Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Galten som försvann.

Featured Replies

Publicerat

Har haft en galt här i ca 2veckor. När jag tänkte gå ut å vaka på galten va han borta.!

Har tjärat ett träd och slänger ut lite smått å gått.

Tror ni att han kommer tillbaks?

[/img]

post-1561-1186133529_thumb.jpg

Publicerat

Han kommer säkert snart tillbaka  ;)

Har inte så mycket erfarenhet av vildsvinsjakt här i Sverige men jag har hört att tjära kan locka gris på långt avstånd..

Om jag är helt fel ute får gärna en mer erfaren grisjägare styra upp och berätta hur det funkar  :D;)

Mvh

Publicerat

Om jag är så förbannat erfaren vet jag ej men har jagat dom ett bra tag ialla fall. :D

Grisar är i dessa tider extremt mobila då födotillgången styr dom fullständigt. En galt är ännu mer mobil än en suggflock. Är han inte skjuten nån annanstans är han säkert tillbaka inom kort.

Ha förtröstan ;)

Publicerat

Detta låter ju som min förra tråd "grisarna har försvunnit". ;D

Som MKJ skriver så verkar de vara mycket mobila under denna årstid. Vi utfodrar med ärtor 2 ggr per dygn och varje spridning brukar vara i 7 sec. Denna spridare har gått nonstop i ca. 1,5 års tid.

Under ca. 3 veckor för ett tag sedan var grisarna helt borta...inte ett besök under denna tid.. Men så rätt som det var så var dem tillbaka igen.. Det finns väl massa "mums" på åkrar denna årstid vilket kanske drar ner intresset för åteln. Som sagt ...ha förtröstan så har du dina grisar där igen snart.

Ett tips är att införskaffa en Accu feeder spridare....helt kanon och därtill heller inte så dyr (990kr) vilket gör att du inte behöver lägga så stor energi på åteln annat än observation och jaktkvällar.

Lycka till med grisjakten !!!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Ni som vet, är det en sugga som gjort det här? Galtar gör väll mer skada?[/img]

post-1561-1190143776_thumb.jpg

Publicerat

Möjligt, även suggan har ju små betar men de blir inte på längt när lika långa som galtens.

Nu finns det riktigt gott om ekollon i markerna och då behöver inte grisarna gå till åtlarna för att få godis.

Publicerat

Har haft en galt här i ca 2veckor. När jag tänkte gå ut å vaka på galten va han borta.!

[/img]

sette up en Saltsten breved - det behövs och det anwända Viltsvin gärna, det er säkkert!

det er inte säkkert, men det kan blir i så fall at det finnas en Suhle (tysk ord) jag kjenne tyvärr inte svensk översettning, i närheten!!

Hälsningar Storgalt

Publicerat

[/img]

sette up en Saltsten breved - det behövs och det anwända Viltsvin gärna, det er säkkert!

det er inte säkkert, men det kan blir i så fall at det finnas en Suhle (tysk ord) jag kjenne tyvärr inte svensk översettning, i närheten!!

Hälsningar Storgalt

Suhle= dypöl

MVH

Publicerat
  • Författare

Tack för att du (ni) kommer med tipps fortfarande.

Jag har en saltsten brevid men den är på 1,8m höjd.  Ska jag lägga en på marken oxå kanske?

"Suhle" har ett dike 20m där ifrån som vi har grävt ur lite så det är som sölgrop.        Kronhjorten är där offta och rullar sig sen går han upp och spöar upp några små granar.

Satt upp en åtelkamra där i dag får se om det blir några bilder. :- 

Lägger in lite bilder med.

post-1561-1190665431_thumb.jpg

post-49-1190665431_thumb.jpg

post-49-1190665432_thumb.jpg

Publicerat

Var det en åtelkamera på sista bilden såg ut som något från Bofors *DENNA SIDA MOT FIENDEN* ;D

Publicerat
  • Författare

;D ;D Fan ibland är du snabb.!  ;D ;D

Publicerat

Fordonsmina 13R på fel ledd typ.  :D

/Må

Publicerat

Tror Twinn sniffat på ett hett alternativ.. nassen mumsar ekollon nu skulle jag tro.

Sen kan det säkert finnas ngn brunstig sugga i området och då har han inte tid med käk  ;D

Ollonår iår vilket kan påverka nassarnas brunst rätt rejält, speciellt i kombination med många foderplatser..

