Publicerat Juli 26, 200719 yr Jag har just bestämt mig för att köpa en Blaser R93 Match för att använda för Vak/Pürsch jakt vilket är mina favorit jakter. Då det är tänkt att bli mycket rådjur och förhoppningsvis några rävar här och där ända upp till Hjort, Älg och vildsvin, så har jag bestämt mig för en 300 WM för att inte behöva tveka på bössan när avstånden blir lite längre. Vilken kikare är den bästa tänkbara för detta? Jag har en Sauer 202 i 30-06 som blir drevbössa, så den behöver inte vara passande till mycket.... Jag har själv glidit in på att skaffa en som är belyst och har en lite högra förstoring än normalt 4-14/16x50. Vilket märke modell ska jag ha? Några kommentarer? Önskar plocka er på alla värdefulla erfarenheter. ;D
Publicerat Juli 26, 200719 yr Hej du...om man fick välja utan att plånboken skulle vara med och bestämma skulle det utan tvekan bli en Zeiss Diavari 6-24*56T. Men varför inte en Swarovski PV-I 2 High Grid i 4-16*50 alt. 6-24*50 ?? Dock så meddelade Torsbohandels att Swarovski skall satsa 100% på Z6 modellen vilket gör det svårt att beställa de andra modellerna. Z6:an är enl. mig lite väl dyr i nuläget. Jag har 3-12*56T vilken jag klarar mig ypperligt i alla situationer...där 12ggr är för lite tycker jag att det är för långt håll för skott mot vilt.
Publicerat Juli 26, 200719 yr en Zeiss 6-24X56 passar nog bättre till vakjakt än smygjakt. Den är tung, stor och klumpig. Men den fungerar. Men eftersom du inte heller har något "riktigt" pürsch vapen så kommer den säkert att passa bra. Annars har du ju Zeiss 5-15X42 med 1 tums tub som är lite smidigare.
Publicerat Juli 26, 200719 yr Vill inte ha en för stor och klumpig kikare. Har en 3-9x50 på 202 idag och det känns som det räcker när det gäller ljusinsläpp etc. Dessutom är den jag har idag en Leupold European eller något sådant. Så det lär ju bara bli bättre med en fin Europeisk kikare av bättre modell. Men om man klämmer in dom kriterierna som jag vill ha, med lite större förstoringsgrad upp till 14 alt. 16x och med 50mm lins och belyst. Så är det många som inte har det. Många har dock obelysta varianter. Vi har: Schmidt & Bender 4–16 x 50 Belyst Zeiss CONQUEST 4.5-14x50 MC som är obelyst. Leupold VX-III 4.5-14x50 Belyst VX-7 3.5-14x50 obelyst VX-L 4.5-14x50mm obelyst (Den som är utskuren undertill för lågt montage) Kan inte hitta så många fler som lockar.. Sen är det ju självklart så att pengar är pengar och att man måste värdera dessa i förhållande till vad dom kostar...
Publicerat Juli 26, 200719 yr Hej jag äger själv en r93 300wm jaktmatch jag brukar skifta mellan swarre 2,5-10x56 belyst och 6-24x50 men i din sitts skulle jag tagit 2,5-10x56 eller 50 om det blir trångt ipasset!
Publicerat Juli 26, 200719 yr Hej, jag har själv en Blaser i 300 wsm som jag använt på skapligt långa håll. På den satt det tidigare en Swarovski 3-12x50 med belysning. Vid jakt har jag aldrig upplevt behov av större förstoring än så men smaken är som baken. Det är inte större förstoring som är lösningen om du så småningom skulle ha problem att träffa rävarna på 300m utan mer träning MVH Henrik
Publicerat Juli 26, 200719 yr Hej jag äger själv en r93 300wm jaktmatch jag brukar skifta mellan swarre 2,5-10x56 belyst och 6-24x50 men i din sitts skulle jag tagit 2,5-10x56 eller 50 om det blir trångt ipasset! Förstår din tanke precis som även Henrik skriver, att jag troligen skulle klara mig alldeles utmärkt med 12x förstoring. Men när har du då nytta av en kikare på upp till 24x förstoring och när tycker du att du haft nytta av den? Har du då använt full förstoring och i vilka tillfällen har du haft nytta av det?
