Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjöfågeljakten 2007

Featured Replies

Publicerat

Att det blir mörkt är ju inget problem? Det är ju precis innan det blir FÖR mörkt som det brukar flyga som bäst ;)

Publicerat

Tidigare i kväll var jag ute för att försöka få mig några änder. Vädret var inte på min sida då det var precis vindstilla. Nåja la ut ett dussin vettar och kröp ner i en stenkista där det stått en gammal kraftledningsstolpe, jag sitter mao. ett par meter ovanför vattenytan med bra skydd runt omkring..

Inga änder visade sig och det började bli lite långtråkigt. Hörde då ett litet plaskande och vred på huvudet, fick se en liten älgtjur (5pinnar) som sakta började vada över sundet där jag satt.

Givetvis flög f..n i mig och jag lockade lite försiktigt, älgen stannade och lyssnade, lockade en gång till och den kom då rakt mot mig. Den stannade inte förrän den stod mitt i vettlägget, givetvis trasslade den i sig i linorna och började ana ugglor under mossan. Den drog iväg ut över sundet med en vette hängande efter sig. När jag lagt ut vettarna så hade jag endast vadarbyxor vilket gjorde det lite extra spännande när jag skulle bärga rymlingen, djupvadning är bara förnamnet.... Hade lite pyssel innan jag fick ordning på vettarna igen och givetvis så kom inga änder efter allt liv som varit..

Nåja.. en kul upplevelse blev det i alla fall och älgen var inte mer än 15 meter från mig då den fick nog och vände.. ;D

Publicerat

Hehe, en annorlunda jakt mao, kul att din lock funkade. Undra vad han trodde? Va i helsike gör min namne här ute ??? ;D ;D.....mörkret var en faktor, en annan att det var dagen innan slakten och då samlas vi alltid och surrar lite och äter leverkaka, riktigt gott!! Lingonsylt till och en pilsner plus en jakthistoria från en ålderman, då mår man bra :D :D

Publicerat

Hej, är rätt ny inom det här med andjakt så jag frågar er: Funkar havre att använda som "åtel" till gräsänder? Vet att korn och vete är bäst men jag har ganska gott om havre så det skulle vara kul om det gick. Jag har planerat att jaga i en damm där det alltid (och då menar jag alltid) finns ca 15-20 gräsänder. Nu får jag inte jaga där för markägaren som nu råkar vara min pappa ::) eftersom det finns för få enligt honom. så då är min tanke: om jag åtlar så borde det komma mer änder=bra jakt. Dammen är ca 50*10 meter och har ingen aning om vad som är bra med fågel för den storleken.

Publicerat
Hej, är rätt ny inom det här med andjakt så jag frågar er: Funkar havre att använda som "åtel" till gräsänder? Vet att korn och vete är bäst men jag har ganska gott om havre så det skulle vara kul om det gick. Jag har planerat att jaga i en damm där det alltid (och då menar jag alltid) finns ca 15-20 gräsänder. Nu får jag inte jaga där för markägaren som nu råkar vara min pappa ::) eftersom det finns för få enligt honom. så då är min tanke: om jag åtlar så borde det komma mer änder=bra jakt. Dammen är ca 50*10 meter och har ingen aning om vad som är bra med fågel för den storleken.
Havre funkar men är inte det optimala. Som du själv skriver är vete o korn bättre. Det tycker även änderna :D Vi har alltid räknat så här att en 10 L spann med korn , om den försvinner på natten har man ca 100 änder in på kvällen. En damm i din storlek , beroende på var och hur den ligger borde kunna få in 2-400 änder utan problem. En damm som ligger högt föredras under förutsättning att den erbjuder lä för vinden. Är ett djävla jobb om man ska ha full koll på sin andjakt. Utfodra varje kväll och avpassa så det äts upp på natten. Annars ligger dom kvar på dagen. Jag har alltid släppt ut ällingar på försommaren i våra dammar. 10-30 st per damm beroende på storlek. Har då köpt 6 veckor gamla ällingar.
Publicerat

Jag har kört med både havre och korn men har inte märkt nån skillnad. Jag brukar köra ut ca 10-15 kg om dagen.

