Publicerat December 7, 200718 yr Motprestation för ersättningen.Pengarna ska ju tas från jägarna i första läget om jag inte fått fel för mig. Huvudman eller de som har ansvaret numera är väl polis o så länge lagentexten är som den är så måste den nog följas. Just det motprestation. ett kvitto på att dom betalar ut en ersättning till någon som documenterat kan och har matrial för den tjänsten dom kräver av dig /oss eller de. Om det sen gäller gris rådjur älg eller björn så är det egalt. //B
Publicerat December 8, 200718 yr Ja visst har du rätt i det Björnhunden. Tänkte kanske lite knasigt som vanligt.. : Edit: vaknat till lite o haft tid o fundera och tillägger... Mina funderingar handlade mer om man tänkt sig kräva officiella ställande meriter o då ha vi inget redigt björnprov. Visst kan vi iofs åka österut. Eftersöksprovet på gris är väl heller inget löshundsprov. TJT o Wachtelklubbens behövs inga timmar i ståndtid o laikaklubbens är iofs på sitt sista försöks år så den biten löses inom snar framtid om det nu är de krav man vill ställa. Att det finns hundar som fixar både björneftersök o gris vet vi ju. Men om det ska ställas högre krav eller krav på officiellt bevis om detta så blir det lite knepigt som sagt. Är absolut inte emot en kravhöjning, tvärt om. Men utan ändring av texten "särskilt tränad hund" så kan vi köra på som vanligt. Även om NVR kräver motprestation om det ska betalas ut ersättning så kommer vi inte åt de som inte skrivit på fullmakt ang eftersökshjälp och eftersöks krav vid jakt blir oförändrad. Hörde senast i går om en större mark på min vägsträcka som vill göra sina eftesök själva. Jag personligen har hamnat lite mitt emellan o kommer få tillåtelse o gå där. Ovänskap o skitsnack är som vanligt den utlösande faktorn... Jag själv o vårt jaktlag har inte gett fullmakt, lite eftersom vi verkligen vill och jag tror vi både har tid o kunskap o lösa eftersöken själva.. Hela den biten med NVR och viltolyckor sker på frivillig basis. Vilken mak/jakträttsinnehavare som, borde kunna gå ur och kräva o få göra eftersöken själva. De avtal som skrivits på, kan inte vara skrivna i sten o gälla för all framtid.. Men all förändring/kravhöjing är till det bättre. Hoppas det löses innan man behöver käpp för o ta sig ut i skogen...