Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöks service

Featured Replies

Publicerat

http://www.birddog.nu/

Vet ej om denna finns, men verkar vara guld värd för dom som behöver . Sånna som mig ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

;D Eftersom Eftersök blivit en egen tråd tänkte jag att vi som gör eftersök kan lägga ut våra tjänster här osså!.. så blir de lättare att finna oss!...  ;D

Mvh ThomasMamre

Publicerat

Certad på eftersök för Björn, Älg, Rådjur och Vildsvin.

spårar både i lina och frispår!..

Uppsala län med omnejd

Tel 0708-882220

Mvh ThomasMamre

• 3 months later...
Publicerat
Certad på eftersök för Björn, Älg, Rådjur och Vildsvin.

spårar både i lina och frispår!..

Uppsala län med omnejd

Tel 0708-882220

Mvh ThomasMamre

Certad? Vilka delar ut dessa cert? Och hur går proven till?  ???

Tydligen något jag missat. :-[

Publicerat
Certad? Vilka delar ut dessa cert? Och hur går proven till?  ???

Tydligen något jag missat. :-[

Så här ligger de till!.. de finns lite nya regler ang eftersök!. att de ska vara utbildade personer som gör det!.. de är tydligen någon nu regel/lag men inte exakt NS här på jaktsidan är bättre på mej än de!.. så han läser förhoppningsvis detta å kan förklara bättre än mej!.. han är så pass långt gången å erfaren så han är intruktör och utbildar just folk i detta!.. om jag inte har helt fel!...  :-X

men på sikt si vill tydligen naturvårdsverkat att alla som gör eftersök ska ha denna utbildning!.. sen om man kan kalla de för cert eller inte de vet jag inte!.. men hadde inget bättre ord för de!..  ;D... men efter som man får diplom  så kanske man kan kalla de diplomerat på eftersök!.. ja ja!.. hur som hellsT.. så är det tydligen så att på sikt ska alla som gör eftersök ha denna utbildning!...

Mvh Mamre!..

Publicerat

Har inte det där med SES att göra? Man vill ha någonslags kvalitetssäkring på de ekipage som ingår i den organisationen.. Sen är det ju fritt att gå utbildningen tror jag.. har inte stenkoll men jag tror att det är något sådant. Man har upptäckt att det finns en hel del människor reggade i SES som inte ens har jycke utan som ringer in olika hundar vid behov och det är helt galet, man måste veta att den som lyfter luren faktiskt ÄR en del av ett ekipage. Man godkänns såsom en förare tillsammans med en specifik hund tror jag..

Mvh!

Publicerat

Jag det vore ju inte fel om SES faktiskt kunde ha lite andra krav på sina hundar och förare, än att de ska vara bekanta med "rätt" personer.  Finns ju fortfarande de som går med enbart en tax på ett benskadat rådjur eller släpper en ställande hund utan att ha en spårande hund att följa upp med..  :(

Publicerat

Finns ju lite att läsa om organisationen under följande länk www.viltolycka.se

Men det finns mycket mer att önska. Bästa vore ju om man hade en organisation som stod över allt vad markägare heter och som hade utbildning i eftersök och fick en vettig ersättning per eftersök.

Som det är nu kan ju vissa markägare frånsäga sig eftersökshjälpen.

mvh

Publicerat
Finns ju lite att läsa om organisationen under följande länk www.viltolycka.se

Men det finns mycket mer att önska. Bästa vore ju om man hade en organisation som stod över allt vad markägare heter och som hade utbildning i eftersök och fick en vettig ersättning per eftersök.

Som det är nu kan ju vissa markägare frånsäga sig eftersökshjälpen.

mvh

Till att börja med så finns inte SES,org i den omfattning som var tidigare, den nya org heter mycket riktigt som mats_bengt också skriver NVR

Det kommer att ske stora förändringar inom Sjf Vo Sydost framöver iaf så mycket kan jag säga.

Vill passa på att fråga forumet några saker.

Precisera gärna ert svar så långt det är möjligt, går bra över PM om så önskas eller på min mail adress.