Om änderna ligger i dammen hela dagen har ingen större betydelse. När du ska jaga så är det bara att skrämma upp dom på förmiddagen. Är dom ordentligt "infodrade" så kommer dom garanterat tillbaka på kvällen.

Nu kan det vara lite sent på säsongen för att börja fodra, men eftersom du har änder i dammen så tycker jag att det är värt ett försök. Det svåra brukar vara att få in dom första änderna, sen går det av sig själv.

I mina dammar som är infodrade sen början av september så jagar jag ungefär var 14:e dag. Efter en jakt så fodrar jag kanske varannan dag i en vecka för att sedan öka till varje dag veckan innan nästa jakt. Har du mycket konkurrens, dvs är det många som fodrar in änder på markerna runt omkring så måste du nog fodra varje dag och eventuellt minska jakttrycket.

Med dina förhållanden så ska det vara ganska enkelt att få till ganska bra andjakter¨.

Lycka till!!!

Publicerat

Tack för tippsen. Tror jag gjorde bort mig lite när jag sade hur stor dammen var, den är ungefär 15m på det bredaste stället och sen smalnar det av ganska bra och sen blir den ca 15 meter bred igen så man kan säga att det är 2 pölar med vattenförbindelse. Var upp idag och såg att det var ca 20 änder och det har och dom 10 litrarna jag lade ut igår var borta. Men sen finns det även 4 ankor där så man vet inte vad det är som äter upp.

Publicerat

Sätt dig en bit från dammen en kväll och räkna vad som kommer in. Är enda chansen att veta exakt

Publicerat

ok, vilken tid? Kanske råkar ta med mig kameran ocks¨å ::)

Publicerat

Våra änder kommer strax innan det blir mörkt som regel. En lugn kväll kommer dom senare än en då det blåser rejält

Publicerat

ok, men då ska jag vara på plats.

• 2 weeks later...
Publicerat

Igår sköt jag förmodligen säsongens sists änder på hemma marken, en snorskön dubblè blev de! :D

Hörde från huset att änderna låg i en vassdunge nere vi sjön, plockade fram hagelbössan å smög ner till vattnet. När jag hade kommit inom hagelhåll från vassruggen så varken hörde eller såg jag till några änder, trodde att de små liven hade hunnit dragit vidare medans jag var in i huset efter hagelgeväret, men då...lättatde en ensam hona inom "lagomt" hagel håll vilket resulterade att hon damp ner lika fort som hon kom upp ;) i smällen lättar yttligare 5-6 gräsänder inom håll och dubblèn blev ganska enkel. I paniken att hinna ladda om innan de andra hade dragit reulterade i ingenting annat än i svordommar över att man inte äger någon halvautomat!  :)

Vackar fåglar denna årstid må jag säga! 

post-1515-1194119435_thumb.jpg

Publicerat

Ja änder är vackra fåglar. Dessutom har dom det godaste köttet av alla jaktbara fåglar vi har enligt min mening.

Jag jagade mycket sjöfågel som nybliven jägare för snart 20 år sen och hade en labrador vid namn Nova som var en ganska duktig apportör. Numera bor man så pass långt norrut så att man har bara några veckor på sig att jaga sjöfågel och då är det mest krickor som flyger. Jag satt mycket på pass i strandkanten med hunden bredvid mig. Behövde bara titta på henne, hon markerade långt i förväg varifrån dom var på väg. Saknar både hunden och jakten ibland då eldgivningen kunde vara rätt så intensiv stundtals och 15-20 änder på en kväll var inget ovanligt. Nä nu blev jag sentimental, ska åka ut och jaga orre istället. 

Publicerat

Fin änder är det och gott att äta också! Grattis! :D

Publicerat

Tackar, jag håller fullständigt med om att änder är det absolut bästa fågelköttet att äta!

Blir numera dock inte så mycke sjöfågeljakt då tiden inte riktigt räcker till... :'(