Publicerat Augusti 19, 200719 yr Är det nån mer än jag som tänkt ut den 25/8 och jaga sjöfågel?....blir att jaga från morgonen (vi får börja 03:00) och även lite kvällsträck....mitt emellan ska jag jaga skogsfågel hade jag tänkt. /Fredde
Publicerat Augusti 20, 200719 yr Sjöfågeljakten börjar idag den 20/8 kl 11.00 i Torneälv så jag ska absolut fara. Ryggsäcken är fullproppad med bra-o-ha-saker och termosen är fylld...det enda som behövs är en massa fågel som sträcker
Publicerat Augusti 20, 200719 yr Ja det blir garanterat å fara ut 25/8,synd bara att det verkar vara dåligt med änder....
Publicerat Augusti 20, 200719 yr Den 26:e blir de den årliga/traditionella and/gåsjakten för mig och några vänner. Vi jagar i ett väldigt fint och naturligt våtmarkområde där de brukar vara bra (med norrlandsögon sett) med änder och enstaka kanadagäss. Om jag inte minns helt fel blev de någonstans kring 25 änder och en gås förra året, så nu suger det hårt i "jakt tarmen" En liten notis är att en av bilderna, som togs av en jaktkompis under premiären i fjol blev månadens bild på Jägareförbundets hemsida Nu när jag skulle leta reda på den så var den inte där?? Men så var de iaf...tro de eller ej! // Oskar
Publicerat Augusti 21, 200719 yr Nu har man varit på årets första sjöfågeljakt. Igår var det premiär i Torneälven och jag var förståss där för 15-16 året i rad. Som vanligt började skotten avlösa varandra 3-4 minuter i kl 11, (då den ska starta.) Klockan 11:01 sköt jag den första gräsanden som unghunden fick apportera, något senare en kricka som jag tyvärr inte hittade igen. Båda hundarna jobbade verkligen för att finna krickan men den förblev bara försvunnen ??? Mycke fågel i luften var det, men tyvärr inte där vi stod. Vid 11:30 var det redan över och bara enstaka skott hördes. Kvällen blev också en besvikelse, det flög en del fågel, men inte så mycket inom våra bössors räckvid, Några till fick vi dock ner och den blev även en och annan svordom efter några praktbommar ;D Nu inväntar jag den 25,e då hemmaviken ska jagas av och det ser fantastiskt bra ut med änder och gäss inför den dagen
Publicerat Augusti 22, 200719 yr otur Seger...håller med ser ut att vara bra med fågel i fjärden i år. Nästet byggs i dag och så ut på lördag morgon ;D
Publicerat Augusti 26, 200719 yr Då var and & gås premiären avklarad Tyvärr så var det det sämsta resultatet på många år > Dåligt med fågel och blåsigt väder gjorde att resultatet stannade på 12 st änder och en gås... :- Själv hade jag ett halvdant pass och skjöt "bara" två bläsänder och en knipa...obs inte en gräsand blev skjuten i dag ??? Bara att ta nya tag, nu blir det skogsfågeljakt i veckan till att böja med. // Oskar
Publicerat Augusti 26, 200719 yr var åxå ut på premiären,en stor besvikelse.Fick 4st gräsänder,å på kvllsflyget avlossade jag int ett skott Väldigt lite änder överhuvudtaget i farten.Någon annan som tycker att sjöfåglarna har minskat?????
Publicerat Augusti 28, 200719 yr Nu fick jag äntligen min premiär... Det blev fem gräsänder första försöket, ankorna flög hyfsat och kunde konstatera att skyttet funkade fint då jag bara noterade en bom under kvällen.... På´t igen i morgon...
Publicerat Augusti 28, 200719 yr Nu fick jag äntligen min premiär... Det blev fem gräsänder första försöket, ankorna flög hyfsat och kunde konstatera att skyttet funkade fint då jag bara noterade en bom under kvällen.... På´t igen i morgon... Grattis jabbe! var åxå ut på premiären,en stor besvikelse.Fick 4st gräsänder,å på kvllsflyget avlossade jag int ett skott Väldigt lite änder överhuvudtaget i farten.Någon annan som tycker att sjöfåglarna har minskat????? Grattis Ari! Är det så dåligt där borta i år ???