9374R@telia.com

1,Vad är en vettig kunskapsnivå avseende föraren vad ska han klara att hantera juridik mm?

2,Lägsta krav på hunden ifrågan om meriter ? spårprov/ jaktprov löshund

3,Vad är en "vettig" ersättning för ett eftersök ?

4,Finns behov av någon form av kollektiv eller enskilld försäkring, typ den genom kammarkollegiet som redan finns inom en del tjänste sektorer.

5,Finns behov av årlig självrisk eliminering på utrustningen detta förutsatt att olyckan händer under tjänstgöringen, exempel vapen/hund mm mm ?

//B

Publicerat

Kan nog bli intressant detta. Vilket område är Sjf Vo Sydost, sen är man ju lite nyfiken vilka förändringar som är på gång, men det kanske är för tidigt ännu.

1. Räcker väl långt med sunda åsikter hur jakt ska bedrivas. Sen vore det ju enklare om man alltid hade fullmakt direkt att går över alla gränser osv så slipper man mycket av juridik biten. (men i praktiken funkar det väl nästan på det viset har man västen på sig och ett ärendenummer så har man rätt stor rätt?)

2. Absolut lägsta kravet borde vara klarat anlagsprov i blodspår. Sen att dom ska vara viltspårchampion osv tycker jag är lite overkill. Vissa bra eftersökshundar som även klarar av att ställa vilt tror jag kan ha svårt att klara ett 24 timmar gammalt spår och ofta går man ju på rätt färska spår.

3. Har pratats om 800 kr för älg och vildsvin och 500 för övriga vilt och att detta skulle vara skattefritt vilket jag tycker är en rimlig ersättning.

4. Ja, visserligen har väl de flesta någon jägarförsäkring men ändå.

5. Absolut, särskilt för hunden då man ibland släpper nära trafikerade vägaroch kan bli skadad av t.ex. vildsvin.

Hoppas jag har uppfattat dina frågor rätt och att det kan vara till hjälp.

mats

Publicerat

En liten rättelse bara.. till o börja med..

Jag har fått utbildning i kursledarskap på steg 1 o 2 som förut ledde till "av jägarförbundet godkänt eftersöksekipage"

Steg 1 o 2 kritiserades rätt mycket på en del håll eftersom det var mycket olika krav på provdelen.

4 timmars spår, 12 timmars, olika längder, olika antal skarpa eftersök.

Allt beroende på var i landet man gick kursen.

Nu heter det genomgången kurs eller nått. Glömt va de hette... :-[

Som jag förstod det så blir det inget regelrätt prov på det nya utan mer genomgången kurs eller nått.

Full möjligt att jag har fel där..

Sen upptäcktes det att många bara gick steg 1 o kom alldrig åter efter aspirant tiden. 

Ska själv få en dags uppdatering på det nya i vår.

Har inte utbildat någon på steg 1 o 2 för det känns rätt meningslöst när det ändå inte det som ska gälla framöver.

Björnhundnen är oxå instruktör och hållt en del kurser.

De kurser jag håll är inte direkt steg 1 o 2 eller på det nya. Gjort en del material själv o testat kursverksamheten lite för o bli varm i kläderna till jag fått den sista dagen oxå.

Va det gäller upplägget på NVR(SES) där jag verkar så är det allt annat än bra.

Finns en hund som ingår i NVR där jag verkar som har viltspårsmeriter. (gissa vems.. ;) )

Finns ett par gubbs/kontaktmän som inte har hund utan ringer in va de tycker är lämpligt.

Även så kallade eftersök på rådjur med o lysa lite i diket förekom mycket frekvent.

Samtal till polis där begäran gjordes om att de inte ska ringa mellan 23,00-07,00 om det gällde rådjur.

Var det älg så skulle det endast ringas till den personen först oavsett vägsträcka. 

Fler som helt skiter i o fylla i viltolycksrapporterna av orsaken att de inte får ersättning o då gör de som de vill.

Va det gäller gå över markgräns så skickades en fullmakt ut till berörda markägare där valet var att antingen låta organisationen ta hand om eftersöket eller själv ta hand om det o så var det något alternativ därimellan.

