Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Troféjakten på de största tjurarna skälet till minskning i stammen

Featured Replies

Publicerat

Konstigt att det skulle vara så i Sverige. På andra håll i världen bedrivs en intensiv jakt på stora trofe´djur och där finns det mkt god tillgång på vilt. Tror nog inte det är det som är problemet här heller. Snarare för mkt småmarker när det gäller det större viltet som älg o hjort.

Publicerat

Det ligger säkert någonting i det...

Publicerat

Det är kanske inte den största orsaken till en minskande stam men jag tror att om andelen kapitala tjurar blir för låg så ha det en negativ inverkan påp reproduktionen. Det samma gäller väl om genomsnittsåldern på kor också är för låg så minskar reproduktiviteten. Jag är ingen älgforskare men det verkar vara sunt förnuft!

Publicerat

Är med amakulu här, rubriken på denna tråd och i artikeln faller på sin egen orimlighet.

Det borde stått köttjakten på de största tjurarna är orsaken till minskningen i stammen.

För att kunna bedriva något som kallas för trofejakt så måste man ha handjur i alla åldrar om man vill att det ska vara uthålligt.

Man måste vidare ha en spridd ålderssammansättning bland alla djur inom samma art för att ha många individer på marken.

Titta på dovhjorten,har man många flockar med hindar,smaldjur och kalvar så har man garanterat skovlar på marken också.

Men skjuter man alla skovlarna så bedriver man inte trofejakt i mina ögon utan köttjakt.

Ordet Trofejakt är ett fint ord som innefattar mycket eftertanke och planering och är inget skällsord!

/Micke

Publicerat

Att det skjuts för mycket kapitala tjurar är nog inte hela osaken utan att det skjuts för mycket pinn- och mellantjurar också och då hinner inte stammen växa till sig utan förbli låg tjurstam.

Publicerat
Att det skjuts för mycket kapitala tjurar är nog inte hela osaken utan att det skjuts för mycket pinn- och mellantjurar också och då hinner inte stammen växa till sig utan förbli låg tjurstam.

Precis.

Här i stockholm och i sörmland där jag jagar finns det inte större tjurar än cykelstyren med handbroms.

Och det är en stor tjur!

Det skulle behövas totalt tjurförbud under fem år för att få upp medelålder ordentligt.

/Micke

Publicerat
Precis.

Här i stockholm och i sörmland där jag jagar finns det inte större tjurar än cykelstyren med handbroms.

Och det är en stor tjur!

Det skulle behövas totalt tjurförbud under fem år för att få upp medelålder ordentligt.

/Micke

Jepp!

Publicerat

Man kanske skulle ha tjurförbud i sep innan brusten så aveln inte äventyras. Det gäller i så fall att ta vara på detta och spara lämplig tjurar på väg upp så att säga. Vilket i sig är mkt svårt då selektiv avskjutning är svårt under älgjakten, det går ofta fort, folk vill ta chansen när den kommer, alla är inte lika rutinerade/kunniga etc. Kalmarmodellen verkar ju haft viss effekt, men vi har kört efter den i många år i hälsingland men jag har då inte märkt någon direkt skillnad, det är fortfarande bara cykelstyren som skuts.

Tror det krävs att ALLA gör likandant för att det ska få effekt.

Publicerat
Man kanske skulle ha tjurförbud i sep innan brusten så aveln inte äventyras. Det gäller i så fall att ta vara på detta och spara lämplig tjurar på väg upp så att säga. Vilket i sig är mkt svårt då selektiv avskjutning är svårt under älgjakten, det går ofta fort, folk vill ta chansen när den kommer, alla är inte lika rutinerade/kunniga etc. Kalmarmodellen verkar ju haft viss effekt, men vi har kört efter den i många år i hälsingland men jag har då inte märkt någon direkt skillnad, det är fortfarande bara cykelstyren som skuts.

Tror det krävs att ALLA gör likandant för att det ska få effekt.