Publicerat Juli 26, 200719 yr Elite 4200 4-16x50 Elite 4200 6-24x40 Vet inte om dessa är belysta men det går ju alltid att höra med någon handlare...http://www.thservice.se/
Publicerat Juli 26, 200719 yr Vill inte ha en för stor och klumpig kikare. Har en 3-9x50 på 202 idag och det känns som det räcker när det gäller ljusinsläpp etc. Dessutom är den jag har idag en Leupold European eller något sådant. Så det lär ju bara bli bättre med en fin Europeisk kikare av bättre modell.Men om man klämmer in dom kriterierna som jag vill ha, med lite större förstoringsgrad upp till 14 alt. 16x och med 50mm lins och belyst. Så är det många som inte har det. Många har dock obelysta varianter. Vi har: Schmidt & Bender 4–16 x 50 Belyst Zeiss CONQUEST 4.5-14x50 MC som är obelyst. Leupold VX-III 4.5-14x50 Belyst VX-7 3.5-14x50 obelyst VX-L 4.5-14x50mm obelyst (Den som är utskuren undertill för lågt montage) Kan inte hitta så många fler som lockar.. Sen är det ju självklart så att pengar är pengar och att man måste värdera dessa i förhållande till vad dom kostar... Hej Har lite erfarenhet av ett par av dom du nämner. VX-III 4,5-14x50 är ingen höjdare i skymningen, så är det bara. Köpte en belyst i tron att leupold med 30mm skulle innebära något nytt och fräscht men ... . Mekaniskt ja, optiskt nej. Den finns till salu hos Löving i Uppsala för 9900:- obetydligt begagnad men inget jag rekomenderar På min 243W har jag Zeiss Conquest 6,5-20x50ao. Den fixar vad vi kallar skymningsjakt efter rådjur etc på ett mycket bra sett och lämpar sig mycket väl för längre avstånd, det är dock inget regelrätt nattsikte. Mycket kikare för pengarna oavsett om det köps i USA eller hemma. Är budgeten inga problem får du mest av S&B 4-16, utan tvivel. MVH
Publicerat Juli 26, 200719 yr En sak som du skall tänka på är ju hur långt ner du kommer i förstoringsgrad...Jag tror du nämnde att det kunde bli vildsvinsvak och jag vet då inte om du menar åtelvak ?? Om ja så brukar ju avstånden bli ganska små vilket kanske gör att ex. 6ggr förstoring är för mycket.. Iof hade du ju en 3-9 som du kanske avänder i dessa lägen men ha detta i åtanke om du planerar använde den nya vid åteljakt. Springer det omkring 7-8 grisar vid åteln är det ju läge för lite mer synfält än bara brun päls ;D Jag röstar hur som haver för den ultimata 3-12*56 alt. 2-12*50 och det vore väl lite synd att välja en modell utan belysning med tanke på vad du skall använda den till eller ??
Publicerat Juli 26, 200719 yr Jag röstar hur som haver för den ultimata 3-12*56 alt. 2-12*50 och det vore väl lite synd att välja en modell utan belysning med tanke på vad du skall använda den till eller ?? Börjar gå in på denna linje mer och mer. Inte för att jag tänkt köra någon som börjar från 6ggr utan snarare 4-14. Men då dom kikarna inte verkar vara så vanliga, belyst, så kikar jag mer och mer på 3-12x50 för att kunna få en bra kikare som Zeiss eller likande... Hoppas dock på att fler erfarna som kanske även haft några sånna kikare jag frågat efter, kommenterar. Det måste ju vara några som har???
Publicerat Juli 27, 200719 yr Ok, det låter smart. Jag var själv lite interesserad av att testa Swarovski då jag alltid haft Zeiss men fick som sagt besked från Torsbohandels att Swarovski mer eller mindre lägger ner produktionen av de vanliga PVI-modellerna så de kan fokusera på Z6.
Publicerat Juli 27, 200719 yr Önskar fortfarande få höra hur ni använder kikare som är exempelvis upp till 20-24 ggr förstoring? När har man användning av dessa ganska mycket större förstoringar?