Detta utskick gjordes för många år sen. Jag har alldrig fått se litsan på markägare som godkänt avtalet.

Jag vet att några valde o göra eftersöken själva bla.

Nu har det gått så många år så en del har säkert dött, o gårdar säljs osv. 

Iofs så fungerar förfarandet ändå med att NVRs hundförare gör eftersöken längs vägarna härikring, ingen som har blivit sur eller hotat med anmälan.

Och att passera markgräns brukar heler inte vara något bekymmer.

Men olustkänslan finns alltid där när man vet att det egentligen inte alls är säkert att den mark man kommer in på ingår i fullmakten.

Har oxå hört diverse "rykten" men det var mer än 2 år sen o inget hänt än.

En hel del motioner har lämnats in via lokal kretsar o högre upp.

Jag skrev en själv för några år sen, ang legitimation som ger en rätt att passera gräns utan att ta hänsyn till underättelseplikten.

Om någon har intresse så har jag nog den liggande någonstans i datorn...

För att få till en förändring så krävs en lagändring.

Tills vi är där så lär det inte spela så stor roll vad SJF eller någon länsförbund beslutar sig för.

Även om det givetvis är i rätt riktning och det är förbundets jobb att påverka våra politiker.

Även om Sjf Vo sydost har planer på att skärpa kraven.

Så hjälper det nog inte så länge det inte blir en lagförändring så kommer det bli "fel" ändå.

//Niklas

hmm. . de här lät j-vligt negativt.. o de lustig är att det ändå har funkat rätt bra emellanåt.

Tro nog att det är större förändring på gång i by oxå. gubbarna blir gamla o dör o så borde det hända nått som leder till förbättring. Återstår o se..

Publicerat

Kan tyvärr bara hålla med dig i stort sett allt du skriver.

Funkar nästan lika dåligt i det område jag håller till i, det enda som verka funka någotsådär är eftersöken på älg. Men där finns det ju lite pengar i köttet!

Var särskilt två meningar som jag tog till mig lite extra.

Men olustkänslan finns alltid där när man vet att det egentligen inte alls är säkert att den mark man kommer in på ingår i fullmakten.

mats

Publicerat

Har ni nåra mer tips (sidor på nätet) till en nybliven eftersöksjägare. Iaf på papret. Jag har gått eftersök så länge jag haft hundar men nu så ska jag börja gå på trafikskadat oxå.

Nu när snön kom så dog tre rådjur på fyra dar inne i byn. men jag har bara behövt fyrhulingen än för å plocka rätt på exploderade rådjur :-

Publicerat
Kan nog bli intressant detta. Vilket område är Sjf Vo Sydost, sen är man ju lite nyfiken vilka förändringar som är på gång, men det kanske är för tidigt ännu.

1. Räcker väl långt med sunda åsikter hur jakt ska bedrivas. Sen vore det ju enklare om man alltid hade fullmakt direkt att går över alla gränser osv så slipper man mycket av juridik biten. (men i praktiken funkar det väl nästan på det viset har man västen på sig och ett ärendenummer så har man rätt stor rätt?)

2. Absolut lägsta kravet borde vara klarat anlagsprov i blodspår. Sen att dom ska vara viltspårchampion osv tycker jag är lite overkill. Vissa bra eftersökshundar som även klarar av att ställa vilt tror jag kan ha svårt att klara ett 24 timmar gammalt spår och ofta går man ju på rätt färska spår.

3. Har pratats om 800 kr för älg och vildsvin och 500 för övriga vilt och att detta skulle vara skattefritt vilket jag tycker är en rimlig ersättning.

4. Ja, visserligen har väl de flesta någon jägarförsäkring men ändå.

5. Absolut, särskilt för hunden då man ibland släpper nära trafikerade vägaroch kan bli skadad av t.ex. vildsvin.

Hoppas jag har uppfattat dina frågor rätt och att det kan vara till hjälp.

mats

Svenska jägarförbundet verksamhets område syd = (Sjf vo syd)

Landet är nu delat i syd, mitt, norr.