Ja, det krävs ett gemensamt förbud men det finns alltid något lag som bryter mot detta beslut ändå. >:(

Publicerat

Vi har för andra året i rad endast kalvjakt,egentligen är det inte många som orkar jaga dessa kalvar så älgarna blir i princip fredade ändå. Hört talas om flera marker i södermanland och nu även östergötland som följer denna princip.

Finns också flera områden där det är totalfredning !!

Sen till min trätobroder Mr Mauser...trofejakt är säkert du du säjer, men faktist så tror inte jag att den stora massan ser det så. Trofejakt som jag ser det i ordets bemärkelse är ett jat efter horn att sätta upp på väggen,köttet kommer lixom i andra hand,eller är endast ett plus. Även om jakten skett under stora restrektioner..

Jägaren som åker till Afrika åker ju dit för upplevelsen+ att denna vill ha horn hemma på väggen!!

Köttjakt kan vi väl ändå inte kalla det för eller??

Du får väl lära upp oss.. ;D

ps. för övrigt delar jag era tankar om dessa jäkla småmarker !!

Riksjägarna = för småmarker

Jägareförbundet =för större marker

Hade för mej att nån här inte var medlem i Svenska Jägareförbundet !! ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Vi har tjurförbud i västra mälardalen under två år och det är ett år kvar. Det är ett frivilligt beslut och nästan hela kretsen är med. Vårt jaktlag är med i ett frivilligt älgsamverkansområde på ca 6-7000 ha där det endast sköts två pinntjurar av misstag. Så metoden funkar bra kan man säga. Tyvärr fick vi en riktigt krallig 6-taggare trafikdödad tidigare i somras.

Kan återkomma på forumet under hösten/vintern hur kalvvikterna ser ut nu jmf. med tidigare år.

/Må

Publicerat
Vi har tjurförbud i västra mälardalen under två år och det är ett år kvar. Det är ett frivilligt beslut och nästan hela kretsen är med. Vårt jaktlag är med i ett frivilligt älgsamverkansområde på ca 6-7000 ha där det endast sköts två pinntjurar av misstag. Så metoden funkar bra kan man säga. Tyvärr fick vi en riktigt krallig 6-taggare trafikdödad tidigare i somras.

Kan återkomma på forumet under hösten/vintern hur kalvvikterna ser ut nu jmf. med tidigare år.

/Må

Grattis! Hoppas att alla följer det då också.

Publicerat
Sen till min trätobroder Mr Mauser...trofejakt är säkert du du säjer, men faktist så tror inte jag att den stora massan ser det så. Trofejakt som jag ser det i ordets bemärkelse är ett jat efter horn att sätta upp på väggen,köttet kommer lixom i andra hand,eller är endast ett plus. Även om jakten skett under stora restrektioner..

Jägaren som åker till Afrika åker ju dit för upplevelsen+ att denna vill ha horn hemma på väggen!!

Köttjakt kan vi väl ändå inte kalla det för eller??

Du får väl lära upp oss.. ;D

Hade för mej att nån här inte var medlem i Svenska Jägareförbundet !! ;D ;D ;D ;D

Halloj igen Telge,har ju gått några dagar nu så det är väl dags igen ;D

Då tar vi det en gång till,, och visst är jag Riksjägare förresten men en riksjägare med ett eget huvud som förvaltar mina viltstammar på mitt sätt och inte efter några förbunds modeller.....den heliga svenska älgjakten! som numera är en minne blott....

De såkallade älgskötselområdena har först på de senaste åren börjat förstå hur stora viltstammar ska förvaltas... dessutom har jag varit med i Jägareförbundet länge nog för att veta att det inte är vägen till nirvana.

Du tror väl inte att det är en slump att det dräller av rådjur på min rådjursmark och hjortar på min hjortmark......finns en anledning till det.

Trofejakt var det.

Oavsett om den bedrivs i sverige eller i afrika så är det en garanti för att viltstammarna sköts rätt och mår bra.

