Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa Pürsch/Vak kikarn?

Featured Replies

Publicerat
Vill inte ha en för stor och klumpig kikare. Har en 3-9x50 på 202 idag och det känns som det räcker när det gäller ljusinsläpp etc. Dessutom är den jag har idag en Leupold European eller något sådant. Så det lär ju bara bli bättre med en fin Europeisk kikare av bättre modell.

Men om man klämmer in dom kriterierna som jag vill ha, med lite större förstoringsgrad upp till 14 alt. 16x och med 50mm lins och belyst. Så är det många som inte har det. Många har dock obelysta varianter.

Vi har:

Schmidt & Bender 4–16 x 50 Belyst Du vet att det bara är 34 mm tuben av S&B, ie Police serien som är belyst, den 30 mm versionen av 4-16x50 är den enda som inte är belyst, så vitt jag vet, har du annan information är jag synnerligen nyfiken..

Ett annat förslag som du inte tar med är 6,5-20x50 Conquest, kan fås med nr 4 riktmedel och torde vara mycket trevlig.

/C

Zeiss CONQUEST 4.5-14x50 MC  som är obelyst.

Leupold

VX-III 4.5-14x50 Belyst

VX-7 3.5-14x50 obelyst

VX-L 4.5-14x50mm obelyst (Den som är utskuren undertill för lågt montage)

Kan inte hitta så många fler som lockar.. Sen är det ju självklart så att pengar är pengar och att man måste värdera dessa i förhållande till vad dom kostar...

Publicerat
Tänkte passa på att såga jänkarzeissen  ;D

Var ut med en kompis o kollade gris o bock här om kvällen.. Han satt på en ljus havrestubb med sitt jänkarzeiss medan jag satt i en öppning i en granplantering med mitt Varipoint 1,5-6x42 dvs han hade grymt mycket mer ljus än jag. Vart helt mållös när han smsade och ville bryta då han inget såg längre i siktet, då hade jag ffa kanonljus i siktet och hade med lätthet kunnat se olika färgnyanser på en gris tex. Satt en halvtimme till sen bröt jag för hans skull, jag hade bilen med fikat  ;D

Men det sved, kändes riktigt hett där jag satt. Nu vet jag inte om han har 40 eller 50 glugg på sitt sikte men den upplevelsen sa mej att jag aldrig ska skaffa något sådant.

När det sen gäller förstoring osv.. Skjutit rådjur på 260 m med 12 ggr förstoring och det var plättlätt. Räv på 180 var heller inga problem, räven satt på en sten med bröstet emot mej så det var inte mycket träffyta. Jag fixar inte att skjuta på så värst mycket längre håll så 12 ggr täcker iaf mina behov.

Mvh!

Var ute för nån dag sen med Leif (du vet nog vem) o han har en Zzzz med lyse i toppen men han gick till bilen nästan en halvtimme innan mig, som sitter med en gammal S&B utan lyse o jag kunde skjutet utan problem ända till slutet.
Publicerat

RW.. det där har ju uteslutande med din ålder att göra  ;D ;D ;D

Leif.. han med ayan?

Mvh!

Publicerat

Zeiss/Swarovski/Helia/Schmidt u Bender 1.5-6x42 då helst med tyska ettan är allt som behövs om man inte bara måste ha en massa bling bling lysen å grejjer. Ev skulle jag kunna tänka mig att skaffa en 8x56 med tysk etta för att få en renodlad vakikare. Men hur ofta behövs det när det finns måne?

//Micke

P.S Hipphoppploppshot, fick en polare att inhandla en 1.5-6x42 Varipoint på torsbo i lördags. En beggad med riktmedel 0 (noll). Räserinspirerade dovhjortar bör tänka sig för innan dom ska passera där han står.

Publicerat
RW.. det där har ju uteslutande med din ålder att göra  ;D ;D ;D

Leif.. han med ayan?

Mvh!

Det tolkar jag som att du tycker jag är ung ännu  :-*

Jo, han med Aya:n som jag var i Polen med.

Faktum kvarstår dock att det är till viss del personligt hur länge du känner dig säker på att skjuta när mörkret faller. Riktmedlen gör väldigt mycket och tunna duplex är värdelösa när mörkret faller medan lyse är bäst (om det nu är ett bra lyse som inte bländar). Zeiss belysning är bland det bästa tillsammans med S&B, Swarre, Helia (CSX) och Leupolds senaste. Utöver riktmedel så är det linsbehandlig och linskvalité som bestämer hur länge du sitter kvar men jag upplever det som något mindre viktigt än riktmedlen, under förutsätning att man håller sig till "de stora".

Att riktmedel m lyse är bäst gör inte att ett sikte utan lyse är skit för man klarar sig 95% av gångerna utan lyse och man ska ställa sig frågan om man kan klara sig utan de sista %en och spara många sköna tussenlappar. Jag såg att Jakt & troffe säljer ut Zeiss utan beysning för 9000:- vilket är ett jäkligt bra pris för ett bra sikte.

Publicerat
Zeiss/Swarovski/Helia/Schmidt u Bender 1.5-6x42 då helst med tyska ettan är allt som behövs om man inte bara måste ha en massa bling bling lysen å grejjer. Ev skulle jag kunna tänka mig att skaffa en 8x56 med tysk etta för att få en renodlad vakikare. Men hur ofta behövs det när det finns måne?