Denna org kommer inte att ha till uppgift att städa vägrenen från dött vilt, det överlåter man till vägverket som även godkännt detta upplägg då de tillhör huvudmännen.

Det är svårare med SJ och Banverket som kämpar tappert för att freda sitt spår från alla former av intrång, bötesbeloppet för att gå över spåret utanför övergång är 2000:- :o :o :o

Ang ersättningen så kommer den att utgå som en engångsumma/år.

Och då för de viltslag man har hundmatrial för, hur stor summa blir för respektive viltslag är idagsläget inte fastställt, men det kommer att bli stora skillnader.

Ersättningen kommer att beskattas för de flesta.

Spår egenskapen ska absolut räcka med anlagsprovet, vi har däremot svårare med de ställande hundarna så nuvarande provverksamhet löshundsprov mfl kommer att vara meriterande.

Vildsvinshundarna som ska ingå ska vara ställande, dessa kommer att studeras mycket noga innan dessa antas och nuvarande provformer för jakt/eftersök på vildsvin ska räcka.

Det såkallade (S) märket för wachtel mfl tvistas det om, väldigt skiftande bedömnings grunder är det sagt som ett skäl, samt att den ställande delen oftast saknas eller är för kort.

Samma gäller förföljandet, och det är klart att wachtel rasen av idag, har inte det förföljandet som allt som oftast krävs till vildsvin.

Visst undantag finns det vet jag själv då jag fått förmånen att jaga med några som hade (extra allt) och var riktigt trevliga hundar dessutom

Väl documenterade ställande vildsvins hundar är idag lite av en bristvara, och framför allt till vuxengris för att inte tala om vid eftersök.

Flera duktiga hundar har fallit ur ramen pågrund av svårigheter att jobba i mörker, dessa faller genast bort helt ur organisationen.

Till björn så kommer kravet att vara väldigt mycket högre än på vildsvin så mycket kan jag redan nu säga.

Här räcker det således INTE med hägnprov utan här är huvudmännen (Polisen mfl) ute efter de hundar som idag redan är i tjänst inom Nvv och/eller välrenomerade björnhundar från jakt eller tidigare eftersöks tjänst.

Den sista kategorin är den som kommer att bli svårast att värdera rätt, detta för att risken med skadad björn är ofantligt mycket större än med övrigt vilt,

quote// NS.

Tills vi är där så lär det inte spela så stor roll vad SJF eller någon länsförbund beslutar sig för.

Även om det givetvis är i rätt riktning och det är förbundets jobb att påverka våra politiker.

Även om Sjf Vo sydost har planer på att skärpa kraven.

Så hjälper det nog inte så länge det inte blir en lagförändring så kommer det bli "fel" ändå.

Ang kraven på gränslöshet så kan denna delen bli svår att lösa det kan jag hålla med om NS.

Men fullmakten som finns gäller till annat anmäls !

Om du däremot syftar på kraven till NVR så ställer inte Sjf dessa !

Det är huvudmännen som kräver dessa, detta som en mot prestation för ersättningen.

Om detta kan man tycka precis vad man vill NS oavsett rätt eller fel.

Dessa lär du slippa iaf med minsta kravet så mycket kan jag säga ;D ;D

Finns ett par gubbs/kontaktmän som inte har hund utan ringer in va de tycker är lämpligt.

//B

Publicerat

Motprestation för ersättningen.

Pengarna ska ju tas från jägarna i första läget om jag inte fått fel för mig.

Huvudman eller de som har ansvaret numera är väl polis o så länge lagentexten är som den är så måste den nog följas.

Men jag hoppas du har rätt Björnhunden.

//Niklas

Edit: Skulle de kraven du räknar upp uppfyllas så vågar jag lova att det inte finns en enda eftersökshund på gris. än mindre på björn som uppfyller kraven på officiella meriter.

Än har vi väl inga jakt prov på björn (lär nog alldrig bli), vildsvinsprov har TJT o wachtelklubben, där det räcker men 5-10 min jobb på gris för o bli godkänd.

Lajkakluben jobbar på ett grisprov men vet inte om det är ett godkänt prov än eller om det är på försök.

