Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ozzy en ny vän.

Featured Replies

Publicerat

Fina bilder, de verkar trivas riktigt bra tillsammans  ;D ;D

Publicerat
Jag har sett ett antal gråwachtlar och dom är nästan alla svarta och jag ville ha något som skljde sig från mängden, utöver det gillar jag den kompakta typen som finns i gråhunden.

Ja dom Wachtelblandningar jag har sett har som du säger varit nästan helsvarta och mer lik en wachtel i kroppen. Sen skulle jag väl föredra en hund mer lik en Wachtel i kroppen, åtminstonde som min är då jag upplever honom betydligt snabbare och smidigare i kroppen än en gråhund! Men där kanske jag har fel.

Mats

Publicerat
  • Författare
Ja dom Wachtelblandningar jag har sett har som du säger varit nästan helsvarta och mer lik en wachtel i kroppen. Sen skulle jag väl föredra en hund mer lik en Wachtel i kroppen, åtminstonde som min är då jag upplever honom betydligt snabbare och smidigare i kroppen än en gråhund! Men där kanske jag har fel.

Mats

Smidigheten sitter väl även en hel del i hur stor hunden är, sedan är min plan att åka till tyskland i vår och ta hem en wachtel.

Publicerat

Sätt en het wachtel o en het gråhund framför en arg gris så får ni se vilken kropp som funkar bäst. Spetsar har en helt annan spänst i kroppen som gör att dom hinner undan vilket en wachtel inte gör. Vaja som tiken heter till den här kullen valpar har aldrig blivit skadad av nått vilt förutom nån grävling som kan ha fåt in nått bett men annars så är hon alltid hel när man kommer hem. Min wachtel är dock aldrig hel när man kommer från skogen har hon inte fått stryk av nått så har hon skadat sig på grenar osv.

Jätte kul o se att det går bra med dom Mats

Publicerat
Spetsar har en helt annan spänst i kroppen som gör att dom hinner undan vilket en wachtel inte gör

Kanske är så men tror det beror lite på kroppsbyggnaden hos hunden. Min wachtel är oroligt rörlig och spänstig, men det kan nog skilja mellan olika individer har sett flera som är betydligt tyngre i kroppen.

Publicerat
  • Författare
Kanske är så men tror det beror lite på kroppsbyggnaden hos hunden. Min wachtel är oroligt rörlig och spänstig, men det kan nog skilja mellan olika individer har sett flera som är betydligt tyngre i kroppen.

Det kombinerat med smartness så dom flyttar sig i tid, sedan finns det ju alltid hur många "om och men" som helst.

Publicerat

En sak är säker hårlaget på en gråhund måste vara att föredra före hårlaget på en Wachtel. Jädra vad trött jag är på att håret toa ihop sig och alla grenar och skit som fastnar! Hoppas att hårlaget på din nya hund är mer gråhundsaktigt.

mvh

Publicerat
  • Författare
En sak är säker hårlaget på en gråhund måste vara att föredra före hårlaget på en Wachtel. Jädra vad trött jag är på att håret toa ihop sig och alla grenar och skit som fastnar! Hoppas att hårlaget på din nya hund är mer gråhundsaktigt.

mvh

Jo det är mycket gråhund, iaf i pälsen...

Igår satt jag vid en backe och tittade på när Urax och Ozzy lekte på en vall 100-150m ifrån mig, rätt vad det är får Ozzy syn på två hästar i hagen bredvid och springer dit. Innan jag vet ordet av far han runt som ett popcorn och skäller för full hals, hästarna flyr i sken och den lilla terroristen spatserar fram och tillbaka stolt som en gårdstupp. Så nug finns det iaf en hel del skall i honom... :)

Publicerat
Så har min nya jakthund kommit, en gråwachtel av 8 veckors modell som redan dominerar den andra hunden med bestämdhet, den här killen har en otrolig mängd attityd.

Mer om den här krabaten kommer.