Publicerat September 3, 200719 yr Jag är minst sagt novis vad gäller sjöfågeljakt men vi har byggt en flotte som vi tänkte utfodra på. har en automat på den och ankare såklart. Vi la dit kornkross, är det någon som vet om det funkar? vad rekomenderar ni?
Publicerat September 3, 200719 yr Jag är minst sagt novis vad gäller sjöfågeljakt men vi har byggt en flotte som vi tänkte utfodra på. har en automat på den och ankare såklart. Vi la dit kornkross, är det någon som vet om det funkar? vad rekomenderar ni?Gräsänder i Skåne föredrar helt korn. Utfodras lämpligen i strandkanten på ca 10 cm djup så inte kråkorna når det.Är ganska mkt jobb om det ska funka bra.Änderna ska inte ha mer än de äter upp på natten annars ligger dom kvar hela dygnet och när man kommer och ska jaga dom så drar dom iväg.Man kan få en bra indikation på hur mkt änder man har in varjekväll . 1 spann med korn( ca 10 kg) som försvinner för natten innebär ca 100 änder in. Klart lönt att jaga då.
Publicerat September 4, 200719 yr Jag har provat med både havre och vete och det funkar bra. Jag ser till att ge ordentligt med foder. När änderna har hittat det så kör jag ut ca 20 kg om dagen och det brukar försvinna. För att slippa amakulus problem med änder som ligger hela dagen så kan man åka dit och skrämma upp dom innan man ska jaga. Ska man jaga på kvällen så skrämmer man upp dom på morgonen. Några änder kan komma tillbaka under dagen, men merparten kommer inte förrens på kvällen.
Publicerat September 4, 200719 yr Ok, tack för tipsen! Flotten ligger nu på ytan och flyter ;D Ska man sänka den alltså, är det det du menar A? Flyter inte fodret bort då också? Det som vi kastade bredvis sjönk iaf ;D ;D Vi jagar mestadels under älgjakten så det blir nog bra, vi kan skrämma iväg dem på morgonen då och så har vi bra jakt till kvällen Mer att tänka på? Tar tacksmat emot tips
Publicerat September 4, 200719 yr Havre är värdelöst då den flyter iväg över hela dammen/sjön. Vete o korn sjunker däremot. Att det bör läggas i vattnet beror på ändernas förkärlek till att äta i vattnet . Kolla alla gräsänder som står på huvudet på grunt vatten. Det gör dom endast under födosök. Jaga inte för ofta. Jag rekommenderar max i gång var 10:e dag. Då kan du ha en and jakt som räcker många gånger. Där måste oxå ALLTID vara mat.Jaga helst blåsiga o mulna kvällar.Lycka till
Publicerat September 4, 200719 yr Ok, hmm..får nog tänka om på flotten då till nästa år. Detta får bli ett provår helt enkelt. Det där med 10 dagar är inte bra eftersom vi endast är där 1 vecka plus några helger under hösten och då vill man ju gärna passa på, men jag ska tänka på det. Vi får satsa på några få kvällar helt enkelt. Har några olika ställen att jaga på så vi får variera oss helt enkelt. Återigen tack!
