Publicerat September 1, 200718 yr Ny bössa är beställd, ännu ett steg närmare min trippel. Men till att börja med kommer jag att gå raka vägen mot en Duo i 6mmBR och 308win i form av två Tikka M55: or. Det blev en Tikka M55 Monte-carlo Lyx i 308win, men denna bössan och min 6mmBR kommer att få byta stockar då jag vill ha ställbart kindstöd på min 6mmBR, antagligen, man får väll se hur man resonerar när man får hem bössan till hemmet. För övrigt så känns det som att en 308win kommer att vara en bra storebror åt min 6mmBR, då dom överlappar varandra ganska så bra. 308:an kommer att bli allround bössan i skåpet och min 6mmBR kommer fortsätta vara småviltsracern med sin blytunga pipa och benstöd m.m Är sugen på att sälja min Helia 3-10x50, men har inte bestämmt mig riktigt ännu, om den säljs så blir det till förmån för en S&B 4-12x42 som skall på min allround bössa i sådant fall. Det som återstår efter att 308:an kommit hem är att min privata smed 8) skall göra två edentiska stockar till 6mm:aren och 308:an, sedan är dom nog klara, kanske att den rostfria pipan på 6mm:aren skall blåneras också, men det är inte säkert ännu. Vad det gäller den 3:e bössan så är den inte helt klarspesefierad ännu, men med största sannolikhet blir det en M65:a och kalibern blir nog 9,3x62 elller något i den stilen. Nä detta känns bra. Jag har tjatat om denna rackans trippeln ända sedan Henrik fick mig att få upp ögonen för något dyligt. Men man kan ju tänka sig själv att 3 likadana bössor då blir det ju så att man antagligen kommer skjuta hyffsat med alla tre, minst. Licensen kommer att skrivas i veckan, sedan börjar en lång väntan till den 25:e då lönen kommer in och bössan kan lösas ut. MVH/Jocke
Publicerat September 1, 200718 yr Kul Du kommer vara välklädd i vilken situation som helst sen ju Sen vill vi se bilder ha d
Publicerat September 1, 200718 yr Klart att ni kommer att få se bilder, jag har en tråd här på forumet som handlar om min trippel och självklart kommer projektet att fortlöpa med bilder. Före ----> efter osv... Men kikarsikte till nya bössan är jag lite kluven över. Får väll ta ett snack med Henrik, det är så trevligt att språka med honom då vi tänker likt och allt faller på samma plats i bådas huvud. MVH/Jocke
Publicerat September 1, 200718 yr Det står en Tikka M65 i kal 9.3X64 på Fritid & Vildmarksliv i Piteå *Tips*
Publicerat September 1, 200718 yr Kom och hjälp mig, vilken rackare så grov Vad är prislappen?? MVH/Jocke
Publicerat September 1, 200718 yr Det står en Tikka M65 i kal 9.3X64 på Fritid & Vildmarksliv i Piteå *Tips* Menar du inte 9,3x62!
Publicerat September 2, 200718 yr Menar du inte 9,3x62! Nej, det var 9.3X64. Frågade om den var ompipad, men jag fick svaret att det var orginal kalibern.
Publicerat September 2, 200718 yr Bara 4000kr? Den kanske man skulle satsa på så småningom när dom andra två är klara...... 9,3x62 låter ju mer naturligt ifall det är orginal, 9,3x64 är inte så vanlig i orginal, förutm i tyskland.... MVH/Jocke
Publicerat September 2, 200718 yr Bara 4000kr? Den kanske man skulle satsa på så småningom när dom andra två är klara...... 9,3x62 låter ju mer naturligt ifall det är orginal, 9,3x64 är inte så vanlig i orginal, förutm i tyskland.... MVH/Jocke Kulgevär . Tikka 65 9,3X64 Beg 4900
Publicerat September 2, 200718 yr Det är ju lite häfftigt måste jag nog erkänna. men risken för att den bössan skulle va kvar tills plånboken tillåter en bössa till är allt annat än stor.. MVH/Jocke
Publicerat September 4, 200718 yr Jaja, jag kan väll tillägga en liten uppdatering som förhoppningsvis gör att mina damer och herrar på sidan får upp ögonen lite för tråden. Har nu ringt till Johnny Boberg och beställt ett parämne, alltså två snarlika (väldigt lika helst) ämnen och det skall alltså leda väg för mina parbössor så småningom. Jag och Johnny hade ett trevligt samtal i telefonen och jag önskade mig av honom ett parämne i kvalitet C1 eller C2, alltså han får ta det som ser bäst och de två brädorna som ser likast ut, sedan om det blir C1 eller C2 är strunt samma. Det ska verkligen bli skitkul detta med att göra en bössa (fast det blir ju två likadana) anpassade helt efter mig Nu är båda bössorna inhandlade och träet är beställt, fästen till båda bössorna är också fixat, kikarsikte på min 6mmBR är fixat, dock har jag inget kikarsikte till den andra, eller Jag har ett Helia Compact CT 3-10x50, men jag tycker inte det är så allround, jag skulle mer vilja ha något i stil med 3-9x42 eller 3-9x36 på min allroundbössa som 308:an kommer att bli. Nä men som sagt, jag är väldigt glad och nöjd och detta ska bli väldigt roligt. Kommer följa upp den här tråden direkt ny info kommer. MVH/Jocke