Visst kan man kalla en jägare som åker till afrika för Trofejägare,är det fult?

Vad är viktigast Telge? att man kallar sig för allmogejägare?eller köttjägare för det är fult att vilja ha trofeer? eller att man kallar sig för Trofejägare för man gillar horn? Eller att viltstammarna sköts rätt?

Själv kallar jag mig inte för någonting men jag har avskjutningsplaner som jag följer,jag har väldigt gott om vilt på mina marker och jag uppskattar ett par vackra horn lika mycket som den välmörade hjortbiffen med rödvinssås till.

Titta på trofejakten i afrika,den är synnerligen uthållig där de kunder som köpt sin jakt får sina trofeer.

Ingen som säljer jakt där skulle låta kunderna skjuta fler djur än att han kunde ta emot lika många kunder nästa säsong som skjuter ett i förväg bestämt antal djur i rätt storleksklass.

Så tittar vi på den svenska "Trofejakten" på älg....är den uthållig?

Inte för fem öre,fan på många håll är inte ens älgstammen livsduglig.

En kortsiktig kötthunger utan några större tankar på vilka vuxna djur som fälls har skapat detta.

Kalla inte den svenska älgjakten för "Trofejakt på de största tjurarna" det kapitlet är överspelat för länge sedan.

Om man nu inte med dagens mått kallar pinntjurar för trofeer?

Jag vet ju vilken modell jag föredrar helt klart! Och om det innebär att jag är Trofejägare.. ja då är jag det och stolt :-*

/Micke

Publicerat

Fel fel fel.

Riksjägarna är för den ensamme jägaren,som vill förvalta sina egna viltstammar och som inte vill se sin mark tvångsansluten till något jättekooperativ i jägareförbundets regi ,där vi alla har facit hur bra det gått.

/Micke

Publicerat

Micke , Telge är harjägare ;D borde förklara det mesta. Även jag är en riksjägare om nu det skulle vara ett skällsord. tycker fanimig att dom gör mer för sina medlemmar än vad storebror gör.Här i Skåne har vi jättefina marker som man som medlem kan utnyttja. Vad gäller trofe´jakt på älg eller andra hornbärare : Här nere var det under ett antal år EJ tillåtet att skjuta älg med mer än 6 taggar. Vad blev följden? Jo alla älgtjurar sköts som pinntjur eller styre med handbroms. Vad är då problemet???? Jo det fanns inga eller nästan inga som var 6 taggare eller större. Hade enl. trofe´jaktens oskrivna regler varit bättre att skjuta allt över 6 taggar. Då hade det inte blivit skjutet ngt under ett antal år och andelen äldre tjur hade blivit större.  Jag kan ha fel men kom ihåg att jag ger mig aldrig även om jag har fel. FÖR jag kan ha rätt ;D

Publicerat
Halloj igen Telge,har ju gått några dagar nu så det är väl dags igen ;D

Då tar vi det en gång till,, och visst är jag Riksjägare förresten men en riksjägare med ett eget huvud som förvaltar mina viltstammar på mitt sätt och inte efter några förbunds modeller.....den heliga svenska älgjakten! som numera är en minne blott....

De såkallade älgskötselområdena har först på de senaste åren börjat förstå hur stora viltstammar ska förvaltas... dessutom har jag varit med i Jägareförbundet länge nog för att veta att det inte är vägen till nirvana.

Du tror väl inte att det är en slump att det dräller av rådjur på min rådjursmark och hjortar på min hjortmark......finns en anledning till det.

Trofejakt var det.

Oavsett om den bedrivs i sverige eller i afrika så är det en garanti för att viltstammarna sköts rätt och mår bra.

Visst kan man kalla en jägare som åker till afrika för Trofejägare,är det fult?

Vad är viktigast Telge? att man kallar sig för allmogejägare?eller köttjägare för det är fult att vilja ha trofeer? eller att man kallar sig för Trofejägare för man gillar horn? Eller att viltstammarna sköts rätt?