Publicerat September 4, 200719 yr Havre är värdelöst då den flyter iväg över hela dammen/sjön. Vete o korn sjunker däremot. Att det bör läggas i vattnet beror på ändernas förkärlek till att äta i vattnet . Kolla alla gräsänder som står på huvudet på grunt vatten. Det gör dom endast under födosök. Jaga inte för ofta. Jag rekommenderar max i gång var 10:e dag. Då kan du ha en and jakt som räcker många gånger. Där måste oxå ALLTID vara mat.Jaga helst blåsiga o mulna kvällar.Lycka till Att skåningar är lite tröga det visste jag sedan innan men här får Du ett tips av mig iaf. Om det är bra el. dåligt får Du ju bedömma sedan. Ang. flotten havre flyter och korn/vete sjunker. Skulle man inte lägga dit byggplast ovanpå flotten och sedan spika tast en tunnare virkesbit runt ??? ??? ??? ;D Uffinnigsrikedomen kommer från en f. d. SMÅLÄNNING. ;D ;D ;D
Publicerat September 4, 200719 yr Att skåningar är lite tröga det visste jag sedan innan men här får Du ett tips av mig iaf. Om det är bra el. dåligt får Du ju bedömma sedan. Ang. flotten havre flyter och korn/vete sjunker. Skulle man inte lägga dit byggplast ovanpå flotten och sedan spika tast en tunnare virkesbit runt ??? ??? ??? ;D Uffinnigsrikedomen kommer från en f. d. SMÅLÄNNING. ;D ;D ;D En liten dam menar du alltså? Kanske vore nåt! Nu har vi en automat som vi måste få fast men vi får ta bort markisoleringen som just nu utgör botten och försöka sänka flotten sedan. Blir nog rätt tungt med tanke på att det är en del virke men med lite sten ska det nog gå.
Publicerat September 4, 200719 yr En liten dam menar du alltså? Kanske vore nåt!Nu har vi en automat som vi måste få fast men vi får ta bort markisoleringen som just nu utgör botten och försöka sänka flotten sedan. Blir nog rätt tungt med tanke på att det är en del virke men med lite sten ska det nog gå. Prova! Jag vet inte om det fungerar men det var en tanke bara som rullade igenom skallen. ;D
Publicerat September 4, 200719 yr Prova! Jag vet inte om det fungerar men det var en tanke bara som rullade igenom skallen. ;D Ja, vi har ju plast på vallen där så varför inte!
Publicerat September 4, 200719 yr Ja, vi har ju plast på vallen där så varför inte! Ja då så. Prova och se.
Publicerat September 5, 200719 yr Havre är värdelöst då den flyter iväg över hela dammen/sjön. Vete o korn sjunker däremot. Att det bör läggas i vattnet beror på ändernas förkärlek till att äta i vattnet . Kolla alla gräsänder som står på huvudet på grunt vatten. Det gör dom endast under födosök. Jaga inte för ofta. Jag rekommenderar max i gång var 10:e dag. Då kan du ha en and jakt som räcker många gånger. Där måste oxå ALLTID vara mat.Jaga helst blåsiga o mulna kvällar.Lycka till Havre sjunker faktiskt också, även om den är mer flytbenägen än vete och korn. Nu talar jag ju iofs om havre från den bördiga västgötaslätten och inte från dom magra jordarna i skåne!! ;D ;D
Publicerat Oktober 20, 200718 yr Kan meddela att vår flotte funkar sådär....inte en and verkar ha varit där och kornet hade möglat (vi fyllde på för mycklet?). Blev ändå lite andjakt för mig i år och två änder fick jag ;D ;D Dock måste svingen förbättras då jag bommade säkert 10 st innan jag kom igång, men då började det bli för sent.
Publicerat Oktober 20, 200718 yr Sent nu? var bor du? Jag bor i Skellefteå och här är sjöfågeljakten i full gång! I dag blåser och regnar det om vart annat så jag håller precis på att plocka ihop bössa och skott och ska ut och göra ett försök.
Publicerat Oktober 20, 200718 yr Sent nu? var bor du?Jag bor i Skellefteå och här är sjöfågeljakten i full gång! I dag blåser och regnar det om vart annat så jag håller precis på att plocka ihop bössa och skott och ska ut och göra ett försök. Trevligt!! Skitjakt på er då... Nej, det här var under älgjakten så klockan blev mycket på kvällen. Vid sjutiden var det ganska mörkt vill jag minnas. Jagar 2 mil norr om Hudiksvall.