Mvh!

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag hörde att en stor ek kan ge upp till 800 kg ekollon och om det stämmer så är det väldigt stor konkurrens med våra små foderspridare under ett ekollonår.  :P :P

Publicerat

Nu efter att ha jagat aktivt i fem dagar på mina marker så går det bara att konstatera att grisarna behöver inte gå till åtlarna för att få mat. Skogen är knöfull med ekollon. Sett färska slag som passerar över åtelplatserna men grisarna bryr sig inte om ärtorna utan marcherar rakt upp i ekkullarna. Vi har till och med ett stort naturreservat i marken som ska bevara den stora mängd ek som finns i marken. Så det är mycket aktivitet i marken men inte ett liv på åtlarna.

Publicerat
  • Författare

Det kuliga är att jag inte har några ekar här eller runt om.

Ändå trögt att få dem på åteln.

Men jag har bara "små galts" besök nu, i bland kommer det nån större herre och hugger i stammarna som är tjärade.

Ska kanske vaka nästa fullmåne.

Publicerat

Hittat den försvunna galten  ;D

Den låg påkörd utmed väg 76 i norra uppland, 6-7 cm synliga betar och en matchvikt på uppskattningsvis 180 kg! Vilket j-la as det var!!

Mvh!

Publicerat

Rikta in oss närmare är du snäll

/Nyfiken i en strut

Publicerat

Grisarna har haft en svår dag, två nassar våfflade av lastbil i Gimokorset i Harg. Någon km före gården Stora Sanda eller Södra Sanda, vet inte vilket, stod tre kultingar på vägen mitt på dagen. Någon av de efterkommande långtradarna lär ha våfflat dem och sannolikt är suggan antingen skjuten eller påkörd.

Den här grisen låg uppskattningsvis 400 m norr om Sanda gård, där de har någonslags gårdsbutik.

Micke som är elev på Harg var och hämtade nassen efter att jag ringt honom, polisen hade inte hört av sig. En sån gris kolliderar inte med en bil utan personskador.. vet inte hur det gått till.

Mvh!

Publicerat

Tackar, då har jag full koll och kan sova gott  :)

Publicerat
Grisarna har haft en svår dag, två nassar våfflade av lastbil i Gimokorset i Harg. Någon km före gården Stora Sanda eller Södra Sanda, vet inte vilket, stod tre kultingar på vägen mitt på dagen. Någon av de efterkommande långtradarna lär ha våfflat dem och sannolikt är suggan antingen skjuten eller påkörd.

Den här grisen låg uppskattningsvis 400 m norr om Sanda gård, där de har någonslags gårdsbutik.

Micke som är elev på Harg var och hämtade nassen efter att jag ringt honom, polisen hade inte hört av sig. En sån gris kolliderar inte med en bil utan personskador.. vet inte hur det gått till.

Mvh!

En liten kapning bara.

Vet du vad denna eleven "Micke" heter i efternamn?

MVH/Jocke

Publicerat

Han är danskjävel så jag vågar mej inte på att stava  ;D Pappsen är viltmästare och håller till på Björkvik.

Mvh!

Publicerat
Han är danskjävel så jag vågar mej inte på att stava  ;D Pappsen är viltmästare och håller till på Björkvik.

Mvh!

okej, inte rätt Micke då ;)

Min förra klasskompis och lägenhetsinneboende i skolan gör just nu sin praktik på öster malma. jag har frågat ifall han har sett dig där, du är väll där ibland ?

Han heter för övrigt Micke han också.

MVH/Jocke

Publicerat
okej, inte rätt Micke då ;)

Min förra klasskompis och lägenhetsinneboende i skolan gör just nu sin praktik på öster malma. jag har frågat ifall han har sett dig där, du är väll där ibland ?

Nja är där lite nu och då men inte speciellt frekvent. Hustrun är där två dagar i veckan dock, idag tex.

Mvh!

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kom precis i från skogen.

"Farfar" gris har bökat runt här i natt , vilka stora klövar :o.  ( i ny snö )

Nu undrar jag om kokt potatis är nått vildsvin gillar ?

Eller ska jag slänga ut morötter ? kanske koka dem också ?

Eller är det bara majs och ärtor som gäller ?