Själv kallar jag mig inte för någonting men jag har avskjutningsplaner som jag följer,jag har väldigt gott om vilt på mina marker och jag uppskattar ett par vackra horn lika mycket som den välmörade hjortbiffen med rödvinssås till.

Titta på trofejakten i afrika,den är synnerligen uthållig där de kunder som köpt sin jakt får sina trofeer.

Ingen som säljer jakt där skulle låta kunderna skjuta fler djur än att han kunde ta emot lika många kunder nästa säsong som skjuter ett i förväg bestämt antal djur i rätt storleksklass.

Så tittar vi på den svenska "Trofejakten" på älg....är den uthållig?

Inte för fem öre,fan på många håll är inte ens älgstammen livsduglig.

En kortsiktig kötthunger utan några större tankar på vilka vuxna djur som fälls har skapat detta.

Kalla inte den svenska älgjakten för "Trofejakt på de största tjurarna" det kapitlet är överspelat för länge sedan.

Om man nu inte med dagens mått kallar pinntjurar för trofeer?

Jag vet ju vilken modell jag föredrar helt klart! Och om det innebär att jag är Trofejägare.. ja då är jag det och stolt :-*

/Micke

Först vill jag meddela att den första raden eller meningen.. "what ever" gav mej ett smilband från öra till öra  ;D

För övrigt finns här många tänkvärda saker som jag måste tänka lite på innan jag svarar,självklart skall bra svar få samma tebax......

På nåt sätt så känns det bara skönt att vara igång igen.. ;D

Återkommer.... 8)

Publicerat
Fel fel fel.

Riksjägarna är för den ensamme jägaren,som vill förvalta sina egna viltstammar och som inte vill se sin mark tvångsansluten till något jättekooperativ i jägareförbundets regi ,där vi alla har facit hur bra det gått.

/Micke

Här däremot är det nån jäkla propaganda du håller på med......

Får väl övertyga dej här också,men är du inbiten sosse ,lär det bli svårt ;)

Föressten sosse i Huddinge men yankee i hjärtat.... ???

;D

Publicerat
Micke , Telge är harjägare ;D borde förklara det mesta. Även jag är en riksjägare om nu det skulle vara ett skällsord. tycker fanimig att dom gör mer för sina medlemmar än vad storebror gör.Här i Skåne har vi jättefina marker som man som medlem kan utnyttja. Vad gäller trofe´jakt på älg eller andra hornbärare : Här nere var det under ett antal år EJ tillåtet att skjuta älg med mer än 6 taggar. Vad blev följden? Jo alla älgtjurar sköts som pinntjur eller styre med handbroms. Vad är då problemet???? Jo det fanns inga eller nästan inga som var 6 taggare eller större. Hade enl. trofe´jaktens oskrivna regler varit bättre att skjuta allt över 6 taggar. Då hade det inte blivit skjutet ngt under ett antal år och andelen äldre tjur hade blivit större.  Jag kan ha fel men kom ihåg att jag ger mig aldrig även om jag har fel. FÖR jag kan ha rätt ;D

Hörru skåning..tillika oxå forumvän.. :-* Snacka inte älgjaktens vara eller inte vara om du menar i skeeuånne..... Klappa gärna ner mej nu offentligt om jag har fel nu när jag påstår,att skåne bygger på 2 markavdelningar jaktmark.. Det ena heter gods !!!! Brukar vara skitstora ställen där människorna som jagar brukar knalla runt i franska gummistövlar och titta till fasanburarna ibland !!!

Det andra heter små griniga bönder som arrenderar ut mark i bästa fall till danskar som vill skjuta rå eller nån gås !!!! I de sämre fallen är det tyskar som skjuter allt...

Petri Heil !!!!

Så klart en generalisering...men vi måste få igång en debatt !!!!

;D

Publicerat
Får väl övertyga dej här också,men är du inbiten sosse ,lär det bli svårt ;)

Föressten sosse i Huddinge men yankee i hjärtat.... ???