Publicerat September 6, 200718 yr Så, nu har jag bestämmt mig för att återvända helhjärtat till jaktsidan, och endast i undantagsfall skriva på Robsoft, precis som många andra här. Efter ett väldigt tråkigt och lite "kaxigt" inlägg på robsoft, med en attityd åt det hållet så man anade att folk där inte vill läsa om sina vapenköp m.m för om man skriver om det och är lycklig då skriver (läs EN viss person/andvändare) "Börja att skriva dagbok i stället" : Jaja, det är lätt att sitta här och vara sur, men för att inte smutsa ner varken robsoft eller mig eller "denne andvändare" för mycket så lägger jag nu det bakom mig 8) Men för er här på jaktsidan som är intreserade kan jag rapportera att jag nu idag varit och skrivit på licensansökan och mamma knallar in med den till polisen i morgon middag när jag är på jobbet. Så får vi se hur länge man får vänta. Jag och mamma har ju nu väntat i 5 veckor på licensen till 222:an vi köpt ihop och då har mamma ändå ingen klass 2 sedan innan, bara 2 hagel och en 30-06:a...... Så jag kommer nog hinna att få både en och två löner innan den skall hämtas ut Och det hinner väll att gå både en och två älgjakter Nä men vi får se, direkt jag får hem den, så börjar bilderna att komma. Före/efter bilder, bilder på stockarna så småningom, montage. Ja ni vet, steg för steg principen MVH/Jocke
Publicerat September 7, 200718 yr Det blev en SAKO Vixen, med oljebonad kolv och lite sådant fint Vi köpte den mest för att mamma skulle ha en bössa med mindre rekyl än hennes 30-06 i hundförarutförande. Man skjuter ju bättre med mindre rekyl, så även hon Men sedan blir det nog att jag kommer att andvända den lite också när jag smyger då min 6mmBR börjar väga i tyngsta laget för att få kallas smidig, det var därför vi köpte bössan ihop. Den kommer att få Warne Maxima fästen och i dom kommer mitt Helia Compact CT 3-10x50 att sitta. skulle tro att det kan bli en bra rådjursklubba. Har inköpt 100st Hornady SP 55grs (för övning) och 50st Barnes XLC 45grs för rådjuren och rävarna. Vi får hoppas att det skjuter skapligt i alla fall. MVH/Jocke
Publicerat September 7, 200718 yr Hehe jag tycker namnet på den här tråden är synnerligen passande,för nu finns det verkligen ingen återvändo ;D Välkommen till .224-träsket! Kommer sluta med att du pipar om din 6mmBr till något annat Hälsa din mor(som måste vara en mycket klok och förståndig mor)och gratulera till ett mycket bra val! Låter som ett trevligt paket med den kikaren på,bilder på bössan och träffbilder vill vi se sen Vill bara tipsa dig om då jag använt bägge att Hornadys 55grains sp ger betydligt bättre effekt i rådjur än vad Barnes X gör! Dubbelt så lång flyktsträcka med omfattande urblödningar får du med 45grains X. Vid centrala bogträffar stannar dessutom ofta kulan i kroppen med obefintligt blodspår som följd. /Micke
Publicerat September 7, 200718 yr Hehe jag tycker namnet på den här tråden är synnerligen passande,för nu finns det verkligen ingen återvändo ;DVälkommen till .224-träsket! Kommer sluta med att du pipar om din 6mmBr till något annat Hälsa din mor(som måste vara en mycket klok och förståndig mor)och gratulera till ett mycket bra val! Låter som ett trevligt paket med den kikaren på,bilder på bössan och träffbilder vill vi se sen Vill bara tipsa dig om då jag använt bägge att Hornadys 55grains sp ger betydligt bättre effekt i rådjur än vad Barnes X gör! Dubbelt så lång flyktsträcka med omfattande urblödningar får du med 45grains X. Vid centrala bogträffar stannar dessutom ofta kulan i kroppen med obefintligt blodspår som följd. /Micke Kan väll hända att jag inte har någon återvändo nu, nu börjar det att bli mycket.... 222rem har jag alltid hafft förkärlek för och jag kollade efter en FIN Sako Hunter i 222rem när jag sprang på min 6mmBR Så visst har tankarna på kal .224" funnits där ett längre tag. Men min pappa har också avskräckt mig då han påstår att hans HDF i 222rem slog sönder allt vad rådjuren hette när han sköt, och visst var det bra effekt i viltet med lite mjukare kulor typ SP 55grs osv, men köttförstöringen var enorm enligt honom. Så han har alltid sagt att jag skall undvika 222rem i möjligaste mån. Men nu sedan vi skaffade vår laddutrustning och efter att jag provat Barnes X, Rhino m.fl kulor av bra kvalitet så har han varit tyst. Det var förståss också av hans uttalanden som jag grundade inköpet av Barnes XLC 45grs. Visst ska jag hälsa mamma från dig Micke, och hon har blivit övertygad av många att det är ett bra köp redan, och med mitt Helia på kan hon inte bli annat än nöjd MVH/Jocke