Så eftersökshundar på gris o björn som är officiellt meriterade på jaktprov/ställande på dessa vilt lär nog dröja.

Tyvärr.. :'(

Publicerat

Mycket intressant läsning.

När ska det du skrev om Björnhunden träda i kraft! Finns det beslut eller är det bara ett förslag.

Varifrån har det kommit med ersättningen jag nämnde om 500 respektive 800 kr. Har hört detta från flera håll.

mvh

Publicerat

En fråga till er... Ang att man ibland måste gå in på andra marker vid eftersök  .  Efter ett telefonsamtal med vakthavande polis på närmsta polisstation där man förklarar för denne att man skall gå ut på eftersök och kanske behöver knalla in på andras marker och får ett godkännande av denna polis,så är det väl bara att knalla på...

Publicerat
En fråga till er... Ang att man ibland måste gå in på andra marker vid eftersök  .  Efter ett telefonsamtal med vakthavande polis på närmsta polisstation där man förklarar för denne att man skall gå ut på eftersök och kanske behöver knalla in på andras marker och får ett godkännande av denna polis,så är det väl bara att knalla på...

får du inte tag på markägaren så räcker de med ett ok från polisen!. men mark ägaren har rätt att avbryta ditt eftersök och fortsätta själv!.

du är dock fortfarande ansvarig för att han gör de!... hur konstigt de än låter!...

MVh Mamre!.

Publicerat
Mycket intressant läsning.

När ska det du skrev om Björnhunden träda i kraft! Finns det beslut eller är det bara ett förslag.

Varifrån har det kommit med ersättningen jag nämnde om 500 respektive 800 kr. Har hört detta från flera håll.

mvh

Hela paketet är inte sjösatt riktigt ännu, då vi inte vet ifrån var den ev ersättningen kommer att tagas, med detta så ligger man lågt i övriga delar också.

planen som ligger säger att viltvårdsfonden ska stå för ersättningen ?

Dvs vi ska själva bekosta eftersöken, är lite som att konfiskera tänkta viltvårdsmedel om ni frågar mig.

Tyckte inte det var så stor problem då straff skatten på bilförsäkringen genomfördes här för leden, att då framstå som helt oförstående inför 5-10:-/fordon är nästan skratt retande.

//B

Publicerat

ordlydelsen i jaktlagen..

"28 § Om vilt har skadats vid jakt, skall jägaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att djuret skall kunna uppspåras och avlivas.

Om älg, hjort eller rådjur har skadats vid jakt på ett jaktområde och tar sig in på ett annat jaktområde, skall jägaren se till att jakträttshavaren där eller markägaren snarast underrättas. Kan dessa nås endast med svårighet, får polismyndigheten i orten underrättas i stället."

Här handlar det alltså om jakt inte trafikeftersök.

Ansvaret att eftersöks görs ligger på det "påskjutande" laget. Som thomas påpekar.

Men de har inte rätt att gå över markgräns utan vidare.

Vid trafikolycka så gäller desamma men här har alltså organisationen som då hette SES nu NVR gått ut med fullmaktsförfrågan till berörda markägare som då fått säga sin mening om de vill ha hjälp eller sköta det hela själva.

När då jag eller någon annan kommer till markgräns så ska det ringas i första hand till markägare/jakträttsinnehavare. Kan de ej nås så får polisen underrättas som det uttryckligen står.

Polis ringer iofs till kontaktman på vägsträckan men det är inte samma sak som initierat av polis.

Om ett eftersök blir initierat så är polisen ersättningsskylldig har jag för mig.

Vad jag inte tycker man kan göra eller om det ens är lagligt är o först ringa polis o typ skita i o ringa grannen.

Uppdagas detta o man tex klampar rakt i en pågående jakt eller ett annant eftersök så garanterar jag att det blir livat...

Eftesom jag vet att en del markägare/jakträttsinnehavare på de vägsträckor jag servar inte lämnat fullmakt så blir det hela lite knepigt.

Sen vet vi väl hur det brukar bli, jakt o kräftfiske är väl det som folk kan bli mest ovänner om... ::)

Enbart osäkerhetskänslan är skäl nog att göra något åt detta.