Publicerat Juli 27, 200719 yr Har lite erfarenhet av ett par av dom du nämner. VX-III 4,5-14x50 är ingen höjdare i skymningen, så är det bara. Köpte en belyst i tron att leupold med 30mm skulle innebära något nytt och fräscht men ... . Mekaniskt ja, optiskt nej.Den finns till salu hos Löving i Uppsala för 9900:- obetydligt begagnad men inget jag rekomenderar Jag köpte en VX-III 4,5-14X50 m lyse för några veckor sen med tanke på kommande resor för att skjuta Gems/Mufflon mm där hållen kan bli längre och jakten bedrivs huvudsakligen under dagen. Jag har ju Zeiss, S&B mm redan och förväntade mig inte mycket av Leupolden men blev positivt överaskad. Den går kanske inte att jämföra de bästa men är inte väldgt långt efter, i mina ögon sett i a f. Jag gav förövrigt 5500:- för den, obetydligt använd... ;D
Publicerat Juli 27, 200719 yr Jag köpte en VX-III 4,5-14X50 m lyse för några veckor sen med tanke på kommande resor för att skjuta Gems/Mufflon mm där hållen kan bli längre och jakten bedrivs huvudsakligen under dagen. Jag har ju Zeiss, S&B mm redan och förväntade mig inte mycket av Leupolden men blev positivt överaskad. Den går kanske inte att jämföra de bästa men är inte väldgt långt efter, i mina ögon sett i a f. Jag gav förövrigt 5500:- för den, obetydligt använd... ;D Kul å höra! Jag har nu nämligen alldeles precis beställt min drömbössa! R93 Match i 300 WM, rak kolv plus kickstop/rekyldämpare - för att få rätt balans mestadels, plus VX-III 4,5-14X50 belyst. Har varit så otroligt nöjd med min Leupold 3-9x50 European, trotts att den är sedd som "Snik" och VX-III kan ju bara var bättre. Inte den billigast bössan men det lär vara bland de bästa som går att få för pengar. Nu får bockarna akta sig!! 8)
Publicerat Juli 27, 200719 yr Jag köpte en VX-III 4,5-14X50 m lyse för några veckor sen med tanke på kommande resor för att skjuta Gems/Mufflon mm där hållen kan bli längre och jakten bedrivs huvudsakligen under dagen. Jag har ju Zeiss, S&B mm redan och förväntade mig inte mycket av Leupolden men blev positivt överaskad. Den går kanske inte att jämföra de bästa men är inte väldgt långt efter, i mina ögon sett i a f. Jag gav förövrigt 5500:- för den, obetydligt använd... ;D Jag gav 11300 ny vilket ger lite olika grad av förväntningar. Sätt dig mörkret och jämför med vad som helZt så ser du själv. Men skymningsjakt duger den nog väldigt bra till, precis som en Conquest. Jag är ingen märkesfanatiker, men optiskt är en VXIII rätt långt från de bättre europeerna.
Publicerat Juli 27, 200719 yr Förstår din tanke precis som även Henrik skriver, att jag troligen skulle klara mig alldeles utmärkt med 12x förstoring. Men när har du då nytta av en kikare på upp till 24x förstoring och när tycker du att du haft nytta av den? Har du då använt full förstoring och i vilka tillfällen har du haft nytta av det? Hej! Kan räkna upp ett par tillfällen då det är av vikt att ta sig över 12x för mig iaf. - Tradtionellt långhållsskytte typ toppfågel eller i mitt fall räv. 12x räcker inte för mig på en ungräv på 200m då kroppen försvinner i riktmedlet. Vill man inte skjuta på dom hållen av den ena eller andra anledningen faller argumentet. Men det händer att jag gör det om läget är rätt. - Urvalsskytte, anser det vara av stor vikt att se på en bock om anlagen är goda eller ej, även på längre håll än 150 meter. - Jag har bättre kontroll på mitt skytte med en stor förstoring. Med 20 ggr ser jag exakt var skottet tar, inte bara att det tar. Blev själv väldigt positivt överraskad för vad en hög förstoring gjorde för min precision på längre håll. Naturligtvis bör kalibern och syftet med vapnet matcha kikaren, i mitt fall en sporter i 243W med 90g kulor. På en 9,3a faller ju således vikten av det hela bort. MVH MVH
Publicerat Juli 27, 200719 yr Jag gav 11300 ny vilket ger lite olika grad av förväntningar. Sätt dig mörkret och jämför med vad som helZt så ser du själv. Men skymningsjakt duger den nog väldigt bra till, precis som en Conquest. Jag är ingen märkesfanatiker, men optiskt är en VXIII rätt långt från de bättre europeerna. Det som jag tycker är intressant är att jag med min "snik" Leupold i 3-9x50 ser bra fast jag inte längre ser med blotta ögat. När jag verkligen märkt detta var en kväll på grisåtel då jag satt och siktade på Harar och rådjur som gick runt på åteln. Tyvärr ingen gris... Kunde då inte längre se dom med blotta ögat, alls! Även en gång då jag i min handkikare 50mm inte kunde se hornen på en bock i lite dimmig skymning, där jag lite sent lyfte bössan och i samma kikare som förra gången, ser hornen. Har tyvärr aldrig provat en riktig toppkikare i motsvarande situation och jämfört dom sida vid sida. Antar att det är enda sättet att förstå och uppskatta en riktig kvalitetskikare från Zeiss, S&B eller Swarovski eller liknande. Dock har jag svårt att tänka mig vilja skjuta när ljuset är så knappt. Därav valde jag nu VX-III som framförallt funktionsmässigt stämde bättre in på mina önskemål, än dom andra. Sen sparar man ju några tusen istället för att ta en Europisk lyxmodell.
