och de är mkt bra. Det tog bara 3-5 km att gå in dem. Gjorde det när jag gick till njupeskär i augusti. Vattentäta och varma. Ett kanon klipp hittills i alla fall. Hoppas de håller ett antal år nu bara ;D Mvh Sebastian
Publicerat November 20, 200520 yr Vi testade mycket kängor i lumpen och kom fram till att lundhags proffessionals är de bästa - visserligen dyra men då håller de för det mesta. Meindle har svårare att torka upp om du vill vara ute flera dagar i rad. Jörnkängan ok, men inte lika bra kvalité som lundhags. Ja, det var vad vi kom fram till och jag har själv ett par lundhags proffessionals som jag trivs utmärkt i . KOm ihåg att de krymper en stl ungfär när du går in dem, blöt ner dem ordentligt de första gångerna du använder dem - spola vatten i hela skon - och sen är det bara att gå nån timme. Gör så 2, 3 ggr så har du ett par kängor som sitter kanon på foten!
Publicerat November 25, 200520 yr Nån som vet hur Graningekängorna är på vintern...klarar dom att hålla kylan ute? Jag har ett par väldgit gamla Graningekängor som jag tycker bra om...men det börjar snart ha gjort sitt och jag funderar på ett par nya. Värmen är väl dock ett frågetecken på de nya.Nån som vet? Dom funkar säkert bra, Bara du inte smörjer in dom med kronans vapenfett... ;D ;D
Publicerat November 25, 200520 yr Dom funkar säkert bra, Bara du inte smörjer in dom med kronans vapenfett... ;D ;D Du...mina kängor funkar bra...å håller ett bra tempo i skogen...oavsett vilket fett jag använder...