De gånger jag behövst ringa o be vakthavande att skriva en händelserapport är då jag helt enkelt inte för stunden vetat vem som jagar där tex hunden ställt grisen.

Eller så är man på helt okända marker från början till slut.

Men är det en trafikolycka så är ju polisen redan underrättad o i praktiken så är det bara o lulla på oavsett gränser. Sälla det blir bekymmer kring det.

Men det finns alltid folk som inte vill alla väl.

Och så finns det andra som uttnytjar "eftersöksursäkten" och tex går med lös hund olovans på annas mark.

Tro mig jag har träffat folk som vittnat om, att de på bar gärning tagit person som med hund lös på annans åtel hävdat att de höll på med eftersök. 

Vem som hade rätt där kan jag inte uttala mig om eftesom det givetvis gärna blir otrolig mycket lögner o skitsnack i sådana samanhang..

Publicerat

Ska man följa instruktionerna vid en trafikolycka. Ska kontaktmannen egentligen kontakta jaktsrättsinnehavaren innan eftersöket påbörjas och viltet tillfaller densamma. Får kontaktmannen inte tag i jakträttsinnehavaren ringer han tillbaka till polisen och polisen initierar eftersöket och viltet tillfaller staten.

Ofta så sker väl denna kontakt med jakträttsinnehavaren i efterhand och viltet tillfaller densamma.

mvh

Publicerat
Ofta så sker väl denna kontakt med jakträttsinnehavaren i efterhand och viltet tillfaller densamma.

mvh

Jo så är det ju o det är den smidigaste lösningen.

Men härikring kan det ändå bli lite knepigt.. en del jakträttsinnehanvare eller markägare finns långt borta.

Typ någon i Göteborg, ett par danksar o nån tysk.

Att då stå mitt i natten med en gris eller älg långt ute i skiten o den som ska ha viltet befinner sig i annat land är rätt knepigt.

Förut gick det o köra det till vilthandlaren som tog hand om köttet vilken tid som på dygnet men tror att de har bytt ägare o nu är det lite svårare.

Själv har jag iofs inte så stort bekymmer med det eftersom jag har tillgång till jaktlagets/eget slakteri.

Kan alltid hänga in det där o lösa vem som ska ha det senare.

Publicerat

Varför jag tog upp detta var för att jag själv pangat på ett rådjur för att antal år sen i det sista ljuset !!!!

Rådjuret slog ihop på plats ,men reste sej och gick vidare.. Till saken hör att säkert 3 olika marker låg endast ca. 300 meter därifrån..typ #trevägskorsning" så till vilken mark detta djur behagat gått till visste jag inte i mörkret

Hade lixom inge lust att ringa alla markgrannar mitt i natten och förklara att jag (kanske) SKULLE KNALLA IN PÅ DERAS MARK !!!

Bättre då att ringa sheriffen,,,,vilket jag gjorde....knalla på du sa dom...

Sagt och gjort..hittade och avlivade rådjuret på egen mark....

Nu i efterhand blev det ju rätt ändå..men till nästa gång ..tja !! jag gör nog samma sak igen..

Är detta fel tycker ni???

Publicerat
Är detta fel tycker ni???

personligen tycker jag inte de!.. det tar juh en stund att ringa runt till alla i just detta exempel!.. och djurets lidande går alltid i första hand!...

men man ska juh osså eftersträva en god vänskap med sina grannlag!.. så ett samtal om inte på engång!.. iaf info så fort de går när det är avklarat!..

MVh

Publicerat
Så eftersökshundar på gris o björn som är officiellt meriterade på jaktprov/ställande på dessa vilt lär nog dröja.

NS.

Var skriver jag om prov i någon form ? jo möjligtvis nätvisning på bjön i någon djurpark !

http://www.svenska-laikaklubben.com/jaktpr...nde%20Björn.pdf

Det jag nämner är de hundar som redan finns i tjänst och med detta redan klarar sina uppgifter.

Sen kan man ju åka över till vårt grannland i öster NS och där få ett officiellt prov genomfört om man så önskar, så visst går detta.

//B