Publicerat Juli 29, 200719 yr Förstår din tanke precis som även Henrik skriver, att jag troligen skulle klara mig alldeles utmärkt med 12x förstoring. Men när har du då nytta av en kikare på upp till 24x förstoring och när tycker du att du haft nytta av den? Har du då använt full förstoring och i vilka tillfällen har du haft nytta av det? när jag har jagat älg på upp på fjället ! eller bergsgetter i spanien! annars sitter 6-24x56 på r93 lrs 2 308 + 6mm br till 95 % till fågel jakten eller nnat smått
Publicerat Augusti 6, 200719 yr Vilket ska jag välja då till min "klass 2-bössa" 6,5:an när kollegan drar västerut i höst? Leopold VX3 4.5-14x40 (1") eller 50 (30mm) (500 resp 680$) Zeiss Conquest 4.5-14x44 eller 50 (700 resp 730$) ;D /Må
Publicerat Augusti 6, 200719 yr Dock har jag svårt att tänka mig vilja skjuta när ljuset är så knappt. Det är just det som är så häftigt! Skjutit ett antal rådjur som jag inte sett med blotta ögat.. Har man bra grejer som man litar på så är det faktiskt inga problem.. Minns så väl en bock som jag fick se för sent och på för långt håll.. Smög så fort det gick och kom in på ganska exakt 200 meter. Visste att bocken fanns i närheten av ett stenröse och till detta hade jag 200 det visste jag. På plats så hittade jag bocken i handkikaren och böt till studsaren.. Tände lyset och såg att pricken låg stabilt, sköt liggande, och när jag fick läget så kramade jag iväg 100 grains kulan. Skotträdd givetvis så i skottet tappade jag allt, såg inte ett skit. Gick direkt till bilen och hämtade hunden visste att jag inte skulle klara att hitta något utan jyckens näsa. Hunden fann löpan, skottplatsen och sen bocken som knallat 15 meter kanske.. No problems! Mvh!
Publicerat September 3, 200718 yr Vilket ska jag välja då till min "klass 2-bössa" 6,5:an när kollegan drar västerut i höst?Leopold VX3 4.5-14x40 (1") eller 50 (30mm) (500 resp 680$) Zeiss Conquest 4.5-14x44 eller 50 (700 resp 730$) ;D /Må Jag skulle valt Zeiss. Den har bättre reglage och lika bra eller snäppet bättre linser.
Publicerat September 3, 200718 yr Jag har haft en Pecar 4-10x45 i många år. När jag inte ser att skjuta ett rådjur med den så är tiden ute . Dvs 1 timme efter solens nedgång. ZZZZZZZ är lite överreklamerad tycker jag. Kostar lite extra för att det står Zeiss på den. Lite som med Mercor o BMW när det gäller bilar ;D
Publicerat September 3, 200718 yr Tänkte passa på att såga jänkarzeissen ;D Var ut med en kompis o kollade gris o bock här om kvällen.. Han satt på en ljus havrestubb med sitt jänkarzeiss medan jag satt i en öppning i en granplantering med mitt Varipoint 1,5-6x42 dvs han hade grymt mycket mer ljus än jag. Vart helt mållös när han smsade och ville bryta då han inget såg längre i siktet, då hade jag ffa kanonljus i siktet och hade med lätthet kunnat se olika färgnyanser på en gris tex. Satt en halvtimme till sen bröt jag för hans skull, jag hade bilen med fikat ;D Men det sved, kändes riktigt hett där jag satt. Nu vet jag inte om han har 40 eller 50 glugg på sitt sikte men den upplevelsen sa mej att jag aldrig ska skaffa något sådant. När det sen gäller förstoring osv.. Skjutit rådjur på 260 m med 12 ggr förstoring och det var plättlätt. Räv på 180 var heller inga problem, räven satt på en sten med bröstet emot mej så det var inte mycket träffyta. Jag fixar inte att skjuta på så värst mycket längre håll så 12 ggr täcker iaf mina behov. Mvh!