Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Antar att fler har katter?

Featured Replies

Publicerat

Kan jag inte..men vi har i alla fall jakttider för våra hundar.. Efter  15 mars till 21 augusti är det lixom eller skall vara hundtomt i naturen....

Rätt bra lag då det mesta levande föryngrar sej då...

Tänk på vad en katt kan ställa till det under denna period. Sen har man ofta rätt bra kontoll på hunden när man jagar,inte alltid...men oftast.

Sätter man det i relation till vad en katt gör  ute ensam om dygnet utan någon som helst kontroll kan man inte ens sätta det i relation

Publicerat

Steg 1: kolla genom kikarsiktet om katten har halsband...

Steg 2: osäkra

Steg 3: krama avtryckaren

Steg 4: mantla ur tomhylsan

Steg 5: gör dig av med den nu döda katten (åtel alt. begravning funkar)

har då kissen halsband så ger man fan i den...då är det en "tam"katt....har den inte det så smäller det oavsett....katter skall ha halsband enligt nån lag har jag för mig...om inte är det en vildkatt, så då är det fritt fram att skjuta den om du har jakträtt på marken....och i mitt fall har jag jakträtt t.o.m på tomten (ej statsplanerat område)...

Min åsikt om katt....,,men visst är dom gulliga när dom är små, men å andra sidan...vilket däggdjur är inte det?

/Fredde

Publicerat

Fredde! Jakträtt på tomten har du inne i ett villaområde också även om det är stadsplanerat. Du har bara inte skottlossningstillstånd!  ;D

Fällfångst funkar alltid!

Jaa vad jag tycker om lösspringande katter har väl framkommit i denna och andra trådar. Till syvendes och sist så är det ju samma som med "kamphundarna" Det är ju inte derar fel utan ägarnas!

Vidare är det också förbjudet att ha hund lös 365 dagar om året (Gäller även katt). Lös hund får du har under tiden Telgetok nämde OM du har jakträtt eller markägarens tillstånd. Annars gäller det att ha djuret under uppsikt 365 dagar om året 24 timmar om dygnet.

Tufft men så är det ett ansvar att ha djur också!

//Roggman66

Publicerat

När vildkatterna blir för många på gården har vi alltid skjutit av dom. Jag vill verkligen inte ha en massa vildkatter runt gården. Men däremot kan man ju inte förneka att dom sedan länge är ett inslag i den svenska naturen. (faunan)

Publicerat
Fredde! Jakträtt på tomten har du inne i ett villaområde också även om det är stadsplanerat. Du har bara inte skottlossningstillstånd!  ;D

Fällfångst funkar alltid!

jo då....men här där jag bor får jag skjuta på tomten...lixom "fire at will"....bor lite "utanför" om du förstår hur jag menar.....

Jordbruksfastighet med jakträtt....dock byggdes stallet snabbt som ögat om till garage när vi flyttade hit...

Publicerat

katter utan halsband skjuts,,dock brukar regeln om att hunden ska få jobba inte alltid falla in när katten är inom håll....gillar inte katter och vet på dom flesta gårdar jag jagat på där skjuts det hellre katt före räv...dom går hårt mot fasaner och annats små vilt...koppel tvång som på hundar vore lika..

Publicerat
  • Författare
Oj, så ni menar att alla katter som föds i det vilda ) och (där han och honkatt oxå är vilda)  inte tillhör den svenska faunan??? Vad tillhör dom då ? Svenska floran eller?????

Dovhjorten som inplanterades på 1500-talet tillhör kanske inte heller den svenska faunan???

Förvildade tamkatter som förökar sig i multimängder är en styggelse och hör absolut inte hemma i vår natur!

Publicerat

Fästingar är oxå en styggelse.

Publicerat
  • Författare
Fästingar är oxå en styggelse.

Det är ju en skillnad som mellan vattenmeloner och russin...

Publicerat

Hehe, ja det har du rätt i.   

Jag vill inte skapa dålig stämning så jag ger mej nu å slutar argumentera om detta.  :)

Publicerat
Är djävligt komplicerat det här mina vänner. En lag säger en sak en annan en helt annan sak.[glow=red,2,300] Djurskyddslagen säger att ALLA djur i fångenskap [/glow] ska kunna få utlopp för sina naturliga instinkter. En katts naturliga instinkt är ju att jaga , så även hunden. Där har vi ett motsatsförhållande. Vilken lag ska tolkas som att den är starkare än den andra??????????? Någon som kan berätta det för mig?????????

en katt som går som den vill med eller utan halsband, e då  inte i "fångenskap",  skulle den vara i fängenskap, så e den antingen bunden eller instängd, som jag ser det....

de flesta kattägare släpper ut katten o låter den göra vad den vill under natten/utnför dörren... hur många hundägare på detta forum gör så? alltså släpper út hund, stänger dörrn, för att morgonen efter vänta på att en hungrig hund kanske kommer hem?

mvh johan

Publicerat

:-X

Publicerat
  • Författare
en katt som går som den vill med eller utan halsband, e då fan inte i "fångenskap",  skulle den vara i fängenskap, så e den antingen bunden eller instängd, som jag ser det....

mvh johan

Alla tamdjur och husdjur lever ju i viss mån i fångenskap..