Kul Matte  :D

Tar du med Ozzy på björnjakten, det borde han väl klara av redan ;D

Publicerat

Jag förstår att den där krabaten är tuff. Jag som fött upp valpen som Matts har kan förstå att han är så här pass frammåt, när hella kullen på 10 valpar va hemma så va det Ozzy o en hane till som va ledarna i kullen. När dom två gick ut så följde alla osv. Jag tror att Ozzy kommer bli en väldigt stabil herre som vet när man ska visa vart skåpet ska stå. Ozzy va hellt klart en av favoriterna i kullen både hos mej o gamel matte Niki o jag hoppas vi kan träffas nån gång för o se om han blir den kannon hunden som jag tror han kommer att kunna bli hos Matts

Publicerat
  • Författare
Kul Matte  :D

Tar du med Ozzy på björnjakten, det borde han väl klara av redan ;D

Med respekt för dina hundar låter jag bli det, du vet då berättar han bara hur mycket vilt han ser om dagarna, och ja.... resultatet av det vet vi ju redan ;)

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Dags för lite uppdatering.

Här en bild från honom när han nått 4 månader.

post-1-1193587033_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Här har han spårat ca 100-150m innan skottplats, tagit upp blodspåret 20-30m och därefter hittat sitt första rådjur ( 4 månader )

post-1-1193587246_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu i helgen då han fyllde 5 månader var vi iväg på älgjakt och Ozzy var med om det skulle fällas något så kunde han få lukta på älg för tredje gången. Bättre upp eller tyvär skall man väl säga så råkade en passkytt skadeskjuta en kalv och efter 30 minuters eftersök kunde kalven avlivas.

Jag hämtade Ozzy och satte honom på löpan dryga 300 meter innan där kalven låg, han spårade klockrent och när det var knappa 100 meter kvar släppte jag honom och han fortsatte löpan fram till kalven, där han fick lugga och känna sig störst i världen.Så stor och bytesmedveten att han startade slagsmål med en 2årig gråwachtel som kom för nära, vi hann sära på hundarna och dagen slutade helt perfekt.

Mer kommer om Ozzy's framsteg.

post-1-1193587627_thumb.jpg

Publicerat

Trevligt att läsa att det går bra  ;D ska bli intresant o få höra mer om framstegen.

Publicerat

Kul Matte  :)

Ser fram emot att få se han i ett gåsgömsle nästa höst och då bli som Niro blev, ja du vet  ;D

Publicerat
  • Författare
Kul Matte  :)

Ser fram emot att få se han i ett gåsgömsle nästa höst och då bli som Niro blev, ja du vet  ;D

Jo ehmmm, jag har ju en hund till och han liknar väl Niro rätt mycket, PANG och så ser man en skugga i ögonvrån....... :)

Publicerat
Nu i helgen då han fyllde 5 månader var vi iväg på älgjakt och Ozzy var med om det skulle fällas något så kunde han få lukta på älg för tredje gången. Bättre upp eller tyvär skall man väl säga så råkade en passkytt skadeskjuta en kalv och efter 30 minuters eftersök kunde kalven avlivas.

Jag hämtade Ozzy och satte honom på löpan dryga 300 meter innan där kalven låg, han spårade klockrent och när det var knappa 100 meter kvar släppte jag honom och han fortsatte löpan fram till kalven, där han fick lugga och känna sig störst i världen.Så stor och bytesmedveten att han startade slagsmål med en 2årig gråwachtel som kom för nära, vi hann sära på hundarna och dagen slutade helt perfekt.

Mer kommer om Ozzy's framsteg.

Kul Matte! Han börjar ju ta form nu och likna en hund i formerna. :D

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte uppdatera med en bild, samma attityd och fart men nu 7 månader.....

post-1-1198076712_thumb.jpg

Publicerat

;D vilken härlig bild!... ser ut som själva jävulen som kommer farande!..  ;D ;D ;D

MVh Mamre!..

Publicerat

Snyggt foto Mats! Vem ska han gå till attack på med den minen ???

Publicerat
Tänkte uppdatera med en bild, samma attityd och fart men nu 7 månader.....

Härlig bild  ;D

• 2 years later...
Publicerat

Hur har det gått? Har det blivit något skjutet för honom?

• 8 months later...
Publicerat

Jag undrar oxå hur det gått?

Publicerat

undrar oxå hur de har gått?