;D

Att mina inlägg gör dig så glad ända in i själen.....ja vad kan jag säga "Whatever makes you happy"

Och som vanligt ser jag att när sakargumenten tryter så börjar personangreppen ;D

Hur felaktiga dom än må vara.....

Keep it coming.... :-*

/Micke

Publicerat
Att mina inlägg gör dig så glad ända in i själen.....ja vad kan jag säga "Whatever makes you happy"

Och som vanligt ser jag att när sakargumenten tryter så börjar personangreppen ;D

Hur felaktiga dom än må vara.....

Keep it coming.... :-*

/Micke

Nix detta är inga person angrepp,detta är antaganden...fan jag snackar ju med en moderator,hur klantig tror du jag är..... 8)

Har aldrig kommit med angrepp på person...b94.gif

Publicerat

Som mycket oerfaren Älgjägare har jag snappat upp följande....skjuter du endast kapitala älgtjurar....dvs. storna horn med många taggar, då kommer du att ha en stam som ser ut precis så....stora horn med många taggar....varför?, jo därför att du skjuter inga mindre tjurar, dessa mindre tjurar växer ju succesivt med åren och blir....jo just det, stora tjurar med stora horn....men skjuter du första bästa tjur som sticker fram skallen, ja vad får du då?...i bästa fall en stam bestående av 75% pintjurar, 15% 3-6taggare (typ) och möjligtvis, kanske om turen är med dig, nån ynka skovetjur...hur enkelt som helst....Man måste låta tjuranra växa till sig innan man skjuter dom....tillslut har du en stam med skoveltjurar.

på den tiden min far jagade Älg som mest, då hade dom förbud att skjuta tjurar med mindre än xx taggar (kommer inte ihåg antalet, men många taggar var det)...

Om jag hade diktaur i vårat lag skulle följande skjutas:

Endast skoveltjurar med fler än 8taggar.

Ko med enkel kalv = fredade

ko med tvilling kalv= tillåtet att skjuta 1st kalv (därmed freda kon och den andra kalven.

ensam ko som bedöms vara gammal och o-produktiv. (gäller att lita på sina jaktkamrater)...

övrigt= fredat.

vad händer med stammen om man följer den modellen, jo följande: Tjurarna blir större, kor som är produktiva sparas och producerar fler kalvar till nästkommade år, årskalvar som inte har en tvillig sparas och på så sätt garanterar "färskt blod" till stammen, kvigor sparas och blir till produktiva kor och stammen fortlever....skulle denna modell följas så lär det ta några år innan stammen blir som jag vill ha den (många älgar och stora älgar) men hellre det än en stam som består av cykelstyren och gamla o-produktiva kor, i.o.m att kalvar och kvigor skjutsoch aldeles för små tjurar skjuts....en ko tar hellre en grann skoveltjur än en klen pintjur...det är ett faktum.

/Fredde

Publicerat
Nix detta är inga person angrepp,detta är antaganden...fan jag snackar ju med en moderator,hur klantig tror du jag är..... 8)

Har aldrig kommit med angrepp på person...b94.gif

Vet det :-* men vissa saker har jag svårt för att bli kallad :'(

KRAM/Micke

Publicerat
Vet det :-* men vissa saker har jag svårt för att bli kallad :'(

KRAM/Micke

Bara ge tillbax då..kallar du mej sosse gråter jag mej till sömns... bye the way...såg att Fredde hade en lösning på älgjakten,tyvärr måste jag sänka honom.....

Publicerat
såg att Fredde hade en lösning på älgjakten,tyvärr måste jag sänka honom.....

kom igen...give me your best shot....men kom inte med ditt vanliga bullshit "måste tänka ut ett svar, kommer imorgon, och måste tänka lite först"....vill ha ett klockrent svar inom 20 min från nu...

överbevisa mig att min modell inte funkar....för det gör den, inte på harar dock, så jag fattar att du har problem med den :-* ;)