Publicerat September 7, 200718 yr Men min pappa har också avskräckt mig då han påstår att hans HDF i 222rem slog sönder allt vad rådjuren hette när han sköt, och visst var det bra effekt i viltet med lite mjukare kulor typ SP 55grs osv, men köttförstöringen var enorm enligt honom. Så han har alltid sagt att jag skall undvika 222rem i möjligaste mån. Kan jag mycket väl förstå om hans erfarenheter baserar sig från det glada 60-70-talet då det kulor som fanns var allt annat än lämpliga för rådjur. /Micke
Publicerat September 7, 200718 yr Kan jag mycket väl förstå om hans erfarenheter baserar sig från det glada 60-70-talet då det kulor som fanns var allt annat än lämpliga för rådjur./Micke Synd att dem inte gör det Han köpte sin HDF 1980 (någonting sådant) och sålde den inte förens 1997 eller något i den stilen. Och år 1997 fanns det väll skapliga kulor. Men det hela förklaras nog enklast av att stigningen i hans HDF endast stabiliserade 3,6grams kulor och dom hade ju en satans fart...... Kulor i den viktklassen var väll om jag förstått saken rätt oftast lite explosiva.... Därav mitt val av en lätt Barnes X. Den kommer garanterat att stabiliseras och med liten köttförstöring som bonus MVH/Jocke
Publicerat September 7, 200718 yr Men det hela förklaras nog enklast av att stigningen i hans HDF endast stabiliserade 3,6grams kulor och dom hade ju en satans fart...... Kulor i den viktklassen var väll om jag förstått saken rätt oftast lite explosiva.... Ehh du menar väl 3,2 grams kulor? dom har oftast med ett V0 på 980ms . 3,6grams kulor har oftast ett V0 på 880ms och är inte så ruskigt snabba. Jag köpte min första 222:a 1988 och använde då normas 3,4 grams kula(kommer inte ihåg V0) tyckte redan då att klass1 vapen gav betydligt värre skottskador än 222. /Micke
Publicerat September 7, 200718 yr Ehh du menar väl 3,2 grams kulor? dom har oftast med ett V0 på 980ms .3,6grams kulor har oftast ett V0 på 880ms och är inte så ruskigt snabba. Jag köpte min första 222:a 1988 och använde då normas 3,4 grams kula(kommer inte ihåg V0) tyckte redan då att klass1 vapen gav betydligt värre skottskador än 222. /Micke Det är säkert som du säger att det är 3,2g som jag igenteligen menar 4grams Norma SP var pappas favorit. Den fungerade dock som sagt var inte i hans HDF, men i hans kombi som han har kvar än idag fungerar den bra och dn ger mildare köttförstöring än 3,2g kulan.... MVH/Jocke
Publicerat September 8, 200718 yr nu så är man glad som en speleman Har fått tag i ett fint kikarsikte som skall pryda min 308 under älgjakten och kanske en bit framåt till. Ropade in ett Weaver 2-9x 40 (?) för 516kr. Tyckte jag var billigt. Frakten tillkommer dock med en 100-ing eller så, men billigt ändå tycker jag. Jag gillar verkligen de äldre Weaver kikarsikterna, K- serien. Vet inte varför men jag har en slags förkärlek åt dessa, bra eller dåliga. Jag gillar dom ändå 8) MVH/Jocke
Publicerat September 8, 200718 yr Grattis rifle Där ser man,jag satt själv och funderade på den kikaren ;D Som sagt gammla weaver med ståltub är riktiga grejor,dock vart jag lite fundersam då den saknade ett täcklock till sidjusteringen. Jag har en konkurrent om framtida k-kikare 8) må bäste man vinna. /Micke
Publicerat September 8, 200718 yr Tackar Tackar Kamrat Jodå, men jag har ett antal K-modeller med fast förstoring hemma = locket har jag. Jag tycker inte den på något sätt ser sliten ut i skruvningen osv. Men sådant vet man ju inte. För 516kr är det skit samma, en struntsumma enligt mig. Fungerar den är det helt klart ett klipp! Konkurenter? Var, när, hur och vilka? MVH/Jocke
Publicerat September 8, 200718 yr Nu förstod jag vinken om konkurenten Vad har du för trevliga Weaver K hemma då? Jag är sugen på en typ 4-12x40 eller något med AO, det hade varit trevligt. Sedan har jag en 6x40 (satt på min 280rem när jag köpte den av Mecke) Har på gång att få tillbaka det kikarsiktet nu till priset av en "låda" med 50 handladdade skott till 280:n av han som köpte den av mig nu. Det var för övrigt denna 6x40 kikaren som fick mig att få upp ögonen för Weaver K-series! Helt klart toppklass! MVH/Jocke