Jag vill kunna jaga oavsett måne, har jag tid och möjlighet så vill jag köra ut oavsett. Då är du helt stekt om du inte har belyst.

En kompis hade tidigare ett Helia med 56 öppning.. Han tyckte han hade bra ljus trots mörker och det hade han tveklöst. Men när jag fick hjälpa honom att plocka reda på hans andra bukskjutna gris så ruttnade han! Sen köpte han ngn för mej okänd lite budget aktig Zeiss modell ( inte conquest) med belyst och sen han fick den där lilla röda punkten att sikta med så har han lyckats pricka rätt varje gång.

Tror nog det fungerar utan belyst riktmedel men det är ett enkelt sätt att öka möjligheterna att skjuta ett välplacerat skott.

Mvh!

Publicerat

RW

Då vet jag precis vem du menar..

Helt klart är tunna riktmedel kass! Ruttnade efter en rad Tascosikten i min tidiga jaktliga karriär..

Ibland är man ju envis när man vakar gris, tänk om man suttit 8 timmar på foderplatsen och så tassar en skjutbar nasse ut och så ser man inte tillräckligt klart för att våga skjuta? Skulle bli vansinnig!

Mvh!

Publicerat

Sitta åtta timmar för att det K A N S K E kommer en liten ful nasse... Hade du varit skötare eller patient sa du  ??? ::) ;D 8)

Jag lessnar i regel efter 2½-3 timmar. Har det inte kommit nån då åker jag hellre hem och sover.

Visst, belyst hjälper dig när det är som mörkast men va fan... En biljon dollars extra för att kunna sitta och glo i beckmörker när man kan ligga hemma och sova. Vi skulle behöva jämföra våra små tjejkikare och se hur illa det är utan lyse, bakåtsträvare som jag är  8)

Publicerat
RW

Då vet jag precis vem du menar..

Helt klart är tunna riktmedel kass! Ruttnade efter en rad Tascosikten i min tidiga jaktliga karriär..

Ibland är man ju envis när man vakar gris, tänk om man suttit 8 timmar på foderplatsen och så tassar en skjutbar nasse ut och så ser man inte tillräckligt klart för att våga skjuta? Skulle bli vansinnig!

Mvh!

Tunna riktmedel är inte bundna till nåt speciellt fabrikat och är faktiskt bra till viss jakt. Det är ju skit att sikta med grova, medförstorande riktmedel på en kråka 200m bort!! När det gäller skymmnings/nattjakt är tunna riktmedel inte optimala såvida de inte är belysta. Jag har en Leupold med tunt duplex där mitten är belyst vilket fungerar utmärkt vid skymmningsjakt. Bäst fungerar belysta riktmedel dock vid dagsjakt under snabba läge på låg förstoring (drevjakt) för mig. Vid nattjakt så har man ofta någelunda med tid så att man kan rikta in sig relativt bra ändå, om nu inte avståndet är för långt men visst är det en extra säkerhet med belysning och det blir betydligt snabbare att komma rätt. Har man pengar är belysning aldrig fel!
Publicerat

Har vakat räv MÅNGA nätter utan belyst riktmedel visst gick det men det tog tid att (rikta in).

Köpte en Helia med belyst riktmedel, det vart en jäv.. skildnad på att komma till skott. Nästan lite rödpunkts fenomen ::).

Man ser klart å tydligt vart man i kroppen man har punkten vilket jag inte såg med bara svarta riktmedlet förut.

Kan tillägga att jag skjuter rävar på 150m håll i månsken,det ville jag inte göra förut.

Som RW skriver om medförstorande riktmedel känner jag med när man skruvar upp siktet på 12ggr förstoring, då ser ju punkten ut som en badboll på den lilla räven.

Hipshot din kommpis som bukskjöt 2ggr med Helia som sen böt till Zeiss.

Min tanke lyder, gick bössan rätt på tavla, isåfall blev han väll nervig och sköt lite sämre eller ???

För om han tykte att punkten inte va lika bra som en Zeisspunkt, kunnde han väll ha låtsats att han hade Zeiss och att det va lite mörkare ;D.

Man kan bara skylla på sig själv när man har avlossat ett skott, kan man inte se ska man inte skjuta. 8) 

Sen står väll inte grisar still värst länge heller.

Publicerat

Hmmm, satt ute igår och tittade efter bock. Just som jag skulle bryta för kvällen (kl 20,30 småmulet, ingen måne), fick ju inte skjuta bock längre, så sprang det ut en räv på stubben framför mig. Jag försökte diskret lyfta bössan men det var kavlungt och prasslet från Goretexfodret räckte för att rävuslingen skulle få span på mig. Den tvärstannade ca 30-40 m ut och försökte luska ut vad det var som prasslat sen vände den tvärt och lunkade iväg. Den stannade dock lite då o då och spanade på mig. Jag hade den då i siktet men den stannade inte till mer än några sekunder åt gången och jag kände mig inte tillräckligt säker för ett huvudskott. Hade jag nu haft belysning så vetefassen om jag inte hade kunnat skjuta, blir nog ett sikte med belysning snart...